کد خبر 1069193
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
همتی نمایه

یک روزنامه اصلاح‌طلب از فشار دولت بر بانک مرکزی برای جبران نادرست کسری بودجه خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

هفت صبح می‌نویسد: اما نشانه‌هایی را می‌توان یافت که از فشار بر رئیس کل بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه حکایت دارند. احتمالاً همین فشارها باعث شدند که آقای همتی در تازه‌ترین پست اینستاگرامی‌اش بنویسد: «در خصوص کسری بودجه دولت، ناشی از سقوط شدید قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی، برای چندمین بار تأکید می‌کنم؛ در شرایط حاضر اقتصادی، انتشار اوراق بدهی روش مناسب‌تری برای تأمین کسری و نیز جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه و تورم است.» ظاهراً حداقل بخش‌هایی در دولت ترجیح می‌دهند که کسری بودجه را از طریق استقراض از سیستم بانکی جبران کنند در حالی که رئیس کل بانک مرکزی ترجیح می‌دهدکه دولت به وسیله انتشار اوراق بدهی، کسری بودجه را از طریق استقراض از بازار تأمین کند.

بیشتر بخوانید:

هر یک «تومان» ۱۰۰ «قران» می‌شود

فیلم/ سکه ۵ تومانی جایگزین اسکناس ۵ هزار تومانی

حذف صفر از پول ملی هیچ تاثیری در تورم ندارد

استقراض از سیستم بانکی جهت جبران کسری بودجه در مقایسه با انتشار اوراق بدهی راه‌حل به مراتب جذاب‌تری برای دولت است چرا که در این صورت دولت مجبور نیست که وارد ساز و کار حقوقی نسبتاً پیچیده انتشار گسترده اوراق قرضه شود. همچنین دیگر نیازی هم ندارد که نگران نرخ این اوراق در بازار باشد. به بیان دیگر، نرخ سودی که دولت باید بابت بدهی به سیستم بانکی بپردازد قاعدتاً به مراتب کمتر از نرخ سودی است که برای اوراق قرضه خواهد پرداخت. از سوی دیگر، کاملاً می‌توان درک کرد که چرا آقای همتی بر انتشار اوراق قرضه تأکید دارد. او به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، مسئول مستقیم مهار نرخ تورم در کشور است. در حالی که شوک اقتصادی غیرمنتظره ناشی از کرونا امیدها برای رشد اقتصادی مثبت و تورم زیر ۲۰ درصدی در سال ۱۳۹۹ را کمرنگ کرده، آقای همتی چند هفته پیش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو گفت که می‌کوشد نرخ تورم امسال را در حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد حفظ کند. استقراض دولت از سیستم بانکی همچنین می‌تواند مسائل تازه‌ای را برای بخش بانکداری ایجاد کند و این احتمالاً با برنامه آقای همتی برای بهبود سلامت نظام بانکی در تضاد است. علاوه بر این‌ها، آقای همتی از نخستین مصاحبه تلویزیونی‌اش بر به کارگیری عملیات بازار باز تأکید داشت. تأمین کسری بودجه دولت از طریق انتشار اوراق بدهی می‌تواند که بسط و گسترش عملیات بازار باز هم کمک کند. همه این‌ها باعث شده که بانک مرکزی در مقابل خواست بخش‌های دیگر دولت برای پولی کردن کسری بودجه مقاومت کند.

آقای همتی طی کمتر از دو سالی که ریاست بانک مرکزی را برعهده گرفته، اعتبار از دست رفته را به این نهاد باز گردانده و خودش به یکی از معتبرترین شخصیت‌های اقتصادی کابینه تبدیل شده است. او اصلاً دوست ندارد به سرنوشت سلفش در بانک مرکزی دچار شود.

با این حال به نظر می‌رسد که فشارها بر رئیس کل هم زیاد باشد او در یکی از نخستین مصاحبه‌های تلویزیونی‌اش گفته بود که در مقابل درخواست‌های پولی دولت مقاومت خواهد کرد مگر اینکه «سنبه پر زور باشد». اکنون احتمالاً فشارها به حدی رسیده که آقای همتی بحث را بر صحنه عمومی آورده تا بتواند حمایت رسانه‌ای و بدنه کارشناسی را جلب کند؛ اقدامی که اتفاقاً باعث شده اقتصاددانانی از طیف‌های مختلف از مقاومت رئیس کل بانک مرکزی حمایت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    2 2
    خدا به دادش برسه، چون ضلالت طلبان مثل عقرب به جانش افتاده‌اند، خدا بهش کمک کنه، بنده خدا بخاطر ملت و کشور داره در برابر دولت قیمت گذار مقاومت می‌کنه.
  • حمید توحیدلو IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    2 0
    با نظر رئیس کل بانک مرکزی موافقم استقراض از بانک مرکزی روش مناسبی برای تامین کسری بودجه دولت نیست و باعث افزایش تورم و فروپاشی اقتصاد در باند مدت خواهد شد بلائی که در ونزوئلا شاهد بودیم
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 3
    امسال کسری بودجه را با فروش اوراق و سهام و این کارها جبران کردید، سال آینده چی؟؟؟؟؟؟ چرا به جای نشستن پای میز مذاکره، فشار را بر مردم زیاد میکنید؟ این فنر تا حدودی طاقت کشیده شدن را دارد. به جایی میرسیم که بالاخره فنر پاره شده و گریبان ملت را میگیرد
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 1
    ایشون واقعا یکی از معدود کاربلدهای باسواد دولت هستند.یکی ایشون یکی پسر شهید ستاری معاون علمی فناوری.خدا خیرشون بده
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    1 0
    به جای بیدارکردن اوضاع افشار به مردم وبالا بردن تورم برگردیم به میرزازاده وضع را ازاین بدترنکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس