کد خبر 1069767
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
هادی محمدی

کارشناس غرب آسیا چالش‌های نخست وزیر آتی عراق را در سه سطح امنیتی، سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: بعد از فشارهای داعش آمریکا تلاش می‌کند که مسئله تظاهرات‌های خیابانهای عراق را که زمینه‌اش فراهم است مطرح کند.

به گزارش مشرق، «هادی محمدی» کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوالی درباره رای اعتماد به کابینه مصطفی الکاظمی در پارلمان عراق که قرار است امشب برگزار شود را امری «پیچیده» خواند و تحولات عراق را منوط به دقیقه نود دانست.

وی با بیان اینکه مسئله الکاظمی پیچیدگی‌های زیای دارد افزود: آنچه از اخبار و اظهارنظرها منتشر شده همه دلالت بر این امر دارد که هیچ چیزی معلوم نیست  و در واقع باید منتظر باشیم که آخرین موضع‌گیری دقیقه نود عراق چه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به سؤالی درباره موضع‌گیری برخی از جریان‌های سیاسی مبنی بر اینکه به کابینه الکاظمی رای نخواهند داد و درباره چرایی این مانورهای سیاسی گفت :  شاید یکی از دلایل این مانورهای سیاسی مبنی بر اینکه به الکاظمی رای نمی‌دهند این باشد که کارت آمریکایی را بسوزانند و بعد دوباره به سراغ عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی بروند یا اینکه روی یک فرد جدید به اجماع برسند.

وی در ارزیابی دوم خود در این باره  بر این باور است: شاید این هم ابزار چانه‌زنی باشد برای اینکه مصطفی الکاظمی خیلی خیز امتیاز دادن به آمریکایی‌ها را بر ندارد و در واقع توی مهار و دست گروههای شیعی باقی بماند به هر حال نگرانی‌هایی نسبت به شخصیت و کارکرد وی مطرح هست.

محمدی با تاکید بر اینکه نباید در این زمینه شتابزده بود و همه چیز را تمام شده برای الکاظمی فرض کرد، تصریح کرد باید منتظر باشیم آخرین موضع‌گیری‌ها چه می‌شود.

وی در بخش دیگر این مصاحبه یکی از موضوعات اساسی دولت کاظمی را بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس مسائل کلان اقتصادی دانست و گفت: قطعا یکی از موضوعات اساسی دولت کاظمی مسئله اقتصادی است که باید اداره امور کشور را بر عهده بگیرد  به خصوص اینکه عراق بیشتر منابع و درآمد مالی اش از نفت است.

محمدی  یکی از دیگر از چالش‌های اصلی دولت وی را مسئله دعواهای سیاسی دولت مرکزی با اقلیم برشمرد و افزود : دولت جدید باید در جهت حل این اختلافات گام بردارد به خصوص اینکه اقلیم درخواست مطالبات از جمله بودجه و حقوق کارمندان خود را از دولت مرکزی طلب می‌کند.

وی چالش‌های نخست وزیر آتی عراق را در سه سطح  امنیتی ، سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: بعد از فشارهای داعش، آمریکا تلاش می‌کند که مسئله تظاهرات‌های خیابانهای عراق را که زمینه‌اش فراهم است مطرح کند که همه اینها بهانه‌های خوبی خواهد بود که فشار به آمریکایی‌ها افزایش پیدا کند اگر چه این فشارها به دولت و فضای سیاسی عراق هم خواهد بود. لذا در بحث سیاسی، امنیتی  و اقتصادی نخست وزیر آتی حتما مشکلات جدی خواهد داشت . 

محمدی اولویت‌ها و برنامه‌های کاری دولت کاظمی را اجرای برگزاری انتخابات دانست و گفت: دولت کاظمی دولت پیشبرد امور است و برنامه جدی برای او نخواهد بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا  در عین حال موضوع اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در دولت و پارلمان جدید عراق بر اساس خواست مرجعیت را یکی از محورهای مورد بحثی دانست که ممکن است در مذاکرات ژوئن عراق با آمریکایی‌ها مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    2 0
    ایران طالبان افغانساتن را عامل فشار بر علیه امریکا قرار داد . امریکا فروی رفت و با آن صلح کرد . حالا امریکا داعش را عامل فشار بر ایران قرار داده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس