محمدنبی

دبیرکل فدراسیون فوتبال اعلام کرد که در خصوص شکایت کارلوس کی‌روش علیه فدراسیون هنوز اقدامی برای شکایت به CAS نشده و قرار است با این مربی صحبت کند.

به گزارش مشرق، مهدی محمد نبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال که در برنامه فوتبال برتر حضور داشت درباره تصمیم برای برگزاری مسابقات لیگ با اشاره به جلسه ستاد مبارزه با کرونا و همچنین آغاز برخی فعالیت‌های ورزشی در شهرهای سفید، گفت: هر لیگی وقتی آغاز می‌شود، باید پایان هم داشته باشد و طبق توصیه فیفا اگر ستاد مقابله با کرونا در کشور اجازه آغاز مسابقات را صادر کند، با آغاز تمرینات، 9 هفته لیگ و یک بازی عقب افتاده را برگزار خواهیم کرد. لیگ‌های پایین‌تر هم هستند که باید سرنوشت صعود و سقوط آنها مشخص شود. نظر نهایی را در این خصوص ستاد مقابله با کرونا در ورزش خواهد داد و اگر اجازه صادر شود، هیئت رئیسه سازمان لیگ برای نحوه ادامه مسابقات تصمیم می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه اگر این اجازه تا تاریخ خاصی داده نشود آیا فدراسیون بازهم منتظر خواهد بود یا لیگ را خاتمه یافته اعلام می‌کند، تاکید کرد: قاعدتاً چند موضوع از جمله نقل و انتقالات، شروع مجدد مسابقات، اتمام آن، شروع فصل جدید و اتمام آن در میان است. باشگاه‌ها نیز در بحث بازاریابی پیش‌بینی‌هایی داشته‌اند و از طرفی تکلیف بازیکنان هم باید مشخص شود. درباره دستورالعمل کاهش قراردادها نیز فیفا توصیه‌هایی داشته و فوتبال ما هم در بحث‌های اقتصادی موفق نبوده، اما بازیکنان هم حساب و کتاب‌هایی روی قراردادها داشته‌اند. هرچند فیفا تاکید کرده کاهش قراردادها باید توافق بین بازیکن و باشگاه باشد، اما در شرایط کرونایی فیفا هم حق را به باشگاه می‌دهد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره درخواست برخی باشگاه‌ها برای ابطال لیگ و برخی باشگاه‌ها برای ادامه آن، گفت: ما قوانین و آیین نامه داریم و نمی‌توان سلیقه‌ای عمل کرد و باید به قوانین احترام گذاشت. نظرات باشگاه‌ها نیز دیده می‌شود، اما اگر اجازه ستاد مقابله با کرونا برای ادامه مسابقات باشد که مشکلی نیست و اگر اجازه صادر نشود، باید فکر دیگری کنیم. مشارکت در بحث‌ها توسط باشگاه‌ها نیز بسیار خوب است، اما باید به ظرفیت‌ها و همچنین پروتکل‌های بهداشتی نیز نگاه کرد. در این خصوص نیز حتی هواداران فوتبال منتظر اعلام تصمیم نهایی هستند و خود ما هم باید تصمیمی بگیریم تا به فوتبال آسیب نرسد. باید توجه کنیم تیم ملی در مهر و آبان 4 بازی انتخابی جام جهانی دارد و مطمئناً برگزاری تمرینات و مسابقات، به سرمربی تیم ملی نیز کمک خواهد کرد.

نبی درباره مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و تصمیم نهایی AFC خاطرنشان کرد: از قبل اعلام شده بود 15 مردادماه مسابقات ادامه پیدا خواهد کرد، اما اکنون بحث روی برگزاری متمرکز مسابقات یا موکول کردن آن به آینده است. چند روز پیش ژاپن پیشنهاد داده است که ادامه مسابقات به آبان و آذر موکول شود و طبق آخرین اخبار دریافتی، AFC تا چند روز آینده تصمیم گیری خواهد کرد.

وی درباره بحث اساسنامه و اینکه آیا تاریخ ارسال پیش نویس به فیفا، اعضای مجمع و برگزاری مجمع مشخص شده یا نه، یادآور شد: طبق نقشه راهی که برای فیفا ارسال کرده‌ایم، نظرات اعضای مجمع و همچنین مسائلی را که فیفا تکلیف کرده بود، در اساسنامه لحاظ کرده‌ایم و برخی قوانین داخلی هم باید در آن لحاظ کرد. تا پایان اردیبهشت پیش نویس برای فیفا ارسال می‌شود و پس از نظر نهایی آنها در هیئت رئیسه بررسی خواهد شد و برای اعضای مجمع ارسال می‌کنیم که تا زمان برگزاری مجمع اساسنامه را بررسی کنند. بعد از تصویب اساسنامه نیز انتخابات را خواهیم داشت.

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا اساسنامه نیاز به تصویب هیئت وزیران دولت دارد یا نه، تصریح کرد: این مسئله جزو محفوظات فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان است که بعداً درباره آن صحبت خواهم کرد. به هر حال قوانین داخلی باید در اساسنامه لحاظ شود که این موضوع در مسیر قانونی حرکت می‌کند.

نبی درباره اینکه از داخل فدراسیون فوتبال به اعضای مجمع فشار آورده بودند تا امضاهای خود را برای اعمال برخی تغییرات در اساسنامه پس بگیرند، گفت: دوستان لطف کردند و در بحث اساسنامه مشارکت داشتند که ما هم امانت دار نظرات‌شان هستیم. نظرات انفرادی برای ما تا 27 فروردین ارسال شد و برخی نیز به صورت گروهی نامه‌ای ارسال کردند که این نامه 29 فروردین به دست ما رسید که نیازی هم به آن نبود و به نظرم این دوستان کار اضافه کردند، اما ایرادی هم ندارد.

بیشتر بخوانید:

پاداش سومی آسیا حق کی‌روش است/ یک «آقا» کل فوتبال را به هم ریخته!

پاسخ کی‌روش به شکایت ایران

وی در خصوص اینکه مغایرت نسخه فارسی و انگلیسی اساسنامه به نوعی انتخابات دو دوره قبلی این فدراسیون را غیر قانونی کرده بود، گفت: اساسنامه فدراسیون فوتبال در مجمع و در حضور نمایندگان فیفا و AFC به تصویب رسید و انتخابات نیز قانونی بود. البته در اساسنامه نیز بندی وجود دارد اگر مغایرتی بین نسخه فارسی و انگلیسی وجود داشته باشد، نسخه فارسی آن لحاظ می‌شود.

دبیرکل فدراسیون فوتبال با بیان اینکه باشگاه‌ها و فدراسیون برای عقد و اجرای قراردادها با بازیکنان و مربیان باید مشاور حقوقی داشته باشند تا دچار مشکل نشوند در خصوص رای فیفا برای پرداخت پاداش سومی جام ملت‌ها به کی‌روش و اعتراض به CAS اظهار داشت: کی‌روش 5 دسامبر شکایتی را به فیفا ارسال کرد و 5 مارس کمیته وضعیت فیفا رای را به سود او صادر کرد. 4 روز بعد فدراسیون فوتبال خواهان جزئیات رای شد که محتویات آن چند روز پیش برای ما آمده اما هنوز شکایتی به CAS نداشته‌ایم. برای دریافت جزئیات رای نیز باید 25 هزار فرانک پرداخت می‌شد که 15 هزار فرانک آن به عهده ما و 10 هزار فرانک به عهده کی‌روش است.

وی درباره اینکه اسلامیان چگونه عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است که با وجود اعتراض فدراسیون به این رای و در شرایطی که تیم ملی ایران در جام ملت‌ها سوم نشده، اما این 200 هزار دلار را حق کی‌روش می‌داند، گفت: اسلامیان آن زمان کنار تیم ملی بوده و بعد از اتمام جام جهانی برای 6 ماه زمان تا جام ملت‌ها با کی‌روش قرارداد جدیدی امضا شده و او از این قرارداد و همچنین نحوه پرداخت پاداش‌ها آگاه است. من هم قرارداد را دیده‌ام و استعلامی هم از AFC شده و برای فیفا ارسال کرده‌ایم، اما آنها این استعلام را لحاظ نکرده‌اند. برای ادامه پیگیری حقوقی و شکایت در CAS نیز هیئت رئیسه فدراسیون باید موافقت کند، اما قرار است خودم در مکالمه تلفنی با کی‌روش درباره این موضوع صحبت کنم تا مشکل حل شود. جبهه‌بندی‌ها نیز درست نبود و باید این موضوع توافقی حل می‌شد و حالا هم اگر هیئت رئیسه موافقت کند، مسیر حقوقی این شکایت را دنبال خواهیم کرد.

نبی درباره قرارداد اسکوچیچ و شایعات در خصوص جدایی او گفت: قرارداد او تا پایان جام ملت‌های 2023 چین است که مرحله به مرحله پیش می‌رود و در هر مرحله بستگی به نظر کارفرما (فدراسیون فوتبال) دارد. او نیز در حال انجام کار و ارسال گزارش به دپارتمان تیم ملی است که در این فرصت با لژیونرها دیدار کرده و بازی‌ها را دیده است. اسکوچیچ سرمربی تیم ملی است و باید به هر شکلی او را کمک کنیم تا از 4 بازی پیش رو به سلامت عبور کنیم. کریم باقری و وحید هاشمیان هم به عنوان دستیاران اسکوچیچ در تیم ملی حضور دارند و دو مربی خارجی هم به کادر اضافه می‌شوند. در کنار آنها نیز بازیکنان هستند که جایگاهی برای خود دارند، اما تغییر سرمربی تیم ملی شایعه است.

وی درباره شکایت مارک ویلموتس و مراحل رسیدگی به این شکایت گفت: پس از شکایت او، فدراسیون وکیلی را دیده بود که تخصصش بیشتر درباره آرای دوپینگ بود که قرارداد امضا نشد و بدون پرداخت هزینه موضوع کار با او به پایان رسید. اکنون آقای لودیک با دو مشاور حقوقی داخلی و در قالب گروهی سه نفره پرونده را پیش می‌برند. ویلموتس ذاتاً مربی‌ای بود که نگاه جایزه بگیری داشت. من این حرف را قبلاً زدم و شاید این  مربی ناراحت هم شده باشد. او بی‌همت و بی‌تعصب به  تیم بود و ما باید تلاش کنیم و اجازه ندهیم که بابت کاری که انجام نداده پول بگیرد. این دسته مربیان برعکس کی‌روش بودند که نسبت به تیم ملی تعصب داشت.

دبیرکل فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه لودیک همان وکیلی است که باشگاه تراکتور می‌گوید به عمد آنها را در پرونده استوکس که باید برنده می‌شدند بازنده کرده و چرا فدراسیون در یک پرونده 6 میلیون یورویی به چنین وکیلی اعتماد کرده، گفت: زمانی که این مطالب (اظهارات مالک تراکتور) مطرح شد، لودیک وکیل پرونده ویلموتس شده بود و این مسائل هم در تخصص بنده نیست و بخش حقوقی رصد می‌کند و پاسخگو خواهد بود.

نبی درباره درخواست میزبانی برای جام ملت‌های 2027 گفت: برای دوره قبلی در سال 2019 هفت کشور درخواست میزبانی داده بودند که فقط دو کشور به مرحله نهایی رسیدند و آن هم ایران و امارات بودند. ما توانستیم از تمام مراحل عبور کنیم و از نظر امکانات نیز 90 فرودگاه در سراسر کشور داریم که 19 فرودگاه بین المللی هستند و قبلاً هم از نظر زیرساخت‌ها رشد کرده‌ایم و اگر در این زمینه همکاری وجود داشته باشد، می‌توانیم میزبانی بگیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس