اتحادیه اروپا تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

یک اندیشکده اروپایی می‌گوید بهترین حالت برای فرانسه، آلمان و انگلیس این است که اجازه دهند تحریم‌های تسلیحاتی ایران منقضی شوند اما شرایط جدید و سختگیرانه‌ای برای خرید و فروش تسلیحات متعارف اعمال کنند.

سرویس جنگ نرم مشرق - شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی به بررسی مباحث پیش آمده در خصوص پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران پرداخت و نوشت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه ۱۸ آوریل در توئیتر هشدار داد که «وقت تنگ است». توئیت او درباره واکسن کووید-۱۹ که بی‌صبرانه در انتظارش هستیم نبود، بلکه درباره ایران بود که به نظر می‌رسد در جهان پمپئو، اصلی‌ترین تهدید برای ایالات متحده به شمار می‌رود. شمارش معکوس او مربوط به توانایی ایران برای واردات و صادرات تسلیحات متعارف است. این توانایی در حال حاضر به خاطر تحریم‌های سازمان ملل متحد محدود شده است. اما این تحریم‌ها، در ماه اکتبر یعنی کمتر از سه هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، منقضی خواهند شد. آمریکا مایل است این تحریم‌ها را تمدید کند و پمپئو یک استراتژی هم برای این کار تدوین کرده است.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


اروپا بر سر دوراهی

فرانسه، آلمان و انگلیس باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند از تصمیم آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های سازمان ملل حمایت کرده یا با آن مخالفت کنند. هیچ کدام از این دو گزینه هم برایشان ایده‌آل نیست؛ چون هرکدام از آن‌ها می‌تواند عواقب فاجعه‌آمیزی برای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ داشته باشد. بهترین حالت این است که اجازه دهند تحریم‌ها منقضی شوند اما به شکل همزمان شرایط جدید و سختگیرانه‌ای برای نقل‌وانتقالات تسلیحات متعارف اعمال کنند.

تنها مزیت برجام برای ایران

در ادامه این گزارش آمده است: شورای امنیت سازمان ملل متحد، در پی توافق هسته‌ای حاصل‌شده میان ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵، قطعنامه ۲۲۳۱ را صادر کرد. طبق این قطعنامه؛ محدودیت‌های قبلی سازمان ملل در زمینه فروش تسلیحات متعارف به ایران، بعد از پنج سال، یعنی در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی خواهند شد. با توجه به خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران و اعمال مجدد تحریم‌های فلج‌کننده در ماه مه ۲۰۱۸، پایان یافتن این تحریم‌ها یکی از معدود مزیت‌هایی است که در برجام برای ایران باقی مانده است. حتی با اینکه تهران در واکنش به تحریم‌های آمریکا، پایبندی خود به برجام را کاهش داده است، اما حسن روحانی به از بین رفتن تحریم‌های تسلیحاتی امیدوار مانده است. این یکی از دلایل ملموس ایران برای پایبندی نصفه‌نیمه به توافق است که مانع از آن شده مخالفان داخلی و تندروی روحانی، بر خروج کامل از برجام پافشاری کنند.

فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار هم می‌توانند بر تصمیم‌گیری نهایی شورای امنیت سازمان ملل در خصوص این موضوع اثرگذار باشند. این کشورها به عنوان طرفین توافق هسته‌ای، سعی کرده‌اند که توافق را حفظ کنند به این امید که تهران و واشنگتن راهی برای برگشتن به میز مذاکره پیدا کنند. اگر توافق هسته‌ای تا اکتبر ادامه پیدا کند، رهبران این سه کشور باید با دقت به نحوه برخورد خود با مسئله تحریم تسلیحاتی فکر کنند و مراقب باشند که بدون خدشه‌دار کردن دیپلماسی در خصوص پرونده هسته‌ای که اهمیت استراتژیک آن به مراتب بیشتر است، بحران را مدیریت کنند.

تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از لحاظ امنیتی به نفع اروپا نیست

آمریکا به عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری خود، بدون شک سعی خواهد کرد که با اعضای شورای امنیت سازمان ملل لابی کند تا به نفع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رأی بدهند. این مسئله به خصوص بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز یک ماهواره نظامی ایرانی طی این ماه اهمیت یافته است؛ اقدامی که به اعتقاد پمپئو، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می‌شود. آمریکا با مخالفت روسیه و چین مواجه خواهد شد، که همیشه از ایران در مقابل چنین اقداماتی از سوی سازمان ملل محافظت کرده‌اند، و نخستین کشورهایی هستند که از صادرات تسلیحات به ایران منتفع خواهند شد. با این حال، روسیه و چین وتو کننده‌های تضمین‌شده نیستند و این بدین معناست که فرانسه و انگلیس به عنوان کشورهایی که حق وتو دارند، می‌توانند نتیجه نهایی را تا حدی تغییر دهند.

بعد از کشمکش‌های طولانی به منظور حفظ توافق هسته‌ای به مدت تقریباً چهار سال از زمانی که دونالد ترامپ با وعده انتخاباتی «برچیدن توافق فاجعه‌آمیز» روی کار آمد، از لحاظ امنیتی به نفع اروپا نیست که درست چند روز پیش از انتخابات آمریکا، ریسک نابودن شدن توافق را به جان بخرد. اما در هر صورت، توافق هسته‌ای در خطر قرار خواهد گرفت. از یک طرف، تهران طرفداری اروپا از آمریکا برای تمدید تحریم‌ها را به منزله تیر آخر به پیکر توافق هسته‌ای خواهد دانست. مقامات ایران به وضوح اعلام کرده‌اند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ایران به احتمال زیاد از توافق هسته‌ای و همچنین پیمان منع گسترش تسلیحات (ان‌پی‌تی) خارج خواهد شد.

نویسنده این گزارش مدعی شد: از طرف دیگر، مخالفت با آمریکا نیز ممکن است منجر به تبعاتی به همان اندازه خطرناک شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا در حال بررسی یکی از تبصره‌های بحث‌برانگیز قطعنامه ۲۲۳۱ است که طبق آن می‌تواند به شکل یک جانبه موجب «بازگشت سریع» تحریم‌های سازمان ملل شود. نکته جالب اینجاست که آمریکا قصد دارد با وجود اینکه از توافق هسته‌ای خارج شده است، ‌ از یکی از مکانیسم‌های تصویب‌شده در همان توافق استفاده کند. دولت ترامپ قصد دارد که اگر تلاش‌هایش برای تمدید تحریم تسلیحاتی مؤثر واقع نشد، از این تاکتیک قانونی استفاده کند. بازگشت سریع تحریم‌های سازمان ملل نیز می‌تواند منجر به خروج ایران از توافق هسته‌ای یا ان‌پی‌تی بشود.

لغو تحریم تسلیحاتی ایران ریسک بالایی نخواهد داشت

لغو تحریم تسلیحات متعارف سازمان ملل به خودی خود احتمالاً تأثیرات قابل توجهی نخواهد داشت. بزرگ‌ترین نگرانی اروپایی‌ها در خصوص این مسئله، صادرات تسلیحات از سوی ایران به گروه‌های مسلح در خاورمیانه (مثلاً نیروهای حوثی در یمن و حزب اله در لبنان) خواهد بود که از نظر شرکای اروپا در منطقه، یک تهدید مستقیم به شمار می‌روند. البته طبق قوانین شورای امنیت سازمان ملل (از جمله قطعنامه ۲۲۱۶ مرتبط با یمن و قطعنامه ۱۷۰۱ لبنان)، انتقال تسلیحات به چنین گروه‌هایی همچنان ممنوع خواهد بود. علاوه بر این، تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران که در سال ۲۰۰۷ صورت گرفت، حداقل تا اکتبر ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت. بعد از برگزیت، به احتمال زیاد انگلیس نیز محدودیت‌های خاص خودش را وضع خواهد کرد.

با توجه به قطع شدن دسترسی ایران به پلتفرم‌های مالی جهانی به واسطه تحریم‌های یکجانبه آمریکا، واقع‌بینانه نیست که فکر کنیم ایران به راحتی سیلی از خرید تسلیحات جدید را تجربه خواهد کرد. همانطور که بحران کووید-۱۹ نشان داد، تحریم‌های آمریکا نقش مهمی را در مسدود کردن دسترسی ایران به کانال‌های مالی حتی برای خرید اقلام بشردوستانه که از لحاظ تئوری مستثنا از تحریم هستند ایفا کرده است. بنابراین خیلی بعید است که ایران بتواند حجم وسیعی از تسلیحات را از روسیه یا چین خریداری کند آن هم به شکلی که برای کشورهای غربی یا شرکایشان در خاورمیانه، ریسک بالایی ایجاد نماید.

موانع ایران در خرید تسلیحات جدید

در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است: علاوه بر این، اگرچه ممکن است چین و روسیه تلاش کنند که تسلیحاتی با کیفیت پایین به ایران بفروشند، اما اصلاً مشخص نیست که تا چه حد مشتاق تأمین تسلیحات جدید برای ایران باشند. با وجود همکاری امنیتی نزدیک با روسیه، ایران هنگام نقل‌وانتقال تسلیحات پیشرفته، با موانعی مواجه شده است. به عنوان مثال، بعد از آن که انتقال سامانه دفاع موشکی S-۳۰۰ روسیه مورد توافق قرار گرفت، نزدیک به یک دهه طول کشید تا این تسلیحات به ایران تحویل داده شوند. سامانه S-۳۰۰ مشمول تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل نیست و با این وجود روسیه سعی کرد تحویل آن را حتی الممکن به تأخیر بیندازد. گزارش ها حاکی از آن است که اخیراً مسکو درخواست ایران برای خرید سامانه دفاع موشکی ارتقا یافته S-۴۰۰ را رد کرده است.

با توجه به این واقعیت‌ها، کشورهای اروپایی باید هنگام بررسی عواقب منقضی شدن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، با دقت عمل کنند. در عین حال، باید دولت ترامپ را از انجام اقداماتی که ممکن است موجب نابودی کامل توافق هسته‌ای شود، منصرف کنند. فرانسه، آلمان و انگلیس باید به جای آنکه درگیر بحث‌های حقوقی پیرامون تحریم یا بازگشت سریع تحریم‌ها شوند، به دنبال از بین بردن اختلاف‌نظرها در شورای امنیت باشند.

یک گزینه معقول این است که اجازه داده شود تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل، طبق برنامه در اکتبر پایان یابند. پیش از این اتفاق، فرانسه، آلمان و انگلیس می‌توانند مجموعه‌ای جدید از شرایط یا کدهای اخلاقی را تدوین کنند که توسط شورای امنیت سازمان ملل برای فروش آتی تسلیحات به ایران تصویب شود. طرفین توافق هسته‌ای می‌توانند منطق این اقدام را مرتبط با عدم پایبندی ایران به توافق عنوان کنند و برای تهران شفاف‌سازی کنند که اگر به پایبندی کامل به توافق بازگردد، این محدودیت‌ها هم برداشته خواهند شد.

تلاش برای متقاعد کردن آمریکا برای اتخاذ رویکردی منطقی‌تر

در پایان این گزارش آمده است: تندروها در دولت آمریکا احتمالاً مخالفت خواهند کرد. با این حال، اگر کشورهای اروپایی بتوانند روسیه و چین را با خود همراه کنند، احتمالاً آمریکا نیز رویکرد منطقی‌تری را در پیش خواهد گرفت. دولت ترامپ تمایل داشته است که برخی اقدامات کم‌سابقه را در خصوص ایران انجام بدهد، مثلاً با صدور معافیت تحریمی، به سایر کشورها اجازه دهد که بدون مجازات با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران همکاری کنند. بررسی امکان‌پذیر بودن این رویکرد در خصوص این مسئله ارزش امتحان کردن را دارد، به خصوص اگر بتواند به عنوان یک «پیروزی» برای دولت ترامپ تلقی شود که نسبت به استفاده از مکانیسم بازگشت سریع تحریم‌ها، هم آسان‌تر است و هم هزینه سیاسی و ریسک کمتری دارد.

انگلیس، فرانسه و آلمان باید قبل از اکتبر، برای یافتن یک راه‌حل در سطح سازمان ملل، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. این ریسک وجود دارد که اگر این مسئله در آستانه انتخابات آمریکا تبدیل به بحران شود، ‌ هم دولت ترامپ و هم کمپین بایدن ناچار شوند برای جذب آرای مردم، رویکرد خصمانه‌ای را برای حل مشکل در پیش بگیرند. کشورهای اروپایی برای آن که اختلاف‌نظرها در خصوص تحریم تسلیحاتی علیه ایران را حل‌وفصل کنند، باید از منافع استراتژیک خود برای مهار برنامه هسته‌ای ایران محافظت کرده و همزمان از انجام اقداماتی که باعث به خطر افتادن مسیر دیپلماتیک میان آمریکا و ایران بعد از ماه نوامبر شوند (چه با حضور ترامپ و چه با حضور بایدن)، جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    157 7
    1. اگر شرکت زیمنس به دستور امریکا قرار داد نیروگاه اتمی بوشهر را لغو نمی کرد ایران به فکر استقلال در تولید انرژی اتمی نبود. 2. اگر غربی ها ماهواره های ایرانی را به فضا پرتاب میکردند.ایران به فکر ساخت موشکی که بتواند ماهواره هایش را به مدار برساند نبود. 3. اگر غربی ها به ایران هواپیما و رادار میفروختند ایران به فکر ساخت پهبادهای پیشرفته و رادار و....نبود. 4. اگر غربی ها به ایران ناو و زیر دریایی و...میفروختند ایران به فکر ساخت ناو و زیردریایی و...نبود. 5 . اگر غربی ها چنگ و دندان نشان نمی دادند و ناوهای هواپیما برشان را ردیف نمی کردندو ایران را تهدید نمی کردند ایران به فکر مقابله و ساخت موشک های ضد ناو و...نبود. 6. اگر غربی ها صنعت نفت و گاز و... ما را تحریم نمی کردند امروز ما خودمان تجربه ساخت پالایشگاه و سد و نیروگاه و ریل قطار و لوکوموتیو. توربین و دارو و....را نداشتیم . غربی ها دشمنی را تا کی میخواهند ادامه دهند ؟ ما اماده ایم
    • saeed IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      50 0
      غربی ها دشمن اند ولی خوده ما هم فشل هستیم تا زمانی که نیاز نباشه تنبلی میکنیم و دنبال چیزی نمیریم این دیگه غیر قابل قبوله....
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      18 0
      آفرین
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      15 0
      به امید روزی که مسیر تحقق آمال و آرزوهای این مردم سختی کشیده از مسیر اروپا نگذرد و از آنها بی نیاز باشیم.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      12 2
      بنده یک انتقاد جدی به خودمان دارم. اینکه چرا در دوره "ترامپیسم" که آمریکا با اروپا مشکلات جدی پیدا کرد و حتی تا مرز تحریم بعضی از این کشورها هم جلو رفت، ما نتوانستیم از این شکاف استفاده کنیم و از اروپا عبور کنیم و مستقیم با خود آمریکا رودررو بشویم. حتما یک جای کار ایراد دارد. شاید یکی از دلایلش عوامل بی هویت و خودفروخته ای باشند که نان شان وجیره مواجبشان از اروپا می آید. چرا این دولت اصرار دارد همیشه پای اروپا را در هر جای نالازم هم وسط بکشد؟؟
    • پری مجرد نابغه IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      0 0
      احسنت
    • DE ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      0 1
      اره الان پهپاد های ما توان درگیری با هر هدفی رو داره حتی جنگنده های مدرن غربی
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 9
    تنها مزیت باقیمانده برجام تحریم های تسلیحاتی هست که با برداشته شدنشون انشاالله نوسازی ناوگان نیروی هواییمون رو با سرعت باید پیش ببریم.سعی کنید بجای سیاسی کردن همه کارها از بورس تا برجام صلاح مملکت رو درنظر داشته باشید.برجام این یکی بندش واقعا به صلاح کشور بود والآن آمریکاییا دارن همه تلاششونو میکنن نزارن این بند عملی بشه که زهی خیال باطل
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      6 2
      برایان هوک : برجام به زودی محو خواهد شد.
    • حجت IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      8 8
      واستا تا لغو کنند و هواپیمای نظامی بدن. از ایرباسو بوئینگ دادنشون مشخص بود.
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      5 0
      بوئینگ رو که شانس آوردیم ندادن وگرنه بد جوری رفته بود تو پامون!!
  • تمبل IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 11
    سلام . کاظم پور اردبیلی فوت کرد . همه سایت های خارجی خبر را منتشر کرده اند . اگه میل دارید شما هم یه خط بنویسید راجع بهش . البته از آخر اول خواهید بود .
  • جوجه تیغی بدنساز GB ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 30
    دنیای فردا، دنیای «مکش مرگ ماست» نه دنیای «بکش بکش با موشک».
  • تنبل IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 2
    خیلی معذرت میخوام . خبر شما را ندیده بودم . شما از اول اول هستید . واقعا میبخشید .
  • NL ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    11 26
    این همه گیردادن به رفع تحریم تسلیحاتی نشون میه ادعای خودکفائی در صنایع دفاعی هم یه ادعا بوده فقط یه ادعا!
    • اکبر قادری IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      12 4
      این همه گیر دادن به رفع تحریم تسلیحاتی برای صادرات تسلیحات خودمونه نه واردات سلاح ، دوما رفع تحریم تسلیحاتی تنها مزیت نسیه برجام نامتوازن بود که بعد از اون همه تحمیل خسارت تو حوزه هسته ای قرار شده بعد از 5 سال دریافت کنیم ، لابد میخواهید همین تنها مزیت هم بعد از اون همه خسارت، ازش چشم پوشی کنیم ؟؟؟
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      4 0
      هر کشوری هم باید سلاح بسازه هم بخره. امنیت شوخی بردار نیست شاه مشکلش این بود خرید سلاح هاش مبنای سلیقه ای و استفاده از افراد سطحی نگر داشت. و از همه بدتر دخیل کردن ملاحظات سیاسی در خریدها. و گرنه چیفتنش یک آبرو ریزی بود حتی بدتر از تانک قدیمی ام ۶۰ پاتن!!! البته خرید معقولانه هم داشت اما تجربه تامکت و چیفتن تلخ بود بخصوص در زره ای
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      7 0
      عزیز جان خرید صرف یک آفت است اما خرید هوشمندانه یک نعمت. آمریکا غول دریایی دنیا دنبال خرید دهها فروند ناوچه از ایتالیاست. چین از روسیه اس ۴۰۰ خرید انگلیس با وجود جنگنده تورنادو و یروفایتر بیش از صد فروند اف ۳۵ و هند باوجود تانک آرجون تانک تی نود اس! از روسها خرید کرد.
  • کارشناس IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    9 15
    اروپا هم باید پشت برجام را خالی کند. باید سیلی محکمی به اصولگرایان زده شود
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      8 6
      با شکست برجام اصلاح طلبان حامی برجام سیلی محکمی خوردند .
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      17 7
      برجام همش فریب بود، می خاستن حقوق ایران رو زیر پا بزارند، هیچ کس حق نداره ایران را تحریم تسلیحاتی بکند، مگه کشورهای دیگه سلاح نمی‌خرند چرا ایران باید تحریم بشه.؟!
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      4 10
      12:56 حکومت قبلی سلاح میخرید بهش میپیریدید خب الآن چرا شما دنبال خرید سلاح افتادید؟؟ها؟؟جواب متقن میخوام
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      3 4
      10:54 اتفاقأ ما از خدامونه که این کارو بکنن چون در اون صورت شما افساد طلبها با این برجامتون به قعر زباله دان تاریخ سقوط خواهید کرد و تا ده سال بعد هرکی حرف مذاکره بزنه میزنن تو دهنش!!! ماهم تکلیفمون معلومه که از ان پی تی خارج بشیم، پروتوکل الحاقی پَر و.....
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      0 0
      14:06 به خاطر اینکه اون موقع سلاحهایی رو که امریکا چند لا پنها بهمون میفروخت رو فقط در مقابل کشورهایی که ارباب میگفت و در جهت نقشه ها و منافع اون میتونستیم استفاده کنیم و از خودمون اراده ای نداشتیم پس هرچی پول خرج میکردیم به نفع استقلال مملکتمون نبود بلکه به نفع منافع امریکا بود مثل الان عربستان سقوطی! الان برعکس، چه غلط چه درست هرکاری که در داخل مملکت تصمیم گرفته بشه انجام میدیم و برای دفاع ازین استقلالمون نیاز به اسلحۀ ساخت داخل و خارج داریم مگر اینکه استقلال برای شما ناخوشایند باشه !!!
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    احسنت
  • حسن IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    همه بازیهای سیاسی غرب است برای اینکه یک دولت غرب گرا ودوستدار غرب در ایران سر کار بیاید
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      0 0
      12:17 خواب دیدن خیر باشه!!!
  • DE ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    ایران مثل همه کشورها حق خرید و فروش باید داشته باشد. این پدرسوخته بازی اروپایی ها و امریکا برای اینه همه بازار های فروش منحصر به اونا باشه و پول بره تو جیب اونا.تناقض امریکا و اروپا اینه حتی روش ابتدائی معامله کردن رو هم بلد نیستند . دنیای امروزی با اینهمه بحران های موجود در دنیا و منطقه این انحصارطلبی ها رو دیگه نمی پذیره.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    سیب و گلابی های برجام تازه دارند خودشون رو نشون میدن.
  • شجاع‌دل NL ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 1
    برای حفظ آزادی‌مون از سلطه جهانی، با دست خالی هم می‌جنگیم. ما ایرانی‌ها در طول تاریخ استاد ساختن سلاح‌های نامتعارف بودیم، اصلاً متعارفش به کارمون نمیاد
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 0
    تمدید تحریم تسلیحاتی زیان بار نیست برخلاف تصور عوام و برخی خواص. ما توان مالی ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار برای یک پروسه ۸ ساله خرید سلاح رو هرگز نداریم و کمتر این اگه هزینه بشه به درد مقابله با دشمنان منطقه ای ما نمیخوره . حدودا نهایتا ۲۰ تا ۴۰ درصد این مبلغ رو توان پرداختشو داریم.اینهم یک ایده عاله و برای نوسازی ناوگان هوایی و زمینی این مبلغ یک الزامه که توان پرداختش نیست و خریدهای نظامی زیر ۵۰ میلیارد دلار موازانه قوا رو برای ایران تغییر نمیده و صرفا یک اورهال و نوسازی سطحی و پروپاگاندا نظامی و تبلیغاتی میشه با چند میلیارد دلار انجام داد. اما تمدید تحریمها و به موازات اون خروج ایران از پروتکل الحاقی و غنی سازی درصد های بالا و موشک قاره پیما توان بازدارندگی ما را واقعا افزایش میده و بدون شک پس از تمدید تحریمها واقعا میشه این اقدام اروپا و آمریکا رو به نفع خودمون کنیم تا رفتن به محاق.البته بستگی به پاسخ ما داره. و گرنه فرضا چند صد تانک تی ۹۰ روس و چند ده فروند سوخو ۳۰ واقعا از پس تجهیزات دوول عربم بر نمیاد چه برسه آمریکا ‌.. جنگنده و تانک زمانی بازدارندس تا هم حداقل هم تراز تحدیدات باشه هم کمیت و کیفیت بالا داشته باشه نیاز ایران ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تانک در اشل تی ۱۴ هست اما آیا روسیه به ما آرماتا میفروشد! خودشان نیز هنوز به صورت انبوه تحویل نگرقتند. نیاز ایران ۲۰۰ جنگنده در اشل سوخو۳۵ است آیا روسیه سوخو ۳۵ میفروشد؟ نیاز ایران ۱۵ گردان کامل اس ۴۰۰ است آیا به ایران میفروشد؟ تانک تی ۹۰ و جنگنده سوخو ۳۰ به درد مقابله با تحدیدات فعلی نمیخورد آنهم تعداد محدود و از همه بدتر عدم تحویل در کوتاه مدت. به دلیل محدوریتهای خط تولید روسها. پس حالا که ۱.پول کافی نیست ۲. روسها تسلیحات با کیفیت نمیدهند ۳.روسها توان تحویل در کوتاه مدت را ندارند. و ۴. تعداد مورد نیاز خرید نمی شود همان بهتر که بجای چند میلیارد دلار خرید نمایشی. از پروتکل الحاقی خارج و غنی سازی ۸۰ تا ۹۰ درصد کنیم. و از فرصت تمدید تحریمهای تسلیحاتی برای خودکفایی در توان زره ای و پدافندی و ... استفاده کنیم.
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    فرضا تحریم تسلیحاتی نباشد ما توان خرید سنگین نداریم. چند اسکادران معادل چند ده فروند سوخو ۳۰ از پس رافال امارات و اف ۱۵ سعودی هم بر نمیاید و روسها بمب افکن سوخو ۳۴ و جنگنده چند منظوره سوخو ۳۵ به ایران نمیفروشند تجربه تلخ خرید میگ ۲۹ ها هنوز از یاد نرفته و تانک تی ۹۰ هم در مقابل چلنجر ۲ و لئوپارد قطر و ترکیه و لگرک امارات حرفی برای گفتن ندارد. و روسها تی ۱۴ به ما نمیفروشند. و نباید فکر کنیم تمدید تحریم تسلیحاتی یک مصیبت است. با اینکار اروپا و آمریکا برای همیشه از شر ان پی تی راحت می شویم.
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    خرید نظامی بازدارنده دفاعی یعنی خرید موشک کالیبر و اسکندر ام و اسکندر کا‌ و نفربر کوگانتس و تی ۱۵ و تانک تی ۱۴ و جنگنده سوخو ۳۵ حالا که خبری از چنین خریدهای به دلیل امتناع طرف روس و نبود بودجه کافی از طرف ایران است پس گزینه مقبول برای ایران تمدید تحریم تسلحاتی از طرف آنها و ساخت موشک قاره پیمای سوخت جامد از طرف ایران است. ما تانک و جنگنده ای میخواهیم که خدای نکرده جنگ شد به درد ما بخورد نه اعتضاح به بار بیاورد مثل چیفتن های انگلیسی در زمان جنگ که جزو خریدهای بی تدبیرانه شاه بود.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    متاسفانه ایران علاوه بر محدودیت بودجه دفاعی و محدودیت های اعمالی طرف روس از جهت ندادن سلاح باکیفیت و کمیت مناسب در زمان مناسب. یک مشکل ما بی تجربگی در خرید سلاح است. متاسفانه شاه مخلوع اف ۱۴ زیبا با توانایی ناو نشینی! را بجای اف ۱۵ کارآمد انتخاب کرد. یعنی به جز رادار و فونیکسش یک خرید تلخ بود. و از آن بدتر تانک چیفتن ... در انقلاب هم ما ۲ خرید تلخ ویژه داشتیم تانک تی ۷۲ به جای تی ۸۰ و میگ ۲۹ بجای سوخو ۲۷. در زمان خودش. اگر قرار باشد سلاح بی کیفیت بخریم. نخریم کم هزینه تر است. الان فقط تی ۹۰ اس ام روس و آرماتا برای ما مطلوب است اما سنیده ام مسئولین نسخهای به درد نخور تی ۹۰ را بجای تی ۹۰ نسخه اس ام میخواهند بخرند پس نخرند بهتر است. چون زره اس ام قابل قبول است سایر نسخه ها. در نبرد سوریه نشان دادند از پس تاو و کرونت بر نمیایند چه برسد جاولین و اسپایک
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 2
    چه عکس جالبی همه صندلیا خالیه فقط دکتر ظریف نشسته. مثل برجام که آمریکا خارج شد و فرانسه و آلمان و انگلیسام عملا خارج شدن. باخروج رنو و پژو و توتال از ایران .. اما دولت و اصلاح طلبها هنوز پای جنازه برجامن. عزیز برجام ماهیتش این بود امتیازات محدود برای ایران و امتیازات زیاد برای غرب وقتی توان و پتانسیل اصلاح طلبان را دونالد ترامپ فهمید میگه چراااا اوباما تونست من نتونم چرا ی دموکرات کلی امتیاز گرفت من نگیرممم. ترامپ برای خراب کردن و افتضاح کشاندن دموکراتها و نشان دادن اینکه ایران رو مجبور به باج دادن بیشتر میکنم از برجام خارج شد ماهم واکنشی درخور نشون نداریم . هن تحریم شدیم هم اتمی رو ضعیف کردن هم فضایی رو .. هم موشک دوربرد نساختیم. هم سردارمون رو ترور کردند فقط چون فهمیدن اصلاح طلب و تدبیر و امید توان واکنش نشون دادن نداریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس