کد خبر 1073827
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
افشاگری ماهاتیر محمد؛ آمریکا جنگنده‌های اف 16 را به صورت ناقص می‌فروشد

نخست‌وزیر پیشین مالزی فاش کرد، آمریکا جنگنده‌های اف ۱۶ را بدون کدهای اساسی و برنامه کامل به این کشور فروخته بوده و با تمام کشورهای جهان به جز رژیم اسرائیل با همین سیاست برخورد می‌کند.

به گزارش مشرق، «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر پیشین مالزی در گفت‌وگویی با شبکه قطری «الجزیره» اعلام کرد، این کشور پس از دریافت جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکایی دریافت که واشنگتن جنگنده‌های مذکور را بدون کدهای اساسی و برنامه کامل به مالزی فروخته و این کشور نمی‌تواند از تمام قابلیت‌های جنگنده‌های مذکور از جمله قابلیت هجومی آن استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: برای ما مشخص شد که اگر می‌خواهیم از قابلیت هجومی این جنگنده‌ها استفاده کنیم باید به آمریکا بازگردیم تا کارشناسان آمریکایی آن را برنامه‌ریزی کنند و این به معنای هزینه اضافی برای جنگنده بود همانطور که استفاده از قابلیت هجومی آن به خواست آمریکایی‌ها مشروط می‌شد.

ماهاتیر محمد در ادامه گفت، بنابراین مالزی دریافت که تنها فایده جنگنده‌های اف ۱۶ استفاده از آنها در مانورهای نظامی است. آمریکا با تمام کشورهای جهان به جز رژیم اسرائیل با همین سیاست برخورد می‌کند.

«ماهاتیر محمد» که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در مالزی را بر عهده داشته پیش‌تر در گفت‌وگوی با همین شبکه قطری به توطئه ناموفق انگلیس در کشورش و دلیل تنفرش از این کشور پرداخت.

ماهاتیر محمد از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست‌وزیر مالزی بود و در سال ۲۰۱۸ بار دیگر عهده‌دار این سمت شد و به خاطر برخی مسایل سیاسی در مارس ۲۰۲۰ استعفا کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    95 5
    عجب کلاهی بر سر دنیا گذاشته مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      47 18
      آمریکایی ها نایس هستند و هیچ وقت این کار رو نمیکنند. اگه راجع به خروج از برجام هم نظری دارید باید بگم که خروج از برجام تقصیر سپاه و آستان قدس و شخص آقای رییسی بود. البته احمدی نژاد و قالیباف هم تو این قضیه بی تقصیر نبودند. این بود کامنت یه اسکل به تمام معنا
    • آریا IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      18 2
      اینهمه بی انصافی و بد بودن رو از کجا میارن امریکاییها، چرا مثل آدم حداقل ادای آدم بودنو در نمیارن یکم خوب باشن
  • LB ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    65 6
    اونوقت یه عده احمق در ایران میگن با آمریکا دوست بشیم بهتره! بابا! آمریکا دیگه با طناب قبلی توی چجاه نمیفته. اول انتقام چهل سال سرکشی رو از نوکر قدیمی اش میگیره. وقتی دلش خنک شد، چهار تا اسباب بازی میده که هیچکدوم کار نکنند. یعنی اگر شما از برجام روحانی یه دونه گلابی دیدی، از آمریکا هم کمک و تعامل و همکاری خواهی دید.
    • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      31 72
      بله بهتره با همین فرمان به چین و روسیه همچنان باج بدیم و سامانه موشکی ندیده از روسیه بخریم .... به همین اندازه که آمریکا بد است روسیه و چین هم بدند . اگر طرفداران آمریکا احمقند ، طرفنداران چین و روسیه هم احمقترند.
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      54 4
      در جواب علی. چین و روسیه هرچی که باشند دنبال تغییر نظام نیستن. مگه چین یا روسیه زدن هواپیمای دویست و نود نفری ایران رو پکوندن؟ مگه اونا حاج قاسم رو شهید کردن؟ مگه اونا مارو تحریم کردن؟ مگه چین و روسیه داعش رو درست کردن؟
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      53 1
      باید قوی بود و چشم به هیچ کس ندوخت.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      25 1
      11:48 تا اسم ارباب تروریستت اوردن شروع کردی به پاچه گرفتن
    • قاسم IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      0 1
      در جواب علی آقا اولا چین و روسیه مثل آمریکا خدایی نمی‌کنند مثلا بگن چون فلان کشور به ما سر خم نمیکنه تحریم‌ میکنم.و نمی‌گذارم با هیچ کشوری معامله ای داشته باشه. دوما همین روسیه،وارث شوروی است که ما هر روز در کنار آمریکا مرگ نثارش میکردیم. اما بعدش آدم شد حالا کاریش نداریم. سوما:حرف انقلابی ها اینه که نه به شرق وابسته باشیم نه به غرب. ما می‌خواهیم مثل خود آمریکا که به کسی وابستگی نداره، به هیچ کشوری وابسته نباشیم همین. در هیچ زمینه ای. در همه علوم خودکفا بشیم. و ما می‌توانیم. بیائید اینقدر خودمونو نبازیم. ما می‌توانیم.
    • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 0
      کاملا حق با علی چون تاریخ ثابت کرده شوروی همیشه به کشور های همپیمانش خیانت کرده وس توقعی نیست به ماهم خیانت کنه وچین که قطعا همتون میدونید تجهیزاتش همش کپی روسیه است و کیفیتی صفر دارد پس به جای خریدن سلاح از کشور خیانتکار روسیه باید صنایع نضامی داخلی را تجهیز کرد
  • جعفر IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    31 9
    البته اینکه آمریکا و یا هر کشور تولید کننده جنگ افزار ان هم از توع هوایی سعی میکند نسخه ضعیفت را به کشور دیگر بفروشدمثلا رادر هواپیماهای خودش اگر ۱۲۰ کیلومتر برد داشته باشد همین هواپیما برای کشور ثالث ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر میشود یا کدهایی که باعث میشوند جنگننده و جنگ افزار به بعضی از حملات عکس العمل نشان ندهند مثلا همین موشک های اس ۳۰۰ روسی که ایران خریداری کرد نمیتوانند هواپیماهای روسی روسیه را هدف قراردهند چرا که کد ویژه غیر فعال سازی را دارند و به ایران نمیدهند و حتی گویاطبق شنیده ها این کدها را ابتدا به اسرائیل دادند و سپس موشک ها را به ایران ،و این طبیعی هست باید در کنار خرید صنایع دفاعی باید خود کفا شوند وتولیدات داخلی در کنار تولیدات وتجارب ناشی از مهندسی معکوس و ابداعات داخلی باشد تا قدرت نظامی مطلوب بدست آید .
    • آرش IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      35 4
      وقتی راجع به تسلیحات نظامی اطلاعات کافی ندارید مجبورید نظر یدهید؟ که همچین چیزهایی بگید که مرغ پخته خندش بگیره؟ هرچی رسانه های عبری عربی گفتند شما کپی کردی.. راجع به همون کدهایی که میفرمایید روسیه به اسرائیل داده کمی تحقیق کنید متوجه می شوید که هر چند وقت یک بار این کدها توسط ایران بازنویسی می شه. نمی خوام از روسیه دفاع کنم. اتفاقا از روس ها بدم میاد. ولی این رو بدونید که رابطه ایران و روسیه یک رابطه کاملا عادیه و اجازه دخالت تو امور ما را نداره. کسانی که فکر می کنید که ایران چون با آمریکا دشمنی می کنه پس با روسیه هست کاملا در اشتباهید. روسیه بر خلاف آمریکا در حال حاضر مستکبر نیست و مطمئن باشید اگر روزی روسیه هم پاشو از گلیمش دراز تر کنه مثل آمریکا باهاش برخورد می کنیم.
    • DE ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      5 11
      آرش خان، با جعفر موافقم تلاش مزبوحانه نکن. این چیزی که جعفر میگه طبیعیه
  • احمد IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    32 1
    باید قوی بود و به شرق و غرب نباید وابسته باشیم تنها راه نگاه به داخل است.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    15 14
    بابا ماهاتیر جان، تو دیگه چرا؟ تو که پدر اقتصاد مالزی هستی چرا ناله میکنی؟ یادت نیست کشورت با احمدی نژاد در مورد پول مشترک فقط صحبت کرده بودند مالزی دو هفته در رکود اقتصادی فرو رفت و داشت میپوکید؟؟؟ خب ماهاتیرجان شما سعی کن دیگه از این حرفها نزنی. ایران رو دیدی فکر کردی به همین سادگیه که از این حرفها بزنی. توی دنیا فقط رهبر ماست که خیلی واضح و قاطع میگه: آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • NL ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    6 7
    بعد پاکستان چطوری بدون اجازه ی آمریکا ازشون علیه هند استفاده کرد؟
  • محمد US ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    21 3
    اولا غرب و شرق هردو منافع خودشانرا دارند دوما هیچ کشور ی حتی ایران اخرین تکنولوژی خود را بدیگران نمی فروشه سوما چین و روسیه نه اینکه بهتر از غرب هستند ولی در ارتباط با ایران بهتر ند چهارما ایران در بسیاری از سلاحهای نظامی به درجه ای رسیده که تشخیص میده این سلاح کد دارد یا ندارد چون خود سازنده است شما ایرانیها هم با هم دعوا نکنید دعوا را برای دشمن بزارید زنده باد ایران
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    9 3
    خب همه کشورها همین کار رو می کنند نمونه صادراتی با جنگ افزار خودشان متفاوت است همین اس ۳۰۰ سوریه که در مقابل کلاغ اسراییلی هم واکنش نشون نمیده
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    6 17
    عجیبه! ترکیه چه طوری جنگنده روسیه و جنگنده‌های سوریه رو با اف16سرنگون کرد؟ یا پاکستان چه طوری جنگنده های هندی رو با اف16 سرنگون کرد؟ چرا سایر کاربران اف16 مثل اروپایی ها، کره ای ها ، ژاپنی ها، سنگاپور و... چنین چیزی رو نفهمیدن و مالزی فهمیده؟ 23
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 1
      شاید چون سیاست های آمریکا در قبال هر کشوری فرق میکنه
    • کامران IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      0 2
      ماهاتیر محمد گفته قابلیت هجومی جنگنده. نگفته قابلیت دفاعی. زدن هواپیما در آسمان جزو قابلیت‌های دفاعی جنگنده است. اما حمله به یک سایت نظامی یا زدن یک کشتی و... جزو قابلیت‌های تهاجمی یک جنگنده محسوب می‌شود. برای نمونه در سیستم‌های موشکی؛ سامانه اس 300 یک سیستم موشکی دفاعی است ولی موشک بالستیک یک سیستم موشکی تهاجمی است. پس ماهاتیر اشتباه نگفته. پاکستان می‌تواند جنگنده هندی که آمده مثلا نیروگاه پاکستان را بمباران کند، با اف 16 رهگیری کرده و منهدم کند. ولی با همین اف 16 نمی‌تواند یک کشتی هندی را حتی رهگیری کند چه برسه آنرا بزند. لطفا اطلاعات نظامیان را افزایش داده سپس نظر دهید. سروان خلبان محمد زاده
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 0
      یعنی اگر به جای هواپیما کشتی رو زده بود می شد قابلیت تهاجمی!!
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 0
      اف16 های اماراتی(در یمن و لیبی)، بلژیکی (در لیبی) ، دانمارکی و هلندی(در یوگسلاوی، افغانستان و لیبی)، نروژی (در لیبی) و همینطور پاکستانی(در افغانستان) عملیات های هوا به زمین فراوانی رو انجام داده اند. نخست وزیر مالزی در خریدش از آمریکا دقت نکرده است، حالا با گفتن این صحبت ها می خواد خودش رو تبرعه کنه.
    • محمد IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      2 0
      اسمت کامرانه پایین زدی سروان محمد زاده بعدی میگی اگه هوا پیما داخل خاک کشور شد اف ۱۶ میتونه دفاع کنه ولی به کشتی نمیتونه حمله کنه لطفا چرت نگو حالا دیدیم کشتی موشک حمله کرد به هوا پیما چون الا ن حق دفاع محسوب میشه میتونه حمله کنه نزارید همچین ادم هایی نظر دهند
    • علی IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 0
      کاملا حق با محمد چون اگه کشتی به هوا پیما موشک ضد هوا بزنه هوا پیما نمیتونه حمله کنه ولی تو هوا میتونه هواپیما بزنه مثل ترکیه وهند میتونه دفاع کنه کامران یا سروان محمد زاده دقت کن
  • مجتبی زنجانی IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    4 1
    یکی از علت های برتری دشمن به خاطرداشتن ماشین جنگی برترهست به همین دلیله که هیچوقت نخواهدگذاشت کشورهای دیگه به برتری نظامی دست پیدا کنندوگرنه هیچوقت کشور یاغی و رژیم پوشالی مثل آمریکا و اسراییل وجودنداشتند.
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    الان معلوم میشه جنگنده هایی که شاه گرفت با قابلیت تهاجمی گرفت که تا چند سال که تجهیزات داشتیم مانع از نفوذ صدام به ایران شد. که اگر دستکاری آمریکاییها در موقع اخراج، صورت نمی گرفت، قدرتش بیشتر هم می بود. البته یه مشت بچه لات گشنه، اینا را نمی فهمیدند. الان که زورشون را دارند می زنند فعلا دلار روی 170000 ریال می چرخه.
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 0
      خداوند حافظ امریکاهه ونعمت دموکراسی به انها هدیه داده وهرگز شکست نخواهد خورد به کوری چشم حسودان
  • رضا IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 1
    با خدا پدر دکتر ماهاتیر محمد را بیامرزد که جرعت وشهامت بخرج داده وافشاگری کرده والا مسئولان دیگر جرعت نمی‌کنند حرفی علیه آمریکا بزنند .آقا ی دکتر ماهاتیر با انقلاب اسلامی ایران موافق است وحامی انقلاب هست اود ر مالرزی بسیار محبوب هم هست .خداوند عمرش را برکت دهد
  • شاهرخ NL ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا ای قشنگتر از پریا ایران ایران، خاکش وطن ما، نباشه سرورش بیشتر و بیشتر
  • وحید IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    2 0
    هموطنان عزیزم اگه تا الان دین عربهابرماتحیل نشده بودپیشرفته ترین کشور جهان بودیم.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      0 0
      که چی هنوز مثل قبل اسلام ( و مثل هندی های حال حاضر ) با ادرار گاو غسل میکردیم و ادرارو به عنوان نوشابه مقدس میخوردیم در ضمن تاریخو سر و ته به شما معرفی کردن
  • احمد IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    علی آقا وقتی گند کاری های آمریکا رو می شود چه زود از کوره در می روی آمریکا تا بوده همین بوده غربزده بد بخت
  • رهام حسامی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    Identification Friend or Foe، IFF) یک سیستم شناسایی کدگذاری شده رادیویی است که برای تشخیص دوست یا دشمن بودن هدفی که وجود و موقعیت آن توسط رادار اصلی شناسایی شده‌است، بکار می‌رود. این سیستم از ارسال کد درخواست شناسایی و پاسخ مورد نظر توسط هدف دوست یا دشمن بودن آن را تشخیص می‌دهد.ترانسپوندر هواپیما تنها به پرسش‌هایی که در امتداد اصلی آنتن ایستگاه زمینی ارسال شده‌است، پاسخ می‌دهد. نوع پرسش (حالت A یا D) بایستی با نوع پاسخ که توسط خلبان روی دستگاه کنترل ترانسپوندر تنظیم می‌شود یکسان باشد؛ به عنوان مثال، خلبان بایستی پاسخ نوع A راروی دستگاه کنترل خود انتخاب کند تا ترانسپوتدر بتواند به پاسخگویی نوع A به منظور تعیین هویت باشد. پاسخ ترانسپوندر توسط زوج پالس‌های رادیویی بر روی فرکانس ۱۰۹۰ مگاهرتز ارسال می‌شود. این زوج پالس‌ها دارای فاصله زمانی چند میکرو ثانیه هستند.ف 16 های ترکیه به صورت پیش فرض اف 16 های اسرائیلی را دشمن نمی شناسد ولی جنگنده های اسرائیلی چون از ایونیک بومی استفاده می کنند این مطلب در مورد شان صدق نمی کند. لذا در نبرد احتمالی دست برتر با اسرائیل است .این سیستم می تواند کمکی در این مورد کند سامانه انتی 2500 روس در مناقصه ترکی برای خرید پدافند دور برد کاندید شده است در برخی از فرم ها گفته می شود چون رادار ها و سایر سیستم های ترک ها غربی است با این سامانه نمی تواند هماهنگ یا یکپارچه شود .این سیستم می تواند کمکی در این زمینه کنداستاندارد فرکانس کارکرد این سیستم برای درخواست، ۱۰۳۰ مگاهرتز و برای پاسخ ۱۰۹۰ مگاهرتز استو ترکیه این سامانه را طراحی کرده است رهام حسامی دانشجوی هوا فضا 19 ساله ترم دوم
  • رهام حسامی دانشجوی ترم دوم هوافضا IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    نکند انتظار دارد با کل قابلیت دریافت کند این خرید ها طبیعی هست و جالبه که تلاش های پشت پرده اسرائیل برای ممانعت از فروش جنگنده های اف ـ 35 به ترکیه. سیستم تشخیص دوست از دشمن (Identification friend or foe) یا به اختصار IFF به سامانه هایی گفته می شود که وظیفه شناسایی دوست از دشمن را به منظور فرماندهی و کنترل بر عهده دارند و اطلاعات دیگری همچون موقعیت ، ماموریت و… را نیز در اختیار کاربر خود قرار می دهند. این سامانه ها عمدتا به عنوان زیرسامانه های راداری مورد استفاده قرار می گیرند و هم اکنون نقش بسیار مهمی را در افزایش بازدهی و کارایی سامانه های راداری بازی می کنند، به گونه ای که شاید بتوان گفت که امروزه هر سامانه راداری فاقد IFF، عملا کاربری خود را از دست خواهد داد . سامانه IFF دارای کاربردهای نظامی (برای شناسایی هواگردها، وسایل نقلیه و افراد به عنوان دوست یا دشمن) و نیز کاربردهای غیرنظامی است. از این سستم بیشتر برای کنترل هواگردها استفاده می شود ترکیه اف 16 خود را ارتقا و سامانه را بومی کرده ولی در مورد اف 35 اگر ترکیه تحویل بگیرد امکان وجود داشته لذا اسرائیل مانع میشود .مالزی توانان را ندارد که بومی کند .اما اسرائیل هم پیمان هست به اون جنگنده را با امکانات بالا تر میده سامانه انتی 2500 روس در مناقصه ترکی برای خرید پدافند دور برد کاندید شده است در برخی از فرم ها گفته می شود چون رادار ها و سایر سیستم های ترک ها غربی است با این سامانه نمی تواند هماهنگ یا یکپارچه شود .این سیستم می تواند کمکی در این زمینه کنداستاندارد فرکانس کارکرد این سیستم برای درخواست، ۱۰۳۰ مگاهرتز و برای پاسخ ۱۰۹۰ مگاهرتز استو ترکیه این سامانه را طراحی کرده است.رهام حسامی دانشجوی هوا فضا ترم دوم 19 ساله
  • حمید IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    0 0
    حالاحق داریم شب وروزفریادبزنیم مرگ برآمریکا_مرگ براسرائیل_مرگ برانگلیس سلام صلوات به روح امام امت که فرمود هرچه فریادداریدبرسرآمریکابزنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس