کد خبر 1072106
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
مصطفی الکاظمی نمایه

آمریکا و انگلیس علیرغم اینکه شاهد بوده‌اند «مصطفی کاظمی» با حمایت جریان‌های ضدآمریکایی و ضد غربی به نخست‌وزیری رسیده است، تلاش خود را برای نزدیک شدن به وی و تسلط مجدد بر عراق، آغاز کرده‌اند.

به گزارش مشرق، در حالی که هنوز کاظمی در تکاپوی استقرار در ساختمان نخست وزیری و سر و سامان دادن به امور خود و کابینه‌اش است، مقامات آمریکایی و انگلیسی در تماس‌ها و تبریکات خود به کاظمی، چنان پیش دستی کردند و چنان با او گرم گرفتند که گویی فرد مورد نظر آنها به نخست‌وزیری عراق رسیده و این اتفاق، برای واشنگتن و لندن، یک پیروزی بزرگ بوده است!

مصطفی کاظمی پنجشنبه گذشته (۱۸ اردیبهشت) از پارلمان عراق رأی اعتماد گرفته است و ۱۵ وزیر از بین ۲۰ وزیر او نیز موفق به کسب رأی اعتماد شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اعلام حمایت امنیتی، سیاسی و اقتصادی انگلیس از دولت الکاظمی

آمریکا

به گزارش ایسنا، دولت عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، دیروز با نخست‌وزیر عراق تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس این بیانیه، رئیس‌جمهوری آمریکا آغاز به کار کاظمی به عنوان نخست‌وزیر عراق را به وی تبریک گفت و مدعی شد: عراق کشوری قوی و مهم است و نقشی محوری در دستیابی به ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

ترامپ ادعا کرد که آمریکا در صدد ارائه کمک‌های اقتصادی ضروری به عراق با هدف حمایت از اقتصاد این کشور است.

طبق بیانیه فوق، کاظمی و رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص همکاری برای مبارزه با کرونا و افزایش سرمایه‌گذاری اقتصادی میان دو کشور توافق کردند.

انگلیس

دفتر نخست‌وزیری عراق همچنین اعلام کرد، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس، دیروز با کاظمی تلفنی گفت‌ وگو کرد. وزیر خارجه انگلیس گفت که کشورش از دولت جدید عراق حمایت سیاسی، اقتصادی و امنیتی خواهد کرد.

 به گزارش خبرگزاری فارس، راب انتخاب کاظمی به نخست‌وزیری عراق را به وی تبریک گفت و اظهار داشت که لندن به دنبال تقویت روابط با بغداد در همه زمینه‌ها از جمله مقابله با تروریسم و کرونا است. کاظمی هم از وزیر خارجه انگلیس خواست به عراق سفر کند.

علاوه‌بر تماس وزیر خارجه انگلیس با کاظمی، سفارت انگلیس در بغداد نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد، از نخست‌وزیر جدید عراق و مردم این کشور حمایت می‌کند. سفارت انگلیس در این بیانیه، مثل وزیر خارجه این کشور، مدعی شد که لندن به عراق در مبارزه با کرونا کمک خواهد کرد. این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که عراق در مبارزه با کرونا، بسیار موفق‌تر از انگلیس بوده است!

دیگر تحولات سیاسی

نخست‌وزیر عراق، « عبدالکریم خلف» سخنگوی نیروهای مسلح این کشور، که از فرماندهان بسیار نزدیک به شهید «ابومهدی المهندس» بوده است، را کنار گذاشت.

علاوه‌بر آن، دفتر نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهور مصر، با کاظمی تماس تلفنی برقرار کرد و انتصاب وی و کسب رای اعتماد به دولتش را به او تبریک گفت.

کاظمی نیز از رئیس‌جمهوری مصر جهت سفر به بغداد به منظور رایزنی درخصوص همکاری اقتصادی و امنیتی مشترک، دعوت به عمل آورد.

در همین حال، « سعد الکعبی» تحلیلگر عراقی، درباره پروژه آمریکا با هدف تسلط مجدد بر عراق و روی کار آوردن شخصیت‌های حامی آمریکا برای اداره عراق، هشدار داد.

به گزار ش مهر، وی افزود: آمریکا از اهرم و برگه داعش نتوانست بهره ببرد و این حربه شکست خورده است؛ به همین خاطر، آمریکا برای تسلط بر عراق، به اقدام سیاسی روی خواهد آورد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهرناز IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    انچه که از روزگاران قدیم در ایران بیان شد " چنان مصداقی در روزگاران قرن 21 پیدا کرده " انسان را به تعجب وادار می کند " جکایت امریکا وانگلیس چنین است " اگر از در بیرون تان انداختند " از پنجره وارد شوید.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 2
    امریکا و اروپا به دولت روحانی برا برجام وعده اقتصادی دادند پراید شد صد میلیون تومان ما چقدر خوشبختیم همه چی ارومه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    2 0
    نباید به وعده های امریکا گوش کنن باید به وعده های ایران گوش بدن ببینید ایران چه قدر از نظر اقتصادی و رفاهی و صنعت و فن اوری پیشرفت داشته ارزش پول ملیش تو اون 8 سال و این 7 سال روز به روز داره میره بالاتر تازه ماسک هم میتونه خودش تولید کنه
  • احمد IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    تو این اوضاع به هم ریخته که آمریکا و نوکرانش ایجاد کردن، بهتره مسئولش هم خودشون باشن، تا چشم مردم باز بشه. همون طور که سال 96 بهتر بود روحانی رییس جمهور بشه، که خودش جوابگوی افتضاح برجام و گنده کاریهای دوره اولش باشه. نه این که یه نفر از مخالفینش بیاد و فحش و لعنت خرابکاری اینا رو بخوره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس