کد خبر 1073941
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
محمد ایمانی

با کدامین کارنامه حکمرانی، سودای جهانگشایی داریم؟ آیا واقعا حوزه ما سرشار از پاسخ های متقن و منقح و علمی برای مشکلات بشریت و دنیاست؟

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

برادر ارجمند، جناب آقای مهدی نصیری در نقد این سخن آیت الله اعرافی که "حوزه باید پاسخگوی هفت میلیارد بشر باشد؛ نمی توان بعد از تحولات جهان کار کرد؛ بلکه باید قبل از آن برنامه ریزی های لازم را انجام داد"، نوشته اند:

"با کدامین کارنامه حکمرانی، سودای جهانگشایی داریم؟ آیا واقعا حوزه ما سرشار از پاسخ های متقن و منقح و علمی برای مشکلات بشریت و دنیاست؟ ما که در پیش پا افتاده ترین مسائل فقهی تا مهمترین مساله کلامی و فلسفی مان یعنی توحید، اختلافات در حد تضاد و تناقض داریم؟... چنین اختلافات و تحیرهایی از لوازم عصر غیبت و شرایط عدم دسترسی به هادی و فصل الخطاب معصوم است.

ما به ازای عملی ما در قبال شعارها و ادعاهایمان برای عرضه به دنیا چیست؟ کشوری مملو از مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و....با قوای سه گانه ای گرفتار ضعف های اساسی ...؟ کشوری گرفتار دوقطبی های مزمن فرساینده و ویرانگر با کاهش حضور مردم در میدان انتخابات و سطوح بالای طلاق و اعتیاد و کاهش زاد و ولد و بیکاری و فقر و تورم لجام گسیخته و شکاف طبقاتی و گرفتار در چنبره اژدهای هفت سر  فساد و چپاول بیت المال و مسئولان اشرافی و...؟".

در این که با ببرخی آرمان ها - چه در حوزه نظریه پردازی و چه در حوزه عمل- فاصله داریم، تردیدی نیست. علت را باید در کم کاری، غفلت یا دنیازدگی جست و جو کرد؛ این موانع، همان است که نگذاشت حکومت امیر مومنان (ع) به پنج سال برسد و مانع از تشکیل حکومت توسط ائمه معصومین (ع) شد. همین مهیا نبودن بسترهای سیاسی و اجتماعی و معرفتی است که موجب شده انقلاب مهدی موعود (عج) 12 قرن تاخیر بیفتد.

اما داشتن نگاه صفر و صدی، رهزن عقل و دین و امید و اراده است. تصور این که عملکرد حوزه یا مجموعه نظام بی عیب بوده و همه چیز برای ظهور مهیاست، نادرست است؛ همچنان که تصور ناکامی مطلق نیز خلاف حقیقت است. بلکه اگر منصفانه و مصون از جنگ تبلیغاتی دشمن قضاوت کنیم، کفه موفقیت ها چند برابر سنگین تر از ناکامی هاست.

اگر شاهد کم کاری و کم فروشی و قصور یا خیانت برخی خواص در ادوار مختلف بوده ایم که عصر ظهور را به تاخیر انداخته، در عین حال شاهد عمیق ترین، بیشترین و بی سابقه ترین شکوفایی نیروها و توانمندی های جبهه مومن به مهدویت بوده ایم؛ حقیقتی که بلا شک، بشارت نزدیک تر شدن دوران ظهور را می دهد.

هرگز جبهه حق در طول تاریخ 300 هزار شهید پا به رکاب (و چندین برابر آن، مهیای مجاهدت و شهادت) به خود ندیده. کمّیت و کیفیت مدافعان حرم و  دیگر نیروهای جوان و مومن انقلابی که در بخش های مختلف، منشا خدمات معجزه آسا شده اند، در تاریخ بی نظیر است. همچنان که گسترگی جغرافیایی این نیروها و قدرتشان در شکست پیاپی مستکبران عالم کم سابقه است.

کسی منکر اشکالات، نواقص و تخلفات نیست. علت اصلی هم عدم تمکین یا اهتمام کافی به هدایت های ولی فقیه است. اما در عین حال موفقیت های بزرگی هم به دست آمده که در چند قرن اخیر بلکه کل تاریخ ایران بی سابقه است. از موفقیت های بزرگ فنی و علمی، سیاسی، اقتصادی و نظامی و خدمت رسانی که بگذریم، در حوزه اجتماعی، فرهنگ سازی و تمدن سازی نیز برخی کارکردها بی نظیر است.

آخرین شاهد، کارکرد بسیار خوب در مبارزه با کرونا و پیامدهای آن در مقایسه با اغلب کشورهای پیشرفته است و این در حالی است که ما در معرض تحریم گسترده قرار داریم. همچنان که اهتمام کم نظیر نظام در صیانت از مردم به چشم آمد، عمق و گستره همدلی و کوشندگی اجتماعی (مجاهدت جمعی) هم درخشید.

بی تردید، اگر جمهوری اسلامی بود، نه آن توانمندی فنی و حاکمیتی برای مبارزه با بیماری وجود داشت و نه این همدلی شکل می گرفت؛ چنان که در دنیا دیدیم. بله اگر برخی غفلت ها و انحرافات خواص نبود، از این ظرفیت ها ده ها برابر بیشتر می شد استفاده کرد، اما همین ظرفیت ها و فرصت های کم سابقه نیز به برکت نظام و کوشندگان حوزه ها (ونه طیف منفعل) فراهم شده است.

حتما جناب آقای نصیری نیز عمده عرائض نگارنده را تایید می کنند و احتمالا دیدن برخی نارسایی ها و معایب مهم، موجب نپرداختن به دستاوردهای بزرگ و بعضا منحصر به فرد شده که با همه نواقص، اصلا قابل قیاس با وضعیت فقدان انقلاب و نظام انقلابی نیست.

کارکرد اجزاء نظام را همواره باید نظام تراز اسلامی تطبیق داد و ناکارکردی ها یا بد کارکردی های را اصلاح کرد؛ این یک مسئولیت مهم است. اما ضمنا هرگز هم نباید از یاد برد که قبل از انقلاب در چه قهقرای همه جانبه ای بودیم. همچنان که در مقام مقایسه با مجموعه عملکرد نظام های مختلف سیاسی، به مراتب موفق تر بوده ایم. تبیین ابعاد این موضوع طبعا نوشتاری مستقل و مبسوط می طلبد.

و بالاخره این که ضمن چشم نبستن بر اشکالات، نباید از جنگ رسانه ای و نرم دشم هم که "امید و اراده و اقدام مومنانه" را هدف گرفته، غافل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حامد IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    9 8
    حالا یکی هم اومد حرف درستی زد بیایید خرابش کنید! واقعا با کدام کارنامه حکمرانی؟
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 1
      ایران اون دستی که بتن کرد نیست، ایران اون دستی هست که ماهواره رو در مدار قرار داد..
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    1 1
    داشتن نگاه صفر ویک یک نوع دگمان است نگاه صفر و صد بیشتر به اعتدال و عقل نزدیک است
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    3 0
    با ورود غرب به ایران در صدو اندی سال پیش شبه نخبگانی که با فرهنگ و اندیشه عمیق اسلامی - شیعی اشنایی نداشتند و یا اشنایی انان بسیار سطحی بود دچار انفعال و حیرت شدند و تمام عیار به دامن غرب غلطیدند و در نتیجه برای فرهنگ و اجتماع و سیاست و اقتصاد ایران و اسلام مصایب بی شماری بوجود اوردند که تا امروز همچنان ادامه دارد /بخشی از به انحراف کشیده شدن جریانات مشروطه و شهادت ایت الله شیخ فضل الله نوری بدست همین حیرت زدگان رقم خورد و عده ای از همین حیرت زدگان کم مایه باعث روی کار امدن دیکتاتوری به نام رضا خان شدند و به تئوری سازی نظام شاهنشاهی پرداختند / همین حیرت زدگان مذبذب در دهه پنجاه به دامن الحاد مارکسیست افتادند و در اواخر دهه شست و هفتاد در حلقه کیان سر سپرده پوپر و سوروس و... شدند و مبانی نظری و عملی انقلاب را به چالش کشیدند .و با تئو ریهای جین شارب دست به انقلاب مخملی علیه حاکمیت اسلامی زدند /
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 1
    بار انقلاب و پیچیدگی های ان بسیار دشوار است نخبگانی میتوانند تا اخر خط استقامت کنند که از دانش و ایمان و تعبد بالا برخوردار باشند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس