آمریکا

باید در نظر داشت که پاسخ بسیاری از سوالاتی که درباره منشاء کرونا مطرح می‌شود، نزد چین است و اگر دونالد ترامپ سرانجام در ادعاهای خود شکست بخورد، این چین است که پیروز می‌شود.

به گزارش مشرق، کوین راد، نخست‌وزیر سابق استرالیا یادداشتی در روزنامه گاردین با عنوان «تلاش امپراتوری رسانه ای مرداک برای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری از طریق  الغای ساختن ویروس کرونا توسط چینی ها» نوشت.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

در حالی که سوالات بسیاری درباره چگونگی بروز و شیوع کروناویروس جدید مطرح است و برای رسیدن به پاسخ آن‌ها سازوکاری برای انجام تحقیقات بین‌المللی نیاز است، رییس جمهور آمریکا و وزیر امور خارجه‌اش ناگهان اعلام کردند که مجموعه‌ای از مدارک وجود دارند که حاکی از درز این ویروس از موسسه ویروس‌ شناسی ووهان هستند.

بیشتر بخوانید:

استقبال چین از تحقیقات مستقل روی منشا کرونا

اتهام‌زنی به چین برای انحراف از ناتوانی‌های ترامپ است

آنان همچنین به رغم بی اعتبار دانستن این نظریه از سوی مدیر اطلاعات ملی آمریکا، "میزان بالایی از اطمینان" را در ارتباط با این نظریه ابراز کردند.

روزنامه دیلی تلگراف استرالیا که که متعلق به مرداک است، هفته گذشته تیتر اصلی "علم دیوانه چین" را کار کرد و در این مطلب ادعا کرد که پرونده‌ تحقیقات ۱۵ صفحه‌ای "دولت‌های غربی" درباره مسئولیت دولت چین در شیوع کرونا را افشا کرده است. نتیجه‌ای که می‌توان از این مطلب گرفت این است که این سند توسط جامعه اطلاعاتی "پنج چشم" (با مشارکت آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزیلند) تهیه شده است. دیگر خبرنگاران وابسته به مرداک اما با انتشار این مطلب صراحتا اظهار کردند که این پرونده توسط گروه پنج چشم تهیه شده است.

مهم‌ترین بخش این گزارش به اختلاف نظر جامعه گسترده‌تر اطلاعاتی درباره مساله "درز ویروس از آزمایشگاه ووهان" می‌پردازد که به اعتبار بخشیدن به ادعای دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه او کمک می‌کند. با این حال این گزارش مدام یادآوری می‌کند که مساله درز ویروس از آزمایشگاه ووهان هنوز اثبات نشده است.

از دیدگاه سیاسی می‌توان این گزارش را با این دید نگاه کرد که افشای چنین پرونده‌ای از سوی رسانه‌های وابسته به مرداک با استفاده از کلماتی مانند "اعتبار" نظریه و تحقیقات "چندملیتی" سعی در پشتیبانی از ادعای دونالد ترامپ درباره منشاء شیوع کروناویروس جدید دارند.

در شرایطی که دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ گرفتار بحران کرونا و پیامدهای اقتصادی آن شده و این مساله سایه‌ای سنگین بر اقبال او در انتخابات ریاست جمهوری افکنده است و در حالی که برخی جمهوری خواهان برای جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ از لقب" بایدنِ پکن" استفاده می‌کنند، مانور دادن بر مساله کرونا و مقصر جلوه دادن چین تنها گزینه روی میز به نظر می‌رسد. حال می‌توان نتیجه گرفت که مرداک تمام قد در حال حمایت از دونالد ترامپ است.

در این میان اما سوالاتی هم مطرح می‌شوند؛ سوالاتی مانند اینکه آیا این پرونده یک پرونده "اطلاعاتی" درباره منشاء کرونا بوده یا اینکه اطلاعاتی را شامل می‌شوند که در منابع آزاد نیز قابل دسترسی هستند؟ آیا این تحقیقات حاصل همکاری همه طرف‌های گروه پنج چشم بوده یا صرفا در آمریکا تهیه شده است؟ و سوال سوم اینکه با توجه به مجرمانه بودن افشای چنین سندی، چه کسی این پرونده را افشا کرده؟ در راستای این مساله می‌توان این سوال را نیز مطرح کرد که چرا برای تحقیقات درباره افشاگر این پرونده اقدامی نشده است؟ آیا تحقیقات درباره افشاگر این پرونده می‌تواند به این نتیجه برسد که افشای آن بر مبنای منافع سیاسی و انتخاباتی صورت گرفته است؟

باید در نظر داشت که پاسخ بسیاری از این سوالاتی که درباره منشاء کرونا مطرح می‌شود، نزد چین است و اگر دونالد ترامپ سرانجام در ادعاهای خود شکست بخورد، این چین است که پیروز می‌شود و رسوایی باخت نصیب ترامپ خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس