کد خبر 1072641
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
حماس

حماس با صدور بیانیه‌ای در هفتاد و دومین سالروز نکبت از عادی سازی به مثابه خنجری به ملت فلسطین نام برد.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، جنبش حماس در بیانیه ای به مناسبت هفتاد و دومین سالروز نکبت از فلسطینی‌ها خواست که در مراسم و فعالیت‌های سالروز نکبت، مشارکت کنند.

در این بیانیه حماس بر مخالفت با همه طرح‌های نابود کننده آرمان فلسطین تاکید شده و آمده است: با همه طرح‌هایی که آرمان فلسطین را نابود یا حقوق ملت ما را پایمال کند و در رأس آنها معامله قرن و عملیات الحاق (کرانه باختری) که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است، قرار دارند، مخالفیم.

بیشتر بخوانید:

هدیه مسموم ترامپ به نتانیاهو

حماس و جهاد اسلامی؛ کرانه باختری آتشفشان خشم است

حماس مجدداً بر حق ملت فلسطین در مقاومت علیه اشغالگران با همه ابزار و در رأس آنها مقاومت مسلحانه تاکید و بیان کرد: مقاومت مسلحانه گزینه راهبردی برای دفاع از ملت ما و استرداد حقوقش محسوب می‌شود.

جنبش حماس بر ضرورت پایبندی به گزینه وحدت ملی به عنوان زیربنای اساسی برای تحکیم صفوف در برابر اشغالگران و طرح‌های آنها تاکید و اعلام کرد: حماس وحدت ملی را دارای تقدس می‌داند و امتیازات و نرمش زیادی برای پایان دودستگی داده است.

حماس اعلام کرد که اسیران در بند صهیونیست‌ها اولویت اصلی این جنبش هستند و اینکه از هیچ تلاشی برای آزادی اسیران از زندان‌های رژیم صهیونیستی دریغ نخواهد کرد.

این جنبش بر مخالفت قاطع با عادی سازی روابط با اشغالگران تاکید و آنرا به مثابه خنجری به ملت فلسطین و نقض حقوق فلسطینی‌ها و مشوق صهیونیست‌ها برای ارتکاب جنایات بیشتر علیه ملت و مقدسات فلسطین، دانست.

حماس ضمن تاکید بر آمادگی فلسطینی‌ها برای مقابله با خطراتی که در کمین است، خواستار ایجاد یک راهبرد ملی برای روند مبارزه شد.

گفتنی است که «نکبه» کلمه‌ای عربی و به معنای مصیبت است، اصطلاحی است که اشاره به اشغال فلسطین و تأسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ دارد. حادثه‌ای که بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی را از خانه و کاشانه خودآواره کرد. روزی که فلسطینیان علی رغم اینکه خاطره خوشی از آن ندارند، اما برای به فراموشی سپرده نشدن حقی که در این روز از آنها سلب شد، هر ساله در سالروز آن، با برگزاری تظاهرات و تجمعات اعتراضی، از سالگرد این رویداد به عنوان سالگرد نکبت یاد می‌کنند.

در فرایند اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸، بیش از ۵۳۰ شهر و روستا در فلسطین با خاک یکسان شد، ۱۵ هزار فلسطینی شهید شدند، ده‌ها فلسطینی به صورت دسته جمعی اعدام شدند و حدود ۸۰۰ هزار نفر اقدام به مهاجرت کردند.

طبق آخرین آمارها، شمار شهدای فلسطینی از سال ۱۹۴۸ تاکنون به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، به میزان ۷۸ درصد از خاک فلسطین یعنی تمام آن به استثنای کرانه باختری و غزه را اشغال کرد و هر ساله در این تاریخ اهالی اردوگاه‌ها، روستاها و شهرهای فلسطینی به همراه دیگر فلسطینی‌های مقیم خارج با برگزاری فعالیت‌های مختلف بر رد اشغالگری تأکید می‌کنند. برخی آوارگان فلسطینی با گذشت ۷۲ سال از این موضوع همچنان کلید خانه‌های قدیمی خود را نگه داشته‌اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس