کد خبر 1072051
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
کرونا

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اجرای پیمایش ملی کرونا، گفت: بیشترین نگرانی مردم درباره کرونا، از دست رفتن یکی از عزیزان خود و در رتبه دوم موضوع رکود اقتصادی است.

به گزارش مشرق، سید عباس متولیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران و مجری طرح پیمایش ملی کووید ۱۹ بیان کرد: رفتارهای مردم ، مهمترین روش پیشگیرانه جهت مقابله با کرونا به شمار می رود.

وی ادامه داد: پیمایش ملی کووید- ۱۹ مطالعه‌ای در سطح ملی است که با هدف پایش میزان آگاهی، خطر درک شده، رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه، مولفه‌های روان‌شناختی و نیازهای ضروری در خصوص کووید- ۱۹ در جمعیت ایران در حال اجراست.

بیشتر بخوانید:

جهانپور: ۱۴۸۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد

بهترین روش تشخیص ابتلا به کرونا

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: انجام این طرح به دلیل تاثیر گذاری بسیاری از رفتارهای مردم در روند تغییر این اپیدمی و در جهت کنترل بیماری و حفظ سلامت مردم ضروری است.

متولیان تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های اجتماعی، مردم باید از سیاست‌های اخذ شده آگاهی داشته باشند تا بتوانند به درستی آنها را اجراکنند.

وی افزود: پرسشنامه این مطالعه، الگوی بومی سازی شده پرسشنامه COSMO است که با همکاری چندین دانشگاه و موسسه آلمانی طراحی شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه موج اول طرح به صورت پرسشگری تلفنی انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: در هر موج حدود ۵۲۵ نفر افراد بالای ۱۸ سال ساکن ایران توسط کارشناسان روانشناسی پایش می‌شوند.

مجری طرح پیمایش ملی کرونا گفت: تاکنون ۴ موج از این طرح با موفقیت انجام و موج ۵ آن از تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه آغاز شده است.

متولیان اعلام کرد: از نظر آگاهی از علائم بیماری، بیش از ۹۷  درصد شرکت کنندگان در این پایش از سه علامت تب، سرفه و تنگی نفس اطلاع داشتند و بیش از ۹۰ درصد از مردم از گروه‌های در معرض خطر ابتلا به کرونا مطلع بودند.بر اساس این مطالعه، نوزادان، کودکان زیر ۵ سال و مادران باردار در خطر ابتلا شدید به این بیماری نیستند.

وی تاکید کرد: بیش از ۹۵ درصد مردم در موج اول ، اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دادند؛ البته باید به نکته توجه داشت که شواهدی مبنی بر اثربخشی برخی اقدامات پیشگیرانه نظیر استفاده از آنتی بیوتیک، عدم خوردن گوشت، مصرف دمنوش و تزریق واکسن آنفلونزا وجود ندارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران ابراز کرد: بر اساس این مطالعه، میزان خطر درک شده و شدت درک شده بیماری کووید- ۱۹ در مردم ایران علی رغم میزان آگاهی مناسب پایین است؛ در صورتی که شدت بیماری در کرونا ۱۰ برابر آنفلونزاست.

متولیان عنوان کرد: در ارتباط با اخبار مرتبط با کرونا، بالاترین نمره اعتماد به رسانه‌ها متعلق به سیمای جمهوری اسلامی ایران است و از نظر سازمانی، مردم بیشترین اعتماد را به پزشکان و وزارت بهداشت دارند. مردم از رسانه‌ها انتظار دارند تا در خصوص موارد پیشگیرانه ، اطلاعات صحیح به مردم رسانده شود.

وی افزود: بر اساس پایش انجام گرفته، بیشترین نگرانی مردم مربوط به بیماری کرونا در درجه اول در خصوص از دست رفتن یکی از عزیزان و در رتبه دوم بخاطر رکود اقتصادی است.

رئیس پژوهشکده آسیب های اجتماعی اعلام کرد: ۸۶ درصد مردم در این طرح، سفرها و برنامه‌هایی که خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهند را لغو کرده‌اند. همچنین بالاترین نیاز مردم به دستکش، محلول های ضدعفونی کننده و ماسک بوده است.بر اساس نتایج کسب شده در این پیمایش تا این زمان میزان نگرانی مردم در خصوص ابتلا به بیماری کووید -۱۹، روند کاهشی است.

 پیمایش ملی کووید- ۱۹ به همت معاونت تحقیقات و فناوری و پژوهشکده آسیب‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در ۸ موج متوالی طراحی و در حال اجرا است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس