روحانی نمایه رئیس جمهور

هفتاد و دو نفر از منتخبان دوره یازدهم مجلس، اعضای هیات علمی دانشگاه و متخصصان علوم اقتصادی در نامه ای به رییس جمهور خواستار عرضه فوری سهام شرکت های زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو در بورس شدند.

به گزارش مشرق، ۷۲ متخصص علوم اقتصادی طی نامه‌ای، به رییس جمهور، حسن روحانی درخواست کردند تا سهام خودروسازان را به جای شرکت های زیرمجموعه به مردم واگذار کنند. 

متن کامل نامه بدین شرح است:

با سمه تعالی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای  دکتر روحانی

با سلام  آرزوی قبولی طاعات، همانگونه که مستحضرید، صنعت خودرو کشور سالهاست گرفتار سه سطح از مسائل جدی و عمیق است که متاسفانه بدون تعیین تکلیف، بصورت روزمره و متاثر از گروه های ذینفع ذی نفوذ اداره می شود: 

۱. سطح حکمرانی و رگولاتوری، ۲. سطح سیاست صنعتی در خودرو، ۳. سطح بنگاهداری ، اکنون در شرایط خاص بازار سرمایه، فرصتی وجود دارد که بخشی از مسائل سطح بنگاهداری بویژه پیوندهای معیوب مالکیتی - مدیریتی با زیرمجموعه و مفاسد سیستمی ناشی از آن، تاحدی شفاف و اصلاح شود.

سالهاست که دو خودروساز بزرگ کشور، سایپا و ایران خودرو، به دلیل پرداخت هزینه های گزاف مالی با زیان سنگین مواجه هستند. آن چه بیشتر جلب توجه می کند آنست که بخش قابل توجهی از بدهی ها و هزینه های مالی شرکت سایپا، مربوط به خرید سهام سایپا توسط شرکتهای زیر مجموعه خود در سنوات گذشته پدید آمده است به گونه ای که بر اساس صورتهای مالی تلفیقی سال ۹۷ آن شرکت کل هزینه های مالی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال است که در سال ۹۸ به بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.  

از طرفی بر اساس ماده ۲۸ دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، شرکتها نمی‌تواند تملک سهام شرکت اصلی خود را داشته باشند و شرکت‌هایی که سهام شرکت اصلی خود را در تملک دارند، باید، سهام خود را واگذار کنند، این در حالی است که شرکت سایپا از طریق شرکتهای سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا، پیشگامان بازرگانی ستاره تابان، گروه سرمایه گذاری سایپا، تجارت الکترونیک خودرو تابان، تولیدی موتور گیربکس و اکسل سایپا و سرمایه گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار که خود مدیریت آنها را بر عهده دارد، حدود ۴۵.۶ درصد از سهام خود را در اختیار دارد که مغایر با اصول حاکمیت شرکتی است. همچنین تملک ۲۷درصدی سهام توسط شرکتهای گروه صنعتی رنا و گروه سرمایه گذاری سایپا مغایر با مفاد ماده ۲۸ دستورالعمل مذکور می باشد.

اکنون که نماد شرکت سایپا بعد از ثبت افزایش سرمایه، در تاریخ ۲۲/۲/۱۳۹۹ با تقاضای خرید بیش از هزار میلیارد تومانی و با رشد بیش از صددرصدی قیمت بازگشایی شده است و  صرفا ۳۱ میلیارد تومان از تقاضای مذکور عرضه گردیده است، لازمست که سهام مذکور توسط شرکتهای تابعه سایپا به عموم عرضه گردد تا علاوه بر رعایت قوانین و مقررات، بخشی از نیازهای مالی مجموعه از این طریق تامین مالی گردد. در صورت عرضه سهام، با در نظر گرفتن قیمت فعلی تابلوی سهم (نه قیمت بلوک مدیریتی)، حداقل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال وجوه نقد حاصل خواهد شد که به کمک آن می توان بخش عمده تسهیلات مالی ۱۳۰ هزار میلیارد ریالی شرکت سایپا و شرکتهای تابعه آن  را بازپرداخت و با کاهش هزینه های مالی قیمت تمام شده خودرو را کاهش داد.

این موارد در خصوص شرکت ایران خودرو که نماد آن فعلا بسته است و به زودی بازگشایی خواهد شد نیز صادق است و در زمان بازگشایی لازم است مورد توجه قرار گیرد.

خواهشمند است دستور فرمایید این موضوع هر چه سریعتر با همکاری وزیر محترم اقتصاد و سرپرست وزارت صمت، توسط رییس محترم سازمان گسترش و نوسازی صنایع که اکثریت هیات مدیره این دو شرکت توسط ایشان منصوب می گردد پی گیری گردد.

با تشکر


امضاکنندگان به‌ ترتیب حروف الفبا:

۱-    دکتر زهرا ابوالحسنی، عضو هیات علمی پژوهشکده
۲-    دکتر روح اله ابوجعفری، عضو هیات علمی پژوهشکده
۳-    دکتر روح‌الله ایزدخواه، منتخب دوره یازدهم مجلس
۴-    دکتر محسن پیرهادی، نماینده منتخب دوره یازدهم مجلس
۵-         دکتر میثم پیله‌فروش، پژوهشگر اقتصاد
۶-    مجتبی توانگر، منتخب دوره یازدهم مجلس
۷-    دکتر سعید توتونچی، پژوهشگر اقتصاد
۸-    محسن جلواتی، پژوهشگر اقتصاد
۹-    دکتر محمد جلیلی، پژوهشگر اقتصاد
۱۰-    دکتر پیمان حدادی، پژوهشگر اقتصاد
۱۱-    دکتر سیدمحمدرضا حسینی، پژوهشگر اقتصاد 
۱۲-    دکتر سید مجتبی حسینی، پژوهشگر اقتصاد
۱۳-    دکتر سید مرتضی حسینی، پژوهشگر اقتصاد
۱۴-    دکتر سید احسان خاندوزی، منتخب دوره یازدهم مجلس
۱۵-    علیرضا خدابخشی، پژوهشگر اقتصاد
۱۶-    دکتر محسن دهنوی، نماینده منتخب دوره یازدهم مجلس
۱۷-       دکتر هادی دیبا، پژوهشگر اقتصاد
۱۸-    دکتر مجتبی رضاخواه، منتخب دوره یازدهم مجلس
۱۹-    دکتر محمدجواد رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه
۲۰-    دکتر سید حسین رضوی‌پور، پژوهشگر اقتصاد
۲۱-    دکتر سیدمحمدرضا رضی، پژوهشگر اقتصاد
۲۲-    دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، عضو هیات علمی دانشگاه
۲۳-    دکتر سیدمهدی زریباف، پژوهشگر اقتصاد
۲۴-    دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیات علمی پژوهشکده
۲۵-    دکتر مرتضی زمانیان، عضو هیات علمی دانشگاه
۲۶-    دکتر حسین زندی، پژوهشگر اقتصاد
۲۷-    دکتر محسن زنگنه، منتخب دوره یازدهم مجلس
۲۸-    دکتر عباس زینت بخش، پژوهشگر اقتصاد
۲۹-    دکتر سید محمد هادی سبحانیان، عضو هیات علمی دانشگاه
۳۰-    دکتر علی سعدوندی، پژوهشگر اقتصاد
۳۱-    دکتر علی سعیدی، عضو هیات علمی دانشگاه
۳۲-    دکتر یونس سلمانی، پژوهشگر اقتصاد
۳۳-    دکتر مصطفی سمیعی نسب، عضو هیات علمی دانشگاه
۳۴-    دکتر سید امیر سیاح، پژوهشگر اقتصاد
۳۵-    دکتر مجید شاکری، پژوهشگر اقتصاد
۳۶-    دکتر مالک شریعتی، منتخب دوره یازدهم مجلس
۳۷-    دکتر محمدجواد شریف زاده، دانشیار دانشکده اقتصاد
۳۸-    دکتر محمدرضا شکوهی، عضو هیات علمی دانشگاه
۳۹-       دکتر موسی شهبازی، پژوهشگر اقتصاد
۴۰-    دکتر محمد شیریجیان، پژوهشگر اقتصاد
۴۱-    دکتر حامد صاحب هنر، عضو هیات علمی دانشگاه
۴۲-    هادی طالبیان مقدم، پژوهشگر اقتصاد
۴۳-    دکتر علی طاهری فرد، پژوهشگر اقتصاد
۴۴-    دکتر مهدی طغیانی، منتخب دوره یازدهم مجلس
۴۵-    دکتر ارسلان ظاهری، پژوهشگر اقتصاد
۴۶-    دکتر صمد عزیزنژاد، پژوهشگر اقتصاد
۴۷-    محمد عنبری، پژوهشگر اقتصاد
۴۸-    دکتر فرهاد علی نژاد، پژوهشگر اقتصاد
۴۹-    دکتر ابوالفضل عمویی، نماینده منتخب دوره یازدهم مجلس
۵۰-    دکتر علی کاشمری، پژوهشگر اقتصاد
۵۱-    دکتر احمد کارگرمطلق، پژوهشگر اقتصاد
۵۲-    دکتر مجید کریمی، پژوهشگر اقتصاد
۵۳-    دکتر سجاد کلانتر، پژوهشگر اقتصاد
۵۴-    عبداله لطفی؛ کارآفرین و فعال اقتصادی
۵۵-    دکتر میثم لطیفی، عضو هیئت علمی دانشگاه
۵۶-    دکتر محمدجواد محقق نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه
۵۷-    دکتر علی مروی، پژوهشگر اقتصاد
۵۸-    دکتر جواد مشایخ، پژوهشگر اقتصاد
۵۹-    دکتر حمید رضا مقصودی، پژوهشگر اقتصاد
۶۰-    دکتر مهدی موحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه
۶۱-    دکتر روح الله مهدوی، پژوهشگر اقتصاد
۶۲-    محسن مهدیان، پژوهشگر اقتصاد
۶۳-    دکتر مینا مهرنوش، عضو هیات علمی دانشگاه
۶۴-    دکتر جواد نامجومنش، پژوهشگر اقتصاد
۶۵-    دکتر علی حسین نبی زاده، پژوهشگر اقتصاد
۶۶-    دکتر داود نصرآبادی، پژوهشگر اقتصاد
۶۷-    محمدجواد نظرزاده، پژوهشگر اقتصاد
۶۸-    دکتر محمد تقی نظریان، پژوهشگر اقتصاد
۶۹-    دکتر محمد نعمتی، عضو هیات علمی دانشگاه
۷۰-    دکتر محمد نوروزی، عضو هیات علمی دانشگاه
۷۱-    دکتر ناصر یارمحمدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه
۷۲-    دکتر وحید یاوری، عضو هیات علمی دانشگاه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    5 1
    خودروسازها ورشکسته هستند از نظر قانون بورس آنها نباید در بورس باشند ولی متاسفانه.......
    • نام IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      1 4
      ببند دهنتو خودروسازان در وضعیت مطلوبی به سر میبرند و مردم نیز موظف به خرید فوری سهام آن ها میباشند .
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      2 0
      ۱-طبق قانون شرکت زیان ده نمیتونه تو بورس باشه. جمله واضح هست . ۲-سایپا و ایران خودرو زیان ده هستند . جمله واضح است . اگه نمی تونی درک کنی برو اورژانس.
  • AT ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    6 4
    این راهش نیست.. یهودی ها خواهند خرید دقیقا مثل بحران کارخانه های کره جنوبی. در دهه ۱۹۹۰. ما گفتیم شما خود دانید بشنوید یا نشنوید..
    • ناشناس IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      2 3
      خودروسازی در حال حاضر دست مافیای یهودی هاست باید ازچنگشون دربیاریم
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    3 4
    سپاه باید وارد عمل شود و قطب سوم خودروسازی را ایجاد و به انحصار این دو آشغال ساز پایان دهد و سهام آن را در اختیار مردم قرار دهد
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    3 0
    همه چی آرومه ما چقدر خوشپختیم پراید صدمیلیونی همگی میلیونریم
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 3
    نرود میخ اهنین در سنگ
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    2 0
    خودرو سازان در وضعیت مطلوب به سر می برند !! آره جون خودت ، در زیان غوطه ور هستند و از این جهت در وضعیت خوبی به سر می برند، برو تحصیلات ات رو از دوره مهد کودک با خمیر بازی و شمارش اعداد دوباره شروع کن تا بیشتر و بهتر بتونی درک کنی . این دو شرکت زیان ده هستند مردم چرا باید دقیقا زیان بخرند ؟ حالا شما نمی خوای قبول کنی خوب نکن . تو جهل بمون
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    الان بهترین کار اینه که سهام نگه داریم حالا چه خودرویی چه سهم دیگه ای چون اگر پول راکد نگه داری کنیم تورم ارزشش را پایین میاره
  • منتشر کن همه بدونن IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    0 0
    جای سید یاسر جبرائیلی خالی بود. بنظرم بخش های قطعه سازی و خودرو سازی باید از هم جدا باشند وگرنه تعارض منافع بوجود میاد. بعد برای قطعه سازی ها و خودروسازها بخش های بزرگ تحقیق و توسعه با بودجه های کلان درنظر بگیرند. بعدش کم کم شرکت ها رو از خرد به کلان خصوصی سازی کنن. سازمان های نظارتی هم ذره بین بگذارن روی مالکان و پولی که آوردن واسه سرمایه گزاری تا مبادا پول های رانتی و یا ثروتمندان مافیایی به صنعت خودروسازی وارد بشن، اگر وارد شن دوباره میشه مثل الآن. و صدالبته مهمترین رکن شفافیت مدیران دولتی و شاخص های انتخاب اونهاست. با یه دولت جوان و حزب اللهی امکان تحقق این امر هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس