کد خبر 1072098
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
یادداشت نمایه

رئیس شورای شهر تهران، تصویب طرح توسعه و ساماندهی مجلس به صورت عمده را تقصیر شهردار تهران دانست که در مقابل تجاوز به حقوق شهر ساکت مانده‌است.

به گزارش مشرق، «علیرضا سزاوار» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری دو روز قبل درباره بررسی طرح توسعه و ساماندهی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. گفته می‌شود در این جلسه، طرح توسعه مجلس بدون رعایت حقوق عمومی شهر و مالکین اماکن واقع در محدوده طرح و حریم آن به تصویب رسید.

به گفته رئیس شورای شهر تهران «شهردار منطقه نیز در این جلسه ضعیف عمل کرد و قبل از اینکه جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری تشکیل شود بهتر بود جلسه ویژه‌ای با حضور مدیران شهری برگزار می‌شد تا شاهد تجاوز به حقوق شهر و سکوت حناچی در این زمینه نباشیم.»

هاشمی در جلسه روز گذشته شورا تأکید کرد «تصویب این موضوع به صورت عمده تقصیر پیروز حناچی است؛ چراکه صدای ما از طریق شهردار به شورای عالی شهرسازی نرسید و باید مشخص شود که چرا در این زمینه منفعل عمل شد.»

طرح توسعه مجلس یا همان پردیس بهارستان در مجلس هشتم کلید خورد. طرحی که با مالکیت خیابان مردم آغاز شد و خانه‌های زیادی را تحت‌تأثیر توسعه‌طلبی خود قرار داد. اکنون با گذشت نزدیک به یک دهه از شروع توسعه فیزیکی مجلس، علاوه بر مشخص نشدن محدوده جغرافیایی، کارگاه ساختمانی بهارستان، نیمه‌کاره باقی مانده‌است.

پردیس بهارستان با مساحتی بالغ بر۶۰ هکتار در قلب منطقه ۱۲ تهران قرار دارد. جالب اینکه در طرح پردیس بهارستان بخش بزرگی برای واحدهای مسکونی نمایندگان در نظر گرفته شده‌است. بر اساس طرحی که خرداد ۱۳۸۹ تهیه و تنظیم‌شده، در بخش جنوبی پردیس و در کنار کتابخانه جدید بهارستان، ساختمان‌هایی در سه طبقه و متراژ بیش از ۲۶ هزار متر به انضمام حدود ۹ هزار متر فروشگاه برای سکونت نمایندگان در نظر گرفته شده‌است.

بر اساس نقشه‌های طرح اصلی پردیس بهارستان، ساختمان شورای نگهبان به این مجموعه افزوده خواهدشد. همچنین در طراحی ابتدایی این مجموعه مقرر شده‌بود، زیرگذری در میدان بهارستان ساخته شود.

علت این کار بر اساس طرح اولیه جابه‌جا کردن بار ترافیک از خیابان شهید مصطفی خمینی که از میدان بهارستان عبور می‌کند، به زیر زمین عنوان شده‌بود. حال آنکه اجرای حتی درست این طرح بار ترافیکی سنگینی به خیابان‌های مهم اطراف بهارستان منتقل می‌کند.

سال ۸۳ و زمانی که مجلس به ساختمان جدیدش در نزدیکی میدان بهارستان منتقل شد، کمتر کسی تصور می‌کرد این ساختمان با این ابعاد قرار باشد پا را فراتر از ۲۵ هزار متر بگذارد، اما بعد از چند سال زمزمه‌های توسعه آن به گوش رسید و کم‌کم سر و کله اسکلت‌های بتنی و چند طبقه در اطراف مجلس بهارستان پیدا شد.

اما کمی بعد در ضلع جنوبی محوطه نیز اسکلت‌های دیگری قد برافراشتند. این بار ساختمان کتابخانه و مرکز اسناد و مرکز پژوهش‌ها، مراکزی بودند که در توجیه ساختمان‌سازی‌های عظیم مطرح شدند.

اکنون درست پشت همین بنای غول‌پیکر بتنی و نیم‌ساخته، کوچه، پشت کوچه و محله، پشت محله تخریب شده‌است. این تملک و تخریب‌ها اکنون صدای انتقاد حامیان میراث فرهنگی و گردشگری را هم بلند کرده و به بخشی از بافت تاریخی این منطقه آسیب رسانده‌است؛ اتفاقاتی که حامیان توسعه بناهای مجلس چندان به آن توجه نمی‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس