کد خبر 1074507
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
استفانی ویلیامز

جانشین فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی پیامدهای طولانی‌تر شدن جنگ میان نیروهای دولت وفاق ملی لیبی با تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی را برشمرد و توقف فوری آن را خواستار شد.

به گزارش مشرق، جانشین فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی از افزایش درگیری‌ها میان نیروهای وفاق ملی لیبی با شبه نظامیان حفتر در مناطق سکونت غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، «استفانی ویلیامز» طی نطقی در شورای امنیت درباره لیبی گفت: «از زمان آغاز عملیات نظامی نیروهای حفتر علیه طرابلس بیش از ۲۰۰ هزار شهروند مجبور به فرار از خانه‌هایشان شدند».

بیشتر بخوانید:

آبروریزی بزرگ ارتش امارات در غرب لیبی

این مقام سازمان ملل تسلط نیروهای وفاق بر پایگاه هوایی الوطیه را نیز منجر به تشدید تنش‌ها در لیبی خواند و گفت:« ما بار دیگر خواهان توقف کامل درگیری‌ها در لیبی هستیم».

جانشین فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی گفت:« ما می‌خواهیم حملات علیه غیرنظامیان  و تاسیسات غیرنظامی در لیبی متوقف شود».

این مقام سازمان ملل شیوع ویروس کرونا را هم موجب بیش‌تر شدن مشکلات امنیتی موجود در طرابلس خواند و گفت : «در نتیجه درگیری و پیامدهای شیوع کرونا یک میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.»

ویلیامز بر ضرورت محاکمه قانون شکنان در لیبی تاکید کرد و گفت: «ما خواهان توقف درگیری‌ها در لیبی و بازگشت طرف‌های بحران به فرآیند سیاسی هستیم».

فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی همچنین بر ضرورت اعمال فشار بر طرف‌های بین المللی و منطقه‌ای که بحران لیبی را شدت بخشیده‌اند تاکید کرد و گفت: جنگ در لیبی به دلیل دخالت خارجی گسترش خواهد یافت و به نتایج وخیمی منجر خواهد شد.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی رضا IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 1
    نه بابا بزار ادامه پیدا کنه ، فعلا که دشمنای ما با هم درگیرن چی از این بهتر
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    1 0
    حفتر شکست خورد و دست به دامان سازمان ملل و امریکا واسرائیل شد
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    1 0
    این هم سازمان ملل اسرائیل فوری به نفع حفتر می خواهد اتش بس اعلام کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس