کد خبر 1069784
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
لوگو سپاهان

پزشک سپاهان توضیحاتی را در خصوص تمهیدات لازم برای حفظ سلامت بازیکنان و ورزشکاران ارائه کرد.

به گزارش مشرق، دکتر عباس ربیعی در مورد اینکه آیا بازیکنان سپاهان در حال حاضر مشکلی از نظر بدنی و سلامتی دارند، گفت: نه خدا را شکر تا به حال مشکلی نداشته‌ایم. 

ربیعی ادامه داد: اخیرا مصاحبه‌ای داشتم که سوء‌تعبیرهایی از آن شد. از من سؤال شد که آیا اگر کسی کرونا بگیرد دیگر نمی‌تواند بازی کند؟ که من پاسخ دادم؛ در این مسئله مورد اثبات شده‌ای وجود ندارد که مثلا اگر یک نفر ویروس گرفت عمر ورزشی‌اش را از دست بدهد یا قلبش دچار بیماری عضلانی شود. چون ویروس جدید است و باید 6 ماه تا یک سال در جامعه پزشکی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تا اگر مشکل و شبهه‌ای وجود دارد مطرح شود. چیزهایی که الان مطرح می‌شود بیشتر فرضیات است. مثلا من دیدم یک نفر ریه‌اش مشکل پیدا کرد، دو هفته بعد عکس سی‌تی اسکن گرفت و مشخص شد هنوز علائمش وجود دارد یا شخص دیگری که از نظر بیماری خوب شده و ناقل هم نیست اما در عکس باز هم نشانه‌هایی دیده شد.

پزشک تیم سپاهان تصریح کرد:‌ حالا اینکه تا چند وقت بماند یا از بین برود را زمان نشان می‌دهد اما این طور نیست که هر کسی کرونا گرفت زندگی ورزشی‌اش تمام می‌شود. از طرفی فرض کنید یک در هزار، شخصی ممکن است اثرات بیماری در ریه‌اش بماند. این آمار کم است اما آن یک نفر کیست؟ آمار پزشکی با آمار جغرافیا، تاریخ یا ریاضی خیلی فرق می‌کند. در آمار پزشکی یک در هزار هم یک انسان است. یک نفر هم یک نفر است. آن یک نفر ممکن است فردی باشد که فعالیت‌های ورزشی زندگی اوست. به همین خاطر نمی‌توانیم بگوییم چون اثبات شده نیست. پس بیاییم بدون هیچ ناراحتی و استرسی کارمان را شروع کنیم. چنین چیزی نیست. اینکه درصدی از عوارض بماند و... این‌ها را گذشت زمان نشان می‌دهد.

ربیعی با اشاره به اینکه نباید ورزشکاران را نگران کرد، گفت: نباید بگوییم هر کسی کرونا بگیرد عمر ورزشی‌اش تمام می‌شود و استرس و نگرانی‌ بین ورزشکاران‌مان به وجود بیاوریم. البته این صحبت من به این منظور نیست که ببدون نگرانی ورزش را شروع کنیم. نه، هنوز استرس‌ها و نگرانی‌های ما باقی است و دوست داریم ورزشکاران زمانی به ورزش حرفه‌ای برگردند که مشکلی وجود نداشته باشد. ولی از آن جهت که بخواهیم همه را نگران کنیم که هر کسی کرونا گرفت دیگر نمی‌تواند ورزش حرفه‌ای کند، کار درستی نیست و نباید این نگرانی را در جامعه ایجاد کنیم. مسابقات زمانی باید شروع شود که این بیماری تهدیدی برای جامعه ورزش نباشد.

بیشتر بخوانید:

هشدار کاپیتان سپاهان در صورت ادامه لیگ

پزشک تیم سپاهان در مورد اینکه گفته می‌شود می‌توان لیگ را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون تماشاگر برگزار کرد، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک قسمت قابل انجام نیست. پروتکل‌ها یعنی فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، رختکن‌ها را ضد عفونی کنیم، وضعیت ورزشکاران را از نظر جسمانی و آزمایشگاهی به طور مرتب چک کنیم و... اما وقتی ورزشکار به زمین می‌رود و شانه به شانه و نفس به نفس درگیری‌های فردی ایجاد می‌شود، چیزی نیست که دست ما و ورزشکار باشد. بهتر است بگذاریم عزیزان متخصص ستاد کرونا که صاحب نظر هم هستند همه جوانب را بررسی کنند و مطمئنا آنها به خاطر مسئولیتی که دارند چیزی از نظرشان پنهان نمی‌ماند.

وی ادامه داد: پیشنهادم این است که این عزیزان خودشان با رعایت تمام جوانب و پروتکل‌ها تصمیم بگیرند و ما تابع آن باشیم. در ورزش‌هایی مانند فوتبال و کشتی واقعا نمی‌توان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد و این مساله از عهده ما خارج است، چون بازیکنان در زمین درگیر می‌شوند. قسمتی از این پروتکل‌ها کنترلش دست ماست منتها تا زمانی که بازیکن می‌خواهد وارد زمین شود. وقتی او وارد زمین شد نه خودش می‌تواند رعایت کند ونه کنترلش دست ما خواهد بود و ما نمی‌توانیم نظارتی روی آن داشته باشیم. شاید برخی بپرسند چرا بعضی سالن‌های بدنسازی اجازه فعالیت دارند؟ طبیعی است، چون در آنجا شخص با رعایت فاصله گذاری می‌رود و وزنه می‌زند. در سالن بدنسازی دو نفر با هم درگیری فیزیکی ندارند و یا مثلا زیر یک خم از هم نمی‌گیرند. لذا این مخاطرات کماکان وجود دارد. بنابراین اجازه بدهیم متخصصان تصمیم بگیرند و ما تبعیت کنیم.

پزشک سپاهان گفت: تمام تمهیدات ما برای زمانی است که بازیکن وارد چمن نشده، وقتی وارد چمن شد مثلا باید دو مرتبه قبل از بازگشت او به رختکن، رختکن را ضد عفونی کنیم. در بحث تغذیه، دوش، و یا استفاده از لوازم شخصی و ... پروتکل‌های وجود دارد که ما آنها را تدوین کردیم تا انجام دهیم اما همه اینها قبل از ورود بازیکن به زمین است.

ربیعی در مورد اینکه برخی تیم‌ها از بازیکنانشان اخیرا تست پزشکی گرفته و آیا سپاهان هم چنین برنامه‌ای را در دستور کار دارد،‌گفت: تستی که شما می‌گیرید برای همان زمان است. مثلا اگر امروز از بازیکن تست بگیرید و منفی باشد، این تست تا چه زمانی ارزش دارد؟ تا زمانی که نمونه را شخص می‌دهد و می‌رود. ممکن است او یک ساعت دیگر آلوده شود. مشکل تست این است. بحث این است که 27-28 بازیکن سر تمرین می‌آیند و از آنها تست گرفته می‌شود؛همه منفی هستند ولی از امروز تا فردا از کجا بدانیم که آنها مبتلا نشده‌اند؟ اگر یک نفر هم ناقل باشد به بقیه انتقال می‌دهد.

پزشک سپاهان در مورد غربالگری بازیکنان این تیم گفت: ما شاید اولین باشگاهی بودیم که در همان اوایل شیوع کرونا، غربالگری را انجام دادیم اما این چقدر قابل اعتماد است؟ تا زمانی که تست گرفته شده، بعدش را نمی‌دانیم و شاید بازیکن در بیرون از محیط تمرین گرفتار شود و علائمی هم نداشته باشد. نمی‌توانیم هر روز از بازیکنان تست بگیریم و این کار منطقی هم نیست. از طرفی تست بازیکن ممکن است از زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود تا زمان تکثیر، منفی باشد ولی شخص ویروس را داشته باشد. البته ممکن است سیستم مخاطرات را بپذیرد و کار را شروع کند. مانند کاری که در حوزه اقتصاد و فعالیت‌های روزمره مردم انجام شد. اینکه انجام شد به این معنی نیست که خیالشان راحت است بلکه به این معنی است که ریسک آن را پذیرفته‌اند. لذا از نظر من باید دقت بیشتری شود و تصمیم بگیرند که به صلاح همه باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس