کد خبر 1074657
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
وضعیت قرمز کرونایی در ۱۶ شهرستان ‌خوزستان‌ / افزایش ۶۰درصدی بستری مبتلایان‌ /‌ منحنی بیماری شتاب ندارد

نماینده وزیر بهداشت گفت: اطلاعاتی که در خصوص وضعیت خوزستان وجود دارد، ما را به این نتیجه رسانده که بتوانیم کمک‌های خوبی برای این استان داشته باشیم.

به گزارش مشرق، دکتر علیرضا افشار اظهار کرد: استان‌هایی که در بیماری کرونا درگیر مشکل شدند و درگیری‌شان به شکلی شد که به اصطلاح، دچار پیک بیماری شدند و روند صعودی ابتلا افزایش پیدا کرد، وزیر بهداشت برای اینکه تمهیدات بهتری برای این استان‌ها در نظر بگیرند و بتوانند ارتباط مستمر و در عین حال مستقیمی با این استان‌ها داشته باشند، برای این استان‌ها یک نماینده انتخاب کردند که نماینده در استان مستقر شد و این امر، یک پل ارتباطی مستقیم بوده بین شخص وزیر و دوستانی که در استان‌ها مشغول به خدمت بودند.

بیشتر بخوانید:

وضعیت استان خوزستان همچنان قرمز است

وی اضافه کرد: در استان خوزستان نیز همان‌طور که شاهد هستیم از اوایل اردیبهشت، شیوع بیماری کرونا شروع به افزایش پیدا کرد و در نیمه اردیبهشت به حد اخطار رسید و خوزستان در وضعیت قرمز قرار گرفت. بنابراین وزیر بهداشت صلاح دید که برای استان خوزستان هم نماینده‌ای انتخاب کند که مسئولیت به اینجانب محول شد و از روز پنج‌شنبه با دستور وزیر بهداشت به عنوان نماینده اجرایی ایشان در خوزستان حضور پیدا کردم.

افشار گفت: در بدو ورود به استان خوزستان، یک بررسی میدانی از شرایط موجود داشتیم. اطلاعات آماری و اپیدمیولوژیک خوزستان را از نظر تعداد ابتلا و بستری و مرگ و میر در مرکز داشتیم؛ ولی بحث امکانات خوزستان را باید پایش می‌کردیم. بنابراین در معیّت روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان، تمام مراکزی که به کرونا اختصاص یافته بود و ظرفیت‌هایی که برای مقابله با کرونا اختصاص یافته بودند و همچنین بیمارانی که پایش کرده بودند چه در بخش بستری و چه در بخش قرنطینه در نقاهتگاه‌ها را از نزدیک بررسی کردیم. امکانات درمانی و تشخیصی استان خوزستان را از نزدیک ملاحظه و گزارشی به صورت روزانه به وزیر بهداشت ارائه کردیم.

وی که سه‌شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: طبیعتا برای هر برنامه‌ریزی ابتدا باید اطلاعات مناسبی داشت؛ تمام تلاش ما این بود که اطلاعات را جمع‌آوری کنیم. اطلاعاتی که در خصوص وضعیت خوزستان وجود دارد، ما را به این نتیجه رسانده که بتوانیم کمک‌های خوبی برای این استان داشته باشیم و شاهد باشیم که هر چه سریع‌تر بیماری در خوزستان فروکش کند.

نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی مقابله با کرونا در خوزستان در خصوص برگزاری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت حضوری گفت: روز سه‌شنبه بحث آزمون حضوری پایه نهم و دوازدهم در ستاد مقابله با کرونای خوزستان مطرح شد. من تماس‌های مکرری از انجمن‌های اولیا و مربیان خوزستان و والدین خوزستانی داشتم و دغدغه‌های‌شان نیز کاملا به‌جا بود.

وی گفت: پایه نهم مقطعی است که دانش‌آموز در دوران نوجوانی است و جنب و جوش زیادی دارد و کنترل و رعایت مسائل بهداشتی در این مقطع مشکل است و مهم‌تر از آن، بحث امنیت روانی است که خانواده‌ها در این مورد دغدغه دارند؛ زیرا فرزندان‌شان را دو سه ماه کنترل کردند که از خانه بیرون نروند و سعی کردند که فرزندان‌شان مبتلا نشوند و اکنون نگران هستند که وقتی فرزندشان وارد فضای بیرون شود، دیگر از کنترل خارج شود و از طرف دیگر نیز نگران هستند که نکند استرس بیمار شدن، در آزمون تاثیر بگذارد و باعث افت دانش‌آموز شود.

افشار اضافه کرد: حتی بسیاری به من گفتند که اگر این امتحانات اجباری باشد، ما حاضریم از فرستادن فرزندمان به آزمون امتناع کنیم و اگر بشود می‌گذاریم که شهریور امتحان بدهد. این دغدغه به‌جایی است، به خصوص در شرایط خوزستان که اکنون در وضعیت قرمز قرار دارد. طبیعتا دغدغه‌های مردم به‌جا هستند و من به عنوان نماینده وزیر بهداشت حتما این دغدغه‌ها را به ایشان منتقل می‌کنم تا از پتانسیل‌شان در ستاد ملی کرونا استفاده کنند و تدبیری اندیشیده شود و این دغدغه‌ها برطرف شود.

وی درباره کاهش درآمد و ایجاد مشکلات درآمدی برای بیمارستان‌ها به دلیل اینکه بیشتر به کار کرونا پرداخته‌اند، گفت: در ستاد ملی کرونا با عنایتی که مقام معظم رهبری داشتند، اجازه برداشت مبالغی برای کمک به ستاد ملی مقابله با کرونا دادند. در بحث درآمد بیمارستان‌ها، وقتی کرونا در کشور همه‌گیر شد، بخش اعظمی از بیمارستان‌ها زیر بار درمان کرونا رفتند و این درمان رایگان است. در این مدت، درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرد و سایر درآمدهایی که بیمارستان‌ها در زمینه‌های دیگر داشتند، افت کرد.

وی افزود: در بررسی این چند روز مشاهده شد که در استان خوزستان هم بین ۳۰ تا ۷۰ درصد درآمدهای بعضی از بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است.

نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی مقابله با کرونا در خوزستان بیان کرد: به طور میانگین در خوزستان، بیمارستان‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش درآمد داشته‌اند. قطعا وزارت بهداشت به عنوان متولی کمک خواهد کرد و از ستاد ملی کرونا انتظار داریم که در این مورد توجه ویژه داشته باشند.

وی همچنین درباره خستگی و فرسودگی کادر درمان در این مدت، گفت: بحث فرسودگی نیروی انسانی بخش درمان برای ما یک دغدغه است. اکنون حدود سه ماه است که پرسنل کادر درمانی و پشتیبانی درمان، شبانه‌روز در حال تلاش برای مهار این ویروس هستند و گاهی گزارش‌ها بیانگر این است که بسیاری از آن‌ها ماه‌ها است که والدین و نزدیکان و حتی فرزندان‌شان را ندیده‌اند.

افشار افزود: از طرفی این پرسنل علاوه بر کار سختی که دارند، در شرایط سختی هم دارند کار می‌کنند. با پوشش‌های محافظتی، ساعت‌ها در حال کار هستند که با توجه به وضعیت اقلیمی خوزستان و آغاز فصل گرما، عملا دچار تعریق می‌شوند و نمی‌توانند با این پوشش‌ها مایعات و آب مصرف کنند. تعریق از یک طرف و کم‌آبی از یک طرف باعث می‌شود که دچار گرمازدگی شوند و گرمازدگی هم سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و در معرض بیماری قرار می‌گیرند و توانمندی آن‌ها نیز کم می‌شود که ما در این زمینه نگرانی داریم.

وی اضافه کرد: حل بخش عمده‌ای از این مشکل به عزم مردم برمی‌گردد که هوای خدمتگزاران خود در حوزه سلامت را داشته باشند و سهل‌انگاری نکنند و فاصله اجتماعی را رعایت و سعی کنند تمام توصیه‌های بهداشتی را برای محدود شدن انتقال ویروس رعایت کنند زیرا هر چه حجم مراجعات به مراکز درمانی کاهش یابد، پرسنل کمتر بیمار می‌شوند و می‌توانیم شیفت‌ها را کوتاه‌تر کنیم و اجازه استراحت بدهیم تا توان داشته باشند که خدمات ارائه کنند.

نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی مقابله با کرونا در خوزستان با اشاره به صحبت‌های مطرح شده مبنی بر اینکه انتخاب نماینده ویژه برای خوزستان از سوی وزیر بهداشت به ضعف عملکرد مسئولان بهداشت و درمان خوزستان در مقابله با کرونا مربوط بوده است، گفت: مقداری از این صحبت‌ها به این برمی‌گردد که بعضی‌ها می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

وی افزود: واقعیت این است که من از طرف خودم و وزیر بهداشت، دست همه کسانی که در خوزستان تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند را می‌بوسم و قدردان زحمات‌شان هستم. اگر شاخص مرگ و میر در خوزستان اکنون از شاخص کشوری پایین‌تر است، ناشی از تلاش این عزیزان است.

افشار گفت: برخی از مشکلات به زیرساخت‌ها برمی‌گردد. زیرساخت‌های کشور ما آمادگی این حجم از بیماری را نداشت. بسیاری از کشورهای دنیا هم وقتی با این بیماری مواجه شدند، سیستم بهداشتی‌شان از هم پاشید و دچار سردرگمی شد؛ اما سیستم بهداشت و درمان ما قوی‌تر شد و افرادی که پای کار بودند جلوه‌هایی از ایثارگری به نمایش گذاشتند که در اذهان مردم، سالیان دفاع مقدس را تجلی کرد.

وی بیان کرد: آنچه اتفاق افتاد این است که به تایید سازمان جهانی بهداشت، ما علی‌رغم تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی، یکی از کشورهای موفق در کنترل و مهار کرونا بوده‌ایم.

نماینده وزیر بهداشت در امور اجرایی مقابله با کرونا در خوزستان در خصوص فعالیت‌های انجام شده در روزهای گذشته برای جبران کمبودهای خوزستان در حوزه درمان گفت: کارهایی که انجام شد با همت دوستان بود و من تنها نقش واسطه داشتم و کمک کردم. یکی از دغدغه‌های خوزستان، بحث تخت‌های ویژه و مخصوصا تخت‌های ICU و کمبود دستگاه ونتیلاتور بود که یکی از دستگاه‌های ضروری و لازم برای بخش ICU است. خوشبختانه در یکی دو روز اخیر، بیش از ۲۰ دستگاه ونتیلاتور برای شهرهای اهواز، آبادان، دزفول، شوشتر و بهبهان از طرف وزارت بهداشت تهیه و ارسال شد که ۲۰ دستگاه مربوط به اهواز بوده است. در این خصوص، ظرفیت‌ها به حد قابل اطمینانی رسید و این روند ادامه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در بحث تشخیصی و آزمایشگاهی نیز ظرفیت آزمایشگاهی در خوزستان نسبت به هفته گذشته پنج برابر افزایش یافته است و اکنون پنج آزمایشگاه فعال در خوزستان وجود دارد و در شوشتر نیز قرار است آزمایشگاهی راه‌اندازی شود تا از نیاز این شهر به مرکز استان کاسته شود.

افشار گفت: اکنون بالاترین تعداد آزمایش کرونا در سطح کشور، در خوزستان انجام می‌شود و وقتی تعداد آزمایش بالا برود، بیماریابی افزایش پیدا می‌کند و امید داریم که شیوع را کاهش دهیم. این تلاش و افزایش تعداد موارد مثبت، ناشی از این است که بیماریابی فعال اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به در پیش رو بودن عید فطر بیان کرد: اصطلاح فاصله‌گذاری هوشمند تنها رعایت فاصله نیست، بلکه باید نکات بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظتی مانند ماسک و دستکش و قرار نگرفتن در فضای سربسته و متراکم نیز رعایت شود. با توجه به اینکه عید فطر را در پیش داریم و این عید یکی از عیدهای مورد توجه همه مسلمانان به ویژه مردم خوزستان است، آرزو داریم که این عید را متفاوت برگزار کنیم و همانگونه که نوروز امسال در صله رحم برای حفظ جان عزیزان‌مان، رعایت کردیم، در این عید نیز رعایت کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس