کد خبر 1073728
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
برجام نمایه

آنچه مسلم است اینکه برخلاف تصور باطل وخوش‌خیالی برخی محافل داخلی که رویای حضور دوباره دموکرات‌ها درکاخ سفید و احیای برجام را درسر می‌پرورانند،اساسا بایدن وهمراهانش قصد تعلیق تحریم‌های ایران را ندارند.

به گزارش مشرق، «سعید جعفریان» در یادداشت روزنامه «وطن امروز» نوشت:

اظهارات اخیر «جیک سولیوان» مشاور جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ درباره نحوه بازگشت آمریکا به برجام (در صورت پیروزی دموکرات‌ها)، از نوع نگاه و مواجهه مدعیان آمریکایی صیانت از توافق هسته‌ای در قبال این سند پرابهام پرده برداشته است! سولیوان ضمن تاکید بر حذف بند موسوم به غروب آفتاب (Sunset) در برجام تاکید دارد تحریم‌های هسته‌ای ایران باید پس از سال ۲۰۲۵ میلادی نیز ادامه پیدا کند، ضمن آنکه دموکرات‌ها باید پس از بازگشت مشروط به برجام، بلافاصله زمینه را برای انعقاد توافق جامع با ایران (توافقی که ابعاد موشکی و منطقه‌ای قدرت ایران را نیز در برگیرد) آماده کنند. در همین راستا، مشاور بایدن معتقد است دولت بعدی باید استراتژی فشار حداکثری بر ایران ـ که در دولت ترامپ به نقطه اوج خود رسید ـ را حفظ کند.

چنانکه از سخنان «سولیوان» استنباط می‌شود، دموکرات‌ها قصد دارند بازی را به سال ۲۰۱۷ میلادی بازگردانند یعنی وضعیتی که آمریکا در ظاهر از توافق هسته‌ای خارج نشود و از سوی دیگر، عملا مانع تعلیق تحریم‌های بانکی، اعتباری، بیمه‌ای و نفتی علیه کشورمان شود. این تاکتیک نخ‌نما، «بقا در توافق در عین خروج از برجام» نام دارد که در زمان «رکس تیلرسون» وزیر سابق خارجه دولت ترامپ پیاده شد. اما ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود!

آگوست (مردادماه) سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد بودیم رئیس‌جمهور فرانسه به نیابت از ترامپ، از «اصلاح برجام» سخن گفت! امانوئل مکرون تاکید کرد که می‌توان بر سر موضوعاتی مانند دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و محدود کردن توان موشکی کشورمان و گنجاندن آن در برجام، بار دیگر مذاکراتی را صورت داد! مقامات آمریکایی و اروپایی نام این پروسه را «ترمیم برجام» گذاشتند! در آن دوران، بازی مشترک واشنگتن و تروئیکای اروپا با «واژگان تزئینی» آغاز شد! رکس تیلرسون نام توافق مدنظر آمریکا را «توافق ثانویه» گذاشت که قاعدتا باید جایگزین برجام می‌شد. وی معتقد بود باید ظاهر برجام را حفظ کرد و آن را به مبنایی برای بسط دامنه تعهدات ایران در حوزه‌های دفاعی و امنیتی تبدیل کرد.

با این حال مقامات اروپایی اصرار داشتند واشنگتن نباید از این پروسه، تحت عنوان «انعقاد توافق ثانویه» یاد کند! تروئیکای اروپا تاکید داشت باید از توافق جدید، تحت عنوان «برجام اصلاح‌شده» یا «الحاقیه برجام» یاد کنند! بنابراین، اصل ماجرای مجادله محدود واشنگتن و مهره‌های اروپایی آن، مربوط به چگونگی توجیه «انهدام برجام» بود!

ترامپ به تروئیکای اروپا تفهیم کرده بود باید ۴ خواسته وی را در برجام بگنجانند. این ۴ خواسته به طور خلاصه عبارت بودند از:

الف) بند موسوم به غروب آفتاب حذف شود و تاریخی برای انقضای تحریم‌های هسته‌ای ایران در برجام مشخص نشود.

ب) بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند در قالب بازتفسیر بند T ضمیمه اول توافق هسته‌ای، به اماکن نظامی در ایران دسترسی کامل داشته باشند.

پ) محدودیت‌هایی درباره برنامه موشکی ایران (از جمله تعداد و برد موشک‌ها و آزمایش‌هایی که کشورمان در این ‌باره صورت می‌دهد) تعیین شده و به توافق اولیه (برجام) الحاق شود.

ت) ترتیبی اتخاذ شود که ایران در قبال فعالیت‌های منطقه‌ای خود (حمایت از گروه‌های مقاومت) با محدودیت‌هایی سخت و چندجانبه مواجه شود.

اکنون اگر چه جو بایدن و همراهانش در ژستی ظاهری، خروج ترامپ از برجام را تاسفبار دانسته و از آن به عنوان اقدامی اشتباه یاد می‌کنند اما قصد دارند همان صحنه بازی ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی را بازسازی کنند. تنها تفاوت دموکرات‌ها با رئیس‌جمهور فعلی آمریکا این خواهد بود که ظاهر ماجرا را تزئین‌شده‌تر از آنچه در دوران ترامپ گذشت جلوه خواهند داد! بدون شک جو بایدن و همراهانش پس از اعلام ظاهری بازگشت به برجام، از طریق نهادهای نظارتی وابسته به وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، اجازه تعلیق کوچک‌ترین تحریمی علیه کشورمان را  نخواهند داد. 

سپس بازی دموکرات‌ها با کلمات آغاز خواهد شد: «ترمیم برجام»، «تکمیل برجام»، «الحاقیه برجام» و... از جمله واژگانی هستند که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، از سوی دموکرات‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. افرادی مانند «جان کری»، «ویلیام برنز»، «جیک سولیوان»‏، «ریچارد نفیو» و «وندی شرمن» سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در دوران اوباما، به عنوان مشاوران و گردانندگان اصلی این صحنه ظاهر خواهند شد.

آنچه مسلم است اینکه برخلاف تصور باطل و خوش‌خیالی برخی محافل داخلی که رویای حضور دوباره دموکرات‌ها در کاخ سفید و احیای برجام را در سر می‌پرورانند، اساسا بایدن و همراهانش قصد تعلیق تحریم‌های ایران را ندارند. در یک نگاه واقع‌بینانه‌تر، حتی می‌توان گفت بازی دموکرات‌ها در قبال برجام، چندلایه‌تر، پیچیده‌تر و مرموزتر نسبت به دولت ترامپ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    17 1
    خلاصه بدبخت این ملت که زندگیشون بخاطر قدرت طلبی چن تا بی همه چیز به فنا رفت
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    5 4
    به عقب باز نمیگردیم. امید بذر هویت ماست. آشتی با دنیا. با روحانی تا 1400. روحانی مچکریم. آمده ایم تا مشتی باشد بر دهان دلواپسان. ظریف امیرکبیر زمان. زززززززززااااااااااااااااررررررررررررتتتتتتتتتت
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    3 4
    خوب حالا شما چرا اینقدر خوشحالید؟؟؟!!! تحریمها پابرجا بمونه خیلی لذت می برید؟؟؟!!! انگار سود یه سری تو تحریمهاست و دوست ندارن برداشته بشه!!!!
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      4 0
      خوشحال نیستیم بلکه عصبانی هستیم از این همه خسارتی که میشد نخورد اما خوردیم. ناراحتیم از این همه نکبتی که بابت ندونم کاری و حماقت و بعضا خیانت دولت و قشریهایی از ملت کشیدیم.
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      1 0
      کسی خوشحال نیست . منظورش اینه که دموکرات ها با جمهوری خواه ها هیچ‌تفاوتی ندارند و هر دو دنبال تحریم ایران هستند . جوبایدن و ترامپ هیچ فرقی با هم ندارند .
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    4 0
    امریکا غیر قابل اعتماد میباشد اروپا قادر نیست مستقل عمل کند و تا بلوغ اولیه سالها وقت لازم دارد دموکرات وجمهوری خواه در امریکا در برابر صهیونیست یهودی ضعیف میباشند و دو روی یک سکه میباشنددرایران فقط یک دولت نخبه انقلابی قوی وجوان پرنشاط و ساعی میتواند در برابر امریکا مقاومت کند دیگر فصل اصلاح طلب و اصول گرای یله شده به سمت اصلاحات گذشته است قرار نیست تا ابد منافع شخص جریانی اصلاحات بر منافع ملی ایرانیان ارجحیت داشته باشد مجلس یازدهم میتواند یک مجلس قوی در همه ی زمینه ها باشد اما نباید درگیر قدرت طلبی شود دولت سیزدهم میتواند سهم بزرگی در دفاع تمام قد از جمهوریت واستقلال ایرانیان داشته باشد ایرانیان به یک دولت نخبه که منافع ملی در راس امور شان باشد احتیاج دارد فصل دولت های رنگانگ سبز بنفش هوچی پر مدعا وشعار ده بی تدبیر گذشته است ایران راهی جز مقاومت و قدرتمند شدن در زمینه های اقتصاد تکنولوژی تولید علم وخودکفایی درزمینه های نظامی وغیر نظامی ندارد جوانان نخبه و جوانان قوی اصلی ترین سرمایه ایران میباشند
  • رضا IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    1 0
    مهردادجان عمو ! عجله نكن، هنوز تا انتخابات وقت هست ! دوقطبى سازى هم ديگه جواب نميده ، جمهورى خواه و دموكرات هم هردو خر خودتند فقط كاغذ حروم نكن !
  • IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    1-تنها راه بی اثر کردن تحریم ها قوی شدن درهمه زمینه ها می باشد.2-افزایش تولید وکیفت آن .بالابرن ارزش پول ملی .کنترل افزایش قیمتهای بی رویه ورعایت انصاف در سودجویی همه بازاریان وکسبه.3-وحدت همه جناههای سیاسی در عین کثرت برای هدف مشترک.نگاه کنید به آمریکا 2حزب دمکرات وجمهوریخواه ولی هدف واحد.ترامپ میگوید دولت قبل ولی در واقع تکمیل تحمیل برجام با خروج ازآن وبرگرداندن تحریمهای شدید تر.دراینجا آقای روحانی میگوید دولت قبل وزیر سوال بردن خدمات گسترده به جای برطرف کردن نقص های احتمالی وادامه همان روشها ودرواقع همان چیزی آمریکا به دنبال آن است.
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    علی برکت
  • مهدی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    6 0
    عجب الاغهای دارن به چی فکر می کنند ما موشکهایمان را به ثریا فرستادیم آنها میخوان بردشان را کم کنیم اصلا اینها کی هستند این طور فکر می کنند برید بمیرد آن بابای که با شما عهد بسته بود داره میمیره.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    3 0
    راه حلش آسونه مرگ یکبار شیون یکبار، خروج از ان پی تی، ما را به خیر و آنها را بسلامت، باید در دولت آینده جلیلی وزیر خارجه بشه تا کمی وزارت خارجه کشور ابهت پیدا کنه.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    خوش به حال کاسبان تحریم که خون مردم رو میمکند
  • مجید IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    در آن صورت ایران باید بزن به سیم آخر از برجام وmptوکلیه تعهدات جهانی خارج شده و شروع به غنی سازی درحد بالا کند تا جهان دنبال ما بدود بالاتر از سیاهی رنگی نیست مرگ یه بار شیون هم یه بار این که زندگی نیست ما میکنیم هرروز گرانی دلهره اضطراب وتمام بدبختیها که همه خبر دارند مملکت شده کار کردن وجان کندن اکثریت برای هیچ وخوردن سودهای زیاد برای اقلیت هرروز یا بامبولی بپا میشه فقیرها فقیرتر وپولدارها پولدار تر میشن تمامش کنید قبل از اینکه تمامتون کنیم
  • محمد از تهران UA ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    سلام. همانطور که رهبر گفتند به آنها نمی شود اعتماد کرد .هر جور شده زهر خودشان را خواهند ریخت ایران ما باید گوشا باشد وسلاح اتمی وبا برو زیاد بساز د تا آنها جرئت حرف زدن هم نداشته باشند صلاح اتمی حرام قبول. اما باید داشته باشیم استفاده نکنیم اما در تبلیغات بگوییم داریم وهر جا را بخواهیم بزنیم می توانیم وتا این چند وقت باقی مانده سعی خودمان را برایساخت صلاح قویتر بشتابیم
  • DE ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    این تنها امید وسراب اصلاح طلبان غربگداست
  • DE ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    امضا کری تضمین است
  • علی FR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    1 0
    خدا کند که ت ترامپ برنده شود به قول رهبر این بابا ظاهر وباطنش یکی است 1400 هم ایران از نظر سیاسی تغییرات بزرگی دارد همه چی داره به نفع وطن پیش میره والان هم دردی که ملت دچارش هستند مانند درد زایمان است که زمان فارغ شدن از آن سال 1400 است
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    سگ زردبرادرشغاله.هرکسی بیادامریکا.امریکاست ودشمن نگاه بداخل کشوربدوزید
  • کسرا IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    وای وای وای از این تحلیلای آبکی
  • حسین IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    برجام مردم رابدبخت کردبرجام امتیازراازدست ایران گرفت به امریکادادمسئولان مافکرنکرده ایران رابه یه چالش بزرگ انداختنداصلاازبرجام فایده ندیدیم هیچ بلکه امتیازرادادیم امریکاچندساله بی تدبیری مدیران قیمتها40برابرشده حالاهم امریکاازبرمام بیرون شده تحریمهاسرجای خودش باقیست یعنی توهفت هشت سال سرکاربودیم تاحالابرجام کدام تحریم رابرداشته سودبرجام چی بودپس رهبرگفت برجام الکیه آقای روحانی چراقبول نکردی مگررهبرنگفت امریکاباموجودیت رژیم کارداره نبایدبه امریکااعتمادکردروحانی باندانم کاریش فقط تونست پراید10میلیونی را90میلیون کردازبرمام فقط اینوداریم یه بچه میتونه سرمسئولان ماکلاح بزاره آری برجام این
  • علیرضا آزادی IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    برجام نتیجه نامشروع وابستگی، خیانت و غربزدگی جریانی است که معتقد است باید سلطه را پذیرفت ...
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    ما مگه ازپاکستان کمتریم گفتن تحریم بشیم علف میخوریم اما هسته ای میشیم والان بمب اتم دارن به قول بچه ها مرگ یکبار شیون یکبار چون درهرصورت مذاکربکنیم یا مذاکره نکنیم تحریم هستیم دولت روحانی اینقدر خوش خدمتی به اروپا امریکا کرد چیزی عوض شد تحریم ها برداشته شد نه دولت روحانی انرژی هسته ای را باید کامل میکرد نه اینکه تعطیل کند چون در هر دو صورت ما تحریم هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس