محمدصادق جوادی حصار

اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که قانون و انتخابات تا جایی برای آنها اصالت دارد که گزینه‌های جریان چپ را از صندوق خارج کند وگرنه بی‌اعتبار است و باید به آن حمله کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

"انتخابات" در ایران بی‌اعتبار است چون ما پیروز نشدیم!

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در مصاحبه با اعتمادآنلاین گفته است: امروز تقریباً به دلایلی انتخابات از فرم انتخاب کردن واقعی و مستقیم خارج شده و انتخاب غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

او می‌افزاید: یعنی اول هر کاندیدایی باید توسط شورای نگهبان گزینش شود، اگر مناسب تشخیص داده شد، مردم می‌توانند او را انتخاب کنند. در چنین شرایطی تقریباً غیرممکن است گزینه‌ای از صافی نظارت سلیقگی شورای نگهبان عبور نکرده، بتواند کاندیدا شود و در انتخابات شرکت کند.

جوادی‌حصار در صحبت‌های خود همچنین اینطور اظهار کرده است که اکثریت مردم با متدی که الان اجرا می‌شود دیگر رغبتی به مشارکت در انتخابات ندارند! [۱]

*آقای جوادی‌حصار در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده و از این می‌گوید که مردم با متد فعلی تمایلی به مشارکت ندارند که گویی فراموش کرده آقای روحانی بعنوان رئیس‌جمهور غایی اصلاح‌طلبان با همین ساز و کار انتخاباتی بر تخت پاستور نشست و ایضا چپ‌ها در همین متد انتخاباتی بود که مجلس دهم و شورای شهر دوره پنجم را فتح اکثریتی کردند و مارش پیروزی نواختند...

و اینجاست که مشخص می‌شود انتخابات و قانون تا جایی برای اصلاح‌طلبان از اصالت برخوردار است که گزینه‌های آنها را از داخل صندوق‌های رأی خارج کند وگرنه بی‌اعتبار است!

بحث کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات نیز به دلیل کارنامه بد اصلاح‌طلبان و ایضاً تشویق‌های آنها به تحریم انتخابات بود نه به دلیل ساز و کار انتخاباتی که بخشی از قانون است و به نوعی مستظهر به رأی همین مردم نیز هست.

اینکه در ایران ما شاهد چنین اتفاقی هستیم که رجال یک جریان سیاسی خاص به جنگ قانون هم می‌روند؛ جای تأملات بسیاری دارد.

***

جوانان اصلاح‌طلب تقاص چه چیزی را می‌دهند؟

انتظارات حزب کارگزاران از لیدر اصلاحات

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و عضو برجسته حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از مصاحبه با شماره چهارشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره علت انتقادات اخیر برخی مقامات بلندپایه این حزب از لیدر اصلاح‌طلبان گفته است: اگر انتقادی صورت می‌گیرد به‌دلیل این است که ما انتظار داریم رئیس دولت اصلاحات در تصمیم‌گیری‌ها نقش پررنگ‌تری ایفا کنند. ما امیدواریم رئیس دولت اصلاحات اعمال مدیریت بیشتری در مورد ضعف‌های جریان اصلاحات داشته باشند تا بتوانیم در آینده این ضعف‌ها را پوشش بدهیم.

او می‌افزاید: حزب کارگزاران جایگزینی برای رئیس دولت اصلاحات متصور نیست و کسی نمی‌تواند جای ایشان را در رهبری جریان اصلاحات پُرکند. ما معتقدیم رئیس دولت اصلاحات یک امکان فوق‌العاده برای جریان اصلاحات، جامعه و نظام جمهوری اسلامی است. در نتیجه دلیلی وجود ندارد که کسی بخواهد چنین سرمایه مهمی را نادیده بگیرد. این موضوع به هیچ‌عنوان در حزب کارگزاران سازندگی مطرح نیست. ما در گذشته درباره آیت‌ا... هاشمی نیز چنین مسائلی را مطرح کردیم. ما معتقد بودیم نباید آقای هاشمی را منحصر به حزب کارگزاران سازندگی کنیم و ایشان را در یک چارچوب محدود تعریف کنیم...در شرایط کنونی نیز براین باور هستیم که رئیس دولت اصلاحات به همه جریان اصلاحات تعلق دارند و کسی نمی‌تواند ایشان را در یک حزب و گروه محدود کنند. به‌نظر می‌رسد برخی از دوستان علاقه دارند رئیس دولت اصلاحات را منحصر به خود کنند. این نظر برخی از دوستان است که ما به‌نظر آنها احترام می‌گذاریم اما این دیدگاه را به حال جریان اصلاحات مفید نمی‌دانیم. ما معتقد به ساختار جدید رهبری در جریان اصلاحات هستیم که در این ساختار جدید نیز رئیس دولت اصلاحات نقش محوری دارند.

مرعشی در این مصاحبه انتقاداتی را از شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز مطرح کرده و اینطور گفته است که این شورا اگر قصد داشت برای حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و کیفیت حضور آنها تصمیم‌گیری کند باید قبل از اینکه وضعیت جریان اصلاحات به این نقطه (تحریم انتخابات) برسد این تصمیم‌گیری انجام می‌شد تا احزاب اصلاح‌طلبی که قصد داشتند در انتخابات شرکت کنند زمان کافی برای زمینه‌سازی مشارکت در انتخابات داشته باشند. [۲]

*قبل از مرعشی، عضو دیگر حزب کارگزاران یعنی هدایت‌ا... آقایی نیز در سخنانی از این گفته بود که شورایعالی سیاست‌گذاری از اول هم تصمیم‌گیر نبوده و اصلاح‌طلبان به سمت رادیکالیسم حرکت می‌کنند. [۳]

اگرچه به دلیل رویکرد منتقدانه حزب کارگزاران نسبت به برخی حرکات اصلاح‌طلبان همواره بین آنها بگومگوهایی وجود داشته است اما حضور این حزب در انتخابات مجلس یازدهم علیرغم تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان، خشم ستاد جریان چپ را برانگیخته است.

خشمی که سخنان اخیر کرباسچی در انتقاد از لیدر اصلاح‌طلبان بر عمق آن افزود و واکنش‌هایی را سبب شد.

اظهارات مرعشی نیز یک تقلا برای جلوگیری از وقوع آنتاگونیسم در اردوگاه اصلاحات و بین حزب کارگزاران و ستاد جریان سیاسی خاص است.

البته از این حقیقت نباید غافل ماند که کارگزارانی‌ها به روز حادثه از ستادی‌های چپ نیز اصلاح‌طلب‌تر خواهند بود و دستگیری عده‌ای از رجال این حزب در فتنه سال ۸۸ گواه این مدعاست.

در حال حاضر و در سطح عمومی اردوگاه جریان چپ این تصور وجود دارد که لیدر اصلاحات از عملکرد مطلوبی برخوردار نیست.

انتقادات می‌گوید او نمی‌تواند انتظارات تکنوکرات‌ها و تندروها را به نحو دلخواهشان مرتفع کند و این مسئله نارضایتی کسانی در ستاد کارگزاران و ایضا در "هسته سخت اصلاحات" را سبب شده است.

تکنوکرات‌ها انتظار داشتند خاتمی از یک لیست حداقلی در انتخابات حمایت کند و زیر بار تحریم خاموش انتخابات نرود و اعضای هسته سخت نیز اگرچه توانستند حمایت ضمنی آقای لیدر در تحریم خاموش انتخابات را بگیرند [۴] اما سابقه نشان می‌دهد که آنها به رسا نبودن صدای این حمایت معترض‌اند و همچون سال‌های دولت اصلاحات معتقدند که خاتمی نمی‌تواند محملی برای مطالبات آنها باشد.

برزخ اشاره شده در کنار عدم توبه خاتمی از فتنه سال ۸۸؛ موجبات یک محاق بزرگ برای جوانان اصلاح‌طلب را فراهم آورده است.

***

مشکل مردم ایران عدم نظارت بر قیمت‌هاست نه عدم توانایی برای تهیه غذا

پیشنهاد "خروج" علیه گرسنگی ایرانی‌ها!

فرشاد مؤمنی، اقتصاددان و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان به تازگی طی اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته است:

"مسئولان رسمی کشور که سخنگویی می‌کنند من نمی‌دانم با چه سطح از مطالعات این گونه صحبت می‌کنند. به طور مثال می‌گویند مردم خیالشان راحت باشد که ما به اندازه‌ی کافی مواد غذایی وارد کرده‌ایم. صرف نظر از اینکه چرا به جای تقویت بنیه‌ی تولید داخلی همیشه ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنید، حتی اگر بخاطر دقت و توجه از آن‌ها تقدیر کنیم این حرف برای جمعیتی با این پوشش نه تنها اطمینان خاطر ایجاد نمی‌کند بلکه نفرت آفرینی می‌کند به دلیل اینکه ماجرای آن‌ها این نیست که دسترسی به مواد غذایی از نظر وجودش در جامعه ندارند ماجرا این است که قادر به تأمین مالی برای تهیه‌ی آن غذا نیستند! بنابراین اینکه وارد کرده‌اید تا حدودی ممنون هستیم ولیکن به هیچ وجه گره آن‌ها را باز نمی‌کند. "[۵]

*ایران اسلامی به دلیل عملکرد بد اصلاح‌طلبان در دولت و مجلس، با مشکلات عدیده‌ای در مسائل اقتصادی و ایضا در معیشت مردم مواجه شده است.

مشکلات عدیده‌ای که عده‌ای خاص با بزرگنمایی از آنها قصد ایجاد فتنه اقتصادی دارند تا کلیت کشور و مردم را به آتش بکشند.

و متأسفانه شاهدیم که در این زمینه فیلمی مثل "خروج" (آخرین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا) نیز ساخته می‌شود که به جای بیان راه حل‌های مسئله، مستقیما آدرس خیابان و اغتشاش و بستن جاده و بزرگراه را به مردم می‌دهد!

این در حالی است که مشکلات اقتصادی راه حل‌های معقولی مثل رأی خوب دارد و اغتشاش و اعتراض نیز جز بدتر کردن اوضاع و افزودن ناامنی به آنها هیچ ثمره دیگری ندارد.

در این میان یک تهدید بزرگ به اسم "سیاه‌نمایی" نیز وجود دارد که می‌تواند بر احساس ذهنی صعوبت مشکلات بیافزاید.

و به زعم برخی محافل تحلیلی؛ گزینه اصلی که فرماندهان فتنه اقتصادی روی آن حساب باز کرده‌اند همین سیاه‌نمایی و شکل‌گیری اعتراض احساسی در پیامد آن است.

آقای مؤمنی اقتصاددان است اما معلوم نیست چرا در ظاهر امر از این آمار ثبت شده در محافل بین‌المللی خبر ندارد که ایران در شاخص گرسنگی GHI جزو سیرترین کشورهای جهان است. [۶]

بله! به یمن مدیریت اصلاح‌طلبانه دولت آقای روحانی و مجلس دهم، مردم ایران امروز با سختی بیشتری می‌توانند گوشت قرمز بخرند، لبنیات با قیمت‌هایی بیشتر و افزاینده به آنها عرضه می‌شود و حجم بیشتری از درآمد مردم نیز بایستی صرف تهیه غذا شود.

اما آیا رواست که به این بهانه دروغ‌های بزرگ به مردم گفته شود، دستاوردهای کشور زیر سؤال برود و مثلا توییت‌های ترامپ درباره وجود گرسنگی در ایران با افاضات اقتصادی بازتولید شود؟

ما معتقدیم القای این حرف که اکثریت "مردم ایران قادر به تأمین مالی برای تهیه‌ی غذا نیستند"، می‌تواند منجر به ایجاد فتنه اقتصادی شود و همانطور که سبب‌ساز هدر رفتن خون ده‌ها نفر در دو پیش‌لرزه دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ شد؛ باز هم می‌تواند در خیابان‌ها حمام خون به راه بیاندازد. چه اینکه مشکل مردم ایران گرانی و عدم نظارت بر قیمت‌هاست نه عدم توانایی برای تهیه غذا!

و مقصر احتمال وقوع فتنه اقتصادی نیز کسانی هستند که از وضعیت موجود کشور سیاه‌نمایی کردند، از بزرگنمایی مشکلات هیچ اِبایی نداشتند و به هر بهانه‌ای گرفته از سیل تا زلزله و کرونا و... به جای امید دادن به مردم، اهل القای ناامیدی هستند.

گفتنیست، فرشاد مؤمنی در کنار اصرار بر وجود گرسنگی در ایران، در سخنان دیگری به احتمال وقوع اعتراضات اقتصادی در ایران نیز اشاره کرده است!

***

۱_ https://etemadonline.com/content/۴۰۳۷۱۰

۲_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۸۷۶۹۸

۳_ mshrgh.ir/۱۰۶۸۷۰۲

۴_ mshrgh.ir/۹۷۶۴۰۲

۵_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۴۲۶۹۷۶

۶_ mshrgh.ir/۹۴۴۹۸۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حسين DE ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    9 0
    آقاى مرعشى اگرتو داراى درك و شعور هستى لطفا"بگو چه تفاوتى بين جريان اصلاح طلبان و كارگزاران سازندگى وجود دارد؟ منظور از تفاوت تفاوت ماهوى در زمينه هاى اقتصادى،سياست داخلى وخارجى،فرهنگى و اجتماعى ميباشد مطمئن باش تو داراى يك چنين درك وشعور ساده نيستى،شماها (اصلاح طلبان و كارگزارانيها) همتون سروته يك كرباسيد نه بيشتر با اين تفاوت كه در يك مورد با يكديگر رقابت ميكنيد و آن خيانت به آرمانها و اهداف انقلاب پر شكوه ايران است.
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      6 0
      اصلاحات و کارگزاران سر و ته یک کرباس هستن و فقط بفکر منافع جناحی و شخصی خودشون هستن و اصلا"بفکر مردم نیستن .
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      4 0
      لیبرال های غربگدا اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
    • SE ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      1 0
      و رقابت بر سر سهم بیشتر از قدرت و چپاول ثروت مردم
  • علی رضایی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    8 1
    اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که قانون و انتخابات تا جایی برای آنها اصالت دارد که گزینه‌های جریان چپ را از صندوق خارج کند وگرنه بی‌اعتبار است و باید به آن حمله کرد. در تعجم که کلمه چپ را برای این جماعت به کار می برید. یک مشت سرمایه دار ، رانت خوار ، طرفدار امپریالیسم فرهنگی و نظام نتولیبرال اقتصادی غرب . با حتی برخی دارا بودن ثروت های هزار میلیاردی ، اینها چپ نامیده می شوند. و جالب است که خودشان هم خودشان را چپ می نامند . یعنی سوپر انقلابی و طرفدار مستضعف . و مخالفانشان را راست می نامند . مشی اسلامی نه چپ گرایی و نه راست گرایی است. اما لطفا کلمه چپ را برای اینها به کار نبرید .
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    10 0
    پیشنهاد خروج علیه گرسنگی را هرچ کس نمیدهد جر "کرسنگان قدرت و بیت المال"
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 5
    فرقی نمیکند دلیل کمبود کالاست یا عدم نظارت روی قیمت ها یا کاهش قیمت خرید مردم ذهن تحلیل گر ندارند وقتی از یه چیزی عصبانی بشوند دنبال دلیل نمیگردند میریزند بیرون
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    8 0
    مشرق جان یه سیاستمدار اصلاح طلب معرفی کن که مردم رو تشویق به مطالعه کرده باشه منکه هرچی گشتم پیدا نکردم،حجاریان یه چیزایی گفته ولی اونم قصدش خونه ی تیمی بود ،اگه خبر داری یکیشونو اسم بیار
  • سید IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    10 0
    هرچه نادان تر، بی کفایت تر و هرچه بی کفایت تر،اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر، تهوع آورتر! مانند همین تهوع آورانی که در این بخش سخنانشان را خواندیم!
  • سید IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    9 0
    چه خوب بود اگر جناب مرعشی به این توصیه عمل می کرد که به اندازه دانایی اش سخن بگوید نه به اندازه دارایی اش!!!!!!!
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    12 1
    تزویر نیرنگ و فریب سه رکن اصلی ریشه در اصلاح طلبی دارد اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که قانون و انتخابات تا جایی برای آنها اصالت دارد که گزینه‌های جریان چپ را از صندوق خارج کند وگرنه بی‌اعتبار است و باید به آن حمله کرد. اصلاح طلبان با سیاه نمایی دولت بهار توانستند هم در مجلس هم در دولت به قدرت برسند و هردو را در دستشان بگیرند ایران در مجلس دهم و دولت یازدهم و دواز دهم شاهد یک مجلس اکثریت رانتی و وکیل الدوله و یک دولت رانت خوار ۹۹درصد اشرافی بود نتیجه وخروجیش فقط در چند کلمه خلاصه میشود دلار شانزده هزار تومانی پراید صدمیلیون تومانی عایدی مردمی که به ایشان اطمینان کردند
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    6 1
    نادانی که فکرمیکند بسیارداناست باعث خون ناحق میشود اماخلیفه الهی بامشیت ودانش الهی به حساب همه مدعیان دانایی وخونریزان مردم فریب را باعدالتش دوا میکند اللهم عجل لولیک الفرج که باآمدن او زمین دستوررویش آسمان فرمان بارش ونظام هستی ثمراتش رابه انسان وبخصوص مردم ایران ویمن میدهد . چه کسی فکرمیکرد یک سید باقرآنی دردست ماهواره نوربه فضابفرستد وفرزندان دیگرش آتش خشم خود را در چشم شیر شعله ورکنند ؟ بگذاریدتلاش خودشان رابکنند شمشیر ذوالفقار دردست مواظب است وبزودی خواهدآمد . همه چیز مثل یک رویای باورنکردنی بنظر میرسد . مهدی جان ! جان من واولادم ومدرومادرم بفدایت که هرگزمارافراموش نکردی ولاما میل یاری و همیاری کرده ای . متسرباران خوبی خواهیم بود ماهمان مردمی هستیم که جداعظمت رسول الله ..ص.. مارا به اصحابش معرفی کرد . لبیک یاجان جانان نیکترین گلرخان ؛
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    3 1
    همین که دارید ازشون خبر میذارید برای اینه که نمیخواهید از ذهن مردم برن این سوپاپهای اطمینان. ولی دیگه مردم گوششون از این حرفها پره. دیگه تمونه ماجرا.
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
      1 1
      گل گفتی. اگر مردم برسند به همین مرحله از هوشیاری که شما رسیده اید این بازی اصلاح اصول برای همیشه تمام میشود. بیست سال تیغمان زدند بی مروت ها.
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      0 0
      گل گفتی
  • علی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    7 0
    بی وجدانتر و بی ناموستر از این اصلاح طلبان خود پدر سوخته شان هستند
  • حسين DE ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    16 0
    آقاى جوادى حصار تو واقعًا دور چشمات وذهنت حصار كشيدى نه چيزى ميبينى ونه چيزى درك ميكنى در كعبه آمال تو وافرادى مانندتو و جريانات فكرى وسياسى شماها ، آمريكا و اروپاى غربى افرادى كه براى پارلمان كانديد ميشوند چه بصورت فردى و چه در ليست حزبى براى تاييد شدن بايد از هفت خوان رستم بگذرند ،مسئله تائيد صلاحيت كانديددادها تنها مختص ايران نيست در همه جاى دنيا اين مسئله وجود داره و از نظر من هم كاملًا درسته كسيكه كانديد ميشه تا در جامعه مسئوليتى بعهده بگيره بايد صلاحيت و توان مسئوليت پذيرفتن را هم داشته باشه بنابراين داشتن يك ارگان وسازمان براى يك چنين امر خطيرى لازم وضرورى است اگر همپالگى هات از نظر داشتن صلاحيت رفوزه شدند مقصر خودشون و عملكردشونه غير از اينه؟شوراى محترم نگهبان دلايل عدم صلاحيت دوستانت را به آنها ابلاغ كرد ولى چرا هيچكدام از دوستان جنابعالى جرئت نكردند دلايل عدم صلاحيتشون را منتشر كنند براستى چرا؟البته تفكر و نگرش مزخرف تو وجريانات و طيفهاى سياسى شماها فاقد هر گونه نگرش علمى ومنطقى است واين ذات شماهاست كه هم كور دل وهم كور ذهن هستيد شماها از پشت (حصار) ذهن عليل وبيمارتون چيزى رو درك نميكنيد،مردم دور قبل به شما رأى دادند ولى اين بار نه دليلش رادر عملكرد خودتان جستجو كنيد البته اگر داراى شهامت اخلاقى هستيد.
  • FR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    2 0
    واقعا حال آدم بهم میخوره از این چرت وپرت های اصلاح طلبان ...لیدر ؟!.... اصلاحات و سرمایه اجتماعی استفاده از کلمه لیدر به خودی خود کافیست
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    2 0
    بی شرف های فتنه گر ووطن قروش
  • SE ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    3 0
    از اولین انتخابات جمهوری اسلامی صلاحیت هر کاندیدایی باید توسط شورای نگهبان تائید می شد، اگر مناسب تشخیص داده می شد، مردم می‌توانستند او را انتخاب کنند. لذا قانون عوض نشده است چیزی که عوض شده منش و اهداف اصحالات است که دیگر در چهارچوب قانون اساسی و اهداف انقلاب و منافع مردم نیست و در پی تغییر قوانین و ساختار سیاسی کشور به نفع منافع گروهکی خود برای قبضه کردن قدرت و منابع ملی می باشند.
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    4 0
    جناب مرعشی اگه داماد مرحومتون نبود الان توی کرمان پوست پسته خرید و فروش می کردی !!!!!!!!!!
  • SE ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    2 0
    اصحالات از رئیس دولت یا همان رحم اجاره ای انتظار دارد که برای امکان چپاول بیشتر اصحالات از اموال و منابع ملی تلاش کند
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    فتنه گر کارتان تمام است جایگاهی در بین مردم ندارید پدر خوانده تان که راس فتنه بود با حول و قوه الهی در استخر تلف شد شما ها به زباله دان تاریخ ریخته شدید
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    0 0
    آقای مرعشی اصلاحات مرد برای همیشه مرد باور کن که مرده و باور کن که حضرت مسیح (ع) هم او را زنده نمی کند همانطور که کمونیست مرد و امام فرمود حضرت مسیح هم نمیتواند او را زنده کند امام در زمانی چنین فرمود که شوری سابق یک ابر قدرت بود شما هیچی نیسیتی
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    1 0
    با رانت یک غارتگر بیت المال از دهاتتان به تهران امدید و مثلا ادم شدید خیر
  • DE ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    0 0
    پیشنهاد "خروج" علیه گرسنگی ایرانی‌ها! در ایران گرسنه تر از اصلاح طلبچی ها وجود ندارد آنها لغتی بنام سیر شدن نمیشناسند با ولع گرگ گرسنه به جان پست و مقام و حقوق و...و بیت المال افتاده اند و بایستی عیله این گرسنگی وحشتناک اصلاح طلبچی ها قیام نمود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس