کد خبر 1071113
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
فوتبال

ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی باعث کوتاهی دست شبکه دلالانی می‌شود که سرمایه‌های فوتبال کشور را به یغما می‌بردند.

به گزارش مشرق، مدت ها باشگاه های فوتبال ایران جولانگاه دلالان بی نام و نشان و حتی مشهور! شده بود. دلالانی که با ظاهری اتو کشیده و شیک، هزاران هزار دلار و یورو از بیت المال را به یغما بردند. دشمنانی در لباس دوست و گرگ هایی در لباس بره که بازیکنان بنجل و درجه پنجم خارجی را به اسم ستاره های دنیای فوتبال به باشگاه های ایرانی چندصد برابر قیمت واقعی می فروختند و سرمایه و بیت المال را به تاراج می بردند.

بیشتر بخوانید:

روایتی تکان‌ دهنده از دلالی در فوتبال ایران

مردانی که گنجشک های رنگ شده را به اسم قناری های خوش صدا به فوتبال ایران قالب کردند و جیب خود را از بیت المال پر می کردند. حتی گاهی قیافه ای حق به جانب هم می گرفتند که ما برای استقلال، پرسپولیس و.... چنین و چنان کردیم و از جیب هم هزینه کردیم! در حالیکه در واقعیت این شیادان و دزدان بیت المال، هم پول را به یغما می بردند و هم با آوردن بازیکنان بنجل خارجی مانع رشد و پویایی بازیکنان جوان ایرانی در رقابت های باشگاهی می شدند.

این اتفاقات باعث شد نخبگان و دلسوزان در محافل ورزشی نسبت به این دزدان بیت المال و نسبت به این هدر رفت سرمایه های فوتبال کشور هشدار دهند.

ابراهیم قاسمپور از کارشناسان و مربیان خوشنام فوتبال ایران اعلام کرد: «95درصد بازیکنان خارجی بی‌کیفیت هستند و برخی مدیران از حضور آنها نفع می‌برند.» مسعود اقبالی از مدرسان مربیگری کنفدراسیون آسیا نیز هشدار داد: «مافیای دلالی خواهان بازیکن خارجی است.» بهرام رضائیان مدیرعامل سابق باشگاه پارس جنوبی نیز از باشگاه ها خواست که «پول بیت‌المال خرج خارجی‌هایی بی‌کیفیت نشود.»

همین هشدارهای رسانه ای و صحبت های کارشناسان برجسته باعث شد تا مسئولان وزارت ورزش نسبت به این موضوع حساس شوند و در نهایت علی نژاد معاون ورزش قهرمانی اعلام کرد تا اطلاع ثانوی جذب بازیکن و مربی خارجی در استقلال و پرسپولیس ممنوع است.

این اقدام وزارت ورزش اولین مزیتش قطع دست دلالان از بیت المال است. ضمن اینکه باشگاه های پرسپولیس و استقلال را از شکایت جدید خارجی نجات می دهد و زمینه حضور بازیکنان مستعد و جوان ایرانی را در فوتبال کشورمان فراهم می کند.

بارها شاهد بودیم که بودجه حداقل دوسال فوتبال پایه باشگاه های ایرانی صرف بازیکنان بی کیفیت و بنجل خارجی شده است. اگر فقط دستمزد یکی از این بازیکنان خارجی را صرف رشد و پرورش بازیکنان مستعد ایرانی می کردیم قطعا هم شاهد ستاره های نوظهوری در فوتبال ایران بودیم و هم می توانستیم از فروش آنها به باشگاه های خارجی ارزآوری هم داشته باشیم کما اینکه هم اکنون شاهدیم بازیکنانی مثل مهدی طارمی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، صادق محرمی، الهیار صیادمنش  و... در باشگاه های خارجی توپ می زنند. 

به نظر می رسد اکنون نوبت وزارت صمت است که با الهام از وزارت ورزش، به تیم های صنعتی ابلاغ کند که جذب بازیکن و مربی خارجی تا اطلاع ثانوی ممنوع است. قطعا با اجرای این دستور العمل دیگر شاهد انباشت بدهی های خارجی بخاطر بازیکنان و مربیان خارجی نخواهیم بود. ضمن اینکه بساط شبکه دلالان بازیکنان و مربیان خارجی از فوتبال مان برچیده می شود.

البته حضور بازیکنان و مربیان با کیفیت خارجی در هر لیگی باعث پویایی آن می شود و کسی نمی تواند منکر تاثیرگذاری آنها شود اما تا مادامی که راه و روش جذب چنین نیروهایی در فوتبال ایران به شکل درست و اصولی رخ نمی دهد، آش و کاسه همین است و این واسطه های منفعت طلب هستند که از این بازار سود می برند. البته مدیرانی که هنوز راه و رسم عقد قرارداد بین المللی را نمی دانند هم جز ضرر به بیت المال کار دیگری انجام نمی دهند. 

اینکه وزارت ورزش اکنون دست به دامان وزارت اطلاعات شده، گویای این است که عنان کار از دست ورزشی ها خارج شده و نیازمند نیروهایی فراتر است تا دست این کاسبان برچیده شود. این ممنوعیت مصوب از سوی وزارت ورزش در کنار حضور نهادهای نظارتی، می تواند سرآغاز یک اصلاح روند و عملکرد در فوتبال کشور باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس