کد خبر 1070329
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
بلاهایی که مصرف زولبیا و بامیه بر سر بدن می‌آورد

برخی افراد با افراط در خوردن مواد مضر به ویژه شیرینی جات در وعده‌های غذایی افطار و سحر باعث به خطر افتادن سلامت خود می‌شوند.

به گزارش مشرق، بر اساس تحقیقاتی که دانشمندان ارائه کرده اند، روزه داری در ماه مبارک رمضان می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی و سلامت بدن شود. اما یکی از نکات مهم برای سلامت بدن، داشتن رژیم غذایی مناسب در وعده‌های سحر و افطار است.

بیشتر بخوانید:

برخی افراد با افراط در خوردن مواد مضر به ویژه شیرینی جات در وعده‌های غذایی افطار و سحر، نه تنها به بدن خود کمک نمی‌کنند، بلکه باعث به خطر افتادن سلامت خود می شوند.

فرزانه خدایی منش، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک  گفت: زولبیا و بامیه یکی از خوراکی‌های محبوب و در عین حال پر ضرر در ماه مبارک رمضان است که مصرف آن در بین مردم مخصوصا روزه داران رواج دارد. زولبیا از موادی نظیر نشاسته، شکر فراوان و ماست تهیه شده که در روغن سرخ و در شیره غوطه ور می‌شود که با مصرف آن چیزی جز کالری زیاد وارد بدنمان نکرده ایم.

افزایش ناگهانی قند خون با مصرف زولبیا و بامیه

او افزود: این موارد درباره  بامیه نیز صدق می‌کند. قند موجود در زولبیا و بامیه بسیار بالا بوده و حاوی قند ساده است که به سرعت شکسته شده و وارد سلول‌های بدن می‌شود در نتیجه باعث افزایش ناگهانی قند خون و انسولین در بدن می‌شود.

خدایی منش ادامه داد: در تهییه زولبیا و بامیه از روغن جامد حاوی اسیدهای چرب با ترانس بالا استفاده شده که مصرف آن باعث گرفتگی عروق، بیماری‌های قلبی، بالا رفتن قند خون، بالا رفتن چربی و فشار خون و در نهایت سکته قلبی می‌شود.

او گفت: به طور کلی از مضرات خوردن قند و شکر می‌توان به کاهش هورمون رشد، کاهش عملکرد آنزیم ها، سرگیجه و خواب آلودگی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، کاهش تمرکز، افزایش اضطراب، افزایش ریسک ابتلا به انواع سرطان ها اشاره کرد.

خدایی منش در پایان تاکید کرد: سعی کنید در ماه مبارک رمضان قندهای سالم شامل انواع میوه‌های خشک مانند خرما، توت، انجیر، مویز و... را جایگزین شیرینی‌ها و دسرهای تهیه شده با قند و شکر کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    58 8
    خدا رو شکر که بی پولی و کرونا کمک مون کردن امسال زولبیا بامیه نخوریم.
  • جوجه تیغی بدنساز GB ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    12 12
    اگر تکه تکه هم شویم، دست از این دو شیرینی خوشمزه برنخواهیم داشت. اینو همه دشمنان بامببیا (بامیه-زولبیا) بدونند
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    12 2
    زولبیا و بامیه شیرینی ستتی ماست که قدیم با شیره و شیرین کننده های سنتی درست میشد به جای کوبیدن سنتهامون تبلیغ کنید شکر حذف شه
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
      3 0
      قربونت،مگه از اون شیره ها بریزن توش که از شهد و شیره ارزون تره!
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    10 1
    روزه بگیریم و عبادت کنیم و افطار زولبیا و بامیه بخوریم و حالشو ببریم که با این وضعیت احتمالا برای بسیاری این آخرین رمضان است
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    13 51
    یه ماه رمضان و یه زولبیا . ول کنید بابا
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    12 2
    خرما کیلویی خداتومن هم همینطور
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    6 7
    کارمندان محترم مشرق میدونید چرا حرفاتون تاثیری نداره؟چون خودتون اهل عمل به این توصیه ها نیستید. همین امشب افطار زولبیا بامیه تو خونه باشه حتما میخورید آبم روش فردام باشه باز میخورید خونه اقوام هم میخورید پس بیخود خبر الکی نذارید!
  • روزه دار IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    3 0
    ولی خدایی یکی از عوامل محرک من برای روزه گرفتن زولبیا بامیس
  • سپید DE ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    0 0
    سلام بخورید نوش جونتون سالی یه باره ان شاالله چیزی نمیشه
  • DE ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    سعی کنید در ماه مبارک رمضان قندهای سالم شامل انواع میوه‌های خشک مانند خرما، توت، انجیر، مویز و... را جایگزین شیرینی‌ها و دسرهای تهیه شده با قند و شکر کنید. از چاله درآیید و به چاه بیافتید !
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    بابا سالی یکبار زولبیا بامیه میخوریم در حد طبیعی و نه افراتش هیچ گونه مشکلی به وجود نمیاره بخورید نوش جونتون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس