کد خبر 1070370
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
شورای نگهبان

اساس‌نامه فدراسیون‌های ورزشی که از آذرماه سال گذشته با تصویب هیات دولت به شورای نگهبان رفته، هم‌چنان در دست بررسی است.

به گزارش مشرق، به دنبال تغییرات متعدد روسای فدراسیون های ورزشی در زمان محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و جوانان، کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های بین‌المللی در نامه ای به کمیته ملی المپیک کشورمان خواستار اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها شدند.

 


در همان زمان بود که کیومرث هاشمی رئیس وقت کمیته ملی المپیک با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌ها، برگزاری انتخابات را تا زمان اصلاح و تصویب اساسنامه ها ممنوع کرد؛ به طوری که انتخابات ژیمناستیک در سال 95 لغو شد.

* آغاز فرآیند اصلاح اساسنامه از سال ۹۶
در سال ۹۶ وزارت ورزش و جوانان تصمیم گرفت تا با تشکیل کارگروهی، نوشتن اساسنامه جدید را آغاز کند. ریاست این کارگروه بر عهده محمدرضا داورزنی معاون وقت حرفه‌ای و قهرمانی بود. هدف از نوشتن این اساسنامه که استانداردهای بین المللی را نیز رعایت کرده، دوری از تعلیق بود. در این اساسنامه نظارت دولت در سیاست‌گذاری کلان دیده شده است.

* اعمال برخی محدودیت ها برای ریاست
یکی از نکاتی که در این اساسنامه دیده شده بود "شغل نبودن ریاست فدراسیون‌های ورزشی" بود اما این اساسنامه در ادامه دستخوش تغییر شد؛ به این صورت که ریاست همچنان شغل محسوب می‌شود. بنابراین دو شغله ها و بازنشستگان نمی‌توانند این پست را عهده دار شوند. در تبصره ماده ۱۹ اساسنامه به شغل بودن ریاست، دبیرکلی و خزانه‌داری اذعان شده است.
نکته دیگری که در اساسنامه در خصوص ریاست فدراسیون به چشم می‌خورد، محدودیت سنی است. در ماده 22 شرایط نامزدهای ریاست فدراسیون‌ها حداقل 35 و حداکثر 65 سال در نظر گرفته شده است.

* وزارت ورزش همچنان در انتظار تصمیم شورای نگهبان
بالاخره بعد از برگزاری جلسات متعدد، این اساسنامه زمستان ۹۶ به کمیسیون فرعی دولت رفت و تصویب شد. هیات وزیران در جلسه ۱۷ آذرماه ۹۸ آن را تصویب کرد تا برای تایید نهایی به شورای نگهبان برود.
قرار بود شورای نگهبان تا پایان سال ۹۸ این اساسنامه را تصویب کند اما هنوز خبری از تایید نیست تا تکلیف برخی فدراسیون ها که به این موضوع ارتباط دارند، مشخص نشود.
وزارت ورزش برای مشخص شدن ریاست برخی از فدراسیون ها که با سرپرست اداره می شود، به تایید اساسنامه از سوی شورای نگهبان نیاز دارد تا بتواند برنامه های خود را پیش ببرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس