کد خبر 1072987
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
واکسن نمایه

انتشار خبرهای متعدد در مورد تولید واکسن کرونا پرسش‎های زیادی را به ذهن متبادر می‌کند که عبارتند از واکسن کی، چگونه، با چه تاثیری و در چه شکلی تولید می‌شود.

به گزارش مشرق، در حالی که بیماری «کرونا» تاکنون در سراسر جهان بیش از ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر را مبتلا کرده و بیش از ۳۰۴ هزار نفر را به کام مرگ کشانده، اعلام سازمان بهداشت جهانی در مورد نامزدی هفت تا هشت مورد از ۱۱۵ واکسن در حال آزمایش، بیم‌ها و امیدها در مورد به ثمر رسیدن قریب الوقوع تلاش‌ها برای درمان این بیماری را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید:

فرانسه اولویت آمریکا برای واکسن را رد کرد

تولید واکسن کرونا به ۱۰ تا ۱۶ ماه زمان نیاز دارد

به گزارش «ان پی آر»، بیشتر کارشناسان بهداشت در مورد ضرورت نیاز به واکسن برای جلوگیری از ابتلا به کرونا اتفاق نظر دارد.

مجله «ساینس» در مورد این ضرورت می‎نویسد «برای بازگشت به زندگی عادی پیشین، تولید واکسن کرونا یک ضرورت مطلق است.»

به نظر می‌رسد اطمینان محققان در مورد موفقیت دستکم یک مورد از ۱۱۵ مورد واکسن در حال آزمایش، منطقی باشد.

در عین حال بدبین ترها می‌گویند باید به بیماری «ایدز» هم توجه داشت که در ۴۰ سال گذشته واکسنی برای آن کشف نشده است؛ پاسخ به این شک نیز این گونه داده می‌شود که واکسن «کووید ۱۹» به مراتب ساده‌تر از واکسن ایدز خواهد بود.


در زیر به برخی از سوال ها در مورد واکسن کرونا و پاسخ‌های علمی مربوط به آن اشاره شده است:

- آیا واکسن کرونا زودتر از واکسن بیماری‌های دیگر کشف می‌شود؟ اقدامات انجام شده در این مسیر نشان دهنده خوش بینی‌ها در مورد کشف و تولید قریب الوقوع این واکسن است.

- چگونه محققان از کارآمدی واکسن کشف شده مطمئن می‌شوند؟ در معرض ویروس قرار دادن داوطلبان تزریق واکسن کشف شده یک راه برای اطمینان از کار کردن واکسن کروناست؛ مقایسه میزان و احتمال ابتلای افراد واکسینه شده با افراد واکسینه نشده در جامعه یکسان، دیگر راه تشخیص کارآمدی واکسن است.

- فرآیند تولید واکسن چگونه خواهد بود؟ نکته مهم در این مورد دشواری تولید میلیاردها دوز واکسن است؛ چرا که ایمنی از ابتلا به این بیماری تنها در صورتی ممکن است که بیماری در سطح جهان ریشه کن شود؛ وجود این بیماری در بخش‌هایی از جهان، همواره خطر شیوع مجدد را زنده نگه می‌دارند.

- احتمال کشف و تولید واکسن‌های متعدد وجود دارد؟ احتمال تولید واکسن‌های متعدد با توجه به پروژه‌های متعدد وجود دارد و اساسا وجود درمان‌های موازی اتفاق خوشایندی است.

- آیا واکسن کرونا مانند واکسن آنفلوآنزا تاثیری سالانه دارد یا مانند واکسن سرخک و فلج اطفال درازمدت است؟ در حال حاضر پاسخی برای این پرسش وجود ندارد؛ نشانه‌هایی وجود دارد که ویروس کووید ۱۹ به سرعت تغییر نمی‌کند؛ بنابراین احتمال عملکرد دائمی واکسن وجود دارد؛ با این وجود مشاهده مواردی محدود از جهش این ویروس، سبب شده تا کوتاه یا درازمدت بودن تاثیر واکسن نیز به آینده موکول شود.

- تا چه حد می‌توان به تولید واکسن تا سال آینده امیدوار بود؟ تولید واکسن در کوتاه مدت برای بیماری‌هایی مانند «زیکا» و «ابولا» که بیماری‌های تنفسی هستند، امیدواری در مورد تولید قریب الوقوع واکسن کرونا را افزایش داده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یکی از مردم IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    6 0
    امیدوارم هرچه زودتر تولید بشه و در دسترس همه قرار بگیره تا مردم دیگه عزادار و نگران نباشند همه هم بتونند به کارهاشون برگردند...به امید خدا...هرآنچه خدا خواهد همان خواهد شد...وظیفه ما دعا کردن و رعایت بهداشته
    • علی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
      1 1
      اگه هم تولید بشه محاله به ایران داده بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس