لیبی

هم اکنون اوضاع نبرد در لیبی به مرحله سرنوشت‌ساز و حتی پایانی خود نزدیک می‌شود.

سرویس جهان مشرق _ در ۲ ماه گذشته اوضاع نبرد در شمال و غرب لیبی دچار دگرگونی شده و نیروهای دولت وفاق ملی GNA با خارج شدن از لاک دفاعی قصد دارند تا نبرد در اطراف پایتخت این کشور طرابلس را برای همیشه پایان دهند.

بدین منظور نیروهای دولت وفاق تحت حمایت نظامی ارتش ترکیه دو هدف بزرگ را در برنامه عملیات خود دارند : پایگاه هوایی الوطیه در غرب و شهر تروهونه در جنوب شرقی طرابلس.

نبرد پایگاه الوطیه و پیشروی نیروهای وفاق

در طول هفته گذشته قوای GNA پس از شکست مذاکرات برای تخلیه پایگاه الوطیه از سوی نیروهای حفتر LNA و پایان مسالمت آمیز نبرد در غرب لیبی، فاز نهایی تهاجم خود به این نقطه راهبردی را آغاز کردند. با توجه به اینکه پایگاه الوطیه در شرایط شبه محاصره قرار داشته و فاصله بسیار زیادی تا شرق لیبی و پایگاه‌های هوایی ارتش ملی لیبی دارد امکان کمک‌رسانی زیادی به این نقطه وجود نداشته و دفاع از آن برای نیروهای وفادار به خلیفه حفتر بسیار دشوار است.


به هر ترتیب در فاز اولیه تهاجم، نیروهای دولت وفاق اگرچه در تصرف این پایگاه ناکام مانده و از اطراف آن عقب نشینی کردند اما با توجه به فاصله ۱۳ کیلومتری تا فرودگاه، تسلط آتش نسبی و شانس بالایی برای موفقیت در کنترل نهایی آن خواهند داشت و مسئله تنها زمان خواهد بود.

وحشت امارات از شکست ارتش حفتر و افزایش کمک نظامی

با توجه به دشمنی ذاتی مصر و امارات با جریان اخوان المسلمین، وحشت این دو کشور از قدرت گرفتن دولتی وابسته به این جریان در لیبی موجب شد تا علی رغم اینکه دولت فائز السراج تحت رسمیت سازمان ملل متحد است، این دو کشور کمک فراوانی به نیروهای ژنرال حفتر برای اشغال طرابلس انجام دهند.

سامانه پدافندی Pantsir_S ارتش امارات در لیبی


اما با توجه به حمایت نظامی متقابل ترکیه و قطر از دولت وفاق این نبردها تا کنون بدون کسب هدف برای ارتش حفتر پیش میرود. هم اکنون اوضاع نبرد در لیبی به مرحله سرنوشت‌ساز و حتی پایانی خود نزدیک می‌شود. همانگونه که گفته شد سقوط پایگاه الوطیه و شهر ترهونه به منزله پایان رویای تصرف طرابلس برای حفتر و دو کشور مصر و امارات خواهد بود. لذا طبیعی است که این دو کشور برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق دست به هر اقدامی بزنند.

ورود مجدد جنگنده‌های اماراتی پس از وقفه چندین ماهه

در طول ۲ سال گذشته جنگنده‌های Mirage۲۰۰۰ اماراتی و F۱۶ نیروی هوایی مصر حملات هوایی زیادی را در حمایت از قوای ژنرال حفتر انجام می‌دادند اما تقریبا از میانه ۲۰۱۹ تا کنون این حملات تقریبا متوقف شده بود. دلیل مشخص و قطعی برای این موضوع وجود ندارد اما احتمالا ورود سامانه‌های پدافندی ترکیه و حتی احتمال ورود نیروی هوایی این کشور و امتناع از درگیری هوایی میان دو طرف از دلایل اصلی این موضوع بوده است.

اما چند روز قبل خبری مبنی بر بمباران پایگاه نظامی در شهر مصراته توسط جنگنده‌های اماراتی منتشر شد. بلافاصله تصاویر ماهواره‌ای از استقرار حداقل ۶ فروند جنگنده میراژ۲۰۰۰ اماراتی در پایگاه هوایی "سیدی برانی" در غرب مصر منتشر شد.

تصویر ماهواره‌ای جنگنده‌های Mirage2000 اماراتی در مصر

به طور کلی پایگاه‌های اصلی عملیات ارتش امارات در شمال افریفا در سال‌های گذشته بدین ترتیب بوده‌اند:

پایگاه هوایی تازه ساخت در کشور اریتره که همزمان برای عملیات در خاک یمن و لیبی مورد استفاده قرار میگرفت.


پایگاه هوایی Al-Khadim در شمال شرق لیبی و نزدیکی مرز مصر که محل عملیات پهپادهای Wing Loong و هواپیمای پشتیبانی نزدیک AT۸۰۲ بود.
 

پایگاه هوایی الجفره در مرکز لیبی که پس از حادثه تابستان سال گذشته و نابودی ۲ فروند هواپیمای ترابری ایلیوشین۷۶ اماراتی در این مقر توسط پهپادهای ارتش ترکیه، دیگر مورد استفاده نظامی قرار نگرفت.

آیا لیبی به صحنه نبرد تمام عیار قدرت‌های خارجی تبدیل می‌شود ؟

تصور آغاز یک درگیری تمام عیار میان نیروی هوایی مصر و امارات با ترکیه در خاک لیبی اگرچه دور از انتظار است و دو طرف به مانند سال‌های گذشته سعی می‌کنند از درگیری مستقیم اجتناب کنند اما با توجه به اینکه ترکیه نیز قول پایان جنگ در اطراف پایتخت و تضمین امنیت دولت وفاق ملی لیبی را داده است در صورتی که جنگنده‌های مصری و اماراتی مانع این هدف باشند بعید است که سکوت کرده و دست به اقدام متقابل نزند.

حضور توامان جنگنده‌های دو طرف بر فراز مناطق درگیری اما می‌تواند به کلی تمامی خویشتنداری و ضمانت‌های دو طرفه را تنها در یک لحظه از میان بردارد.

به هر ترتیب وضعیت میدانی نبرد بر روی زمین در حال حاضر کاملا به سود قوای دولت وفاق است و پشتیبانی هوایی و بمباران عقبه نیروهای GNA توسط نیروی هوایی امارات شاید آخرین راهکار برای جلوگیری از پیروزی نیروهای دولت قانونی لیبی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 36
  • على FI ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    هر دو طرف مزدور امريكا وإسرائيل است
    • الله یارت IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      9 44
      مصر برای اولین بار باید از ناو های هواپیمابر خودش در عملیات برون مرزی استفاده کنه ، کی ژنرال های ارتش مصر این تصمیم را میگیرند نمی دانم
    • رضا IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      13 52
      کاملا درسته اگر مصر از حتی یکی از دو ناو هواپیمابر خودش استفاده کنه نبرد را در آسمان و دریا در مدیترانه و لیبی کاملا به نفع خودش میکنه ، مصر در سالهای اخیر تعدا د زیادی ناو محاط بریزید هم وارد خدمت کرده که تحت لیسانس و انتقال بخشی از تکنولوژی در مصر ساخته شده اند که در صورت استفاده از آن ها یک قدرت دریایی در دنیای امروز خواهد بود و از ما خیلی جلوتره
    • جوجه تیغی بدنساز IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      31 11
      ایران باید از این فرصت قهوه ای استفاده کند و ترکیه و امارات به جان هم افتاده و ضعیف شده را تحت قلمرو خویش درآورد.
    • سید محمدرضا IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      30 10
      امارات و سعودی و اسرائیل که از حفتر حمایت می کنند یا ترکیه و احوان المسلمینی ها که از فائز سراج حمایت می کنند همشون بازیگرای آمریکا هستند و مزدور به حساب می آیند و قطعا این درگیری ها سال ها ادامه داره بدون پیروزی یک طرف ؛ اگه ایران طرف یکی رو بگیره قطعا ورق برمیگرده که اینکارو نمی کنه چون هردو طرف دشمن ایرانن باید از گروه سومی که ریشه فاطمیونی دارن در جنوب غرب لیبی حمایت کنیم
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      4 3
      هر دو گزینه بد هستند اما گزینه بدتر ارتش حفتر و اسرائیل و امارات هستند که فعلا هم در حال بمباران یمن می باشند و گزینه بد ترکیه است که با ایران در سوریه تنها زاویه دارد نه در مسائل بین المللی
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      11 7
      ایران با ید به دولت سراج بای دکمک نماید تا مانع از سقوط طرابلس بدست اسرائیل و عربستان و امارات بشود
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      3 8
      ایا الان کسی در ترکیه و امارات میریزه بیرون بگه لیبی را رها کن فکر ما کن ؟ ایا اگر ما هم مثل تمام اینها با درجات مختلف دوباره گاو شیرده بشیم مشکلاتمون حله ؟ یا همینطوری اختلاف با این و اون برامون ارباب درست میکنه و اسلحه به ما و اونها میفروشه و خودش پیشرفت میکنه و ماهم مشغول دعوا با همسایه ها مثل قدیما دقیقا
  • احمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    26 56
    ای به نازم به ناز شست مصر و امارات
    • ناشناس RO ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      45 79
      مصر و امارات دارن تو لیبی شکست می‌خورند از کدام ناز شست بحث می کنی شما آریایی ها مثل سگی می مانید که هر کی غذا بده بهش دم تکان می دید
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      42 15
      احمد آقا ،تو آلبانی هم صف سیب زمینی و دستمال توالت هست؟
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      10 19
      ناشناس 12:37!چقدر بی ادبانه و زشت در این قسمت پاسخ دادی و چقدر در این نظرت تفکر نژاد پرستانه موج میزنه.هدف و نیت واقعیت از اینکه اونطور بی ربط از واژه "آریایی ها"استفاده کردی چیه؟اصلا چه ربطی داشت؟واقعا تو در چه حدی در این موارد شستشوی مغزی شدی.تو اصلا میدونی نیاکانت 1000 یا 2000 سال پیش کی بودن؟تو مثلا از چه نژادی هستی؟و آیا فکر میکنی اونطور توهین کردن هم کار سختیه؟تو چرا اونطور در این قسمت خودتو انداختی وسط واونقدر بی ادبانه وبی ربط نظر دادی؟الان من هم برای این طرز جواب دادنت اونطور بهت توهین کنم ؟هدف و نیت واقعیت از این نظرت چی بود؟
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      9 7
      واقعا چرا این سایت نظر بسیار زشت ناشناس 12:37 و با اون نحو نژاد پرستانه رو در این قسمت منتشر کردید؟آزادی بیان یک حد و یک چهارچوبی داره،چرا تعدادی از نظراتی که درش توهین های نژاد پرستانه و تفرقه افکنانه درش وجود داره رو منتشر میکنید؟چرا تعدادی از نظرات عده ای که سعی میکنند با حمایت از ترکیه به صورت غیر مستقیم و مستقیم یک پیوند کاذبی بین ترک زبانان در ایران و ترکیه ایجاد کنند رو هم منتشر میکنید؟این رویه نامناسب رو هم بس کنید.اگر 1000 تا هم از اون نظرات باشه اصلا منتشر نکنید. این قسمت نظرات برای عده ای از پانترکان و تجزیه طلبان هم یک تریبونه؟اصلا واقعا دارید دقت میکنید در این مورد دارید چیکار میکنید؟
    • گربه نره IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      5 18
      خفه شو مغول
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
      1 0
      ناشناس خان شما حالا دم تکان بده که خوب استخوان گیرت بیاد
  • الله IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    15 34
    مصر برای اولین بار باید از ناو های هواپیمابر خودش در عملیات برون مرزی استفاده کنه ، کی ژنرال های ارتش مصر این تصمیم را میگیرند نمی دانم
    • ناشناس RO ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      47 8
      اولا ناو هواپیمابر مصر کوچک است فقط هلیکوپتر و تجهیزات نظامی می تونه حمل کنه نه جنگنده دوما لیبی چسبیده به مصر است دلیلی نداره از ناو هواپیمابر استفاده کنه
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    26 60
    کل اعراب هم جمع بشوند جلودار ترکیه نخواهند بود یاشاسین تورجیه
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      36 23
      کاسه لیس آمریکا و غرب کم بود کاسه لیس ترکیه پیدا شد !! البته کاسه لیس عربستان هم داریم اونایی که تو عنترنشنال هستن از اون دسته ان !!
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      28 28
      ای لعنت خدا بر لشگریان ددمنش چنگیز مغول که پای این جماعت رو به خاورمیانه باز کردند
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    34 17
    بزارید همدیگرو خوب بکشن بعد در یک غافلگیری، تورچیه و امارات و مصر و لیبی رو به خاک ایران ضمیمه می کنیم
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      20 5
      اقلیمک کرد را یادت بگی
  • GB ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    6 34
    ایول تورچیه ..
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      20 9
      زرت
  • سعید IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    7 4
    به نظر من عاقلانه ترین کاری که مصر میتونه بکنه اینه که فعلا سکوت کنه و بی طرف باشه تا بعدا بتونه موج سواری کنه
  • علی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    29 10
    حفتر مساوی السیسی , هر دو دیکتاتور و مزدور عربستان و امارات
  • سوسان IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    43 28
    تجهیزات ترکیه پیشرفته تر به نظر میرسه اما دخالت امارات باعث کند شدن پیشروی خواهد شد . ترکیه در دراز مدت به خاطر تجهیزات و تکنولوژی بومی این جنگ رو میبره و کاری از دست ارتشهای عربی بر نمیاد چیزی که میتونه ثابت بشه اینه که تانکهای بروز شده ترکیه و اف 16 های مونتاژ شده اون بسیار مجهز هستند و تجهیزات خریداری شده امارات بدون پشتوانه داخلی و فقط در حد یک بسته شیک و صادراتی باقی مونده اند و آخر سر اینکه یک کلاشینکف تولید داخل از یک تانک مدل صادراتی کاراتره
    • امیر IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      30 28
      ترکیه انقدر اف شونزدهاشو ارتقا داده که حتی از سوخو پنجاهوهفت هم گوی تر شدن اگر حفتر خیلی پیشروی کنه ترکیه مستقیما وارد عمل میشه اونقت دیگه چند روزه کار حفتر تمومه البته ناو هواپیمابر ترکیه در حال تموم شدنه فکر کنم ازش استفاده کنن
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      8 12
      حاجی اون ناو یه نسخه از ناو خوان کارلس اسپانیا هست به خاطر کوتاه بودن باند پرواز و کوچک بودن ناو نمی تونه هواپیما حمل کنه پس به عنوان بالگردبر استفاده میشه فقط میتونه دوتا هواپیما عمودپرواز مثل f35حمل کنه که نداره
    • امیر IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      19 4
      ترکیه تونسته پنج تا اف 35 از آمریکا وارد کشورش کنه در ضمن میوه از پهپاد میوس و گوکسونگور که هروشون ما فوق صوت هستن استفاده کنه در ضمن به هر حال خودش ساخته ناو هواپیمابرو
    • US ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      5 21
      F16 های امارات و اسرائیل پیشرفته ترین اف۱۶ های جهان هستن
  • متوهم در 4 بعد IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    11 17
    هم اکنون نیروهای ژنرال خلیفه حفتر پلنگ در حال بازیابی نیروهای خود برای یک حمله برق آسا هستند، از آن طرف نیروهای وفاق ملی در لاک دفاعی و آماده برای دفاع از پایتخت بوده و در صورت امکان با استفاده از یک ضد حمله قدرتمند پاسخ حفتر پلنگ را بدهند، جنگ در لیبی به خوبی پیش می‌رود، اماراتی ها و مصریان از آن طرف هم ترکیه و قطر ، هر دو طرف با نیروهایشان به خوبی از خجالت هم در آمدند، غافل از اینکه ایران در حال جمع کردن یاران عمر مختار از قبایل بیابان نشین لیبی است، تا ملت مستضعف و مظلوم لیبی را از شر کشور های تازه به دوران رسیده و متوهم نجات دهد.
    • بهزاد AM ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      12 3
      به حول و قوه الهی تا پایان تابستان پرونده حفتر بسته میشه.
  • IN ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    37 10
    چقدر بدم از امارات میاد. منفور ترین کشور و حاکمانش اماراته. امیدوارم ترکیه مستقیم بیاد امارات رو تصرف کنه و یه حالی از این شیخک های بی مصرف بگیره
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      14 15
      یادت باشه ترکیه ۲متر ساحل با خلیج فارس داشته باشه کهکشان رو با نام خلیج ترک پر میکنه همین الانم به خاطر چند متر ساحل عثمانی در گذشته با نام جعلی خلیج بصره داره لجن پراکنی میکنه
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    4 12
    همچین بد هم نشده که.تو این 5 سال کلی پیشرفت نظامی کردیم و اعتبار منطقه ایمون بیشتر شده. فرض کنید زمانی که داعش بود توافق نمی کردیم اون موقع قطعا شرایط فرق می‌کرد انصاف داشته باشید حالا شاید استفاده سیاسی کرده باشند ولی از تجربه های مذاکراتی دیگر بهتر بوده. حالا بهانه خروج از npt رو هم داریم این همه هم از خود کفایی رسیدیم در خیلی موضوعات مثل بنزین و وابستگی کمتر به نفت هم چنین کشور های عربی هم دچار اختلاف شدن(قطر) و هم فرسایش در یمن حالا دیگه وضعمون با 5سال پیش متفاوته و داریم به آمریکا زور میگیم.
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      6 10
      وقایع مملکت و منطقه کاملا برعکس حرف های تو رو میگه
  • علی IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    31 33
    یاشاسین ارتش قدرتمند ترک.درودبرشما.
    • IT ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      13 20
      حیف که روزه ام. وگرنه میخواستم یه چیز خیلی بد برات بنویسم
    • ایران IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      23 21
      زنده باد 30 میلیون کورد ترکیه
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      13 13
      حواست باشه اینجا ایران و بیگانه استعمال نکن
    • ناشناس IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      16 10
      اولا کورد های ترکیه بیست میلیون جمعیت شأن است دوما کورد های ترکیه از تروریست های پ ک ک و ایران نفرت دارند من دوست کورد ترکیه ای زیاد دارم
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      6 11
      یاشاسین سمبلهای بلاهت
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    16 3
    حاکم امارات که دست نشانده امریکا و اسراییل است و در حال اجرای فرامین اربابان خود هست. غربی ها به این نتیجه رسیده اند که با درگیری بین کشورهای اسلامی این کشورها را دچار تفرقه و جنگ های بی معنی بکنند و از یک سو غرب با فروش سلاح و مهمات سود ببرند و از سوی دیگری اتحادی بین مسلمانان شکل نگیرد. طالبان و داعش و بوکو حرام و جندالشیطان و لشگر جنگوی و... با برنامه غربی ها یا براه افتادند و یا تغییر سیاست دادند
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    17 5
    هردوشرورند امیدوارم بزنن همدگرو تیکه پاره کنند
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    14 2
    این همه پول مسلمانها رفته کشورهای غربی شده اسلحه و حتی یک تیر فشنگ هم برای رفاه خودشان و نابودی دشمن مشترکشان استفاده نمی شود.بلکه فقط برای دم تکان دادن برای اربابهای چشم آبی و کشتن همدیگر استفاده می شود... ای خاک ......
  • آرارات IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    15 15
    دوستان عزیز،مردم عزیز ایران آخر و عاقبت قبول کردن خواسته های آمریکا و اروپا میشه وضعییت لیبی،یک نگاه کوتاه به وضعییت کشور و مردم لیبی قبل از توافق هسته ای و بعدش ببینید.خواهش میکنم یک سرچ ساده بکنید.اسم برجام از دهن هر مسئولی بیرون میاد اون آدم خائن هست
  • سرباز IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    22 21
    اونایی که پز تکنولوژی ترک ها رو میدن مگه همین ترکیه رو در سوریه له نکردیم این ترک ها هرگز ابر قدرت نمیشن چون ایده اولوژی قوی ندارن امارات و مصر هم مالی نیستن زنده باد پیروان اهل بیت
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      21 1
      راس میگی خاک ترکیه دست سوریه هست اصلا یادم نبود
    • مینا IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      16 4
      میگم یه نگاهی به تاریخ ایران و کشورهای منطقه داشته باشی بد نیستا.... یه کشورهایی داریم تاریخ سازن یه کشورهایی داریم توهم تاریخ سازی دارن.... هندی تبار ها همیشه توهمشو داشتن
  • کامران IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    21 20
    بی شک عثمانی ها و طرفداران فاشیست آن در سرزمین ایران آریای از فاشیست ترین انسانهای روی زمین هستند به امید نابودی انها
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      20 9
      سرزمین عاریایی دیگه کجاست ایران سرزمین ترکهاست
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    14 2
    سلام تنها راه ختم جنگ های نیابتی حمله مستقیم به امارات و پوشاندن این شیخ نشین است که در یمن و لیبی و خیلی جاهای دیگر دخالت می کند
    • ایران IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      3 14
      حححح پانترکو
  • DE ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    12 4
    بلاخره مردم لیبی به دمکراسی رسیدند .
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    23 10
    مصر و امارات در برابر ارتش قدرتمند تورک هیچ شانسی ندارن
    • ایران DE ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      5 19
      دوران ترک تاری تموم شده ، تازه داره نوبت بازگشت مصر و ایران میشه
    • US ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      0 19
      بودجه ی خرید تعدادی از اف۱۶ های ترکیه رو امارات پرداخت کرده . استعمار عثمانی احیا نخواهد شد
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    16 7
    اارتش ونیروی هوایی امارات با توجه به بعد فاصله واستیجاری بودن نیروها هیچ حرفی برای گفتن ندارد آنها فقط می‌توانند مزدور استخدام کنند وسلاح به خلیفه برسانند ارتش ترکیه با توجه بزرگی وتجهیزات خوب اما در عراق وسوریه نشان داده دربیرون از مرزهایش موفق نمیشود در گیری در لیبی مانند یمن برای امارات پرهزینه است ومنابع مالی آش رانابود میکند وبرای ترکیه هم هزینه هم سرافکندگی خواهدداشت وهم بدهی های آنها را افزایش خواهد داد امریکا واسراییل برای ترکیه در لیبی برنامه دارند مانند عربستان در یمن
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      11 4
      اتفاقا ارتش ترکیه در خارج از مرزهایش همیشه پیروز شده و تنها مانع برایش همه جا یا روسیه بوده یا آمریکا که با وجود این دو ابرقدرت بازهم به خواسته هایش رسیده شما از روی چه حسابی چنین نظری دادید من نمیدانم
  • رضا IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    9 2
    گذر زمان همه چیز را ثابت خواهد کرد ترکیه یا مصر و امارات؟
  • US ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    0 11
    تا اونجایی که من میدونم پول ۴۰ فروند از اف۱۶ های ترکیه رو عربستان و کویت و امارات پرداخت کردن .
  • علی خدایی IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    1 21
    در کل عردوغان رویایی عثمانی میبیند و حی دارد رویا میبیند و یادم میاد چند روز پیش دو تا شهرک را که نیرو های سراج تونسته بودند از حفار بگیرند عردوغان چنان در ترکیه سخنرانی کرده بود که میگفت در آینده نزدیک خبر های خوشی هم خوشی را از لیبی میدهیم واقعا خیلی خنده دار بود و سوریه را به ویرانی تبدیل کردند و الان نوبت لیبی شده که تروریستها را حمایت میکند با کمک آمریکا و اسرائیل
  • رضا IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    11 8
    ما ترک ایرانی هستیم. سرباز ینی چری سلطان سلیم نیستیم قزلباش شاه اسماعیلیم
    • امیر IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      21 1
      من خودم قزلباش هستم ولی دلیل جنگ با سلطان سلیم به خاطر تحریک انگلیس بود که دو حکومت ترک رو به جون هم انداختالا باید با متحد شدن نقشه های انگلیس رو به هم بزنیم
  • رضا IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    3 14
    با سلام ما همه شعیه ایرانی هستیم ترک و عرب و کرد شعیه ایرانی هیچگاه مزدور کشورهای خارجی نمی شوند ترک شیعه وکرد شیعه و عرب شیعه و حتی افغانی وپاکستانی و عراقی و ترکیه ائی و لبنانی شیعه ایران اسلامی را به خاطر ولایت امام خامنه ائی با هیچ جیز معاوضه نمی کنند چون ولایتمداری بر قوم گرائی برتری دارد به نظر بنده حکومتی باید درلیبی سرکارآید که ناشی ازخواست مردم آن کشور باشد ما باید طرفدار حق باشیم طرفدار استقرار حاکمیت مردم باشیم
    • یاسر IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
      1 0
      اهل سنت فراموش نکن جانم فدای رهبرم از طرف یه جوان بلوچ شیعه سنی برادرن فدای اقامون
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    1 3
    ما شانسی که آوردیم بعد از سقوط شاه، انقلابیون وارد فاز جنگهای مسلحانه که قدرت‌های بزرگ و یا منطقه ای دخالت کنند و یا محاصره شهرها برای کسب قدرت نشدند. یه مختصر زد و خوردی بود، تقریبا تموم شد. امان از قدرت طلبی که ریشه همه منازعات دنیاست.
  • فقط اتحاد مسلمین جهان NL ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    20 3
    این چه حس زشتی هست یک عده غربگرا ی تجزیه طلب و یک عده خود آریایی پندار نسبت به کشور دوست و مسلمان ترکیه دارند . ترکیه و دولت عثمانی سابق کار ناتمام عربها و مسلمانان را در اروپا و شکست در اسپانیا را به پایان رساندند مسلمانان عثمانی پدر اروپا را در آوردند و بیزانس و بالکان و اتریش را تحت پرچم اسلام در آوردند . در جنگهای صلیبی غرب وحشی را به زانو در آوردند . تنها کشور مسلم است که در جنگ گالیبولی متفین را شکست دادند . هم اکنون ترکیه خط مقدم اسلام در اروپا است ... پس دست از نژاد پرستی و قومگرایی بردارید ما هیچ نژاد خالص نداریم . نژاد آریایی بعد فتح اسلام و با ورود عرب و مغول ارمنی و ترک و غیره وجود خارجی نداره و یک توهم است قیافه مردم خاورمیانه همه مثل هم است و نژاد آریایی از بین رفته هیچ سنخیتی بین مردم الان ایران با زمان هخامنشیان نیست پس دست از این حرفها بردارید و فقط اسلام . اگر اسلام نباشه اتحاد مردم ایران از بین میره گول شیکه ماهواره ای را نخورید این دین است که ایران را حفظ کرده
    • ایران IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      3 21
      خودت معلومه مغولی
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    2 3
    چه قدر خدا رحم کرد یعنی اگه شیخ سازندگی زنده بود با حسن فریدون دست به یکی میکردن الان وضعیت ما هم مثل لیبی بود
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    2 14
    به امید نابودی نیو عثمانی متجاوز ومحاکمه اردوغان نسل کش وکووک کش
    • محمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
      3 1
      شما بهتره قبل از هر کاری دوباره و از اول شروع کنی به آموزش زبان فارسی و نوشتن صحیح جملات بعداً نظر خودتو منتشر کنی آقای کووک کش زبان فارسی را پاس بداریم
  • گربه نره IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    11 7
    جوجه تیغی بدنساز راس میگه ما باید حمله کنیم و خاک جدا شده وطنو پس بگیریم اماراتو بحرینو کویتو
    • AR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
      3 22
      ترکیه کثیف ترین پلیدترین کشور است،خدا نابودشده کند
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      7 0
      النگوهات نشکنه یوقت مواظب باش
  • محمد IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    0 0
    خواهش میکنم دیگر مثل کشورهای استعمارگر رفتار نکنید جنگ چیه هیچ کدام طرف .ما نیستیم
  • خان اوغلان.اهری IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    5 0
    یک سئوال در مورد ریسک های امارات؟ امارات فقط به دلیل پول زیاد پشتیبانی لجستیک علیه دولت قانونی لیبی و حضور های یمن انجام می دهد آیا نگران نیستند که جغرافیای کوچک امارات و مناطق حیاتی اش فقط با ۱۰تا ۲۰موشک به ویران ای تبدیل و این شیخ نشین به صحرای ۵۰سال پیش تبدیل شود.
  • زینل IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    2 0
    خداوند وعده پیروزی به مستضعفین را داده ودیدیم مردمی ایمان وعقیده دار یمنی بادست خالی چگونه شش سال مقابل دولت بی تدبیر سعودی باملیاردها دلار نفتی ایستادن وبلطف خدا پیروز شدن الحمدلله
  • Reza IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    16 8
    من یک ترک زبانم و ایرانی.هر کس بدخواه ایران باشه ترک و فارس و عرب فرقی داره دشمنی و تکلیف دشمن هم معلوم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس