کد خبر 1073155
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
سی‌ان‌ان: طرف‌های دیگر برجام، نظر آمریکا در خصوص عدم لغو تحریم تسلیحاتی ایران را نمی‌پذیرند

فشار آمریکا به اروپا برای استفاده از مکانیسم ماشه بار دیگر ضعف‌های بزرگ برجام را نشان داد، دولت چه راه‌حلی برای مقابله دارد؟

به گزارش مشرق، از امروز یعنی روزهای میانه ماه می تا ۱۸ اکتبر آینده یعنی زمان انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، یعنی همان روزی که تحریم‌های شورای امنیت پایان می‌یابد؛ کمتر از پنج‌ماه فرصت باقی‌مانده و ایالات‌متحده در تکاپو برای جلوگیری از تعلیق دائمی تحریم‌های تسلیحاتی ایران است.

در این بین در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اهمیت این ماجرا را دوچندان هم کرده است چراکه دونالد ترامپ گمان می‌کند چنین اقدامی می‌تواند ازجمله برگ‌های برنده وی در انتخابات باشد، مخصوصا اینکه طی دو سال گذشته خروج از برجام، کارزار اقتصادی فشار حداکثری و حتی اقدام به ترور نتوانسته ترامپ را به خواسته‌های اصلی خود یعنی مذاکره مجدد و توافق جدیدی با ایران هدایت کند.

بیشتر بخوانید:

 در این شرایط آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را معطوف به‌یافتن ابزاری برای جلوگیری از اتفاق اکتبر کرده‌اند و هرچه در توان دارند به میدان آورده تا تحریم‌های تسلیحاتی ایران تعلیق نشود. شاید بپرسید آمریکا که می‌تواند به‌تنهایی تحریم‌های اقتصادی سنگینی را به‌صورت یکجانبه علیه ایران اعمال کند بدون آنکه ابزاری در شورای امنیت سازمان ملل و حمایتی از جانب کشورهای جهان داشته باشد، چه نیازی به چنین تمدیدی دارد؟ پاسخ پیچیده نیست، واقعیت آن است که ایالات‌متحده پس از دو سال ناکامی اولاً اثر روانی و رسانه‌ای برداشته شدن چنین تحریمی را یک چالش بزرگ برای کارآمدی فشار حداکثری می‌داند و احساس می‌کند در چنین وضعیتی ممکن است شکست بزرگ و دائمی فشار حداکثری فراهم آید و حتی چنین ابزاری از دست کاخ‌سفید برای اعمال درخصوص کشورهای دیگر هم خارج شود. دومین علت هم همان حساسیت ویژه ترامپ به برجام و ایران است و اینکه ممکن است این اتفاق او را در انتخابات آتی بیش از گذشته در موضع ضعف قرار دهد.

حالا آمریکایی‌ها دو مسیر مشخص را برای قانونی کردن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان‌ملل پس از ماه اکتبر در پیش گرفتند، اولین اقدام آنها همانی بود که حدود دو هفته پیش در صحن شورای امنیت ساماندهی شد و نمایندگان این کشور پیش‌نویسی از یک قطعنامه فصل هفتمی را درخصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران میان اعضای این شورا توزیع کردند که البته مورد استقبال کشورهای مختلف واقع نشد و همچنان معلوم نیست که آمریکایی‌ها بتوانند از آن به‌عنوان یک ابزار فشار استفاده کنند. در جریان این بحث، آنها بسیار نگران وتوی چین یا روسیه روی چنین قطعنامه‌ای هستند و لذا تلاش می‌کنند تا پیش از زمانی که استفاده از این قطعنامه تنها ابزار باقی‌مانده باشد، روسیه و چین را مجاب به کنار آمدن با یک توافق سیاسی با ایالات متحده و نهایتا کوتاه آمدن از برجام کنند.

نکته مهم اینجاست که آمریکایی‌ها پس از توزیع پیش‌نویس این مسیر را متزلزل‌تر از آن دیدند که به‌سادگی هدف‌شان را محقق کند و حالا به‌نظر می‌رسد به سیم‌آخر زدند و گمان کردند می‌توانند از حق نداشته خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برای تمدید تحریم‌های ایران، استفاده کنند. برایان‌ هوک، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته طی یادداشتی اعلام کرد که اگر آمریکا موفق به استفاده از قطعنامه جدید شورای امنیت برای اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نشود، تلاش می‌کند از مکانیسم ماشه طبق بندهای ۱۰ و ۱۱ قطعنامه پیوسته برجام استفاده کند؛ این مسیر دومین ابزار آمریکا برای جلوگیری از اتفاق اکتبر است.

اظهارنظر عجیب برایان هوک بلافاصله واکنش‌هایی را از تهران، پکن و مسکو در پی داشت؛ محمدجواد ظریف با تیتر «برجام به‌شما چه ربطی دارد؟» گفت از کشوری که مسئولانش می‌گویند مواد ضدعفونی‌کننده را به خود تزریق کنید تا به کرونا مبتلا نشوید، بعید نیست ادعای استفاده از توافقی را داشته باشند که چندی پیش از آن خارج شده‌اند. بعد از آن چینی‌ها در محکم‌ترین اظهارنظر ماه‌های اخیر خود، اظهارات هوک را محکوم کردند. توییتر، نمایندگی دائم چین در سازمان ملل رسما اعلام کرد که از نظر آنها آمریکا بعد از خروج از برجام امکان استفاده از بندهای این توافق و قطعنامه ضمیمه آن را ندارد.

روس‌ها اما جدی‌تر وارد میدان شدند و در چند اظهارنظر پیاپی آمریکایی‌ها را به‌باد انتقاد گرفتند. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ادعای آمریکا درخصوص عضویت در برجام را مسخره توصیف کرد و حتی تلاش این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را هم به زیان کشورهای جهان دانست. از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز عدم‌اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ را مخرب خواند و استناد حقوقدانان آمریکایی به بندهای ۱۰ و ۱۱ این توافق را حیرت‌آور عنوان کرد.  این البته درحالی است که جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز چندی پیش اعلام کرده بود که از نظر آنها هم آمریکا از برجام خارج شده و امکان استفاده از بندهای آن ازجمله مکانیسم ماشه را ندارد. علاوه‌براین دست اظهارنظرها، حقوقدان‌های مختلفی نیز هدف آمریکا را از منظر قانونی و حقوق بین‌الملل مخدوش دانستند.

برای مثال رضا نصری، پژوهشگر حقوق بین‌الملل در این خصوص نوشت: «پمپئو می‌گوید برای اثبات اینکه آمریکا «شرکت‌کننده برجام» (Participant) محسوب می‌شود کافی است فقط متن قطعنامه ۲۲۳۱ را بخوانیم! می‌گوید «جادوگری نیست! این واژه در متن آمده. فقط متن را بخوانید!» اگر بنا باشد متون بین‌المللی را بدون درنظر گرفتن تحولات بعدی و رفتار و اعلامیه‌های متعاقب دولت‌ها تفسیر کنیم، باید همچنان آلمان، ژاپن و ایتالیا (شکست‌خوردگان جنگ دوم جهانی) را مطابق اصول ۵۳، ۷۷ و ۱۰۷ منشور سازمان‌ملل «دولت‌های متخاصم» (Enemy state) محسوب کرده و با آنها بر همین اساس رفتار کنیم. طبق منطق و روش تفسیری آقای پمپئو برای حمله نظامی به ایتالیا و آلمان و ژاپن نیازی به مجوز شورای امنیت نیست! نمی‌دانم چقدر این کشورها و اتحادیه اروپا با این برداشت موافقند؟!» حالا اما معلوم نیست که آمریکایی‌ها با این همه محدودیت بنای حرکت در چه مسیری را دارند، حداقل در این مورد به‌نظر می‌رسد که اگر برجام گاف حقوقی دیگری نداشته باشد، راه آمریکا فعلا مسدود است و این کشور ‌باید به‌دنبال ایده دیگری برای تمدید تحریم‌های ایران باشد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    37 10
    اگر امریکا بتواند در شرایط فعلی از مکانیسم ماشه استفاده کند واقعا باید در وزارت خارجه به خاطر چنین توافقی داغونی گل گرفت
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      26 4
      آقا مگه نمیگن اروپایی ها توی برجام هستن پس چرا هرچی امریکا میگه رو قبول می کنن؟؟؟!!!
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      15 4
      چون امریکا ابر قدرته و از طرفی برترین اقتصاد جهان. برای همین اروپا و سایر کشورها بخاطر اینکه منافعشون در خطر نباشه از ایران یا هیچ کشوری در برابر آمریکا دفاع نمیکنن. عدالت فقط در اسلام وجود داره بقیه کشورها به فکر منافع خودشون هستند نه اجرای عدالت در دنیا
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      20 1
      ظریف باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      25 2
      امیر کبیر قلابی با دیپلماسی التماس و خنده های بی معنی اش، تازه معلوم شده چه اشتباهاتی کرده. چرا متن برجام برای نمایندگان مجلس و مردم محرمانه نگهداشته شده است. چرا متن ترجمه شده برجام به مجلس اشتباه ترجمه شده بود. امیر کبیر قلابی با پنهان نگهداشتن تعهداتش چه اشتباه بزرگتری را دارد از مردم مخفی نگهمیدارد؟
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      14 2
      به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      13 1
      کدام آدم شیرین عقلی تعهداتی را داده که بدون اینکه تحریم ها لغو بشود بعد برای خوش خدمتی رفته توی صنعت هسته ای بتن ریزی کرده و دستاوردهای هسته ای را نابود کرده؟ تازه تحریم ها تشدید شده و توهین های اجانب هم بیشتر شده
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    36 28
    آخرش توی سال بیست و چهارم هم که شده برجام رو لغو می کنن معلوم میشه ایران رو سر کار گذاشتن یه بهانه ای بگیرید از برجام خارج بشیم تا برجام قوی تری وضع کنیم با این برجام کشور معطل شده و هیچ راهی برای ایران باز نشده .کشورهای مقابل هم همین رو می خوان که ما الاف سر کوچه باشیم نه نخبه توی دانشگاه!!!!!
    • ashkan IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      13 9
      برجام با کی وضع کنی ایکیو. این قدرتها هستند که برای شما تکلیف روشن میکنند. هنوز نفهمیدی . حالا خارج شدی میخوای چه غلطی بکنی. آخه چرا شما اینقدر دانایییییی .
    • امیر LU ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      15 8
      میخوای عمو جون یه استراحت کن عصر برجام جدید رو بنویس الان سر ظهره خسته هستی؟
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      51 20
      برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ برجام = خیانت بزرگ
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    22 8
    برجام هیچ عایدی نداشته است برعکس همه چی گرانتر شده است پول و پاسپورتمان بی ارزش تر شده است. صادران نفت وکالا کاهش داشته تحریم تسلیحاتی و ....هسته ای رادادیم 4 ورق کاغذ پاره تحویل گرفتیم
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      14 58
      فقط ۱۵۰ میلیارد دلارتون ازاد شد و طی ۲ سال ۲۰۰ میلیارد دلار نفت و مشتقات فروختنین.۵ماه دیگه هم تحریم تسلیحاتیتون تموم میشه.این یه فقرش.چشم سفیدها
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      25 3
      مخاطب15:24 دروغ گفتن که کنتور نمی اندازه... ۱۵۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد رو طبق چه سندی میگی؟ ما نفت میفروختیم ولی پولش رو بهمون نمیدادن و میگفتن بجاش بیایید برخی از کالاهایی که ما میگیم ببرید و نه هر کالایی این کجاش عزته؟ جناب سیف که اون موقع رییس بانک مرکزی بود و تو تیم روحانی بود میگفت دستاورد ما از برجام تقریبا هیچ بود حالا شما کاسه داغ تر از آش شدی؟
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    19 17
    گروه ملتمسان به درگاه آمریکا و اروپا روز به روز از جانب سروانشان، ترامپ و سران اروپا بیشتر و بیشتر تحقیر میشوند اما در ته دل ملتمسان همچنان امید و التماس مذاکره پابرجاست، اما بزودی تیر خلاص از جانب دوستان اروپایی و آمریکایی به این امید ابلهانشان شلیک خواهد شد اما روسیاهی برای ذلت طلبان خواهد ماند و ملت هرگز خفت و خواری ذلت طلبان در امضای ننگین برجام کذایی را فراموش نخواهد کرد.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    5 2
    علی برکت
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    10 0
    با سلام واقعیت را صبح نوشتیم ولی احتمالاً از نظر بدور ماند" هرکاری و هرکسی را ولومجلس هم تحقیق وتفحص همکند بعدا به مجلسی ها پیغامو پسغام خواهند داد: به خاطر مصالح ملی و امنیت ملی .... پیگیری نکنید .پس ولش کنید/هرجا به طبق حکمت و منافع ملت ودین باشد، آقایان مصلحت را بر همه چیز ترجیح خواهند داد ریشه اصلی مشکلات ملت وکشور ما همین است.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    9 3
    سیب و گلابی برجام رو حسابی خوردیم. دوست دارم این یکی انجیر باشه.
  • رضا IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    5 3
    تا الان که ایران از حقوق خود در برجام بهره مند نشده ، اگر هم تحریم های تسلیحاتی دوباره وضع شود ، پس دیگر برجام به چه درد ایران میخورد !!؟ شایدم روحانی بخواد آنرا علم کند و بدبختی های مملکت را گردن بدجام بیاندازد.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    16 3
    وای به احوال کسی که به غیر خدا دل ببندد.
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      11 3
      دقیقا مشکل اصلی و پایه ای پرزیدنت روحانی همین است . بجای خدا رفت با کدخدا معامله کرد.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 8
    برجام مقدس است امریکا هیچ کاری نمی تونه بکنه اگه میتونست انقدر جلز و ولز نمی کرد نه ماشه نه تمدید قطعنامه تسلیحاتی
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    15 8
    ظریف و روحانی باید برای برجام محاکمه بشن
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      10 9
      آفرین موافقم باید هرچه زودتر اینکار رو بکنند تا کل مملکت فروخته نشده
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 2
    علی برکت الله
  • مرصاد IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    9 3
    جه خوش باورند ، آن احمق هایی ، که هنوز هم ، به جنازه مرگ مغزی برجام ، امید دارند !!
  • فراجناحی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    5 2
    برداشته شدن تحریم تسلیحاتی خیلی بیشتر برای طرف های غربی سودمند است تا ایران که تا حدودی از لحاظ نظامی خود کفا شده اما برای ماندن ایران در ضرر محض برجام اقدام به بزرگ نمایی فایده لغو تحریم تسلیحاتی میکنند تا شاید امتیازی هم بگیرند هرچند از معامله پرسود برجام در خفا بسیار خشنودند
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    10 1
    من جزو طرفدارهای برجام نیستم ولی بی انصافی هم نکنیم. برای بقیه کشورهای جهان ثابت شد ایران منطقی هست و اهل مذاکره و تفاهم، و امریکا غیرمنطقی برخورد می کنه. ما یه زمانی باید با دشمن بجنگیم و یه زمانی هم پرونده هایی رو تشکیل بدیم که از نظر حقوقی و رسانه ای برای ما در تاریخ معاصز ثبت بشه.
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      3 0
      :))))))))) آره تا قبل از این تو این 40 سال و ماجرای عراق و افغانستان و لیبی و ونزوئلا و سوریه و داعش و بمب اتم و غیره مشخص نبود این چیزایی که می گی!!
  • حسن IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 0
    یک واقعیت در سیاست بین الملل متاسفانه این هست که قدرت همه چیز رو تعیین میکنه.دولت فعلی آمریکا هم حتی به ظاهرسازی هم قوانین بین المللی رو رعایت نمی کنه.مثلا جولان را که مال سوریه است به اسرائیل می بخشه و از این دست کارها. در چنین شرایطی برجام هر قدر هم که متن محکم و قانونی داشته باشه فرقی نمی کنه.مثل اینه که مثلا در جایی مثل کره شمالی رهبر کره کاری خلاف قانون انجام بده آیا کسی میتونه باهاش برخورد کنه؟
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    32 7
    کسیکه به حرف بزرگترش گوش نکند عاقبتش همینه رهبر چقدر به این مریضها فرمودند خوشبین نیستم اما بعضیها چون صحبت با غربیها را برا خودشان کلاس میدونستند هی اصرار کردند متاسفانه از رو هم نمیرند
  • M IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    23 0
    کی میگفت با روحانی تا 1400 مقصر سلبریتها.خصوصا بازیگران و فوتبالیستا هستن اینها طرفدار زیاد دارن و از روحانی بشدت حمایت میکردن.اگه دروغ میگم یه سرچ تو گوگل کنین.من هنوز اون حرکت علی انصاریان فراموش نکردم
  • فرهاد IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 0
    روی روسیه هیچ حسابی نمیشه کرد و در هر لحظه هر عملی ازش سر میزنه و بعید نیست پشت ایران خالی کنه که بار اولش هم نیست،همینطور چین ولی کمی خفیف تر، و نباید نگران باشیم چون دولتی که داریم به تنهایی قابلیت تمدید این تحریم رو داره، ماشاء الله و علی برکت الله ،همونطور که بیشتر تحریم های فعلی از ناز شصت این حضراته.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    8 13
    برجام اگر به سرانجام می رسید برای کشور و ملت برکات زیادی داشت..به همین علت دشمنان خارجی ما مثل عربستان تلاش زیادی کردند تا برجام انجام نگردد. رژیم غاصب هم ار برجام بشدت ناراحت بود. ولی خیانت به برجام را تندروهای داخای انجام دادند که زمینه برهم زدنش توسط ترامپ را فراهم کردند و ترامپ علنا اعلام کرد که با برجام سرما کلاه گداشتنئ و این بدترین تعهد امریکا بود. در هر صورت دشمنان خارجی ملت و تندروها داخلی به ملت بدلیل برهم زدن برجام خیانت کردند.
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      4 0
      میشه خفی سه ..منظور از تند روها دلسوزانه نظامه دیگه ...تا زمانی که تفکر امثال چون شمایی هست هیچگاه این مملکت رنگ آرامش رو نمیبینه
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    حالا خوبه باز مشرق که اکثر نظرها رو میزنه.. ببین غیر قابل پخش ها چین!
  • شهروندی IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    هرکسی نماینده دوره یازدهم رای اورده حداقل خداترس وهرکسی که رئیس مجلس شودخیلی بهترازعلی لاریجانی که ظرف دوازده سال جزخیانت وچهراه اش برای مردم شناخته شدفقط بفکردزدان وسرمایه داران میباشندیک بازنشسته باسه میلوین بایدعزای دولت روحانی ونوبخت ولاریجانی رابگیردمرگتان باد
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    6 5
    بعضی فکر میکنند اگر برجا م نبود کشور ما در حال حاضر گل بلبل بود در هر دو صورت حال روز ما همین بود که هست
  • جوادعساکره IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 1
    به نطرم نشست برجام ازاساس بدبود وحالا داره بدتر میشود
  • جوادعساکره IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 0
    اگراامریکاتحریم راتمدیدکند باید تمام فعالبت هسته ای راازسر بگیرم ومثل قبل باتمام توان عنی سازی کنیم وحتی بیشتر از بیست درصد
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      0 1
      با هسته ای به کجا می رسیم اگه هسته ای بشیم دیگه مشکلاتمون حل میشه ؟ من که صنعت هسته ای هیچ ارزشی برام نداره
  • سعید IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    ایران باید از سازمان ملل خارج وتمامی تعهدات بین المللی را ملغی کند،به نظر میرسد سازمان ملل به جای انکه وظیفه خود در قبال کشورها را انجام دهد شده سازمان ایالات متحده،بعد از تسخیر لانه جاسوسی،حالا نوبت دفتر سازمان ملل شده
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 4
    آزادی ۱۵۰ میلیارد دلار میدونی یعنی چه ؟؟؟؟ به نظرم هیچی از اقتصاد نمیدونی .
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      2 1
      دروغ و تبلیغات رغیب هراسی میدونی یعنی چی ؟ یعنی هیچی از سیاست نمیدونی. برجام یک فلاکت محض برای ایران بود که آمریکا به راحتی نقض عهد کرد تحریم ها را در مدت چندماه برگرداند. و ما هنوز وفادار به قرار داد زیان بار برجامیم
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    نخواسته! گاف دادی. آره برجام فقر داشت اما فرق نه!!! این اعدادم دونالد ترامپ در آورد تا دموکراتها رو بکوبه برای رای آوردن تو آبان امسال. و گرنه هر کسی میدونه ۵ درصد این مبلغو بیشتر ندادن !!!! اون تو چند قسط طی چندین ماه
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    ماشالله برجام هر روز میوه میده
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 1
    برجام به همه میوه های ذقومش بخوره توسر حسن روحانی و ظریف وطن فروش.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 0
    نتانیاهو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستن.
  • وحید IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    ایران باید زمینه تحولات بزرگ در صنعت هسته ای را پایه ریزی کند و آماده خروج از برجام با شدیدترین عنی سازی باشد. غرب زبانی جز زبان زور نمی فهمد. چاره ای جز قوی شدن نداریم.
  • محمد امین IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    این که دیگه تحلیل و تفسیر نمیخواد قطعا اروپا مکانیسم ماشه رو فعال میکنه. بهتره الکی منتظر نباشیم و همونطور که باور 373 رو ساختیم سایر نیازهامونم خودمون بسازیم به قول رهبر انقلاب این اروپاییها اگر از آمریکا بدتر نباشن بهتر نیستن بسته هرچقدر معطل آمریکا شدیم دیگه نباید گول اروپا و یا حتی روسیه و چین رو هم بخوریم باید از برجام و کرونا درس بگیریم و به خودمون متکی باشیم
  • میثم IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    این کشور شده گوشت قربانی،هر کسی تیکه ای از اون رو برای تبرک میکنه و به آمریکا و اروپا میبره،شده وسیله آموزش یکسری ها ،یه روز با تحریم ،یه روز با دیپلماسی،یه روز با اقتصاد،یه روز با فوتبال و... به خدا خسته شدیم ،عمر ما دهه شصتی ها به نیمه رسید،تمامش کنید این همه گند زدن ها رو.
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      0 0
      همه اش بازی سیاسی هست اونهایی که بایسا میوه بچینن چیدن رفت
  • US ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    آمریکا، از انگلیس خواهد خواست ماشه را فعال کند والسلام
  • محمد US ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    تحلیلی که با اگر و اما باشد معلومه که طرف چقدر بار سیاسی دارد
  • ناشناس IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    نمیدونم واقعا که چرا مسئولین انقدر احساس بزرگی میکنند که ما برای انتخابات ترامپ مشکل ساز شدیم مگر کدام مسئول ما سالم یا قبل از سرکار امدن وعده داده و بعد به ان عمل کرده که تصور میکنید ترامپ الان مشکل برجام با ایران به ضرر انتخاباتش هست اما اگر واقعا چنین چیزی باشه این نشونگر عدالت و قانون مداری و رای واقعی مردم طبق عقل و شعور خودشونه که خلافش تو ایران مردم ندانسته به کاندیدا رای میدن
  • سرفز IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    سران.امریکااز.چپ.می.خوانداز.چپ.ترجمه.می.کند
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    5 0
    از دولت بی تدبیر ونا امیدی و فاسد چه انتظاری دارید .......
    • م US ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
      0 0
      تحریم پدرکشو را درمی آورد
    • ایلیا IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
      0 0
      چرا
  • سعید IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    آمریکا هیچ قتلی نمی تواند انجام دهد۶۳۵۷
  • Zagrosanarani IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    برجام باتلاقیست که مارا توش انداختن وبه این زودیها هم از ان خلاص نمی شویم هر روز ثمرات شوم جدیدی از ان متولد می شود
  • حسين DE ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    حسن و جواد گل كاشتند.
  • علیرضا آزادی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    0 0
    برجام یعنی برکام خیانتکاران و مفسدان که جریان اصلاحات و دولت روحانی بانی آن هستند ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس