ویژه های مشرق 17 اردیبهشت

به واسطه برجام در قلب راکتور اراک بتن ریخته شد و چرخ سانتریفیوژها از کار افتاد. اما این اقدام نه تنها به بهبود شرایط اقتصادی منجر نشد، بلکه ارزش پول ملی را کاهش و سفره مردم را کوچک کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**اگر مسئله موشکی و منطقه ای را حل کنیم، اقتصاد پویاتر می شود

«محمد نعیمی پور» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «باتوجه به شرایط اقتصادی موجود که احتمال تشدید آن نیز وجود دارد آیا ایجاد تغییر یا تسهیل در روابط بین‌المللی ما به‌خصوص با امریکا یا اروپا وجود خواهد داشت؟» گفت: «من چنین اراده‌ای را در سیاست خارجی اعلامی از سوی حاکمیت نمی‌بینم. در مورد دولت هم صحبت نمی‌کنم چون معتقدم این نوع تصمیم‌گیری‌ها حاکمیتی است. برخی تصور می‌کنند اگر فشارها بیشتر شود امکان تسهیل روابط بین‌المللی بیشتر می‌شود اما تجربه نشان داده که هر زمان فشارها بیشتر می‌شود، مقاومت از این سو هم سخت‌تر و بیشتر می‌شود. بنابراین نمی‌توان فکر کرد که اگر شرایط از این غامض‌تر شود حکومت به فکر برقراری توافقی با مثلا امریکا می‌افتد. البته که بسیاری بر این باورند باید مسائل بین‌المللی را حل کرد تا اقتصادی پویاتر داشت اما مدت‌ها است و شاید بیش از ۱۵-‌۱۰ سال است که در بر پاشنه‌ای دیگر می‌چرخد».

نعیمی پور در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «درمورد مسائل اقتصادی باید گفت که اصلاح‌طلبان اساسا در نهادهای اقتصادی چه حاکمیتی و چه خصوصی نقش مهمی ندارند. آنها همواره آشنایی کمتری با اقتصاد داشته و بیشتر سیاست‌ورزی کرده‌اند، بنابراین ممکن است در نقد اقتصادی یا بررسی‌های تئوریک حرفی برای گفتن داشته ‌باشند اما اینکه در درون اقتصاد بتوانند کار مهمی انجام دهند، اتفاق نمی‌افتد چون بضاعت و دخالت‌شان در این عرصه اندک است».

همچنین «علی ماجدی» سفیر سابق ایران در آلمان که پیش از این در اظهارنظری تأمل برانگیز ایران را به انجام اقدامات تروریستی در اروپا متهم کرده بود، در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «ایران پیشتاز گفتمان صلح باشد» نوشت: «سیاست خارجی یکی از وجوه مهم و تأثیرگذار برای ایران در شرایط جاری است. ایران از یک سو تحت تأثیر تحریم‌های امریکایی قرار دارد و از سوی دیگر باید تعامل چندسویه خود با جهان بین‌الملل را برای تحقق منافع اقتصادی جهت مقابله با کرونا در مسیری درست هدایت کند. گرچه اپیدمی کرونا و قطع شدن رفت و آمدهای دیپلماتیک به مانعی جدی برای تبادل گفتمان و دیپلماسی مؤثر رسمی انجامیده است اما جمهوری اسلامی که سختی مواجهه آن با کرونا به‌دلیل تحریم‌ها بیش از هر کشور دیگری است، می‌تواند در این شرایط پیشتاز شود و با در پیش گرفتن یک گفتمان صلح جویانه، تنش‌ها را تعدیل کرده و اوضاع را به نفع خود تغییر دهد».

نعیمی پور در اظهارنظر مذکور گفته است که «باید مسائل بین‌المللی را حل کرد تا اقتصادی پویاتر داشت». وی دقیقا نگفته است که منظورش از مسائل بین المللی چیست. با بررسی اظهارات پیشین وی، به این ابهام پاسخ داده می شود.

این فعال اصلاح طلب چندی پیش در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «ما عمق استراتژیک خودمان را در منطقه تعریف کرده و برای دفاع از کشور سنگرهایمان را به پیرامون منتقل کرده ایم. خب طبیعتاً این خط مشی به سمتی می‌رود که بسیاری از کشورهایی که یا با ما دشمنی دارند یا هیچ دوستی ندارند به مقابله با آن برخیزند. در نتیجه طبیعتاً کشور دچار تنگنا و مشکلاتی شده است که خود را در بازار ارز و کالاهای اساسی نشان می‌دهد». نعیمی پور در این اظهارنظر، اقدامات منطقه ای ایران و حمایت از محور مقاومت و عملکرد سپاه قدس را عامل ایجاد مشکلات اقتصادی در ایران جا زده است!

فعالین اصلاح طلب تاکنون بارها مدعی شده اند که رفع مشکلات اقتصادی در گرو تنش زدایی با آمریکا و اروپا است. این طیف صراحتا اعلام کرده است که ایران باید در مسئله توان دفاعی و صنعت موشکی، قدرت منطقه ای و مسئله حقوق بشر به مذاکره با طرف غربی اقدام کند.

این اظهارات اصلاح طلبان دقیقا همان خواسته زیاده خواهانه اروپا و آمریکاست. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه چندی پیش گفته بود: «احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تأکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (دائمی کردن برجام)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».

نعیمی پور در مصاحبه مذکور گفته است «بسیاری بر این باورند باید مسائل بین‌المللی را حل کرد تا اقتصادی پویاتر داشت اما مدت‌ها است و شاید بیش از ۱۵-‌۱۰ سال است که در بر پاشنه‌ای دیگر می‌چرخد». وی مدعی شده است که حدود ۱۵ سال است که ایران برای تنش زدایی اقدام به مذاکره و توافق نکرده است. این در حالی است که برجام همین ۵ سال پیش در موضوع هسته ای انجام شد.

به واسطه برجام در قلب راکتور اراک بتن ریخته شد و چرخ سانتریفیوژها از کار افتاد. اما این اقدام نه تنها به بهبود شرایط اقتصادی منجر نشد، بلکه ارزش پول ملی را کاهش و سفره مردم را کوچک کرد.

اصلاح طلبان با در اختیار داشتن اکثریت مطلق دولت نقش ویژه ای در ایجاد وضع موجود اقتصادی دارند اما با دادن آدرس غلط به افکارعمومی در پی آن هستند تا صورت مسئله را پاک کنند.

** اصلاحات با «جوان گرایی» میانه خوبی ندارد

«تقی آزاد ارمکی» جامعه شناس و فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اصلاح‌طلبان در تمام این سال‌ها اجازه ندادند که نیروهای جدید و جوان به عنوان نیروهای اصلاح‌طلب مطرح شوند، زیرا معمولا همه کانون‌های اصلاح‌طلبی را در اختیار خود گرفته بودند».

آزاد ارمکی در ادامه گفت: «می‌بینیم که برخلاف اصلاح‌طلبان، اصولگرایان در جامعه حضور دارند و با مردم در ارتباط‌اند، اما اصلاح‌طلبان چنین شرایطی را برای خود ایجاد نکرده‌اند و صرفا دل به مطبوعات و تا حدی به دانشگاه و هنر بسته‌اند که کافی نیست...اصلاح‌طلبان حتی با طبقه متوسط هم همراه نشدند. در حال حاضر بهترین راه این است که نیروهای اصلاح‌طلب با طبقه متوسط آشتی کنند و سپس در راستای رفع شکاف‌ها و نابرابری‌ها گام بردارند».

«سیدمحمود میرلوحی» عضو اصلاح طلب شورای شهر پنجم- آبان ۹۷- در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «زنان و جوانان را برای شهرداری تهران انتخاب نکردیم، چون دنبال ظاهرسازی نیستیم»!

«جوان گرایی» و «حمایت از حقوق زنان» از جمله شعارهای پرتکرار اصلاح طلبان است. شعارهایی که هیچگاه به مرحله اقدام و عمل نرسید.

پس از روی کارآمدن جریان اصلاح طلب در شورای شهر تهران، در سه باری که تهران بدون شهردار ماند و همه چیز دست خود اصلاح طلبان بود، این جریان سیاسی نه تنها گزینه مطرحی برای این پست رو نکرد بلکه به طور کاملاً ویترینی کاندیداهای نمایشی به میدان آورد که نه سوابق آنها با این پست همخوانی داشت و نه موقعیت آنها ایجاب می‌کرد که به شغل جدیدی بیاندیشند.

در طیف اصلاح طلب «ژنرال ها» و «ژن های خوب» دو روی یک سکه هستند. از یک سو بی‌توجه به لزوم چرخش نخبگان، اصطلاح «ژنرال» از سوی فعالین این طیف اختراع شده، تقدیس می‌شود و در معادله‌ای واژگونه، نشانه حقانیت افراد هم معرفی می‌شود! و از سوی دیگر، حضور آقازاده ها-بدون هیچگونه سابقه کاری- به عنوان یک حق و یک امر طبیعی و بدیهی تعبیر می شود. در نهایت این دو مسئله موجب می شود که استعدادها و منابع ملی کشورمان نادیده گرفته شده و از دست می رود.

** امید بستن به دموکرات ها، خوش خیالی است

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «تصور اینکه اگر دولت دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر آینده جای خود را به دولت دیگری از جنس جو بایدن دهد، ممکن است اوضاع تغییر کند، خوش خیالی است. بیانیه اخیر ۳۸۲ نماینده جمهوریخواه و دموکرات کنگره آمریکا در حمایت از اقدام ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، نشان می‌دهد که بحران روابط تهران و واشنگتن نه با تغییر دولت‌ها پایان می‌یابد و نه از شدت آن کاسته می‌شود».

اصلاح طلبان و برخی دولتمردان اینگونه وانمود می کنند که برجام به دلیل روی کارآمدن ترامپ به بن بست رسید. این در حالی است که توافق هسته ای در اولین روز اجرا- دی ۹۴- توسط باراک اوبامای مودب! و باهوش! به صورت فاحش نقض شد. دولت اوباما بارها برجام را به صورت فاحش نقض کرد و ترامپ نیز همین رویکرد را درخصوص توافق هسته ای ادامه داد.

چندی پیش «حسین مرعشی» فعال سیاسی اصلاح طلب گفته بود: «به نظر من برجام اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود».

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز پیش از این گفته بود: «حتی اگر ترامپ هم نمی‌آمد و کلینتون انتخاب می‌شد، باز هم در اجرای برجام دچار مشکل و حتی مشکلات بدتری می‌شدیم».

لازم به ذکر است که قطع رابطه ایران و آمریکا، آغاز جنگ تحمیلی، ترور دانشمندان هسته‌ای و شدیدترین تحریم‌های ضدایرانی همگی در دوران دموکرات‌ها رخ داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • پیشگو IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    8 29
    حل نکنید شاهد فروپاشی اقتصادی ، انفجار اجتماعی و شورش های محله ای خواهیم بود .
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      21 4
      اصولا جوجه کش های اصلاح طلب هیچ مشکلی با کشتن مردم ندارن. حال 88 باشه، 96 باشه، بنزین باشه یا هر چیز دیگه. مام تا 1400 براشون تو خیابون می رقصیم تا مشکلاتمون رو حل کنن!!
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      33 2
      به کوری چشم اصلاح طلب ها و اذنابشون موشک هامون رو حفظ میکنیم برای اینکه هیچ کس با ایران عزیز چپ نگاه نکنه اقتصاد هم با برکتی که خدا بهمن میده با مدیریت جهادی مجلس انقلابی و دولت انقلابی ان شاالله به چنان رشد و شکوفایی میرسونیم که امریکا و اسراییل و منافق های داخلی دق کنن
    • CA ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      22 1
      اقتصاد و امنیت رو اصلاح طلبان یکجا می‌فرستند هوا. اگه اقتصاددان بودن که ۷ سال سر مردم کلاه نمیذاشتند.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      14 1
      مذاکره = تضعیف قدرت موشکی = گسترده شدن سایه بر سر کشور
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      15 0
      نتیجه برجام شون پراید 88 میلیونی و دلار 16000 تومانی و سکه 6/5 میلیونی و تورم 500 درصدی شد بازهم خجالت نمی کشند و از رو نمی روند !
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      9 0
      عمده مشکلات کشور بدلیل سوء مدیریت دولته و به تحریم ها مربوط نیست زیرا در دولت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی هم که تحریم بانکی و نفتی نبودیم قیمت دلار و مسکن و سکه و بنزین چندین برابر شد و تورم رکورد زد.
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      57 3
      با برجام اقتصاد ایران 40 درصد کوچک تر شد زیرا تحریم های ظالمانه تشدید شد و راههای دور زدن آن لو رفت آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
  • آنتی اصلاح طلب IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    24 2
    شما کمتر دزدی کنین. اون 4/8 میلیارد رو پس بدین، بگید ارز 4200 رو به کیا دادین. مشکلات اقتصادی حل که می شه هیچ جهش اقتصادی هم رخ می ده..
    • رضا IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      4 1
      راستی از 700میلیارد درآمد دوران دولت 9 و 10 چه خبر کجاها خرج شد
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    14 0
    همانطور که با برجام هسته ای پر شد با موشکی هم امنیت پر خب بگید دوست داریم لیبی بشیم
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    9 0
    این پیشگو با ترامپ همدست است
  • علی افصحی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    11 2
    بسم الله الرحمن الرحیم.غرب زدگان به جای اندیشه و تولید فکر فقط به منفی کردن جملات مثبت و مثبت کردن جملات منفی جبهه انقلاب پرداخته و بدون توجه به منافع ملی همچنان به تکرار حرف های ارتجاعی تاریخ گذشته و کپک می پردازند.این جریان مرعوب هرگز علیه سیاست های فرا منطقه ای آمریکا حرفی نزده اند مانند رهبری نگفته‌اند که آمریکا در منطقه ما چه می کند؟! و اصلا آمریکا در ورای هزاران کیلومتر به چه‌حقی سنگر بندی می کند! و امنیت خود را در آن تعریف می کند؟! آیا یک بار این جریان مرعوب در مورد مسائل موشکی و اتمی آمریکا و اروپا و غرب وحشی سخنی گفته اند؟ هرگز.اما زمانی که رهبری عزیز از عمق راهبردی منطقه‌ای حرف می زند این دریوزگان غرب دست به کار شده و امنیت را در داخل مرزها عنوان و همه هویت دفاعی ما که موشک های کوبنده است، را نیز می خواهند به چانه زنی برجامی لنگ و بی نتیجه هدایت کنند.جبهه متحد انقلاب با رهبری حضرت رهبری عزیز نه تنها با ایجاد گفتمان های نوین و بدون تشبث به موضوعات نخ نمای زنان و جوانان عملا به مرحله‌ای از تکامل رسیده اند که امروزه مارک میلی رییس ستاد ارتش آمریکا هم از ماهواره نور می ترسد و هم مهم تر از تکنولوژی بهره گرفته در آن.اما این مرتجعین بی حیا همچنان بر طبل مذاکره موشکی و قدرت منطقه ای جبهه انقلاب بد می‌گویند، که البته برای زنگ تفریح پیروان ولی فقیه قدر ایه الله العظمی خامنه ای بد نیست.چر ا که این خیل ولااییان با عمق وجودشان باور دارند که « بل ان یعد الظالمون بعضهم بعضا الا غرورا سوره فاطر ایه ۴۰» یعنی همه طیف های کفر و شرک و وابستگی به همدیگر وعده های خوشدلانه داده که چیزی جز همان تعبیر رهبری عزیز نیست که فرمود شتر در خواب لیند پنبه دانه.
    • FR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      9 0
      درود بر شما وافکار روشن این چنینی ...اما مغز های زنگ زده غربگرا نه میل ونه توان درک این بدیهیات را ندارند.....
  • حجت IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    6 0
    حداقل فایده کرونا، جلوگیری از رفتن به اروپا و انجام برام ۲،۳،۴و الی هزار و تر زدن به مملکته. خدایا ممنونم
  • نادر IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    1 0
    آقازاده محترم بهتر است سه دور کتاب های بابا را مرور کنی
  • ابوعلى IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    3 4
    چرند ميگيد اساسى ! چرا جواب استدلال طرف رو نميديد ؟! بازى كردن با احساسات عوام كه كارى نداره ! هيچ انسان شريفى راضى به تضعيف مؤلفه هاى قدرت مملكتش نيست. طرف با صراحت ميكه تنش زدائى و شما هم با صراحت دروغ ميگيد !
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    2 0
    در جواب ابو علی.شما فکر میکنید برجام در راستای تنش زدایی نبود.تهد نامه ی بین المللی تحمیل و امضا فرمودنددریغ از اجرا. نیت پاک از آن مومنان است دشمنان ما را با آن چه نسبت؟ اگر صد بار مذاکره معاهده کنیم بدتر از برجام میشودولی بهتر ازآن نمیشود.برادر جان بجای نصیحت...نباید بدنبال شناخت ماهیت واقعی دشمن غدار و مکار خود باشید؟
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    0 0
    احراى برنامه دولت پنهان درمنطقه ما بامشكل اجرا روبرو شده ايجاد خاورميانه جديد واسرائيل بزرگ از طريق تجزيه سوريه عراق وايران هنوز فراهم نشده مشكل كار هم مرز بودن جبهه مقاوت با اسرائيل است ياوران اسرائيل درواقع ميفرمايند ما جبهه مقاومت را از سرراه اسرائيل برداريم ان وقت كه ايرانى باقى نخواهد بود كه اقتصاد ان بوياتر شود بطورحتم پيشنهاد دهندگان اين تز را براى مدوا بايد به دارالمجانين برد
  • احمد PL ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    1 1
    مگر دانشگا ههای خود ما چه چیزی کم دارند که امثال روحانی ارز بیت المال را برای اخذ یک برگ کاغذ بی خاصیت ( مدرک) به جیب دشمنان این ملت می ریزند و تابعیت دوگانه می گیرند. اینها بدانند ما تسلیم تمدن بزک کرده غرب نخواهیم شد و تا دیر نشده به ملت بپیوندند که نتها راه نجات جانشان است
  • علی IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    خجالت نکشید ، یکباره بگید تسلیم بشیم
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    با تسلیم هیچ کاری درست نمی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس