کد خبر 1071084
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
سالی که عجیب‌ترین نرخ «رشد جمعیت» در تاریخ ایران رقم خورد

با وجود هشدارهای فراوان کارشناسان درخصوص بحران کاهش نرخ رشد و کاهش جمعیت، برای اولین بار در تاریخ کشور میزان نرخ رشد جمعیت به کم‌تر از یک درصد رسید.

به گزارش مشرق، نتایج تحقیقات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکایت از فاجعه‌ای بدتر از تمامی پیش بینی‌ها و پژوهش‌های حوزه جمعیتی کشور دارد. نتایج و آمار و ارقامی که از چندین سال پیش تاکنون، کارشناسان حوزه جمعیت و از میان مسئولین کشور، تنها رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار داده بودند اما متأسفانه شاهد عدم توجه نهادهای مسئول و افراد ذی‌ربط بوده‌ایم؛ حال نتیجه عدم اجرای قوانین و سیاست‌های جمعیتی به اتفاقی عجیب یعنی نزول نرخ رشد کشور به کم‌تر از یک درصد آن هم برای اولین بار در تاریخ ایران، منجر شده است.

بیشتر بخوانید:

در سال ۹۸، ۱۵۷ هزار فرزند کمتر از سال ۹۷ متولد شد

از سال ۹۴ تاکنون، با کاهش نرخ موالید، بحران کاهش جمعیت و کاهش جمعیت جوان کشور روبرو شده‌ایم. در کنار این موارد شاخص نرخ رشد کشور که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جمعیتی است، در دهه نود روندی نزولی را در پیش گرفته است. نرخ رشد جمعیت سال ۱۳۹۰ معادل ۱.۲۹ درصد بود و سال ۱۳۹۵ به ۱.۲۴ درصد رسید تا اینکه در سال ۹۸ این رقم برخلاف تمامی پیش بینی‌های پژوهشی به کم‌تر یک درصد رسید تا جدی بودن بحران کاهش جمعیت را بار دیگر به همه گوشزد کند.

بر اساس پژوهش‌ها، پیش بینی می‌شد که شمار موالید سال ۹۸، رقم یک میلیون و ۲۰۵ هزار نفر باشد اما دلایل متعدد معادلات را به هم ریخت و این رقم به یک میلیون و ۱۹۶ هزار نفر نزول پیدا کرد. با ادامه روند کنونی و در صورت عدم اجرای قوانین جمعیتی، قوانین مربوط به کمک باروری زوجین و عدم اجرای سیاست‌های کلی جمعیت چندین دهه آینده برای ایران بحران ساز خواهد بود.

عدم اجرای سیاست‌های جمعیتی و سقوط نرخ رشد جمعیت به عدد صفر

در همین خصوص صالح قاسمی کارشناس تحولات جمعیت، گفت: تاریخچه تحولات جمعیت ایران فراز و نشیب‌های زیادی طی کرده است اما ظاهراً بناست سال ۱۳۹۸ سال ثبت رکوردهای تاریخی در پیشینه تحولات جمعیت ایران باشد. سال ۱۳۹۸ تا به اینجا دو رکورد را به نام خود ثبت کرده است. نخست ثبت رکورد کاهش بیش از ۱۷۰.۰۰۰ تولد فقط در یک سال و رسیدن آمار تولدهای کل کشور به رقم ۱.۱۹۶.۰۰۰ تولد و دوم اینکه نرخ رشد جمعیت ایران برای نخستین بار در تاریخ کشورمان در سال ۱۳۹۸ به کمتر از یک درصد کاهش یافت.

قاسمی با بیان اینکه سیر کاهش تعداد تولدهای کل کشور از سال ۱۳۹۴ آغاز گشته و اما هرساله شیب کاهش موالید در حال افزایش است، بیان کرد: ولی همه الگوهای آینده پژوهی اعلام می‌کردند که تعداد موالید کشور در سال ۱۳۹۵ به حدود حداقل ۱.۲۰۵.۰۰۰ تولد کاهش خواهد یافت در حالی که با انتشار آمار تعداد تولدهای کل کشور در سال ۹۸، رکورد کاهش موالید در این سال رقم خورد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ کمتر از یک درصد به جمعیت هشتاد و سه و نیم میلیون نفری کشور افزوده شده است، ابراز داشت: این رقم با یک الگوی ساده و قابل فهم و با تفریق تعداد تولدها و تعداد مرگ و میر در کشور به دست می‌آید و حکایت از تنزل نرخ رشد جمعیت کشور به زیر یک درصد آن هم برای اولین بار دارد.

این پژوهشگر حوزه جمعیت تاکید کرد: با تداوم روند کنونی، پیش بینی می‌شود تا حدود ۲۰ تا ۲۵ سال آینده نرخ رشد جمعیت ایران به عدد صفر درصد سقوط کند.

قاسمی با انتقاد از بی توجهی مسئولین به خطر بحران جمعیت، خاطرنشان کرد: این آمارهای هشدارآمیز یعنی زنگ خطر تحولات جمعیت در ایران بسیار بلندتر از گذشته به صدا درآمده است ولی متأسفانه سال‌ها است که علیرغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب هیچ مسئول و نهادی در کشور به این خطر بزرگ توجه نمی‌کند.

وی تصریح کرد: لازم است تا همزمان با سی ام اردیبهشت ماه و در آستانه ششمین سالروز ملی جمعیت، مسئولین قوای سه گانه، مجمع تشخیص مصلحت و به ویژه هیأت وزیران دولت به وظایف مصرح قانونی خویش مندرج در نامه ابلاغ و مفاد سیاست‌های کلی جمعیت عمل کنند و در پیشگاه خداوند و تاریخ ایران پاسخگو باشند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ناصر IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    بااین گرونی وتورم مخواهید بهترازاین باشه
    • نفوذی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      58 5
      علی برکت الله
    • عبداله IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      88 10
      دلیلش رو از وزرای دولت بنفش باید پرسید. مثلا آخوندی؛ که بار سنگین مسکن رو برگرده مردم برگردوند، اونهم چندین برابر قبل. خدا از سر تقصیراتشون نگذره
    • جوجه تیغی بدنساز IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      58 68
      اصلا بچه دار نشید. من دختردار شدم. براش جهیزیه خریدم. اومدن جهیزیشو آتیش زدن. آخه این درسته خدایی؟
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      2 2
      پولدارها چرا بچه دار نمی شوند؟ و یا فقط 1 بچه دارند؟
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      0 0
      جوجه تیغی چی زدی؟
    • IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      6 9
      پولدارها که با سگ و گربه هاشون سرگرم هستن و فقرا هم با رویای سگ و گربه دار شدن، در جامعه امروز ما اتفاقا هر چقدر مرفه تر باشی بی مبالات تر و مسئولیت ناپذیرتری
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    یک نگاهی به هزینه ها داشته باشید! زوج ها از عهده مخارج بچه بر نمیان. هزینه پوشاک و دارو درمان و.... سر به فلک کشیده!!مجرد ها هم نمیتونن ازدواج کنن
    • احمد IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      سال ۶۵ که نرخ رشد نزدیک ۴ بودُ هم جنگ بود و هم گرانی و هم نا امنی و هم همه چیز ربطی به این چیز ها نداره یه جو عقل سلیم و شعور می خواد عرضه ی زن و بچه داری کم شده
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      82 24
      احمد خان معلومه شکمت پره و تو خونه خودت هم دراز کشیدی.وقتی محتاج نون شبی خیلی چیزا یادت میره یکیش زن و بچه
    • م ث IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      22 0
      احمدجان، نه عقل داری، نه ادب
    • IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      9 5
      اگه منظورت از پوشاک همون پوشکه که ما هنوز هم بچه هامون رو کهنه میکنیم
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      4 8
      اگه به هزینه بود لااقل باید ثروتمندان چندین بچه داشتند در حالیکه ثروتمندان از بس دچار دگردیسی شدن با خود بچه هم مشکل دارند چه برسه به تعدادش.
  • آنتی اصلاح طلب IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    65 11
    این یه زنجیره ست. اشتغال زایی در کشور و نگاه به داخل رو بی خیال شین که جونا بگن کار نداریم درآمد نداریم سمت ازدواج نمی ریم. وسایل اولیه تشکیل زندگی رو گرون کنین و پشت بندش به قیمت ها نظارت نکنین. خونه ها رو کوچیک بسازین که خونواده ها خودشون رو کوچیک تر کنن یا اصلا خونه نسازین هان؟ وزیر مسکنش بگه افتخارم اینه یه خونه نساختم!! شعار بدین فرزند کمتر زندگی بهتر و اینو بین مردم جا بندازین و از این قبیل زیاده. اینا برنامه ریزی دقیق می خواد. اگه این کار کار دشمنان یه کشور و ملت نیست کار کی می تونه باشه؟ اتفاقیه؟ نه، برنامه ریزی چندین ساله می خواد.
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      43 9
      تقصیر استکبار جهانی هست
  • زارع IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    38 2
    باسلام باتوجه به بیکاری موجود این کاملا طبیعی است که روز به روز نرخ رشد جمعیت کاهش یابد. نمونه واضح وروشن آن فرزند اینجانب که با البته تشویقهای بنده خود دارای دو فرزند است پس از 7سال کار در آزمایشگاه با کمترین حقوق الان دوماه است که کاملا بیکار شده شما قضاوت کنید.راهکارهای عملی برای متاهلین وکسانیکه دارای فرزند هستند برای تاهل وهر فرزند امتیازات خوب جهت استخدام وبکار گیری افراد داده شود
  • علی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    69 4
    مال ارزونی ورفاه زیادیه
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    52 2
    شما اول ببین ازدواجی صورت میگیره که بعد بخواهی نرخ افزایش جمعیت رو ببری بالا... ببین با این گرونی ها اصلا کسی می تونه ازدواج کنه؟؟؟
    • بدبخت IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
      0 2
      اگرم بگیره که اکثرا ننه بابا مال صد تا کشور دیگن .وقتی بازیگرامون انقد بی بند و بارن بقیه باید دید چه نسل یعجوج و معجوجی میخوان تحویل بدن
  • DE ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    6 47
    به دنیا آمدن وقتی خوب است که مسلمان شوی و به آن مرحله برسی که بفهمی عبادت خدا یعنی چه و دوست داشته باشی خدا را و رنج بودن را بپذیری تا با او آشنا شوی... و با خود بگویی زندگی در این دنیا اگرهم جهنم بود تو می خواستی آفریده شوی تا او را بشناسی و عشق به او را تجربه کنی... وگرنه همان به که آدم به دنیا نیاید.. در قران آمده است که گناه کاران وقتی که جهنم را می بینند به خود می گویند کاش اصلا آفریده نشده بودیم...
  • سعید IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    50 2
    چی میگی برای خودت؟، نفست از جای گرم بلند میشه. ۲۸ سالمونه دو زار پول نداریم زن بگیریم، پول لباس و غذامون به زور درمیاد. اونایی که حقوق ده میلیونی و بیست میلیونی می‌گیرن بگید ۲۰ تا ۲۰ تا بچه بیارن تا جمعیت زیاد شه.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      1 0
      وقتی میگفتی بیکاری رو به رئیسی ترجیح میدین باید فکر این روزا رو میکردین
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    16 74
    خدا لعنت کند بانیان کنترل جمعیت را ! ولاتقتلو اولادکم من خشیه املاق نحن نرزقهم و ایاکم وقتی فرزند نباشد با سگ و گربه زندگی می کنند یعنی زندگی حیوانی !!!
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    76 5
    خجالت نمی کشید با این اوضاع افتضاحی که درست کرده اید از مردم میخواهید بچه دار شوند.که چی.مردم از پس خودشون الان بر نمیان اونوقت. ...
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      10 43
      وضع اقتصادی رو از حسن کلیدت بپرس نه از حکومت! ضمنا، خیلیا که کاملا مرفهن میلی به ازدواج و یا فرزندآوری ندارن. اتفاقا کم هم نیست تعدادشون.
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      1 0
      وقتی میگفتی بیکاری رو به رئیسی ترجیح میدین باید فکر این روزا رو میکردین
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    27 8
    خب به درک ما خودمون زیادی هستیم...
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    10 48
    اين فاجعه نتيجه اقدامات جنايت بار دولت سازندگي در دهه هفتاد است!رشد جمعيت و كنترل ان يك فرايند دراز مدت است كه نتيجه اش سالها بعد بروز ميكند !اين وضعيت خواست صهيونيستها و غربيها بودزكه عزيزان با اجرايي كردن سياستهاي غلط و خيانت بار انها را به خواست خود رساندند!!
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    9 59
    بنظر بنده حکومت اسلامی باید مردم را مجبور به ازدواج و فرزند آوری کند همانطور که در اوایل دهه هفتاد با قطع بیمه تامین اجتماعی و کوپن فرزندان سوم به بعد و اشتغال زنان توانست نرخ افزایش جمعیت رو کاهش بده ، مثلا هر خانواده ای که با وجود تمکن مالی و در اختیار داشتن شغل و مسکن از فرزند آوری خودداری کنه از یکی از حقوق اجتماعی محروم بشه ، یا پسرهای مجرد که از ازدواج خودداری میکنن و بیکاری بهانه میکنن به مناطق بد آب و هوا تبعید بشن یا مجبور بشن ماهیانه پولی به عنوان جریمه به دولت پرداخت کنن اینجوری خزانه هم پر میشه ...
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      51 7
      خدا یه عقلی بهت بده
  • مرصاد IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    9 26
    خدا لعنت کند؛ مسببین اجرای طرح تعدیل جمعیتی را !!
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    16 9
    روش های مناسبی برای افزایش جمعیت وجود دارد مثلا توسعه مسکن ارزان نیاز مهمی هست. رایگان کردن تولد نوزاد حداقل در شهرهای با رشد جمعیت کم... پرداخت حق نوزاد بیشتر به کارمندان و کارگران.... پرداخت کامل هزینه های درمان نگران تا حداقل دو سالگی حداقل در شهرهای با رشد کم جمعیت و مواردی مانند ابن...
  • محمدرضا IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    21 23
    وقتی که مشاغل میدیم به خانومها و خانومها سر کار می روند دیگه نمیتونن بدلیل مشغله کاری فرزند آوری زیادی داشته باشند و به یک یا حداثر دو بچه بسنده میکنند. از طرفی موقعیت شغلی یک مرد به یک خانوم داده میشه و مردان هم بدلیل نداشتن شغل و درامد نمیتونند تشکیل خانواده بدهند و بچه دار شوند و سن ازدواج بالا میره با بالا رفتن سن ازدواج شانس فرزند آوری و فرزند بیشتر داشتن کم میشه این مشکل ما در دو دهه گذشته بوده البته گرونی مسکن و اجناس هم بی تاثیر نیست
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    3 0
    به درک . اصلا نسلمون منقرض شه
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    0 0
    وقتی خط فقر واسه یه خونواده ۴ نفره ۹ میلیونه بهتره یه جوون مجرد با حقوق ۱۸۰۰، چهارصد تومن زیر خط باشه نه ۷ میلیون پایین خط
  • دردکشیده IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    3 11
    وقتی دوست دختروپسربازی رواج پیدا کرده ونیازشان براورده شوددیگر نیازی به ازدواج ندارند وبه جای بچه ابراز علاقه به توله سگ مینمایند زمان قدیم این برنامه هانبود برای براورده شدن نیازت هیچ راهی بجز ازدواج نداشتی همه جامعه هم به یک اندازه تاءمین نبودندوپارگی ووصله لباسشان مثل امروزه مد نبودبلکه نداری وبیچارگی بود.........
  • US ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    14 3
    عوضش موشک نور داریم. بچه میخوای چیکار؟
  • US ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    2 4
    الان برخی تک فرزند دارند. برای ثابت ماندن جمعیت لازم هست تا بقیه 3 فرزند بیاورند. حال اگر بخواهیم رشد جمعیت هم داشته باشیم، این خانواده هذ باید 4 فرزند بیارند که جبران کسری خانواده کم جمعیت را بکنه. الان برخی شهرها رشد 30 درصدی جمعیت دارند. اینها شهرهای خاص اند و مربوط به منطقه خاص. اغلب بالای 4 فرزند دارند. اما در مقایسه با کل کشور، رقم ناچیزی هستند.
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    4 1
    قابل توجه دولتى که دنبال عددهاى رکوردى بنام خوداست.
  • IT ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    8 3
    چه کار به مردم دارید؟؟؟؟ اختیارش دست خودمونه. شما خیلی دلت جمعیت میخواد بسم الله.
  • US ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    10 3
    خیلی عالیه هرچی بچه کمتر زندگی راحتتر
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    7 17
    چرا مردم گوش به فرامین رهبری نمی دهند؟
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    3 1
    ۱۷:۳۷ قرصهاتو خوردی؟
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    6 14
    سوی بحث گرانی( چون پولدارترین افراد هم حداکثر دو بچه دارند) بیشتر تاثیر تهاجم فرهنگی است که افراد بی مغزی چون سلبریتی هایی که میلیاردها ثروت دارند تفکرشان به بچه در حد موجودی دست و پا گیر که مانع عیاشی می شود است.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 0
    علت اصلی فقره. مرفهین قبلا هم کم بچه به دنیا می آوردن و فرزند زیاد برای قشر متوسط و ضعیف بود. اما الان قشر متوسط و ضعیف به سطح فلاکت رسیدن. وقتی مستاجری و هر جا می ری می گن خونه به بچه دار نمی دیم، وقتی مخارج بچه فلجت می کنه، انتظار دارین مردم بچه دار شن؟
  • بهمن IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    8 5
    با سلام خدمت دوستان یکی از عوامل مهم توسعه هر کشور نیروی جوان و کارآمده لذا برای سالهای آینده اگر تولید به چرخه اصلی برگردد ، نبروی انسانی لازمه کار . پس دولتها وظیفه اصلی در رشد جمعیت با ابزارهای تشویقی دارند بعنوان مثل با 250 هزار تومان حق عایله مندی که نمیشود هزینه متاهلی را جباران کرد پس باید ابزار های تشویقی موثر به کار برود
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    10 1
    من امیدوارم این کاهش رشد جمعیت چه ایران و چه جهان ادامه یابد. آرزو دارم روزی برسد که نسل بشر منقرض شود و حیوانات و گیاهان آزادانه بر زمین زندگی کنند.
  • مهرداد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
    12 0
    اگه به نمودار دقت کنید کاهش زاد و ولد در سال 97 و 98 شدت گرفته که بخش بزرگی از آن به مشکلات اقتصادی برمی گردد که پس از تحریم های اقتصادی آمریکا ایجاد شد بنابرین بدون حل این مشکلات افزایش جمعیت توهمی بیش نیست
  • بدبخت IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    2 0
    چه کاری از دست ما ساختس با این اوضاع .شما حد اقل از تهران شروع کنید اگرم میخواید کاری کنید .یه فکری کنید بسه دیگه
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    5 0
    با این تورم و گرانی تعداد بسیار زیادی از جوانان حتی موقعیت ازدواج ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس