برجام نمایه

دموکرات‌ها نیز مانند جمهوری‌خواهان دولت ترامپ، خواستار حذف بند موسوم به «غروب آفتاب» از برجام هستند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

جیک سالیوان از اعضای کلیدی دولت اوباما و از مذاکره‌کنندگان با ایران در مذاکرات برجام، که اکنون در کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها حضور دارد، در مصاحبه با اندیشکده هادسون به موضع دموکرات‌ها درباره برجام پرداخت.

او گفت: «دولت بعدی آمریکا (در صورت پیروزی بایدن) باید بلافاصله پس از بازگشت به برجام روند مذاکره درباره توافق‌نامه بعدی را آغاز کند. توافق‌نامه بعدی باید زمانبندی محدودیت‌ها موسوم به بند غروب را تمدید کند. همچنین باید تلاش شود عناصر دیگری را هم در توافق تقویت کنیم.»

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از تحرکات امریکا

به گزارش نامه‌نیوز، اظهارات سالیوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این اظهارات، در حقیقت نحوه مواجهه دموکرات‌ها با توافق هسته‌ای را تبیین می‌کند. نباید فراموش کرد که درصورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر امسال، سالیوان نقش مهمی در حوزه سیاست خارجی آمریکا ایفا خواهد کرد. سالیوان قبلا نیز تاکید کرده بود که دموکرات‌ها در صورت پیروزی در انتخابات، نباید به سادگی به برجام بازگردند. او تاکید کرده بود این بازگشت، باید به قیمت کسب امتیازات بیشتر از ایران صورت گیرد. در حقیقت، بایدن و مشاورانش طرفدار «بازگشت مشروط» به برجام بودند.

اما این بار سالیوان، ابعاد این بازگشت مشروط را به‌گونه‌ای واضح‌تر تبیین کرده است. از دید او، در ابتدا ایران باید پیش‌شرط حذف بند غروب آفتاب (منقضی شدن تحریم‌های هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۵) را بپذیرد و متعاقب آن، مذاکرات را با آمریکا بر سر توافق جدید (توافق جایگزین برجام) آغاز کند. در اینجا برای سالیوان و همراهانش اهمیتی ندارد که این توافق جدید تحت عنوان «برجام اصلاح‌شده» مدنظر قرار گیرد یا نام دیگری بر روی آن گذاشته شود!

دموکرات‌ها خواستار آن هستند تا به صورت گام به گام و در قالب یک توافق جدید، محدودیت‌هایی را علیه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران اعمال کنند. با این حال اصرار آنها بر روی حذف بند غروب آفتاب (به صورت خاص) نشان می‌دهد که هر دو حزب آمریکا خواستار اعمال محدودیت‌های فرازمانی علیه ایران در برجام هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید مرتضی IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    1 1
    کسانی که فکر می کنند مسؤلان امریکا در مورد مسایل خارجی اختلاف نظر دارند کاملا اشتباه می کنند . یکی از هزاران دلیل چند ماه پیش است . ترامپ به کنگره رفته بود ، نانسی بلوسی ، اسنادی به وی داد که همانجا ترامپ ان برگه ها را پاره کرد ، قبل از ان بلوسی با ترامپ دست نداده بود . امابه زمانی که ترامپ در مورد به شهادت رساندن سلیمانی حرف زد ، همه بلند شدند و دست زدند . ایها الناس اگه فکر می کنید اینها با هم تفاوت دارند ، بیشتر تحقیق کنید ،اکثر تحریم های نفس گیر در زمان کلینتون و اوباما تصویب شدند که هر دو دمکرات بودند .
  • بنده خدا DE ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 2
    قطعا در صورت پیروزی بایدن و مشروط کردن بازگشت آمریکا به برجام، دولت غربزده روحانی سر از پا نخواهد شناخت و بخاطر اینکه بایدن به برجام برگرده حاضره هر خفت و خواری رو قبول کنه. البته خوشبختانه موشکها از اختیارات دولت خارج هستن وگرنه خیلی زودتر برجام موشکی امضا شده بود. ولی قطعا هرچی بایدن و تیمش بگن دولت لبخند فقط میگه چشم و تمام محدودیتهای برجام رو که سقف زمانی دارن ابدی خواهد کرد. تا دوباره یه جمهوری خواه دیگه بیاد سر کار و دوباره از برجام خارج بشه. و این چرخه تا ابد ادامه داره
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 2
    با وجود ذلت طلبان و سخنرانیهای ذلت بار آنان، چرا که نه، اما مومنان وطن پرست در دهن مثلا جمهوری خواهان و دمکرات‌ها و متحدان زهواردررفتشان خواهند زد.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    معلوم نیست چه وعده هایی به آنها داده شده که اینطور با اطمینان حرف میزنند. انگار تصمیم با آنهاست و اتاق مذاکره خانه خاله!! جبران خسارات خروج از برجام تقریبا غیرممکن است. یک رقم آن خونبهای مسیح جبهه های مقاومت است.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    1 0
    بیا جناب کدخدا اینم افزایش تعهدات : فیررررررررررررررر . قشنگ پاشیدم رو برجام جونت تضمینه تضمینه جون تو
  • علی یارت IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    4 0
    چه عیبی داره بند غروب برجام تمدید بشه در ازای اون تحریما برداشته بشه ؟!! حتی رهبری هم مذاکره حول برجام منع نکردن بعد شما مشکل داری ؟! ظاهرا مشکلات شدید اقتصادی مردم که بخاطر همین تحریما ایجاد شده نادیده میگیرین و از شکم سیری مقاله مینویسین فراموش نکنین که فقر زیاد کفر هم حتی به همراه داره
  • نادر IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    خب ترامپ هم داره همینو میگه..پس ظاهرا ما باید فقط راه خودمان رو بریم تا ببینیم تهش چی میشه..
  • دبیر GB ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    هه هه فکر نمیکنم منطقی بهتر از این برای امریکاییها باشه.فکر میکنند دنیا عربستان و رهبراتشان بن سلمانه!!
  • ییدی IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    2 1
    زنده باد روحانی زنده باد ظریف زنده باد آزادی وآزادگی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس