کد خبر 1072376
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
کفاشیان

رئیس سابق فدارسیون فوتبال می گوید چیز جدید در اصل ساختار فدراسیون رخ نداده و همان چیزی که قبلا انجام می شد، حالا روی کاغذ آمده است.

به گزارش مشرق به نقل از ورزش سه، تعریف فدراسیون در اساسنامه جدید با عنوان "نهاد عمومی غیردولتی" که در اساسنامه قبلی با عنوان " نهاد غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل" تعریف شده بود، ابهامات و پرسش های زیادی را در میان اهالی فوتبال ایجاد کرده و با این تغییر وزارت ورزش به صورت قانونی می تواند در امور فدراسیون فوتبال دخالت کند ولی بودجه مشخصی طبق قانون برای نهادهای عمومی غیردولتی تعریف نشده و دولت هر زمان دلش بخواهد می تواند به فوتبال کمک کند! 

بیشتر بخوانید:

کفاشیان: هرکس را گفتند بردار، لج کردم و نگهش داشتم

در همین رابطه با علی کفاشیان که از مخالفان تعریف جدید فدراسیون فوتبال است و آن را دلیل بر دخالت دوباره دولت و بی ثباتی در فدراسیون و عدم برنامه ریزی مناسب می داند، هم صحبت شدیم.

فدراسیون ها در قانون تابع قانون مجلس هستند

حرف های او با ما اینطور آغاز شد:« فدراسیون ها در ایران تابع مجلس و قانون هستند و نهادهای عمومی غیردولتی است. به طور کلی به دولت وصل هستند و دولت می تواند در مورد آنها اظهارنظر کند؛ بودجه بدهد و به هر صورت ورود کند به مسائل فدراسیون.» 

به ما گفتند شما عمومی غیردولتی هستید و بازنشسته! 

او سپس با اشاره به مشکل بازنشستگی در فدراسیون بیان کرد:« اصولا قبلا ما فدراسیون را مستقل و غیردولتی می دانستیم و به همین دلیل در اساسنامه به مشکل خوردیم. گفتند شما بازنشسته اید و با توجه به قانون، بازنشسته ها نمی توانند در جاهای دولتی باشند. ما گفتیم ما مستقل غیردولتی هستیم، ولی گفتند قانون مجلس می گوید شما عمومی دولتی هستید و مستقل نیستید و وابسته به دولت هستید و این قانون شامل شما هم می شود. یک سری جاهایی که دولت بخشنامه بگذارد، شامل بخش خصوصی نمی شود ولی شامل فدراسیون می شود و گفتند شما عمومی غیردولتی هستید. بعدا نهادهای نظراتی ایراد گرفتند و گفتند اگر می خواهید مستقل شوید باید در مجلس تصویب شد و در غیر این صورت اشتباه است.» 

همان چیزی که قبلا بود، الان روی کاغذ آورده شده 

او در پاسخ به این سوال که در گذشته آیا تصویب مجلس داشته اند یا خیر، بیان کرد:« نه ما نگرفته بودیم. ما فکر می کردیم مصوبه دولت دارد که بعد فهمیدیم نداشته است. الان به صورت واقعی در اساسنامه آورده شده است و همان چیزی که قبلا انجام می شد، روی کاغذ آورده شده است.» 

نمی دانم، شاید فیفا قبول کند

 سوال بعدی ما از رئیس سابق فدراسیون این بود که با تعریف جدید آیا فیفا این اساسنامه را قبول می کند یا خیر که او گفت: « من نمی دانم. فیفا بالاخره ضوابط خاص خودش را دارد. من نمی دانم ولی حدسم این است که شاید قبول کنند. فکر می کنم قبول کنند.» 

اگر با وزیر خوب بودیم به ما بودجه می داد! 

از کفاشیان پرسیدیم که آیا بودجه ای از دولت می گرفته که او اینطور توضیح داد:«  در بعضی از مقاطع می گرفتیم. بستگی به وزیر داشت؛ اگر وزیر با ما خوب بود می گرفتیم و اگر خوب نبود، نمی گرفتیم (باخنده). بودجه نهادهای عمومی غیردولتی مشخص نیست و ردیف نیست و از بودجه ای که به وزارت ورزش تخصیص داده شد، به فدراسیون پول می دهند. در زمان ما اگر وزیر با ما خوب بود، پول می داد و اگر نبود نمی داد.» 

به هر حالا تابع قوانین هستند

از رئیس سابق فدراسیون پرسیدیم که این یعنی دخالت مستقیم دولت و احتمال تعلیق وجود دارد، بیان کرد:« بله تابع قوانین وزارت ورزش هستند. یک سری ملاحظاتی وجود دارد که اگر دستوری بیاید باید اجرا کنند.» 

قانون است و بایدخودمان را منطبق کنیم

در پایان از کفاشیان پرسیدیم که او کدام مدل تعریف فدراسیون در اساسنامه را می پسندد که او بیان کرد:« به نظرم فدراسیون باید نهاد مستقل غیر دولتی باشد و اینطوری بهتر خواهد بود. منتها به هر حال قانون است و شما باید تابع قانون باشید و باید خودمان را تطبیق دهیم.» 

اگر خوب کار کند کسی رئیس فدراسیون را برکنار نمی کند

او سپس با اشاره به جنبه مثبت اساسنامه فدراسیون فوتبال نسبت به سایر فدراسیون ها بیان کرد:« یک فرقی فدراسیون فوتبال در اساسنامه با سایر فدراسیون ها دارد و رئیس مجمع رئیس فدراسیون فوبتال است و برکناری او  فقط با نظر اعضای مجمع است. برای همین اگر خوب کار کند، کسی نمی تواند او را برکنار کند. در مجموع می توان گفت استقلال دارد ولی تابع قوانین دولت است.»


اساسنامه با رای مجمع اجرایی می شود/ اعضا عجله نکنند 

از کفاشیان در رابطه با اعضای مجمع و نارضایتی آنها از روند تصویب اساسنامه پرسیدیم که او عنوان کرد:« اساسنامه را اول هیئت رئیسه تصویب می کند. بعد برای اعضای مجمع می فرستند و فیفا. اساسنامه تا داخل مجمع تصویب نشود، قابلیت اجرایی ندارد. اعضای هم نباید عجله کنند. اساسنامه بعد از اینکه به فیفا رفت به مجمع می رود و می توانند نظر بدهند تا جمع بندی شود.» 

زودتر رئیس را مشخص کنند

حرف پایانی کفاشیان هم اینگونه بود:« امیدوارم هستم که زودتر اتفاقاتی بیفتد که مدیریت فدراسیون مشخص شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    4 0
    جون کفاشیان با همون بوجه شتر مرغی عشق و حالتو کردی و نصف دنیا رو هم خاطره بازی کردی و کلی جایزه و تقدیر تشکر حالا که دور شدی میگی بده ؟ گربه دستش به گوشت نمیرسید میگفت پیف پیف بو میده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس