کتاب طلوع روز چهارم - نشر نیستان - کراپ‌شده

عمیقا معتقدم که همه‌ی زن‌ها و دختران جوان باید این کتاب را بخوانند و از این‌همه حس متراکمِ دخترانگی/زنانگی/مادرانگی لذت ببرند.

به گزارش مشرق، صاحب صفحه کتابخانه در اینستاگرام در مطلبی برای کتاب طلوع روز چهارم نوشت:

تازه تمامش کرده‌ام؛ با یک دنیا افتخار و یک عالم اندوه. همین الآن در صفحات پایانی‌اش خوانده‌ام که فاطمه از شکاف خانه‌ی خدا بیرون آمد و کودکش را در آغوش محمد امین(ص) گذاشت؛ یا فی الواقع جان پیغمبر را در آغوش پیغمبر. من اما به جای لباس عید، مشکیِ عزا پوشیده‌ام. فکر نمی‌کردم سرنوشت کتابی که به مناسبت ولادت حضرت به خودم هدیه داده بودم، خوانده شدن در ایام شهادت مولود کعبه باشد.



«طلوع روز چهارم» با عنوان پرشکوه و برازنده‌اش، کتابی‌ست روح‌نواز که روایتگر لطافت و معصومیت و قدرت و سرسختی توامان است. پر از لبخند و نور و شور و شاعرانگی. پر از رنج و غم و مبارزه و امتحان و ابتلا.

طلوع روز چهارم خیلی بهتر از چیزی بود که گمان می‌کردم. نثری فاخر و متناسب داشت و فرمی جاافتاده و فکرشده. از طرفی سوژه‌ی پرکشش و دست‌نخورده‌اش قابلیت پرداخت خوبی داشت، و از طرف دیگر نویسنده به خوبی از پس روایت‌ شیرین و شورانگیزش برآمده بود. طوری که حتی برش‌های مکرر شنیده شده‌ی داستان‌، مثل میلاد حضرت مسیح یا سپردن حضرت موسی به نیل، با کلمات نوآورانه‌ی خانم سلیمانی مخاطب را همچنان پیگیر و مشتاق به دنبال خود می‌کشیدند.

من ضمن خواندن مدام از خودم می‌پرسیدم که چرا تا به حال کسی به چنین سوژه‌ی مهمی نپرداخته بود؟ چرا قلم نویسنده‌ها برای عرض ادب به ساحت این زن‌های تاریخ‌ساز نچرخیده بود؟ چرا ما غافل بودیم از فکر کردن به بزنگاه‌های تاریخ ادیان از چشم زنان؟

داستان با طواف فاطمه بنت اسد به دور بیت الله و شکافتن دیوار کعبه آغاز می‌شود. او پا به درون خانه‌ی خدا می‌گذارد و چهار بانوی بهشتی به استقبالش می‌آیند: هاجر، یوکابد، آسیه و مریم.

در فضای داخل کعبه، گاهی حجم حمدها، دعاها و درودهای متقابل از حوصله‌ی داستان فراتر می‌رود اما روی هم رفته تعلیق قصه با فلش‌بک‌های به موقع اصلا از رمق نمی‌افتد. جمع در کعبه زنانه‌ست و نویسنده با دست گذاشتن روی این مقطع، تمهید فوق‌العاده‌ای برای روایت زندگی این چهار بانو اندیشیده. آن‌ها آمده‌اند تا کمک‌حال و پرستار میهمانان ویژه‌ی خانه‌ی خدا باشند. گفتگوهایی در این فضا شکل می‌گیرد و با گریزهایی هوشمندانه، مخاطب پرت می‌شود به برش‌های دیگری از تاریخ. برش‌هایی پس و پیش از زندگی آن چهار زن که در نهایت مثل قطعه‌های پازل به‌هم چفت می‌شود و تصویر واحدی را می‌سازند.

عمیقا معتقدم که همه‌ی زن‌ها و دختران جوان باید این کتاب را بخوانند و از این‌همه حس متراکمِ دخترانگی/زنانگی/مادرانگی لذت ببرند.

نویسنده: #فاطمه_سلیمانی_ازندریانی
ناشر: #نیستان
قیمت: ۴۵۰۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    12 5
    45 هزار تومان برای خرید یک کتاب داستن از کجا بیاورند؟
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 1
    چرندیات متراکم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس