خودرو نمایه

شروط اعلامی برای خرید و فروش‌های خودرو، از میانه دیروز باعث سرعت‌بخشی به عرضه انواع خودرو در بازار شده، به نحوی که حتی خودروهای صفر تولید سنوات قبل هم در میان آگهی‌ها به چشم می‌خورند.

به گزارش مشرق، روز گذشته ستاد تنظیم بازار با همکاری شورای رقابت، نحوه فروش و عرضه خودروهای صفر کیلومتر از سوی خودروسازان را تعیین کرد. در این شیوه‌ها که روش‌های مختلفی را برای عرضه تولیدات کارخانه‌های خودروسازی در نظر گرفته است که بخش عمده‌ای از تولیدات، آنگونه که در دستورالعمل‌های فروش تعیین شده به ایفای تعهدات قبلی اختصاص می‌یابد؛ به نحوی که خودروسازان باید ۶۰ درصد تولیدات خود را به منظور ایفای تعهدات قبلی اختصاص دهند و مابقی را در قالب طرح‌های فروش فوق‌العاده به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

بیشتر بخوانید:

دور جدید نرخ‌گذاری خودرو و شیوه‌های جدید فروش

در این میان، خودروهایی که از سوی خودروسازان عرضه می‌شود، تنها به افرادی اختصاص خواهد یافت که بالای ۱۸ سال سن و دارای گواهینامه رانندگی بوده و در عین حال، ظرف سه سال گذشته نیز خودرویی خریداری نکرده باشند. از سوی دیگر، ستاد تنظیم بازار راه را بر معاملات خودرو بسته است و بر این اساس، اجازه صلح داده نخواهد شد؛ ضمن اینکه سود مشارکت برای خودروهای ثبت نامی صفر تعیین شده تا تنها با استفاده از این فاکتورها، خودرو به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

نکته حائز اهمیت در این میان آن است که قیمت خودروها در حاشیه بازار، نباید بیشتر از ده درصد نسبت به نرخ کارخانه‌ای، با افزایش مواجه شود؛ به نحوی که اگر مثلاً قیمت یک پراید ۱۱۱ معادل ۴۲ میلیون تومان درب کارخانه است، نرخ آن در سطح بازار نباید بیشتر از ۴۶ میلیون و ۲۰۰ تومان باشد؛ چراکه نه تنها معامله به صورت رسمی ثبت نمی‌شود، بلکه شماره‌گذاری نیز ممکن است دچار مشکل شود.

بر این اساس، از روز گذشته و با اعلام این روش‌های فروش از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بسیاری از افرادی که خودروها را برای فروش با نرخ بالا در پارکینگ‌ها نگه داشته بودند، را فروشنده کرده و حجم آگهی‌های درج شده برای فروش خودرو به شدت افزایش یافته است؛ به نحوی که حتی خودروهای صفر کیلومتری که تاریخ تولید آنها یکی دو سال قبل است هم، در میان آگهی‌های فروش دیده می‌شوند.

مروری بر آگهی‌های خودرو درج شده بر روی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش خودرو نشان می‌دهد که اکنون بیشتر آگهی‌ها مربوط به خودروهای صفر کیلومتر است و نرخ برای خودروهای دست دوم نیز با کاهش مواجه بوده است. در واقع، بسیاری از بیم ورود دستگاه‌های نظارتی که روز گذشته ستاد تنظیم بازار بر نقش پررنگ آنها تاکید کرده است، بر معاملات خودرو نگران شده و اقدام به عرضه بیشتر محصولات کرده‌اند؛ بنابراین روند عرضه خودرو در بازار سرعت گرفته است.

قیمت روز خودروهای داخلی در بازار آزاد

بر اساس اعلام اتحادیه فروشندگان خودرو، قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس ۱۲۷ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۲۳ میلیون تومان، پژو پارس ۱۴۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۳۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۱۵۹ میلیون تومان، رنو تندر پلاس ۲۰۰ میلیون تومان، دنا ۱۷۳ میلیون تومان، رانا ۱۲۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۱۵۹ میلیون تومان است.

همچنین پراید ۱۱۱ معادل ۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۷۲ میلیون تومان، سراتو ۲۰۰۰ اتومات ۴۶۵ میلیون تومان، ساینا فول ۹۰ میلیون تومان، تیبا دو ۸۹ میلیون تومان و تیبا رینگ فولادی ۸۰ میلیون تومان است.

محدوده قیمت جدید خودروهای پرتیراژ درب کارخانه

برخی محاسبات نشان می‌دهد که هر دستگاه خودروی پراید ۱۱۱ معادل ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، تیبا صندوقدار ۵۲ میلیون تومان، تیبا هاچ بک ۵۹ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۷۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، دنا تیپ یک ۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ معادل ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، رانا ۷۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۷۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، پژو پارس ۸۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

همچنین محدوده قیمتی بر اساس محاسبات سرانگشتی با توجه به میانگین افزایش یافته نرخ قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو نیز حکایت از نرخ ۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۵۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی تیبا معمولی و ۷۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی کوئیک معمولی دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    0 0
    با قاطعیت و با غیر دورویی به مساف دلالان رفت
  • سید حبیب IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    0 0
    تنها راه نجات خودرو سازی اولا خارج کردن انحصار تولیدخودرو از دست این دو خودرو ساز بی لیاقت و بی کفایت و حروم لقمه یعنی باید به هر کسی که دوست داشت وتوان مالی داشت اجازه تولید داد البته به شرط رعایت یکسری استانداردهای تولید خودرو اگر خودرو تولیدی هر شرکت تولیدی دارای آن استانداردها بود اجازه فروش و تولید پیدا خواهد کرد اگر چنین شود قطعا خودرو سازی به سوی رقابتی شدن و بالا رفتن کیفیت خواهد رفت، درچنین شرایط یک مخترع عزیزی مثل جمشید آرین مخترع خودرو برقی نیز اجازه تولید در کشور پیدا خواهد کرد. دوما باید پیش فروش خودرو کاملا ممنوع شود و هر شرکت تولیدی خودرو بعد از تاییده استاندارد خودرو تولیدی خود از طریق درگاه فروش اینترنتی شرکت هر روزه به مردم بصورت نقدی و فوری ارائه کند تا مردم بجای اینکه بخواهند گرفتار خرید از دلالان دزد شوند بروند از خود شرکت خودرو سازی خریداری کنند چون پیش فروش یعنی اینکه خودرو توسط دلالها که گاها از خود همین خودرو سازها هستند میفته و مردم بخاطر نبود فروش نقدی خودرو مجبور میشن از دلال بخرن و دلال هم روز به روز با قیمتهای نجومی با مردم بازی میکند سوما بایدفروش نقدی و فوری خودرو بر اساس یکسری محدودیتها باشدکه هر شخص نهایتا در سال بتونه 2 خودرو از تمامی شرکتها خریداری کند یعنی اگر یک خودرو از شرکت A خریداری کرد بعد از 6 ماه میتواند خودروی دیگری از شرکت خودرو سازی دیگری خریداری کند و بعد از آن تا 2 سال اجازه خرید خودرو نخواهد داشت مثلا از اینگونه شرایط فروش ها باشد چهارما قیمت ها نیز شفاف شود یعنی مردم بدونن چقدر برای تولید خودرو هزینه شده است و چقدر سود خودرو خواهد بود مردم که منکر سود کارخانه نیستند ، فقط مثل خودروسازی سایپا وایران خودرو نشودکه فقط تا میتونن جیب مردم خالی میکنند.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    مسكن چطور؟هر كي هر قيمتي دوست داره قيمت ميده.دولت چسبيده به خودرو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس