کد خبر 1073087
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
رای گیری فدراسیون

با توجه به تعویق برگزاری المپیک توکیو و شیوع کرونا، هنوز تکلیف فدراسیون‌هایی که با سرپرست اداره می‌شوند، مشخص نشده است.

به گزارش مشرق، در پی شیوع ویروس کرونا و تعویق یکساله بازی‌های المپیک توکیو، برنامه‌های وزارت ورزش برای برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها با وقفه مواجه شد.

وزارت ورزش و جوانان در نظر داشت در فاصله کوتاه باقی مانده به این رویداد، انتخابات ریاست فدراسیون‌های حساس از جمله دوومیدانی را برگزار کند تا مشکلی برای مدیریت فدراسیون‌ها به وجود نیاید اما برنامه این وزارتخانه برای رسیدن به این هدف دچار تغییراتی شد. البته، باید امیدوار بود که این وضعیت به زودی به انتخابات برسد و تکلیف اداره فدراسیون ها مشخص شود.

بیشتر بخوانید:

سایه و روشن‌های ورزش ایران در سال ۹۸

در حال حاضر فدراسیون‌های تنیس، دوومیدانی، ورزش‌های همگانی، ورزش‌های دانشگاهی‌، موتورسواری و اتومبیلرانی، ووشو، پزشکی - ورزشی، شطرنج، بولینگ و بیلیارد و دوومیدانی با سرپرست اداره می‌شوند که وزارت ورزش در نظر دارد بعد از ماه مبارک رمضان انتخابات را آغاز کند.

* ووشو و سرعت عمل برای مشخص شدن رئیس

با توجه به انتخاب مهدی علی‌نژاد به عنوان معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش، وزیر ورزش و جوانان در حکمی ۳۰ بهمن‌ماه علیرضا خسروی را به عنوان سرپرست معرفی کرد. ثبت‌نام از نامزدهای این فدراسیون از ۲۴ فروردین آغاز شد و ۱۱ نفر برای ریاست ثبت‌نام کردند. امیرعباس لشگری، حسین اوجاقی، امیر صدیقی، علی‌اصغر شعبانی و محمود رشیدی، نامزدهای نهایی ریاست فدراسیون هستند.

* دوومیدانی؛ از حضور مدیرعامل پرسپولیس تا ابطال انتخابات

با پایان دوره ۴ ساله مجید کیهانی، ایرج عرب در تاریخ ۲۴ مهرماه سال گذشته به عنوان سرپرست معرفی شد تا شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم شود. با ثبت‌نام نامزدها و تایید صلاحیت‌ها، انتخابات فدراسیون دوومیدانی ۱۹ اسفند برگزار و افشین داوری به عنوان رئیس جدید معرفی شد اما این انتخابات با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو بود که در نهایت ابطال آن را به دنبال داشت.

مهدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش در این باره گفته بود: وزارت ورزش و جوانان تلاش کرد که فدراسیون دوومیدانی چون المپیکی است با ریاست اداره شود اما متاسفانه هم شرایط حاکم بر کشور به دلیل کرونا و هم اینکه تحریک بعضی افراد خاص باعث شد شرایط مجمع به گونه دیگری رقم بخورد اما آنچه برای ما مهم بود اینکه مجمع بدون جهت گیری به فرد یا نامزد خاص برگزار شد و کاملا بی طرف بودیم اما حالا شرایط به گونه ای شد که مجبور شدیم فدراسیون را با سرپرست در چند ماه آینده اداره کنیم."

با ابطال انتخابات، مهدی مبینی از ۲۷ اسفندماه سرپرستی این فدراسیون را برعهده گرفت تا ثبت‌نام از نامزدها دوباره آغاز شود.

* سرپرستی همگانی یکساله شد

۱۹ فروردین ماه سال گذشته بود که افشین ملایی از سوی وزیر ورزش به عنوان سرپرست فدراسیون ورزش همگانی معرفی شد تا نسبت به برگزاری انتخابات اقدام کند اما با اعلام زمان ثبت‌نام از نامزدها بعد از ۶ ماه و اقدام ملایی، ۲۱ مهرماه سال گذشته احمد گواری به عنوان سرپرست معرفی شد.

در پایان مهلت ۱۰ روزه برای ثبت‌نام از نامزدها که اواخر مهرماه سال گذشته انجام شد در مجموع ۲۸ نفر ثبت‌نام کردند و صلاحیت ۹ کاندیدا تایید شد اما با پایان ثبت‌نام از نامزدها، وزارت ورزش زمان انتخابات را اعلام نکرد تا دوره سرپرستی این فدراسیون بیش از یکسال شود.

با این شرایط دوره ۶ ماه سرپرستی گواری هم در فدراسیون همگانی به پایان رسیده اما وزارت ورزش هنوز هیچ اقدامی را در این خصوص انجام نداده است.

*تنیس؛ اداره طولانی مدت با سرپرست

دوره ۴ ساله مجید شایسته در تنیس در سال ۹۷ به پایان رسید. وی از آبان‌ماه همان سال به عنوان سرپرست معرفی شد و این سرپرستی به مدت ۱۰ ماه ادامه داشت تا اینکه در مجمع عمومی که شهریور سال گذشته برگزار شد، از این رشته خداحافظی کرد و ۹ شهریورماه احمد نامنی مسئولیت اداره فدراسیون را برعهده گرفت.

بعد از گذشت چندماه وزارت ورزش و جوانان ثبت‌نام از نامزدها را انجام داد اما در اقدامی عجیب داورزنی به عنوان معاون وقت وزارت ورزش اعلام کرد به دلیل تک‌کاندیدا بودن باید ثبت‌نام مجدد صورت بگیرد، در حالی که پیش از این فدراسیون‌هایی بودند که با وجود تک کاندیدا بودن، انتخابات‌شان برگزار شده بود.

در حال حاضر بیش از یک سال و نیم است که از سرپرستی فدراسیون تنیس می‌گذرد. نامنی با وجود اینکه به عنوان سرپرست مسئولیت فراهم کردن شرایط انتخابات را دارد اما در این مدت حاشیه‌های عجیب و غریب زیادی داشت که می‌توان به عزل و نصب‌های متعدد و ثبت‌نامش در هیات رئیسه کنفدراسیون آسیا اشاره کرد.

در نهایت پس از کش و قوس های فراوان انتخابات این فدراسیون ۱۱ خرداد ماه آینده به صورت رسمی برگزار خواهد شد تا به سامانی برسد. عبدالرضا آریان فر، علیرضا پورسلمانی، پیمان جعفری طهرانی، سیدمحمودرضا حسینی، داود عزیزی، سیدکامیار کیمیایی، سیدرضا میرابوطالبی کاندیداهای نهایی انتخابات تنیس هستند.

* خداحافظی صیدانلو و سلام ناظمی در موتورسواری و اتومبیلرانی

مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش ۷ بهمن ماه سال گذشته به عنوان سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی معرفی شد؛ مسئولیتی که سالها در دست صیدانلو بود. دوره ۴ ساله ریاست صیدانلو در موتورسواری و اتومبیلرانی به پایان رسید تا این فدراسیون‌ هم به جمع بلاتکلیف‌ها اضافه شود. با بازنشستگی صیدانلو رییس سابق این فدراسیون دیگر نمی تواند در انتخابات دوره جدید حضور داشته باشد و باید در انتظار حضور یک رییس جدید در فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی باشیم.

ناظمی از مدیر روابط عمومی وزارت ورزش رفت و کاوه احمدی جایگزین وی شد. مراسم تودیع و معارفه ۱۳ اردیبهشت برگزار شد.

* نامزد ریاست همگانی سرپرست شطرنج شد

با پایان دوره ۴ ساله مهرداد پهلوان‌زاده در فدراسیون شطرنج، ۲۸ اسفندماه فرهاد نیکوخصال به عنوان سرپرست این فدراسیون معرفی شد که البته برای ریاست فدراسیون همگانی نیز نامزد شده است. دوره ریاست پهلوان‌زاده ۲۴ اسفندماه به پایان رسید. نیکوخصال مدتی بعد از حضورش در فدراسیون شطرنج دست به تغییرات زد و تقریبا تمامی نفرات کلیدی فدراسیون در پست های مدیریتی را تغییر داد.

* بولینگ و بیلیارد و کناره‌گیری رئیس بعد از یک سال

هاشم اسکندری ۳۰ مهرماه سال گذشته برای دومین بار در پست خود ابقا شد اما یک سال و نیم بعد به دلایلی از سمت خود کنار رفت تا وزیر ورزش در حکمی محمدرضا مقصودلو را به عنوان سرپرست فدراسیون بولینگ و بیلیارد معرفی کند. مقصودلو سالها به عنوان رئیس فدراسیون کبدی مشغول به کار بود.

* پزشکی - ورزشی بدون رئیس درگیر با کرونا

۶ آذر ماه سال گذشته مهرزاد خلیلیان به عنوان سرپرست فدراسیون پزشکی - ورزشی معرفی شد. اکنون، ۵ ماه از دوره سرپرستی می‌گذرد و مشخص نیست این موضوع تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. با توجه به شیوع ویروس کرونا و تشکیل ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، فدراسیون‌ پزشکی- ورزشی در چند ماه اخیر فعالیت‌های زیادی داشته است. پیش از این غلامرضا نوروزی ریاست این فدراسیون را برعهده داشت.

در خصوص این فدراسیون شایعاتی مبنی بر عدم برگزاری انتخابات و معرفی رئیس از سوی وزارت وجود داشت که البته این صحبت‌ها مورد تایید وزارت ورزش قرار نگرفت.

* فعالیت یک‌ماهه ورزش دانشگاهی با سرپرست

با توجه به بازنشستگی و پایان دوره محمدرضا دهخدا در فدراسیون ورزش دانشگاهی، اواخر اسفند سال گذشته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی حکمی محمدحسین علیزاده نایب رئیس این فدراسیون را به عنوان سرپرست فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی منصوب کرد.

بیش از یک ماه است که این فدراسیون با سرپرست معرفی می‌شود و فعلا صحبتی در خصوص ثبت‌نام از نامزدها و برگزاری انتخابات نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس