موشک قاره‌پیما

یک اندیشکده آمریکایی به این واقعیت اذعان کرد که طراحی موفقیت‌آمیز موشک فضایی قاره‌پیما قاصد توسط ایران قواعد بازی نظامی-سیاسی میان این کشور و آمریکا را به نفع ایران تغییر داد.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده واشنگتن در گزارشی به بررسی تبعات و پیامدهای پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور پرداخت و نوشت: ایران روز ۲۲ آوریل اعلام کرد که اولین ماهواره نور با موفقیت توسط سپاه پاسداران در مدار زمین قرار گرفته است. این موفقیت در پی چند تلاش ناکام پیشین صورت پذیرفت و ستاد فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی نیز بر آن صحه گذاشت. علیرغم اهمیت عملی و علمی این دستاورد، یک نکته حائز اهمیت دیگر این است که پرتاب ماهواره مذکور نمایانگر توانایی ایران در زمینه تولید موشکی است که ماهواره را با خود حمل کرد و با هر دو سوخت مایع و جامد کار می‌کند. علاوه بر این، بُرد ماهواره نور حکایت از آن دارد که ایران به لحاظ تئوری قادر به شلیک موشکی است که می‌تواند به اهدافی در خاک آمریکا اصابت کند.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


طراحی موفقیت‌آمیز این نوع موشک فضایی قاره‌پیما توسط ایران قواعد بازی نظامی ـ سیاسی میان این کشور و آمریکا را تغییر می‌دهد. با وجود بسیاری از فاکتورهای دیگر که در تنش میان آمریکا و ایران نقش ایفا می‌کنند، پرتاب ماهواره پیامدهای جدی در خصوص روابط میان دو کشور خواهد داشت ــ روابطی که پیشاپیش در پایین‌ترین سطح قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید: با این حال، باید منتظر ماند و دید این پیامدها چگونه شکل می‌گیرند و چه کسی قادر خواهد بود از وضعیت جدید نهایت بهره را ببرد. پمپئو در واکنش به پرتاب ماهواره گفته که همه کشورهای دنیا باید این اقدام ایران که به مثابه نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مصوب سال ۲۰۱۵ است را محکوم کنند. در قطعنامه مذکور آمده است «از ایران خواسته می‌شود هیچگونه فعالیتی در خصوص موشک‌های بالستیکی که قادر به حمل سلاح‌های هسته‌ای هستند، انجام ندهد.» ایران در پاسخ مصرانه می‌گوید فعالیت‌های موشکی‌اش در راستای اهداف صلح‌آمیز هستند. درست است که در قالب رویداد اخیر، نه یک کلاهک بلکه یک ماهواره پرتاب شد، اما فناوری هر دو یکسان است. آمریکا این ادعا را به صراحت رد کرده و احتمالاً خواستار برگزاری نشست شورای امنیت جهت بررسی پاسخ‌های احتمالی خواهد شد.

با وجود این، با اینکه جنبه‌های قانونی پرتاب ماهواره را می‌توان به چالش کشید، اما پیامدهای فوری این اقدام اخیر تقریباً بطور قطع منازعه میان آمریکا و ایران را تا سطح جدید و خطرناکی تشدید خواهد کرد. نگرانی در خصوص تحولات موشکی ایران از مشخصه‌های گفتمان و سیاست دولت ترامپ در قبال ایران است. در ماه مارس ۲۰۱۸، در مقطعی که موشک‌های ایران بُرد بسیار کوتاه‌تری را به نمایش گذاشته بودند، دولت آمریکا از طریق پمپئو مصرانه بیان داشت که توقف فعالیت‌های ایران در حوزه موشک‌های بالستیک یکی از دوازده شرط آمریکا برای برداشتن تحریم‌های سنگین وضع‌شده ضد ایران است.

این اندیشکده در ادامه گزارش خود آورده است: سؤال مهمی که اکنون مطرح می‌شود این است که چرا ایران چنین زمانی را برای پرتاب ماهواره انتخاب کرد و اینکه آیا مقامات ایرانی در خصوص زمان‌بندی پرتاب ماهواره دچار خطا شده‌اند. چند عامل پیشاپیش تنش‌های اخیر میان آمریکا و ایران را تحت تأثیر قرار داده‌اند. جدای از ترور هدفمند [سردار] قاسم سلیمانی، تأثیرات ویرانگر ویروس کرونا بر روی ایران و آمریکا مانع آن نشده که این کشورها بیانیه‌هایی علیه هم صادر نکنند، یا در خصوص آمریکا، تحریم‌های جدید وضع نکنند.

اندیشکده واشنگتن مدعی شد: با این حال، از دید ایران، انتخابات آتی آمریکا در راستای درک و شناخت سمت‌وسوی آتی این تنش‌ها حائز اهمیت کلیدی است. مقامات ایران ظاهراً امیدوارند ترامپ در انتخابات ماه نوامبر شکست بخورد. آنها دموکرات‌ها را در خصوص نحوه برخورد با مسئله ایران انعطاف‌پذیرتر می‌دانند، به ویژه با توجه به نقشی که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در خصوص تصویب برجام در کنگره آمریکا در دولت اوباما ایفا کرد. ایده برخورداری ایران از موشک‌های دوربردی که نه تنها اسرائیل و عربستان ــ متحدان قدیمی آمریکا ــ بلکه خودِ آمریکا را تهدید می‌کنند، مخصوصاً موشک‌هایی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند، روند بازی را در روابط میان آمریکا و ایران به شکلی راهبردی تغییر می‌دهد.

به همین نحو، تصمیم ایران مبنی بر آزمایش قابلیت پرتاب ماهواره اکنون تا حدودی گیج‌کننده است. این اقدام به نظر سیاست‌های ترامپ در قبال ایران را به میزان زیادی توجیه می‌کند. اگرچه سیاست خارجی آمریکا لزوماً از ملاحظات مهمی نیست که اکثر رأی‌دهندگان آمریکایی ــ به ویژه با توجه به چالش‌های اقتصادی کنونی در داخل ــ مدنظر قرار می‌دهند، اما جدیدترین رویداد فرصتی در اختیار تیم ترامپ قرار می‌دهد تا وجهه وی را به‌عنوان رهبری قوی و قاطع در برابر چالش‌های بزرگ در میان طرفدارانش تقویت کند. به همین منوال، تهدید عینی ناشی از پرتاب ماهواره دستاویز راحت و بی‌دردسری است برای اینکه ترامپ به ترس و نگرانی در میان رأی‌دهندگان طرفدار خود دامن بزند. این یکی از مؤلفه‌های اساسی پیروزی برای سیاستمداری نظیر ترامپ است که در راستای موفقیت در انتخابات به چنین راهبردهایی وابسته هستند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: پرتاب ماهواره توسط ایران همچنین آمریکا را در موضع بهتری در صحنه بین‌المللی قرار می‌دهد. آن دسته کشورهای دنیا که تا به اینجای کار از موضع ایران در قبال توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند، اکنون که ایران قابلیت موشکی جدید خود را نمایان ساخته است، ادامه حمایت را سخت و دشوار خواهند یافت.

بسته به چگونگی تأثیر پرتاب ماهواره بر سیاست آمریکا در قبال ایران، مشخص نیست نیروهای میانه‌رو در ابران نظیر رئیس‌جمهور و وزارت امور خارجه از زمان‌بندی پرتاب ماهواره استقبال خواهند کرد یا نه. این امر به ویژه حائز اهمیت است، زیرا یکی از استدلال‌های مکرر دولت کنونی آمریکا هنگام ابراز نارضایتی از توافق هسته‌ای منعقدشده توسط دولت اوباما این است که توافق مذکور به مسئله موشک‌های بالستیک نپرداخته است، موشک‌هایی که امنیت دنیا و منطقه را تهدید می‌کنند.

از این گذشته، تلاش وزارت امور خارجه ایران در خصوص ارتقای موضع ایران و حمله به آمریکا همواره بر روی دو مؤلفه پایه متمرکز است: مؤلفه حقوقی که بر پایه آن ایران به قوانین بین‌المللی متعهد است، و هزینه‌های انسانی تحریم‌های آمریکا ضد ایران به‌عنوان یک کشور صلح‌طلب که تهدیدی متوجه صلح منطقه‌ای یا بین‌المللی نمی‌کند. این دو مؤلفه سرنوشت‌سازِ دفاعیه ایران اکنون به‌واسطه پیامدهای پرتاب ماهواره با چالش جدی مواجه شده‌اند.

اکنون که ایران وضعیت موجود را به نحو چشمگیری تغییر داده است، حرکت بعدی با آمریکاست. نحوه پاسخ آمریکا به پرتاب ماهواره در واقع جهت‌گیری فصل جدید تنش‌ها میان دو کشور را مشخص خواهد ساخت.

در پایان این گزارش آمده است: از آنجا که دولت آمریکا احتمالاً این تهدید جدید را بطور کامل و دقیق ارزیابی خواهد کرد، یک اجماع اولیه میان نهادهای آمریکایی شکل خواهد گرفت مبنی بر اینکه پرتاب اخیر موشک یک خطر آشکار و عینی متوجه امنیت آمریکا می‌کند. دولت آمریکا همچنین باید واکنش خود به این تهدید جدی را با متحدان غربی خود هماهنگ سازد و به صورت یکجانبه به این موضوع نپردازد. با اینکه آمریکا و متحدانش در گذشته بر سر اتخاذ رویکرد در قبال ایران لزوماً با یکدیگر توافق نکرده‌اند، جدیدترین اقدامات ایران اما نشانه آشکاری هستند دال بر اینکه یک تهدید جدی در حال شکل‌گیری است. آمریکا با تشخیص عوامل قدرتمند گوناگون نقش‌آفرین در داخل ایران باید در راستای ایجاد کانال‌های ارتباطی با مؤلفه‌های غیرنظامی در درون دستگاه حاکمه ایران تلاش کند و در عین حال به سپاه فشار بیاورد. تشویق نیروهای نسبتاً میانه‌رو در بحبوحه کشمکش داخلی بر سر قدرت، یک راهکار مفید جهت تشدید رویارویی کنونی با حکومت ایران قلمداد می‌شود.

صرف‌نظر از هرگونه راهکار احتمالی، قواعد بازی در زورآزمایی میان آمریکا و ایران تغییر کرده‌اند. همانگونه که دنیای پس از ویروس کرونا با دنیای قبل از آن فرق خواهد داشت، واقعیات روابط میان آمریکا و ایران نیز پس از پرتاب ماهواره نور تغییر خواهند کرد و این تفاوت‌ها را باید تصدیق نمود و درک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 24
  • غیر قابل انتشار: 21
  • F35 US ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    ما نيز با پرتاب و استقرار سيستم هاي پدافند فوق پيشرفته فضايي - ليزري لاكهيد مارتين ، قواعد بازي را به كل بر هم خواهيم زد ، چنانش بكوبم به گرز گران ، كه فولاد كوبند آهنگران . . .
    • صبور IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      132 6
      به نظرم زیادی فیلم هالیوودی می بینی. رو زمین باش. اینجا غرب آسیاست. یکی یکی سنگرهای آمریکا در حال فروریختن است. بزودی خوشخیالیت را به چشم خواهی دید.
    • رضا IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      99 6
      از کجا معلوم که سپاه زودتر از شما این کار را نکند.
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      71 7
      جوجوووووو
    • ابوعلى IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      72 5
      تنبون تو بكش بالا بابا !
    • 5858 IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      39 7
      ای نادان
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      38 3
      جووووون خخخخ
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      84 4
      F۳۵ نادون اولا غلط کردی دوما قبل حرف زدن اول تحقیق کن. لاکهید مارتین تا حالا سلاح لیزری نساخته و انحصار سلاح لیزری و پرتویی در اختیار پنتاگونه . در ضمن سلاح لیزری با برد مفید نهایتا ۵۰۰ متر به درد میدون جنگ نمیخوره. با ایجاد دود و حریق مصنوعی کلیه سلاح لیزریتون به فنا میره. بعدش اون گرز گرون رو بزار در کوزه ابشو بخور تو از اونایی که از دور قلدرن ولی وقت دعوا با چک اول تشنج میکنن و کف از دهنشون بیرون میریزه.
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      60 5
      شما فعلا برو اون افراد امریکایی رو نجات بدید که ونزوئلا گرفته مثل چند ده سال پیش در طبس که به یاری خدا هیچ غلطی نکردید
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      9 0
      داداش ، حتماً می پرسی آب شنگول چیه ، این کلمه را به تو آموزش ندادند برو بپرس بعداً که همه کلمات فارسی یاد گرفتی بیا کامت بذار
    • شناس IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      27 1
      چنانت بکوبم به «قاصد» و «نور» که تر تر برینی به گور بابات قافیه نداره ولی واقعیت داره
    • GB ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      19 0
      از شعر فردوسی استفاده میکنی واسه تعریف از آمریکای چلغوز؟؟؟ برو از اشعار بیخودی اونا استفاده کن اسکل
    • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      14 0
      این شعر رو فردوسی برای دشمنان ایران گفته گرز های دیروز موشک های امروز ایرانند که بر سر دشمنان ایران فرود خواهند آمد چو فردا بر آمد بلند آفتاب من و گرز و میدان و افراسیاب برای ایرانی کل نخون خود فروخته بیگانه پرست زباله
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      20 1
      F35 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶ سایت کریستین ساینس وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی امریکا ، اخیرا اعتراف کرده که پبشرفته ترین ماهواره جاسوسی امریکا که بر فراز کشور ایران جاسوسی میکرده، در ارتفاع ۱۵ کیلومتری از جو زمین مورد حمله سلاح لیزری هوا فضای سپاه قرار گرفته و از بین رفته. این سایت در ادمه میگوید که بهت و حیرت امریکاییها از این اقدام به حدی بوده که تا حالا اینقدر مستأصل نشده بودند.
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      16 1
      میدونی که زمانی که فردوسی بزرگ این شعرو گفت جد کریستوف کلومب هنو تو پوست موز بوده جک!
    • majid IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      7 3
      هنوز از دهن بوی شیر آیدت /همی رای شمشیر و تیر آیدت؟!
    • Ali SG ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      9 2
      اگه واقعا ایرانی هستی،واست متاسفم.یاد جمله اون فیلمه میفتم.لات هم لات های قدیم،لااقل خاک و ناموس وطن واسشون حرمت داشت.
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    83 7
    تروریست های آمریکایی با ترور سردار سلیمانی گور خودشونو کندن.
  • وطن پرست DE ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    42 3
    چقدر رویه نیروهای میانه رو حساب باز کردن!!! خلاصه تمام تحرکاتشون فشار از طریق مجامع بین المللی و حمایت از عناصر میانه رو مشخصا ریس جمهور و وزیر خارجه هست. فشار از طریق مجامع بین المللی رو که تا حد توان دارن اعمال می کنند. ظریف هم حقا تمام تلاشش رو کرده و مشروعیتشون رو از دست دادن. حتی یکبار هم استعفا شرم اوری داد. اما مشکل اینه که دنیا از مشاجره بین ایران و امریکا داره خسته می شه. خصوصا که چین توانسته در پوشش این درگیری به خوبی رشد کنه. ظرفیت فشار جبهه مقابل به نهایت رسیده اما نتوانسته کاری رو از پیش ببره.
    • حامد IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      46 4
      خاک بر سر نیروهای میانه رو خود فروخته ببین این کفتارها چقدر روی اینا حساب کردند. علی برکت ا ... و دیگر هیچ
    • مهناز IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      4 0
      علی برکت الله جناب وطن پرست…… با برجام بی فرجام ، اندک امیدهای اصلاح طلب آمریکا در ایران دیگر بگور رفت ………
  • یاسر IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    47 3
    اندیشکده ببر کاغذی ، بهتر اعتراف کنی که رودست خوردید. متحدین منطقه ای شما از پس یه پهباد بر نیومدن حالا...
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    69 1
    اتفاقا من فکر میکنم پرتاب این ماهواره بهترین زمانبندی رو داشت و میتونه ترامپ رو در انتخابات به زیر بشکه. چندان مهم نیست که رئیس جمهور بعدی ترامپ باشه یا بایدن، چون در هر صورت نباید نگاه ما به دست بیگانه باشه و باید روی پای خودمون بایستیم. مهم اینه که با این کار ترسی عمیق در پیکر دشمنان ایران و ایرانی افتاد. امیدوارم که نتیجه این پرتاب، تولید انبوده موشک های قاره پیما و حتی کلاهک هسته ای برای بازدارندگی کامل و مقابله با خطر همیشگی آمریکا باشد.
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      16 3
      معلومه اندیشکده بد در فهم اندیشه اهل مقاومت کم آوردند...کلا انگار پشت به هدف ایستادن
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    45 14
    دوران بزن در رو تمام شد.
    • محمد IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
      31 11
      کاملا بجا ومنطقی
  • TR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    55 3
    درود بر ایران، از طرف علوی ها و آذری های آناطولی
    • IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      9 0
      درود خدا بر تو
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      8 0
      هزاران درود بر شما از طرف ایرانیها
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      3 0
      شهرهای زیر زمینی باستانی در ترکیه حکایت دیگری میکنه .....قوم باستانی ایرانی(مغان) مسلما در آناطولی حضور داشته و داره (مهراب و محراب و خم ابروی تو)......
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    32 3
    بسم الله. با سلام. اندیشکده واشنگتن که در سال 1985توسط مارتین ایندیک سفیر سابق امریکا در اسرائیل بنیانگذاری شده و تقریبا" تمام مشاوران و مثلا"اندیشمندانش در دولت جمهوریخواه ریگان دارای مناصب کلیدی منجمله وزارت خارجه بوده اند یکی از بازوان ایپک برای بستر سازی به اسم پژوهش علمی ولیفی الواقع شانتاژ در تقویت جمهوری خواهان می باشد و از این جهت ایجاد پروپاگاندای گرم نمودن تنور ایران هراسی برای تقویت شانس انتخاب دوباره ترامپ جمهوری خواه فلسفه وجودی آن می باشد درست در زمانی که ظهور ضعفهای کمرشکن در بحران کرونا بعد از نمایان شدن دیگر ضعفهای مهلک هژمونی آمریکایی و از همه ابهت پوشالی شکن تر حمله دلیر مردان انقلاب اسلامی به پایگاه عین الاسد به وجه دولت جمهوری خواه آسیبهای سختی رسانده و گذشته از روند رو به آرامش فضای نا آرام در منطقه همیار با انقلاب اسلامی در لبنان و عراق و سوریه و تحول اوضاع یمن ووو که در داخل هم نیروهای نیابتی اینها مصادف با نتیجه انتخابات مجلس شورا شده که ساختار نحله های غربگرای برانداز را دچار آشوب نموده که فی الحال به پشت گرمی غرب سخت نیازمندتر از گذشته هستند پس باید تا 1400 منتظر سیل هجمه های رسانه ای و بین المللی حتی شاید تا درگیری های کوچک مرزی و فضای جنگ هم باشیم و کسانی هم با اسم عوض کردن از برانداز به آرامش و آسایش طلب سعی می کنند تا شاید بتوانند با گل آلود کردن آب ماهی از حوض قدرت بگیرند.والسلام.
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      7 0
      انشالله باعنایات خاصه امام زمان عج درصورت اتفاق این شایدو احتمال فتحی بزرگ نصیب اسلام ومسلمانان خواهدشد ودرست همینجاکمر کفرخواهدشکست .
  • علی حیدری IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    22 2
    کور شود انکه نتواند به بیند.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    14 5
    فتو شاپ است
  • نعمت الله IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    25 3
    همه جناحهای تروربستی امریکا از یک قماشند و خلاصه میشوند در تروریستهای فرودگاه بغداد .گاهی وزیر خارجه اند وگاهی دموکرات و گاهی جمهوری خواه .گاهی به نام اندیشکده واند وگاهی به عنوان کارشناس وتحلیگر بدین طریق سالهاست مردم دنیا را می فریبند و غارت میکنند و رژیم تروریستی خود را برعالم حاکم کرده اند . این تحلیل نیز بیان راه همان تروربستهاست تا در لفافه یک تحلیل و در سایه اندیشکده های جعلیشان حرف خود را بزنند و بگویند ترامپ هر چند قمار باز است ولی خطر ایران را خوب تشخیص داد و اینچنین ابروی رفته اش را به جوی دراورند. این ابلهان فکرنمی کنند که اگر چنین است پس حرف ایران هزاران بار ثابت شده است که رژیم حاکم برامریکا بسیار خطرناک است چون صدها هزار تروریست خود را به اقصا نقاط عالم فرستاده و هر روز هزاران آزمایش موشکی و هسته ای انجام میدهد.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    14 4
    شما که هر نوع تحریمی تهدیدی کردید دارید بازی با کلمات یمکنید استاد ترساندن و ساختن فیلم های هالیودی هستید ولی بدونید اینجا کشوری هفت هزار سال است نه دویست سال که روی فیلم های هالیودی بنا شده باشه بهتر هرچه زودتر منطقه را ترک کنید اگر مدیران ما ادم باشن و دنبال پیشرفت قطب صنعتی علمی خواهیم شد
  • CA ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    21 3
    شاید مردم خیلی ندونند که این دسترسی به چه معناست ولی با این دسترسی ایران عملا آمریکا بایستی کاسه کوزه اش رو جمع کنه و از خاورمیانه و آسیای میانه بره بیرون وگرنه با کوچکترین اشتباه از نقشه جغرافیایی محو میشه!
  • DE ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    7 1
    به امید روزی که 11 تاش توی انتقام بعدی حاج قاسم توی کاخ سفید فرود بیاد
  • شناس IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    5 0
    خدایا تو را قسم میدهم به حق این شبهای عزیز؛ ما را در «زمین» «کشور خودمان» هم موفق و مؤید و منصور بگردااااان الهی آآآآآآآمیییین این جمعیت و این آمین؟؟؟!!!! خدای آمین گوی بلند را لال ممیران
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    8 0
    تا من تست و تکثیر قاره پیمای سوخت جامد کشورم رو نبینم دلم آروم نمیگیره. دیگه وقت اون شده بازدارندگی دفاعی کشور رو فدای مصلحت اندیشی های بی تدبیر و کوته فکرانه نکنیم. وقتی آمریکا ترایدنت و منیوتمن ۳ را برای ما پتک میکند برای ترساندن و باج گرفتن مجدد. آیا نباید توان دفاعیمان را ارتقای اساسی دهیم فارق از نظر افراد تنگ نظر و کوته فکر که اعتقادی به توان دفاعی و بنیان بازدارندگی کشور ندارند.
  • DE ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 1
    مرگ بر امریکای تروریست بزودی نابودتان خواهیم کرد .
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    4 0
    امریکا باید از خلیج فارس برود ما ایرانی هستیم ترس از امریکا نداریم از خودمان خوب دفاع می کنیم
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    بابا چیز مهمی نبود که اینقدر کولی بازی در میارن....یک آزمایش روتین بود برای تست برخی زیرسیستم ها ......اصلیه همه مراحلش سوخت جامده ......کلفت تر هم است .....البته کمی کوتاه تر.....شاید اگه بتونه تست هاش را در حد عالی پاس کنه اسمش را گذاشتیم قاسم سلیمانی تا هم ما یادمون نره هم شما یادتون نره(واقعا پیش خودتون چی فکر کردین که یه همچین غلطی کردین(ترور) ....کی این مشاوره های احمقانه را از داخل ایران به شما میده)......
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 2
    فعلا گیر 4 تا ناو جنگی آمریکایی هستیم که کارائیب را محاصره کرده و نمیذاره بنزینمون برسه ونزوئلا.
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
  • مجید IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    6 0
    تازه داریم میفهمیم که این نیروهای میانه رو چرا بی جهت و بدون هیچ دلیلی به سپاه تو مواقع حساس حمله میکنن و مثلا میگن ما خرج دوتا ارتش موازی رو نمیتونیم بدیم و.... یعنی انقدر مطمئن در مورد اثر بخشی نیروهای داخلیشون نوشته که شک ندارن به موقع و هر وقت اراده کنن!!! براشون پا میکوبن!!!
  • مجید IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    1 0
    تازه داریم میفهمیم که این نیروهای میانه رو چرا بی جهت و بدون هیچ دلیلی به سپاه تو مواقع حساس حمله میکنن و مثلا میگن ما خرج دوتا ارتش موازی رو نمیتونیم بدیم و.... یعنی انقدر مطمئن در مورد اثر بخشی نیروهای داخلیشون نوشته که شک ندارن به موقع و هر وقت اراده کنن!!! براشون پا میکوبن!!!
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    ایران هراسی حربه حکومت آمریکا برای کولی گرفتن از مردمش و توجیه ولخرجیهای بیهوده شون برای صهیونیست ها در خاورمیانه هست.
  • رضا IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    ابرقدرت کاغذی و بیمار. اینا رو ولش کن : بعد شهادت سردار چرا یکصدهزار آمریکایی براثر کرونا(مامور خدا) جان باختند؟ پس دولت ترامپ قمار باز با اون گاوچرون احمق (پمپئو) چه غلطی می کننند؟ نکنه اینم جز انتقام سخت و سفارشی از آمریکا باشه
  • دکترای روابط بین الملل IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    اصولا بنده از سالها پیش در همین مشرق نیوز می گفتم ایران باید به سمت موشک قاره پیما بره این موضوع دلایل زیادی داره که بنده فقط سه موردش رو میگم 1-اهمیت برجام برای امریکایها بسیار بیشتر می شد چون می دونستن در صورت خروج از برجام ایران موشکی که بمب فرضی رو بتونه حمل کنه داره 2-توان ایران در هدف گیری خاک خود امریکا باعث میشه در صورت اجماع در امریکا برای حمله به ایران امریکایها اقداماتی مثل ترور سردار سلیمانی رو به مراتب کمتر انجام بدن 3-بعد فضا الان مثل هوا یکی از بخش های نظامی رسمی دنیا داره میگه و اصولا ماهواره های نظامی مجهز به لیزر توان ضد موشکی رو به شدت تقویت می کنن همینطور توان اطلاعاتی مخابراتی ناوبری و سنجشی کشور رو به شدت بالاتر می برن 4-قدرت منطقه ای تبدیل به یک قدرت فرا منطقه ای میشه و این تحلیل ها در حملات فرا منطقه ای به ایران رو به دلیل پاسخ محدود منطقه ای ایران کم رنگ میشه
  • قدرت IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    3 0
    قدرت نظامی برای کشور مهم و استراتژیک ایران از نون شب واجب تره
  • جاویدایران DE ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    5 1
    فقط یه سلاح اتمی کم داریم که ایران رو جاودانه کنیم، همیشه درتصوراتم اون روزی رو تصورکردم که ایران بگه مسلح به سلاح اتمی هستم دراون صورت قیافه آمریکایی ها واسرائیلی ها که ده هاساله همواره میگفتن هرگزاجازه نخواهیم دادایران به سلاح اتمی دست پیداکنه دیدنی خواهدبود. کاش سلاح اتمی بسازیم تاقدرتمندانه بزنیم توی دهنشون تاگنده تر ازدهنشون حرف نزنن. چقدر خوب میشه شاهدناکامی ابدی امریکایی های پر روباشیم
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      0 0
      دوست عزیز حتی گروه طالبان هم دو عدد کلاهک هسته ای داره
  • US ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    7 0
    از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور خیلی خوشحال شدم. اما هنوز انتقام خون شهید سلیمانی را نگرفته ایم.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 0
    قرار در پرتاب نور ۲ بزودی بود .. هر چه سریعتر اقدام کنید ،استکبار کم کم میکشد کناد
  • رهام حسامی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    اینده جهان مربوط به تسخیر فضا هست و دست یابی به منابع سایر سیارات .و این حق ایران هست در برخورداری از نعمت های خدا در بیکران
  • گل IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    دشمن اصلی ماسلبریتی هاتاجرزاده ها وزیباکلام هاهستندپس بایددشمن داخلی رومهارکنیم بعدبریم سراغ دشمن خارجی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس