کد خبر 1072766
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
افشای ابعادی از دوره اشغالگری اسرائیل در لبنان/ وقتی جنوب گورستان نظامیان صهیونیست می‌شود

از جالب‌ترین اتفاقاتی که تا قبل از سال ۲۰۰۰ و در روزهای اشغال جنوب اراضی لبنان برای ارتش رژیم اشغالگر رخ داده بود برخورد دو بالگرد تهاجمی ارتش اسرائیل است که در نتیجه منجر به هلاکت رسیدن ۷۳ نظامی صهیونیست می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری العهد،  کانال کان تلویزیون رژیم صهیونیستی با نشان دادن چند قسمت از مستندی تحت عنوان «جنگ بدون نام» به توضیح ابعادی از دوره اشغالگری رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان که 18 ماه به طول انجامید، پرداخت.

در این مستندات مصاحبه هایی از نظامیان و سیاستمداران صهیونیست که در جنوب لبنان حضور داشتند، نشان داده می شود.

بیشتر بخوانید:

به طور خلاصه در سومین بخش از این مستند تلویزیونی به توضیح اتفاقات رخ داده تا قبل از اخراج نظامیان صهیونیست از جنوب لبنان در سال 2000 اشاره می شود.

از جالب ترین اتفاقاتی که تا قبل از سال 2000 و در روزهای اشغال جنوب اراضی لبنان برای ارتش رژیم اشغالگر رخ داده بود برخورد دو بالگرد تهاجمی ارتش رژیم اسرائیل است که در نتیجه منجر به هلاکت رسیدن 73 نظامی صهیونیست می شود.

نکته قابل تامل تر آن که همین امر سبب شد تا قسم قابل توجهی از شهرک نشینان صهیونیست خواستار خروج نیروهایشان از اراضی جنوب لبنان شوند.
البته این اتفاق باعث شد تا شکست دیگری هم برای ارتش رژیم متجاوز اسرائیل در جنوب لبنان رقم بخورد.

پایگاه الدبشه « گورستان زندگان»

در ادامه این گزارش از برخورد دو بالگرد نظامی اسرائیل با یکدیگر، دو افسر ارتش رژیم صهیونیستی به همراه یک بالگرد در پایگاهی در جنوب لبنان حضور پیدا می کنند در مکانی که دوستان آنان در این پایگاه به هلاکت رسیدند.

«کرمیلا مناشیه» خبرنگار رادیو اسرائیل که با افسران ارشد صهیونیست برای حضور در این پایگاه ماتم زده همراه شده بود در این باره تعریف می کند: من نخستین غیر نظامی بودم که به این پایگاه رسیدم. در این پایگاه تعداد انبوهی از نظامیان اسرائیلی زخمی شده بودند یکی از سربازان پیش من آمد و گریه کرد و با غم شدیدی در صدایش گفت: به گورستان زندگان وارد شده اید.

کمین «انصاریة»؛ کلید خوردن خروج اسرائیل از لبنان

در ادامه گزارش به کمین بی نظیر نیروهای لبنانی برای نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به تیپ گولانی اشاره می شود: در این کمین 12 نظامی اسرائیل کشته شد. همچنین انفجار یک بمب باعث زخمی شدن یک عضو این نیروها شد. بدین ترتیب در سال 1997 مجموع کشته شدگان اسرائیل در جنگ لبنان به 112 نفر افزایش پیدا کرد.

منطقه «میدون» و پشتیبانی بالگردهای اسرائیلی

از جمله عملیات های ویژه ای که این مستند 3 قسمتی نشان داده است، گرفتار شدن 27 نیروی ویژه اسراییلی در کمین نیروهای حزب الله است.کمینی که قرار بود توسط آنان برای مدت 72 ساعت صورت گیرد.

در نهایت پس از زخمی شدن تعدادی از نظامیان صهیونیست در این کمین، بالگرد های ارتش صهیونیستی به کمک آنان آمدند و نیروهایشان را به عقب بازگرداندند.

جشن پیروزی حزب الله

پس از شکست سخت نیروهای اطلاعاتی اسرائیلی در میدون، ایریز گیرشتین یکی از اعضای واحد اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه کمربند امنیتی ارتش این رژیم در جنوب لبنان وارد می شود که در نهایت با انفجار خودروی وی توسط یک بمب کنار جاده ای عزایی دیگر برای ارتش اسرائیل به وقوع می پیوندد.

ژنرال ارتش احتیاط عمیرام لفین در این باره می گوید: لحظه رسیدن خبر کشته شدن نظامی اسرائیلی در جنوب لبنان که یکی از دوستان نزدیک من هم بود بدترین لحظات زندگی ام بود که در نهایت به یک جنجال سیاسی بزرگ در عرصه انتخاباتی اسرائیل میان نتانیاهو و ایهود باراک انجامید و مسیله خروج از لبنان به طور جدی مطرح شد.

شکست غیر منتظره برای فرماندهان جبهه شمالی

ایهود باراک نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهار نظری گفته است که شکست ارتش در جنوب لبنان سریع تر از ان اتفاق افتاد که فکرش را هم می کردیم.

 در لحظاتی که شکست ارتش در حال محقق شدن بود به من می گفتند که کاری انجام بده  و من هم می گفتم نمی شود کاری برای جلوگیری از این شکست انجام داد.

گزارشگر مستند می گوید که باراک تصمیم خروج ارتش اسرائیل از جنوب لبنان را گرفته بود اما عملیاتی شدن آن را 48 ساعت به تعویق انداخت تا بلکه از این فرصت برای مشورت با سازمان ملل متحد برای شکل گیری مرزبندی ها در جنوب لبنان مذاکره کند.

شمعون شامیر مستشار نظامی ایهود باراک در این باره اینگونه می گوید که این نخستین بار است که اسرائیل تحت آتش از یک کشور عربی مجبور به عقب نشینی می کند، این اتفاق وحشتناک نه به دست جمال عبدالناصر و نه انور سادات بلکه تنها به دست نیروهای حزب الله لبنان به وقوع پیوست.‎

گزارشگر این مستند در پایان اشاره می کند: خسارت های جانی و روحی فراوانی در طول این جنگ به وقوع پیوست اما در طول 18 سال گذشته کدام طرف بیشتر آسیب دیده است؟ تشخیص این نکته بسیار سخت است چراکه هیچ کس تاکنون جنگی طولانی این چنینی در تمام دنیا ندیده است! دو جنگ لبنان به وقوع پیوست اما سال های مابین این جنگ ها چه نام دارد و معیارهای اندازه گیری تلفات و خسارات این سال ها چگونه مشخص می شود؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس