کد خبر 1071649
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
شوک جدید در بازار خودرو /کاهش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت ها

در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار، ضمن اعلام دستورالعمل جدید ثبت‌نام خودرو نحوه قیمت‌گذاری خودرو، برخی قیمت‌های جدید خودرو اعلام شد.

به گزارش مشرق، بعد از اینکه رئیس‌جمهور به وزیر صنعت دستور ساماندهی و رسیدگی سریع به موضوع افزایش قیمت خودرو را داد، وزیر صنعت نیز طی اولتیماتومی به سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار مسئولیت داد تا ظرف ۲۴ ساعت بازار خودرو را ساماندهی کنند.

ببینید:

فیلم/ شیوه قیمت گذاری خودرو مشخص شد

بر این اساس ستاد تنظیم بازار که چندین هفته قیمت‌گذاری خودرو را به تعویق انداخته بود، فوراً دست به کار شد تا با همکاری بخش‌های مختلف مرتبط با قیمت‌گذاری خودرو از جمله شورای رقابت، سازمان حمایت، خودروسازان و همچنین معاونت امور صنایع خودرو، قیمت‌های نهایی خودرو در سال ۹۹ را مصوب کند و علاوه بر آن، دستور تهیه و تدوین دستورالعمل رصد و کنترل بازار خودرو به سازمان حمایت محول شد. 

لذا یک روز پس از دستور رئیس‌جمهور برای ساماندهی بازار خودرو، دستورالعمل سازمان حمایت برای کنترل قیمت خودرو اعلام شد.

* دستورالعمل سازمان حمایت برای کنترل قیمت خودرو

براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، محدودیت‌هایی برای ثبت‌نام متقاضیان خرید خودرو تعیین شده است که عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار این محدودیت‌ها را اعلام کرد. 

تابش اظهار داشت: متقاضیان خرید و ثبت‌نام خودروهای پیش‌فروش نباید دارای پلاک‌های جاری باشند و این موضوع از نیروی انتظامی استعلام می‌شود. 

به گفته وی، سند خودرو به مدت یک سال در رهن باقی می‌ماند و این امر مخصوصا در فروش‌های فوق‌العاده رعایت می‌شود. 

وی افزود: برای متقاضیان خرید خودروهای پیش‌فروش شرط سنی هجده سال و همچنین داشتن گواهینامه تعیین شده است و در صورتی که خودرو پس از سه ماه به  خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز برای سرویس‌های اولیه توسط خریدار ارجاع نداده نشود، حتما گارانتی خودرو باطل می‌شود. 

در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار، تابش اظهار داشت: قیمت خودرو درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود تسهیلات قیمت متعارف در کف بازار است. 

* قیمت‌های مصوب خودرو به زودی اعلام می‌شود

وی با اشاره به اعلام قیمت‌های مصوب خودرو اظهار داشت: قیمت‌های مصوب خودرو به زودی اعلام خواهد شد و بازرسان آن قیمت‌ها را ملاک بازرسی قرار خواهند داد. 

رضا شیوا در این جلسه با بیان اینکه ضوابط قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت انجام و برای وزیر صنعت ارسال شده است، گفت: قیمت‌های جدید خودرو بر مبنای قیمت‌های پایه‌ای آنها به علاوه تورم بخشی و شاخص کیفیت تعیین خواهد شد و بهره‌وری از آن کسر می‌شود. 

وی افزود: براساس بررسی‌ها و محاسبات، قیمت‌های خودرو تعیین شده است و فردا به صورت رسمی نیز این قیمت‌ها اعلام می‌شود. 

* افزایش ۱۰ درصدی نرخ محصولات ایران خودرو و ۲۳ درصدی سایپا

وی اظهار داشت: براساس بررسی‌ها و محاسبات انجام شده،‌ محصولات ایران خودرو به طور م توسط ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت می‌یابد و دلیل افزایش کمتر قیمت ایران خودرو نسبت به سایپا این است که در بهمن‌ ۹۷ ایران خودرو تغییر قیمت بیشتری در محصولات خود اعمال کرد.

شیوا اظهار داشت: قیمت تعیین شده برای پراید ۱۱۱، مبلغ ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ساینا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. 

وی همچنین به قیمت تیبای هاچ‌بک را ۵۹ میلیون تومان و قیمت تیبای صندوق‌دار را ۵۲ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ممکن است در بررسی نهایی اندکی این قیمت‌ها افزایش یابد که با توجه به اعلام رسمی قیمت‌ها در روز آینده این موضوع مشخص خواهد شد. 

در این جلسه همچنین مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت گفت: از این پس فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو خواهد بود و بر این اساس، ۶۰ درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می‌یابد. 

* فروش خودروهای داخلی از طریق قرعه‌کشی به مشتریان

وی افزود: یکی از روش‌های فروش خودرو قرعه‌کشی است، بر این اساس که سایت فروش خودرو در زمان اعلام پیش‌فروش به مدت یک هفته باز می‌شود و تمامی متقاضیان که شرایط ثبت‌نام راساس دستورالعمل سازمان حمایت را دارند، قادر به ثبت‌نام و واریز وجه خواهند بود. 

بعد از تکمیل فرایند ثبت‌نام، قرعه‌کشی انجام خواهد شد و کسانی که اسم آنها در قرعه اعلام می‌شود، پس از مدت سه ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

صادقی نیارکی گفت: اما کسانی که نام آنها در قرعه‌کشی نبوده است، می‌توانند تقاضای وجه کنند و طی مدت مشخص و تعیین‌شده، وجه ثبت‌نامی به حساب آنها بازگردانده می‌شود، ضمن اینکه متقاضی می‌تواند پول خود را برای خریدهای بعدی نیز محفوظ نگاه دارد. 

به گفته صادقی نیارکی قیمت‌ها در بازار شکسته خواهد شد. 

عباس قبادی دبیر کارگروه تنظیم بازار نیز بیان داشت: سیاست‌های نظارتی در حوزه فروش، کیفیت خودرو و قیمت‌گذاری اعمال می‌شود.

با توجه به اولتیماتوم رئیس‌جمهور برای رصد و کنترل قیمت بازار و اقدامات وزارت صمت، برای ساماندهی بازار آشفته و افسارگسیخته خودرو باید منتظر ماند تا مشخص شود که دستورالعمل‌های جدید چقدر قادر خواهد بود که بازار خودرو را کنترل و آرام کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 0
    کنترل شد
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    5 0
    به پهلوی شکسته ی حضرت زهرا به خون پاک ریخته ی بهترین جوانان این سرزمین الهی.............
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 1
    واقعا نمیتونستید این تصمیم رو زودتر بگیرید!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    0 0
    خودشون کشتن با این جلسه جدیدشون.این تصمیم هم بدرد خودشون میخوره..
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    0 0
    امیدوارم باز دوباره چند دلال بیسواد و تازه به دوران رسیده و انگل اقتصاد ،مردم ودولت را سرکار نگذراند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس