کد خبر 1069532
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹

  به گزارش مشرق، اندیشکده راهبردی تبین در کانال تلگرامی خود نوشت: شب گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای چندمین بار در هفته‌های اخیر، مناطقی از سوریه را مورد حمله قرار دادند. حملاتی که تقریباً به عادت صهیونیست‌ها تبدیل شده است. اما دمشق برای پاسخ به این حملات، با چه موانعی روبه‌روست؟

کانون‌های منازعه: بخش مهمی از استان ادلب در اختیار تروریست‌ها قرار دارد و هیئت تحریرالشام با استقرار «دولت نجات» در آن، عملاً حکمرانی می‌کند. در شمال حلب و مناطق عملیاتی ترکیه نیز، معارضان با تشکیل «دولت موقت»، بخشی از خاک سوریه را در اختیار دارند. محدوده رأس ‌العین تا تل ابیض در شرق فرات، التنف و درعا را نیز می‌توان سایر نقاط بحرانی دانست.

تعارضات بازیگران خارجی: روسیه به دلایل مختلف، با ایجاد هرگونه ناامنی برای رژیم صهیونیستی مخالف است. ترکیه حداقل تاکنون نشان داده به دنبال استقرار نیروهای همپیمان خود در تمام نوار شمالی سوریه است. آمریکا نیز برای تسلط بر مرزهای عراق و سوریه و با حمایت عربستان و امارات، در حال تقویت کردها و ممانعت از دسترسی دمشق به منابع نفتی شرق فرات است. ایران هم اولویت‌هایی متفاوت از سایر بازیگران را دنبال می‌کند.

بحران اقتصادی: تحریم‌های خارجی، فساد داخلی و توان پایین متحدان دمشق برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در سوریه، دولت مرکزی را حتی از ارائه کامل خدمات اولیه مانند انرژی نیز ناتوان کرده است. کاهش شدید ارزش پول ملی، کمبود سوخت و ناتوانی دولت در کسب درآمد، می‌تواند آغاز دوباره نارضایتی‌های گسترده به‌ویژه در نواحی جنوبی را به دنبال داشته باشد.

دمشق احتمالاً تصور می‌کند واکنش متناسب به حملات تل‌آویو، معضلات سه‌گانه بالا را افزایش می‌دهد. اما آیا پیش‌بینی زمانیِ مشخصی برای تضعیف موانع پیش‌گفته وجود دارد که دمشق پاسخ‌گویی را منوط به آن زمان کند؟ و اساساً آیا این موانع سه‌گانه برطرف‌شدنی هستند؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    3 5
    با تشکر از توضیحات منتشره، در محدودیتهای پاسخ سوریه به این حملات بزدلانه تا حدودی مطلب روشن است ، ولی سوال این است که این تهاجمات چطور در عرف بین الملل پذیرفته شده و هیچ عکس العملی را حتی به اندازه محکوم کردن بر نمی انگیزد؟ یعنی تا این حد برای سازمان ملل مهم نیست که به اصطلاح حکومت یک کشوری دستور حمله و تجاوز به خاک دیگری را میدهد و تکرار میکند !!
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      1 3
      سازمان ملل کجا بوده؟ در واقع سازمان ابرقدرت هاست نه ملل
  • علی خدایی IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 3
    البته ضعف پدافند دفاع هوایی سوریه هم سبب میشود که هواپیما های جنگنده اسراییلی ها راحت بیان تجاوزاتی کنند و یا دور ایستایی حمله کنند مثلا از آسمان لبنان از دریای مدیترانه و با خیال راحت آسون عادت کرده اند بدون هیچ واکنش پدافندی نسبت به خود جنگنده پدافند های سوریه مهماتی که هواپیما رها میکند را میزنند خود هدف که جنگنده است را چرا نمیزند
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    2 4
    چرا ما میتونیم به انصارالله کمک کنیم با موشک عربستان رو بزنه ولی به سوریه کمک نمیکنیم اسراییل رو بزنه؟!
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    1 4
    این دلایل کاملا بی ربط هستن تمام مرز های جنوبی سوریه در اختیار دولت هست و به جز ادلب و نوار 45 درجه جنوبی، دلیل خاص دیگه ای نیست، مرگ یک بار و شیون هم یک بار، تلاویو را بزنند اسرائیل دست از بمباران بر می دارد،
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    8 0
    بابا قبلش هم جرئت حمله نداشت. سال ۲۰۰۷ که این داستانها نبود که!!!پس قصه نگید.
  • عباد IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    1 3
    گاو که خر مهره به او در کشند چون که بیفتد همه خنجر کشند
  • محمد 6 US ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    5 4
    باسلام بنظرم باید یک نشست سه جانبه بین ایران ، روسیه ، ترکیه وباحضور نماینده سوریه برگزارشود روسیه باید بداند که اسرائیل هم وقتش که بشود طرف آمریکا را می‌گیرد وبه ترکیه باید گوشزد کرد که فکر نکند می‌تواند امپراطوری عتمانی را برقرارکند وباید توجیه کردش که ما مسلمانیم وباید همه باهم باشیم وگرنه این این گرگ نابکار عاشق خون هست بیایید تا دیر نشده چاره ای بیاندیشیم.
  • محمد IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    1 2
    مشرق عزیز تنها عامل این روسیه خیانت کار و هزار چهره است انصافاً زیاد سخت نیست فهمیدنش هم در مورد ترکیه و هم رژیم کودک کش صهیونیستی مطمئناً و بدون شک چراغ سبز روسیه باعث این مسائل شده روسیه میخواد هر دو طرف رو داشته باشه وگرنه برای روسیه کاری نداشت چهار تا موشک اس ۴۰۰ در این مناطق مستقر کنه اون موقع رژیم کودک کش بازهم جرأت میکرد روسیه با ترکیه و رژیم کودک کش در بسیاری از زمینه های اقتصادی سیاسی مبادله های گسترده ای داره پس هیچ وقت با اونا درگیر نمیشه ترکیه جنگنده روسیه را ساقط کرد خلبان اون کشته اما با یک مثلاً عذر خواهی نمایشی تمام شد و روابط اونا از قبل هم بهتر شد روسیه حالا دنبال اینکه غیر مستقیم و با استفاده از رژیم کودک کش نیروهای ایرانی و حزب ... را که بیشترین فداکاری و شجاعت را از خودشون نشون دادن از صحنه خارج کنه تا یکه و تنها در سوریه باقی بمونه و بدون شک روسیه ناراحت از اینکه رقیبی قدرتمند و سر سخت مثل ایران در باز سازی و سرمایه گذاری و ایجاد پایگاه و غیره در کنار اون باشه میگی نه بشین و تماشا کن اصلأ ممکنه اگه اینطور نشد و ایران کوتاه نیامد و مقاومت کرد خودش مستقیماً به یه بهانه ای عذر ایران را بخواهد
    • US ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      1 3
      این روسیه یک بزدل تمام عیار است و منافع هیچکس براش مهم نیست به خصوص منابع و منافع ایران
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    2 0
    چرا شما مسولیت را به گردن دمشق میندازید برای مقابله با اسراییل تا زمانی که بمبارانها نیروهای ایران را هدف قرار دهد از سوریه توقع مقابله نباید داشت مثل اینکه امریکا را در عراق بزنند وانها از ارتش عراق توقع دفاع کردن ازامریکا را داشته باشند
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    15 5
    بعد از شهادت سردار و ترس عوامل نفوذی دشمن خارجی از طرح کشتار و انتقام امریکایی سفید پوست اطراف کاخ سفید و نیویورک و از اینکه تابعیت و بورسیه شان شاید قطع شود دشمن هم جسور شده و هر روز بیشتر حمله میکند. معلوم نیست اس سیصد و چهارصد روسی یا سیستم پدافند ایران ایا کار میکنند در برابر موشک و اف 35 و 22 رژیم غاصب یا نه. بهتره سوریه و سایر ملل متضرر برای انتقام گرفتن فقط بر کشتار امریکایی درشتدانه سفید پوست در امریکا متمرکز باشد وگرنه هر روز بیشتر شهید میکند افراد عادی و سردارها را.
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 3
    جواب این سوالات هرچه باشد باز برای دمشق تفاوت چندانی نمیکند چراکه درصورت حل این مشکلات دهه هازمان میبرد تا دمشق با پیشرفت اقتصادی دلخواه به جوابگویی برسد ! تفاوت دمشق با دیگر پایتختهای عربی درهمین استکه دمشق هرگزیک کشورثروتمند نبوده است اماشاید سوال درست تراین باشد که آیا نظام سلطه ومسائل داخلی تاابد سوریه رادرانفعال قرارمیدهند ؟ اگر رژیم صهیونیستی به هردلیلی به لبنان حمله کند جواب منفی است وشاید اینبار بخشی ازجهان عرب مثل مصر درکنار دمشق بایستند واقعیت منطقه این است که دمشق تا همسایه ای اشغالگردارد نمیتواند به جایگاه قبل ازخروج ازلبنان برسد . بااستمرار حملات رژیم صهیونیستی دمشق باید اجازه دهد حزب الله سوریه یامقاومت جولان اشغالی مثل حزب الله هم درنظام سوریه وهم دردفاع ازسوریه فعالیت کند شاید جواب این سوالات لبنان باشد بهرحال نمیتوان تاابد بدون جواب فقط دمشق ضربه بخورد
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 2
    شک نکنید به محض شلیک اولین موشک به قلب تل آویو، هر سه مانع بالا برطرف خواهد شد. فراموش نکنیم که شجاع یک بار میمیرد و ترسو هزار بار.
  • سید محمد IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 3
    سلام حداقل سپاه قدس که میتونه مقابله به مثل بکنه اینهمه مواشع آنهارا اسراییل موشک زد وخسارتهای زیاد مادی وجانی وشهادت نیروها هرچقدر دیرتر وضعفیتر پاسخ بدن اسراییل تشویق به شدت بم باران میشه آرزو شده براما که سپاه قدس جواب اینهمه بم بارانهارابده
  • رسولی IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    5 1
    مشرق فیوز .الکی می بافی و حال میکنی . دمشق سهمش از ایران به دلیل عدم درامد کافی ما کم شده است . حالا گیر افتاده والا به عرب و دفاع و جنگ و ...... معنی ندارد روس هم خاین و شریک صهیونیست ها وترکیه هم همراه روسبه وامریکا واینجا فقط سر ایران بی کلاه و منابعش بهدر میرود.
  • US ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    4 3
    این تحلیل شما و راه کاری که در پایان ارائه کردید بدرد چه کسی می خورد؟ اگر به زبان عربی بود شاید بدرد دولت سوریه می خورد. چرا به زبان فارسی برای دولت سوریه راهکار ارائه داده اید؟
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    5 1
    اسرائیل چقدر قدرتمنده که سوریه ایران وروسیه جرات شلیک تیر مشخی رو هم بهش ندارند .....وسپاه حزب اله فقط ۴۰ساله شعار میده خخخخ
  • رحیم شکری IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    1 5
    واقعاباعث تاسف است که افرادوگرههای کردمعاندوترکیه وتحریرالشام وتروریستهای حلب پشت به پشت اسرائیل وعربستان ملعون دست به دست هم بدهندکه مردم مظلوم سوریه را آواره ودچارناامنی کنندوادعای داعش را لبیک بگوینددرحالی که خودمیدانندهمه این سناریوها بدست آمریکا واسرائیل وعربستان وترکیه شکل میگیرد.خدانعلت کندقوم وهابیت راکه کلیدتمام پلیدیهای منطقه میباشد.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    4 0
    بی غیرت . سوریه را نمی زند ایران را می زند
  • به خاطر وطن US ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    1 3
    خخخخ آنجا جالب بود که نوشتید روسیه مخالف ناامنی برای رژیم صهیونیستی است!!!!!!!!من و خیلی های دیگر مانده ایم که این روسیه چه موجودی !!!!!است!!!!!؟؟؟؟؟
  • علی عباس IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 3
    ایران بایددرمنطقه تحاجمی تر عمل کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس