کد خبر 1071268
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
عبدالناصر همتی

رئیس‌کل بانک مرکزی از برنامه این بانک برای اعمال محدودیت‌های جدید برای مبارزه با سفته‌بازی خبر داد و گفت: به جایی رسیده‌ایم که بانک‌ها از بانک مرکزی درخواست می‌کنند نرخ سود را کاهش دهند.

به گزارش مشرق، نشست مسئولان بانک مرکزی و نظام بانکی با معاون اول رئیس‌ جمهور تحت عنوان «نظام بانکی و جهش تولید» صبح امروز برگزار شد و گزارش‌هایی در خصوص سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی از سوی هیئت عامل بانک مرکزی ارائه شد.

ببینید:

فیلم/ همتی: مشکلی از نظر تامین ارز نداریم

عبدالناصر همتی در این جلسه اقدامات و دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه‌های «سیاست پولی»، «اعتباری»، «ارزی» و «نظام‌های پرداخت» را تشریح کرد و گفت: اگر نظام بانکی حمایت و مشکلات رفع شود قدم‌های بزرگی در جهش تولید برداشته خواهد شد؛ البته امسال سیاست‌ها به‌گونه‌ای تدوین شده تا به تولید توجه جدی شود.

* اصلاً تورم ۶۰‌ــ‌۵۰درصدی نخواهیم داشت/ روند تورم کنترل شده است

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن تأکید بر اینکه "تمام هدف‌مان مهار تورم است"، گفت: به‌خلاف آنچه در افکار عمومی اعلام می‌کنند که ۶۰‌ــ‌۵۰درصدی خواهیم داشت،‌ تأکید می‌کنم که اصلاً این تورم‌ها اتفاق نخواهد افتاد. روند تورم را کاملاً کنترل‌شده می‌بینیم.

همتی اضافه کرد:‌ هرچند شرایط اقتصادی سختی داریم که ناشی از فشار تحریم،‌ کاهش شدید قیمت نفت،‌ مشکلات بودجه‌ای و کسری‌ای که می‌تواند دولت در بودجه داشته باشد، است؛ اما برای همه این مشکلات در دولت تصمیم گرفته شده است.

* برنامه دولت برای جبران کسری بودجه/ به‌زودی اوراق بدهی منتشر می‌شود

این عضو کابینه دوازدهم از تدوین سیاست‌هایی در دولت برای جبران کسری بودجه خبر داد و گفت:‌ برای تأمین کسری بودجه روش‌های مختلفی پیش‌بینی شده از جمله اوراق بدهی که به‌زودی بانک مرکزی منتشر خواهد کرد؛ ضمن آنکه بانک مرکزی از طریق عملیات بازار باز که ظرف ۶۰ سال گذشته سابقه نداشته برای اولین بار مجهز به این ابزار شده و می‌تواند کمک خوبی در این زمینه باشد.

بیشتر بخوانید:

همتی: شرایط پولی و ارزی کشور نسبت به ۲ سال پیش بهتر شده است

وی افزود:‌ من مطمئن هستم هم به‌راحتی اوراق بدهی منتشر خواهد شد و هم در بازار سرمایه استقبال خوبی از این اوراق صورت می‌گیرد و هم بانک مرکزی با عملیات بازار باز قطعاً نرخ و سود اوراق را کنترل خواهد کرد.

* درخواست بانک‌ها از بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی/ دیگر سود ۲۲‌ــ‌۲۰درصدی نداریم

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر ابزارهای قوی این بانک از طریق سیاست‌های پولی این را هم گفت که کنترل بازار پول در اختیار بانک مرکزی است و ادامه داد:‌ در مورد نرخ سود، بانک مرکزی فشاری نمی‌آورد بلکه این بانک طوری اقدامات نظارتی و احتیاطی خود را اجرا و عملیات بازار باز را آغاز و بازار بین‌بانکی را طوری هدایت کرده است که الآن خود بانک‌ها از بانک مرکزی می‌خواهند که نرخ سود را کاهش دهند.

ما می‌گوییم اشکالی ندارد و معتقدیم بازار نرخ سود را تعیین کند؛ الآن نرخ سود بین‌بانکی به ۱۳‌ــ‌۱۲ درصد رسیده است و سودهای ۲۰درصدی و ۲۲درصدی در بازار وجود ندارد.

* مراقب باشیم تا بازار پول و بازار سرمایه منحرف نشوند/ چرا بورس جذاب شده است؟

وی با طرح این پرسش که "چرا بازار سرمایه برای سرمایه گذاران جذاب شده است؟" گفت: الآن همه به این نتیجه رسیده‌اند که بازار سرمایه هم جای خوبی برای سرمایه گذاری است و الآن دولت و سایر بخش‌های اقتصادی خصوصی نیز برای تأمین مالی خود از بازار سرمایه استفاده می‌کنند.

همتی با بیان اینکه بازار سرمایه در تأمین مالی باید به ۵۰ درصد برسد، تصریح کرد: در حال حاضر مانده تسهیلات بانکی دو هزار هزار میلیارد تومان است که نزدیک ۹۰ درصد تأمین مالی کشور به حساب می‌آید؛ هیچ جای دنیا این‌طور نیست و حتماً باید تغییر کند؛ من روند را در جهت تغییر می‌بینم و هم سیستم بانکی، بازار سرمایه و مردم باید از آن استقبال کنند.

این عضو کابینه دوازدهم تأکید کرد: البته باید مراقبت‌ها و احتیاط‌ها هم در بازار پول هم در بازار سرمایه توسط مسئولان ناظر انجام شود تا هیچ کدام از این بازارها مسیر منحرف را طی نکنند.

* ذخایر ارزی کشور طی یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است

وی با ابراز اینکه "در بازار ارز نیز برای تأمین کالاهای اساسی و ضروری مشکلی نداریم و درحال تأمین هستیم"، تصریح کرد: طبیعی است درآمد ارزی مانند سابق نیست؛ تمام دنیا با این مشکل مواجه شده‌اند، خیلی از کشورها که تحریم هم نیستند وضع‌ارزی‌شان بدتر از ماست.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه "ذخایر ارزی کشورمان در طول یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است"، گفت: این ذخایر را نه‌تنها برای روزهای مبادا حفظ بلکه اضافه هم کرده‌ایم.

* محدودیت‌های جدید در راه است/ جلوی رانت‌خواری را می‌گیریم/ هیچ پرونده فسادی در دو سال قبل از سیستم بانکی نداریم

وی در ادامه این نشست به دستاوردهای حوزه فناوری‌های نوین پرداخت و اضافه کرد: در حوزه نظام‌های پرداخت اقدامات مناسبی انجام شده است که مهمترین آن کنترل جدی بر گردش پول ملی و جلوگیری جدی از پول‌شویی و اقدامات سفته‌بازانه در بازارهای مختلف به‌ویژه بازار ارز است و در مقابل، این گردش پول در خدمت فعالیت‌های مولد اقتصادی قرار گرفته است.

همتی ادامه داد: یکی از دلایل عدم نوسان جدی و حمله‌های سفته‌بازانه به بازار کنترل ریال توسط بانک مرکزی است، سیستم کنترل مبارزه با پول‌شویی و سفته‌بازی با قدرت در بانک مرکزی اجرا می‌شود؛ الآن کسی نمی‌تواند پول‌های هنگفت بدون استنادات و اسناد مثبته جابه جا کند. ممکن است خیلی‌ها ایراد بگیرند که "شما سخت گرفته‌اید"، ولی خب، برای مبارزه با پول‌شویی در تمام دنیا این سخت‌گیری‌ها اعمال می‌شود. البته ما از آنها عقب‌تریم ولی باز هم جلوتر خواهیم رفت.

وی گفت: مخالف هستیم که گردش ریال برای تولیدکننده در خدمات و محصولات کالایی محدودیت ایجاد کند ولی برای سفته‌بازی و پول‌شویی قطعاً محدودیت‌های جدی گذاشتیم و باز هم خواهیم گذاشت.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه "جلوی رانت‌خواری را خواهیم گرفت"، افزود: شفاف‌سازی برای جلوگیری از رانت‌خواری از برنامه‌های بانک مرکزی است؛ تمام پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی راجع به سیستم بانکی درحال بررسی است برای سال‌های قبل است و در دو سال گذشته ما پرونده مهمی از سیستم بانکی ندیده‌ایم. الآن سیستم بانکی با قدرت و شفافیت دارد کارش را انجام می‌دهد و درحال تأمین تولید و پشتیبانی از اقتصاد کشور است.

* ابلاغ آئین‌نامه کیف پول الکترونیکی تا ۲ هفته آینده

رئیس شورای پول و اعتبار در این نشست همچنین از ابلاغ آئین‌نامه کیف پول الکترونیکی تا دو هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: کیف پول الکترونیکی را طراحی می‌کنیم و ظرف دو هفته آینده آئین‌نامه آن ابلاغ می‌شود؛ با این طرح حتی در خریدهای روزانه خرد نیز به‌راحتی از طریق تلفن همراه خریدها انجام می‌شود.

* دستورالعمل وام بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا را امروز ابلاغ کردیم/ پرداخت تسهیلات از خرداد

همتی در خصوص حمایت‌های بانک مرکزی از فضای کسب‌وکار در پی شیوع ویروس کرونا تأکید کرد: در مبارزه با آثار اقتصادی و معیشتی شیوع ویروس کرونا سیستم بانکی در خط مقدم قرار دارد و علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی با برنامه‌ریزی‌های لازم تسهیلات حمایتی از محل اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی در اختیار اقشار آسیب‌دیده قرار گرفته است و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این تسهیلات به فعالان حوزه کسب‌وکار و تولید پرداخت می‌شود و همین امروز دستور العمل مربوط به وام بنگاهها صادر شد. از اول خرداد پرداخت تسهیلات به این بنگاه‌ها آغاز می‌شود.

گفتنی است در این جلسه اعضای هیئت عامل بانک مرکزی در حوزه‌های «سیاست پولی»، «اعتباری»، «ارزی»، «نظارتی» و «نظام‌های پرداخت» به ارایه گزارش پرداختند و برخی از مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی به تشریح مسائل، مشکلات و راهکارهای پیشنهادی اشاره کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    2 0
    پایین آوردن سود بانکی بدون در نظر گرفتن عواقب دیگر افتخار نیست.به جهت پایین آمدن سود بانکی و زبان سپرده گذاران خیلی ها پولشان را از بانک بیرون آورده و چندین خودرو در پارکینگها به امید گرانتر فروختن احتکار کرده اند.اکثر همسایه ها به جای یک خودرو سه خودرو مزاحم پارک میکنند و هر روز جنگ و جدول داریم.از طرف دیگر با احتکار ماشین در کوچه ها و پارکینگها ،قیمت نجومی شده و خرید خودرو حتی پراید برای مردم عادی تقریبا غیر ممکن شده،از طرف دیگر صاحب خانه ها تمایل به گرفتن ودیعه نیستند و اجاره بیشتر را به ودیعه ترجیح می دهند و مستاجران بدبخت را به دردسر انداخته اند.کاهش سود بانکی از نظر من بی سواد با تورم بالای 40 درصد عاقلانه نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس