کد خبر 1075907
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
‌

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری درباره رؤیت هلال ماه شوال و اختلاف‌نظر درباره آن توضیح داد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام موحدنژاد در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره اینکه برای استهلال هلال ماه شوال چند گروه اعزام شدند و به کدام مناطق رفتند؟ اظهار کرد: گروه‌هایی که در استانها اعزام شد، به شکل استانی کار را انجام دادند و از تهران اعزام نشدند بلکه ستادهای استانی برای گروه‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کنند تا در مکان‌های مناسب مستقر شوند.

وی ادامه داد: در استان‌های مختلف هلال رویت شد، برخی استان‌ها به دلیل غبار و ابر رویت نشد. طبق چیزی که در ذهنم است تقریبا 10 گروه موفق به رویت شدند.

بیشتر بخوانید

هلال ماه شوال رویت شد/ یکشنبه ۴ خرداد عید سعید فطر است

موحدنژاد درباره اینکه چرا در اعلام رویت هلال ماه، شاهد اختلاف نظر هستیم گفت: این موضوع به اختلافات فقهی برمی‌گردد و کاملا فقهی است که مردم ممکن است فکر کنند خدای ناکرده انگیزه های سیاسی باشد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری افزود: برخی فقها رویت با ابزار را معتبر می دانند و برخی نمی‌دانند. برخی رویت را در همان منطقه‌ای که فرد ساکن و مستقر هست، الزامی می‌دانند و برخی این موضوع را ملاک نمی‌دانند. این اختلاف جدید نیست و از قدیم بوده است و الان به خاطر تجهیزات ارتباطی بیشتر خود را نشان می‌دهد. مردم هم طبق نظر مرجع تقید خود باید عمل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • SE ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    11 22
    دلیل مساله واضح است. شما رسانه ها باید اولا دلایل اختلاف فتاوا را بگویید و ثانیا استدلالات طرفین را در فضای علمی بپذیرید و مطرح کنید. من از صبح تا الان دارم صرفا بحث استدلالی مورد نظر مخالفان رویت با تلسکوپ را مطرح می کنم اما هیچ سایتی حاضر به درج آن تا این لحظه نبوده است. ضمن احترام به مقام علمی موافقان رویت با تلسکوپ باید گفت استدلال مخالفان بسیار قویتر است. آنها به درستی استدلال می کنند که اگر قرار باشد برای هلال ماهی که با چشم عادی قابل دیدن نیست عید اعلام کنیم پس به طور مشابه باید در طول همه شبانه روز در حال خواندن نماز آیات باشیم. چرا که زلزله سنج ها هم به طور دایم در حال ثبت زلزله هایی هستند که بدون آن ابزار های خاص برای کسی محسوس نیست. و یا اینکه تمام شیرهای دنیا نجس هستند چون شیر همیشه دارای ذرات بسیار ریز خون است که زیر میکرسکوپهای قوی قابل رویت است. یا هیچ انسانی در توالت نمی تواند طهارت بگیرد چرا که همیشه ذرات بسیار ریز و میکروسکوپی نجاست در محل آن باقی می ماند. بدیهی است که منظور شارع در همه امور محسوس صرففا عرف و حس اعضا و جوارح عادی انسان است و نه ابزارها. از اینها گذشته، حدود بینیایی چشم انسانها مشخص است اما تلسکوپ ها انواعی ضعیف تا بسیار قوی دارند. حتی تلسکوپهای با قطر بیش از 10 متر وجود دارند که هلال بسیار ضعیف ماه را ساعتی بعد تولد مشاهده می کنند. آیا مثلا نمی خواهید بگویید اگر آن تلسکوپها را در ایران داشتیم مثلا به جای یکشبنه باید شنبه را عید اعلام می کردیم؟ بدیهی است که چنین نیست و اسلام دین سمحه و سهله است و قرار است حتی برای انسانی که هیچ گونه ابزاری هم ندارد به طور محسوس احکام آن قابل استفاده باشد. البته طرفداران رویت با تلسکوپ هم اسدلال می کنند که اگر به حرف شما باشد و استفاده از از ابزار غلط باشد باشد پس اگر کسی برای غیبت از تلفن استفاده کند دیگر کارش غیبت کردن نیست چون ابزار صدا را منتقل کرد است! حال آنکه این قیاس مع الفارق است. چون تلفن عینا همان بزرگی صدایی را منتقل می کند که در مکالمه رو دررو قابل شنیدن است. اگر تلفن و یا ابزارهای دیگر مثلا صدایی را بسیار ضعیف بود و در آن مثلا فخش یا غیبت بود را آن قدر بلند می کردند که قابل شنیدن بشود آنگاه این غیبت نبود.
    • رضا IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      1 3
      اگر شما کاسه گرم تر از آش نشید بهتره بهت پیشنهاد می کنم عکس های رویت ماه در منطقه تاج باغ بوشهر در جنوب و تهران در شمال رو ببینی
    • به رضا SE ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      3 2
      تصاویر مورد نظر شما مربوط به رویت با تلسکوپ است. قبل از خواندن کامنت پاسخ ندهید.
    • مهدی IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      4 2
      بنده رهبر انقلاب و آقای جوادی آملی را قبول دارم اما نظر رهبری را ترجیح میدهم. در قدیم چون ابزار رویت دقیق نبوده پیامبر به رویت با چشم امر کرده بودند و این برای هر کس در هر جایی میسر بود. اما حالا که ابزارش هست میتوان از آن بهره گرفت و نیازی به رویت با چشم نیست!
    • به مهدی IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      8 13
      پاسخ شما در کامنت وجود داشت. پس از این به بعد تخم مرغ و شیر نخورید. چون امروزه می دانیم داخل همه آنها ذرات میکروسکوپی خون وحود دارد. زمان پیامبر میکروسکوپ نبوده اما حالا که هست!
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      0 3
      دوست عزیز این ها قیاس درستی نیست چون احکام در هر مورد شرایط و حدود خودش رو داره مثلا فرض کن شارژ اعتباری گوشی اگر یک تومن یا یک ریال بیش از نرخ کارشناسی از حساب افراد کم بشه فقط در روز چه مبلغیه(کاری به این ندارم که این کار میشه یا نه یا اصلا اون نرخ کارشناسی درسته؟) بعد بگیم چون برای هر فرد یه ریال یا یه تومن ارزشی نداره پس مشکلی نیست در کل در مباحث اقتصادی از این موارد کم نداریم در مورد طهارت یا زلزله لزومی نداره دچار اسراف و یا وسواس بشیم چون خودشون منکر و گناه هستن در مورد ماه جنابعالی اشتباه می کنید هر چقدر ابزار دقیق باشه ماه قمری رو 28 روز نمیکنه و محاسبات نجومی بسیار دقیقی وجود داره و همین محاسبات به محل رویت به صورت غیر مسلح هم کمک زیادی میکنه چنانچه بعضی مراجعی که رویت غیر مسلح رو ملاک میدونن امروز رو عید اعلام کردن
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      2 12
      استدلال شما درست نیست ! این روزا با توجه به آلودگی هوا شاید امکان دیدن هلال ماه ممکن نباشه در حالی که دویست سال پیش آسمان پاکتر و دیدن هلال با چشم غیر مسلح راحتر انجام میشد ! در مورد نماز ایات زلزله و حوادث طبیعی ملاک ترس و خوف انسان از شدت بلایا هست نه تعداد آنها در روز ! درسته که دستگاههای زلزله نگار روزانه دهها زلزله ی کوچک رو ثبت میکنن اما چند درصد انسانها از زلزله ی ۲ ریشتری وحشت میکنن؟؟؟
    • به IR ۱۷:۱۸ SE ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      1 2
      اولا شارژ گوشی هیچ ربط و سخیتی با بحث حاضر ندارد و اصلا منظورتان قابل درک نیست. ثانیا مساله همین است که دقیقا همین تکیه به ابزارها وسواس آفرین است. همینکه دایم مرتب بخواهیم با تلسکوپ دنبال ماه برویم و هر بار هم تلسکوپ را قویتر کنیم. دقیقا شبیه همان مساله طظاهرت و یا زلزله اگر ابزار را ملاک قراردهیم. این کار تا کجا ادامه دارد؟ ضمنا با تلسکوپ قویتر هم ماه 28 روزه نمی شود. چرا که از آن طرف اول رمضان هم یک روز زودتر شروع می شود. ثالثا ملاک رویت است و محاسبات همیشه خطا دارند و بسته به اینکه هوا صاف باشد یا نه و عوامل دیگر باز هم ممکن است ماه مشاهده نشود. رابعا هیچ یک از مراجعی که چشم غیر مسلح را کافی می دانند امروز را عید اعلام نکردند الا برخی مانند آیت الله مکارم شیرازی که بعد از ظهر ظاهرا گزارش هایی به ایشان رسید که ماه بدون تلسکوپ هم رویت شده است. اما تا جایی که من اطلاع دارم فتوای ایشان عوض نشده است.
    • به IR ۱۷:۴۷ SE ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      2 15
      اولا طبق نظر مراحع عظام از جمله رهبر معظم انقلاب در مورد زلزله، خسوف و کسوف نماز آیات واجب می شود و لزومی ندارد که مردم از آنها بترسند یا نه. اما در غیر از خسوف و کسوف و زلزله باید حادثه سبب وحشت اکثر مردم شود تا نماز آیات واجب شود.(رساله اجوبه الاستفتائات سوال 711) پس اگر ابزار ملاک باشد برای زلزله های ثبت شده در لرزه نگارها هم باید نماز آیات خوانده شود. ثانیا همین الان هم تیم های استهلال دفتر رهبری در مناطق کویری هم با کمترین آلودگی مستقر بودند اما باز هم جز با تلسکوپ ماه را رویت نکردند.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      0 2
      پرچم سوئد مثالم درباره همون وسواسه شما میگید چون درباره ماه این طوره برای میکروب و زلزله هم باید به این صورت رفتار کرد من میگم وسواس باید برای چیز دیگه باشه نه این موارد در مورد هلال ماه این وسواس نیست چون اهله ماه مشخصه و جهت گیری هلال ماه در نیمه اول و دوم متفاوته در نتیجه نیازی به تلسکوپ پیشرفته نیست چنانچه در سالهایی با همین ابزار نجومی ماه سی روزه بود در مورد خطای محاسبات هم باید گفت این محاسبه با استفاده از رویت و تجربه به دست اومده نه چیز دیگه بحث هوای صاف هم خیلی نادره که کل مساحت کشور ما یا خاورمیانه ابری باشه علاوه برا اینکه عرض های جنوبی تر که رویت بهتری دارن معمولا بیشتر سال وضع مناسبی دارن و مورد آخر هم این که آقایان وحید و مکارم عید اعلام کردن البته منم نگفتم فتوا تغییر کرده گفتم همین محاسبات به کمک نماینده های آقایون میاد
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    2 6
    یعنی چی این مبتذل کاریها اول ماه از نظر نجومی در تمام نیمکره شمالی یکروز هست در کشور ما هم ستاد استهلال زیر نظر رهبری به درستی داره کارش را انجام می ده و دقیقا روز اول ماه را تعیین می کنه مراجع دیگه هم باید استنادشون به همین رویتهای ستاد استهلال باشه یعنی چی یک عده می گند دوشنبه یه عده می گند شنبه لابد یک عده هم سه شنبه می خواهند ماه. ا ببینند. خوب معلومه چند نفر برند بالا پشت بام خونشون تو قم نمی تونند هلال را ببینند.
    • SE ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      1 11
      خیر. اولا جهت اطلاع شما رویت هلال ربطی به نیم کره شمالی و جنوبی بودن ندارد . به طور کلی احتمال رویت هلال ماه در بخشهای شرقی کمتر از بخشهای غربی جهان است. کما اینکه شامگاه گذشته هلال ماه در آمریکای شمالی و جنوبی بدون تلسکوپ قابل رویت بود. ثانیا کسی انکار نکرده که گروههای استهلال رهبری تنها با تلسکوپ ماه را دیده اند. بحث این است که آیا رویت با تلسکوپ برای اعلام آغاز ماه جدید کافی است یا نه. ثالثا قطعا رهبری خودشان هم راضی به این سخنان زننده شما در مورد سایر مراجع نیستند. پس قدری تقوا داشته باشید.
  • US ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
    3 0
    یعنی شما در قرن بیست و یکم که ماهواره هوا میکنید و مسیر حرکت و طلوع و غروب هر ماهواره رو با دقت کمتر از یک ثانیه پیش بینی میکنید، طبق تقویم، زمان تحویل سال نو را برای چندین سال از قبل با دقت ثانیه ای محاسبه میکنید، نمیتوانید زمان طلوع ماه نو را پیش بینی کنید؟ اگرچه نرم افزارهای رایگان امروزه زمان طلوع و غروب هر یک از فازهای ماه را برای هر نقطه از جهان فراهم میکنند، بازهم این اختلاف وجود دارد. معلوم است که علت اختلاف سیاسی است نه فقهی، فقه که نمیتواند با حقیقت و بدیهیات در تضاد باشد، آنگاه چنین فقهی دچار ایراد است، و فقیهش واجد فقاهت نیست. آیا کسی که ماه خدا را در آسمان خدا میبیند و انکارمیکند، همچنان باید عالم شمرده شود و به وی اقتدا کرد؟ چه فرقی دارد با وسیله یا بی وسیله رصد شود. مگر خدا نمیفرماید حق را با باطل، و باطل را با حق نپوشانید؟ لطفاً با سیاسی کاری و بی تدبیری به فقه لطمه نزنید و بین امت اسلام تفرقه نیندازید.
    • SE ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      1 3
      انسان باید به دانش ناچیز خود اینطور غره نشود و خدای نکرده از سر غرور به علمای اسلام جسارت نکند. اولا آن ابزارها و محاسبات و نرم افزارهای مورد نظر شما فقط سن ماه و محل امکان رویت آن و ضخامت احتمالی هلال آن را مشخص می کنند و تازه دقتشان هم صد درصد نیست. اما این مساله را معلوم نمی کنند که آیا با توجه شرایط جوی و ارتفاع ماه ، آیا رویت هلال آن امکان دارد یا نه. و اگر مثلا با تلسکوپ قابل رویت باشد چه اندازه بزرگنمایی حداقل باید تلسکوپ داشته باشد که در شرایط یاد شده ماه را بشود دید. ثانیاعلمای اسلام بسیار دقت می کنند تا مبادا بدعتی در دین گذاشته شود بسیار انسان قابل احترامی است. دیدن ماه با تلسکوپ را کسی انکار نکرده که الیعاذ بالله او را درغگو و فاقد عدالت بنامید. مساله این است که رویت با ابزار لزوما به معنی دیده شدن عرفی ماه نیست و اگر قرار باشد احکام بسیاری در دین را که نیاز به رویت و مشاهده دارند وابسته به ابزارها بکنیم عملا دین را از دایره قابلیت اجرایی داشتن خارج کرده ایم. مانند مثالهایی که در کامنت اول نوشتم.
    • SE ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
      2 3
      انسان باید به دانش ناچیز خود اینطور غره نشود و خدای نکرده از سر غرور به علمای اسلام جسارت نکند که سبب محرومیت از انواع توفیقات مادی و معنوی است. اولا آن ابزارها و محاسبات و نرم افزارهای مورد نظر شما فقط سن ماه و محل امکان رویت آن و ضخامت احتمالی هلال آن را مشخص می کنند و تازه دقتشان هم صد درصد نیست. اما این مساله را معلوم نمی کنند که آیا با توجه شرایط جوی و ارتفاع ماه ، آیا رویت هلال آن امکان دارد یا نه. و اگر مثلا با تلسکوپ قابل رویت باشد چه اندازه بزرگنمایی حداقل باید تلسکوپ داشته باشد که در شرایط یاد شده ماه را بشود دید. ثانیاعلمای اسلام بسیار دقت می کنند تا مبادا بدعتی در دین گذاشته شود بسیار انسان قابل احترامی است. دیدن ماه با تلسکوپ را کسی انکار نکرده که الیعاذ بالله او را درغگو و فاقد عدالت بنامید. مساله این است که رویت با ابزار لزوما به معنی دیده شدن عرفی ماه نیست و اگر قرار باشد احکام بسیاری در دین را که نیاز به رویت و مشاهده دارند وابسته به ابزارها بکنیم عملا دین را از دایره قابلیت اجرایی داشتن خارج کرده ایم. مانند مثالهایی که در کامنت اول نوشتم.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    0 0
    خوشبختانه آیه ا...مکارم شیرازی که عید را دوشنبه اعلام کرده بودند تغییر نظر دادند و فرمودند رویت هلال در عصر شنبه برایشان محرز شده. از همه مهم تر آیه ا...وحید خراسانی هست که ایشان نیز ابتدا عید را دوشنبه دانستند ولی بهدا فرمودند شهود موثق هلال ماه را در عصر شنبه رویت کردند . در ضمن عصر یکشنبه هلال ماه خیلی بلند و نیز دارای طوق بود که مرحوم آقای بهجت نظرشان این بود هلال ماه طوق دار دلیل بر این هست که شب قبلش شب عید فطر و شب اول ماه هست. این شواهد مهم میرساند عید بودن روز دوشنبه امکان پذیر نیست. البته احترام سایر مراجع تقلید جای خود محفوظ ولی شواهد قطعی بر خلاف نظر سایر مراجع هست لذا منی که مقلد سایر مراجع هستم برای روشن شده یکشنبه عید هست و لازم نیست روزه روز یکشنبه را بعدا قضا کنم زیرا یکشنبه عید بودنش برایم قطعی شده گرچه مرجع تقلیدم دوشنبه را عید اعلام کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس