کد خبر 1069164
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
محمدحسین حیدری

مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت گفت: از برخی بیمارستان‌ها گزارش‌هایی را داشتیم که دریافت‌هایی از بیماران کرونا انجام‌شده است. مردم از طریق سامانه ۱۹۰ با ما در تماس باشند.

به گزارش مشرق، دکتر محمدحسین حیدری، در نشست خبری که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در خصوص نتایج ارزیابی بیمارستان‌ها، گفت: ارزیابی بیمارستان‌ها یک روال کلی است که مرکز نظارت و ارزیابی حوزه معاونت درمان پیگیری‌ها را انجام داده و بر اساس شاخص‌های مربوطه فعالیت ارزیابی را در حوزه‌های مربوطه مانند کرونا انجام می‌دهند. درعین‌حال، وظیفه حوزه دفتر بازرسی، بررسی شکایات مردمی درباره مراکز درمانی است که بالطبع این موضوع را با پس‌خوراندی که از سامانه ۱۹۰ داریم و مردم با این سامانه ارتباط برقرار می‌کنند، به‌صورت موردی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نحوه نظارت بر نانوایی‌ها در بحران کرونا

وی در خصوص نحوه نظارت بر نانوایی‌ها به‌ویژه در بحران کرونا، افزود: در این زمینه چنانچه شکایات از طریق ۱۹۰ ثبت شود، به‌صورت ویژه مورد پیگیری قرار می‌گیرد. مواردی که در حوزه نانوایی‌ها منجر به شکایت می‌شود، بخشی مربوط به تجهیزات حفاظت فردی است که ممکن است به دست برخی افراد نرسیده باشد و بخشی دیگر مربوط به بحث گندزدایی و ضدعفونی‌هایی است که باید انجام شود. لذا، این‌گونه موارد را بلافاصله از طریق سامانه به حوزه‌های مربوطه منتقل کرده و ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت هم باید جواب بگیریم. اما مردم باید بدانند که حتماً با سامانه ۱۹۰ ارتباط برقرار کنند، مشکلشان را مطرح و پیگیری کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه در ابتدا در زمینه وسایل حفاظت شخصی محدودیت‌هایی وجود داشت، شرایطی را فراهم کردیم که بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت این وسایل در اختیار بخش‌های مختلف ارائه خدمت قرار گیرد. در حال حاضر، هم وسایل حفاظت فردی اعم از ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد. درعین‌حال با شهرداری‌ها هم هماهنگ شده تا در متروها و بخش‌های مختلف مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

درمان کرونا رایگان است

حیدری در خصوص تخلفات مالی احتمالی بیمارستان‌ها و دریافت وجوهی از مردم در حوزه درمان کرونا، گفت: بحث تخلفات مالی به بخشنامه‌ها و مقررات ویژه‌ای که در حوزه‌های مختلف ازجمله تعرفه، وجود دارد، منوط می‌شود. با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران مبتلا به کرونا، بر اساس بازرسی‌های انجام‌شده و گزارش‌های مردمی، از برخی بیمارستان‌ها گزارش‌هایی را داشتیم که دریافت‌هایی از مردم انجام شده است. این مسئله را با وزیر بهداشت و معاونین وزارت بهداشت مطرح کردیم و مقرر شد که از ظرفیت‌های خاص بیمه و مددکاری بیمارستان‌ها استفاده کنیم تا مردم این پرداخت‌ها را نداشته باشند. باز هم اگر مواردی وجود دارد که مردم دچار مشکل شدند و هنوز دریافت‌هایی در بیمارستان‌ها برای بیماران مبتلا به کرونا انجام شده، حتماً با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و حتماً پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر به‌صورت ویژه چند تن از همکاران را از حوزه تعرفه در برخی بیمارستان‌ها مأمور کردیم تا این موارد را بررسی کنند. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود، بیمارستان‌ها ملزم شوند که بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را درباره مسائل مالی بیماران انجام دهند.

حیدری تأکید کرد: روال کلی برخوردها در این زمینه، این است که ستاد تعرفه استان‌ها، موظف هستند که طبق قوانین تعزیراتی با آن بیمارستان‌ها برخورد کنند، اما ازآنجایی‌که در حال حاضر موقعیت ویژه است و دستورالعمل‌های خاصی هم مطرح است، باید شرایطی ایجاد کنیم که به‌صورت اضطراری به این موارد رسیدگی شود. به همین دلیل تمام پرونده‌های مربوط به این موضوع را با همکارانمان در حوزه تعرفه در کل کشور هماهنگ کردیم که به‌محض دریافت این شکایات همان روز تشکیل جلسه دهند و تکلیف بیمارستان را مشخص کنند.

بررسی علت دریافت وجه از بیماران کرونا در برخی بیمارستان‌ها

حیدری در پاسخ به سؤالی در خصوص تخلفات بیمارستان‌ها، گفت: البته این‌طور نیست که تمام بیمارستان‌های خصوصی تخلف کرده باشند، بلکه تعدادی از آن‌ها بر اساس گزارش‌هایی که به ما می‌رسد، مورد بررسی قرار گرفتند. درعین‌حال حوزه نظارت معاونت درمان هم بیمارستان‌ها را رصد می‌کند. گزارش‌هایی هم در این زمینه به دست ما رسیده و مورد ارزیابی قرار گرفته و موارد آن را مورد بررسی قرار دادیم، امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا ببینیم مشکلات این بیمارستان‌ها چه بوده که در حوزه مبالغ دریافتی تغییراتی را انجام داده‌اند. اگر بتوانیم مشکلاتشان را حل کنیم، مسائل بعدازآن هم منتفی می‌شود. در حال بررسی این موضوع هستیم و امیدواریم پاسخ بگیریم.

بروز پدیده‌ای به نام کاسبان کرونا!

وی در پاسخ به سؤالی درباره ایجاد پدیده‌ای با عنوان کاسبان کرونا در کشور، گفت: متأسفانه بحثی تحت عنوان کاسبان کرونا حقیقت دارد و این طبیعت برخی افراد سودجو است که به‌محض ایجاد برخی محدودیت‌ها، شرایطی را فراهم می‌کنند تا بتوانند حداکثر سودشان را از نیازهای مردم کسب کنند. از همان ابتدای امر شرایطی فراهم شد تا بتوانیم با همکاری پلیس، انبارهای احتکار را کشف کرده و انبارهایشان بلافاصله در اختیار هیئت‌امنای ارزی قرار گیرد و در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شود.

مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت ادامه داد: عمده مواردی که در این زمینه مطرح شد، ماسک‌های احتکار شده بود که از سوی پلیس و تعزیرات پیگیری شد و انبارهایی را کشف کردند که همه آن‌ها طبق پروتکلی که تعزیرات و دادستانی کل کشور و ناجا داشتند، به دانشگاه علوم پزشکی همان شهر یا استان داده می‌شد تا بتواند در اختیار حوزه درمان و مدافعان سلامت قرار گیرد؛ چراکه در آن زمان محدودیت زیادی در حیطه اقلام حفاظتی فردی داشتیم. درعین‌حال کاسبان کرونا در مواردی هم در حوزه محلول‌های ضدعفونی، الکل متانول را به‌جای اتانول عرضه کرده بودند. به‌محض اطلاع پیگیری و جمع‌آوری شد و افرادی که مرتکب این تخلف شده بودند، مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست مجازی، گفت: مجموعه بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت می‌تواند در این برهه حساس سلامت در زمینه مسائل و مشکلاتی که ممکن است در این حوزه داشته باشید، پاسخگو باشد. همه مردم می‌توانند در زمینه بیماری کرونا و یا سایر مواردی که در حوزه بهداشت درمان و اورژانس کشور است، از طریق سامانه ۱۹۰ با ما در تماس باشند و انتقادات، پیشنهادات و شکایات‌شان را با این سامانه مطرح کرده و مطمئن باشند که این شکایات را ثبت و بلافاصله در کل کشور پیگیری کرده و به مردم پاسخ می‌دهیم. مردم باید در آرامش پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت کنند و اگر به آن‌ها توصیه‌شده که در خانه بمانند، حتماً این کار را انجام دهند و در جامعه هم بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا روند را روزبه‌روز به سمت کاهش ببریم و در نهایت میزان مرگ‌ومیر را به صفر برسانیم.

بیشترین شکایات ارسال‌شده به سامانه ۱۹۰

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص بیشترین شکایاتی که در سامانه ۱۹۰ مطرح‌شده، گفت: تماس‌هایی که با سامانه ۱۹۰ گرفته می‌شود، در حوزه‌های مختلفی اعم از بهداشت، درمان، تعرفه و اخیراً هم کرونا، قرار دارد. منتها در فواصل مختلف کرونا، نحوه تماس‌ها و نوع موارد مطرح‌شده، متفاوت بود. در اسفندماه همه درگیر خط اختصاصی بودیم که در سامانه ۱۹۰ برای کرونا ایجاد شده بود و مردم راهنمایی‌های مربوط به کرونا را دریافت می‌کردند و بیشتر نگرانی‌هایشان درباره مباحث مربوط به نحوه درگیری با کرونا بود. منتها بعد از اینکه برخی بیماران بستری شدند، شکایاتی را از حوزه درمان داشتیم که درباره بیش دریافتی‌های حوزه‌های درمان و بیمارستان‌ها بود. به‌ویژه برای بیمارستان‌های خصوصی که به تناسب مشکلات مالی که برایشان ایجاد شده، ممکن است، دریافتی‌هایی داشته باشند که داریم کنترل می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت هم سؤالات مردم در مورد دفن متوفیان ناشی از کرونا، مسائل آرامستان‌ ها و حِرَفی که باید بسته باشند، بود که این‌ها را نیز پیگیری می‌کردیم. همچنین شکایاتی از دیر آمدن اورژانس و بستری در بیمارستان‌ها نیز مطرح می‌شد.

وی تأکید کرد: هر یک از این مراحل در وضعیت خاصی ایجاد شده است، اما بعد از سپری کردن زمانی بعد از بحران و پایدار شدن شرایط، شکایات هم در حد خاص خود قرار می‌گیرد. در عین حال قبل از بحران کرونا نیز بیشترین شکایات در بیمارستان‌ها مربوط به ارتباط پزشک و پرستار با مردم بود که مردم اعلام می‌کردند در بیمارستان‌ها با ما درست برخورد نمی‌شود. بعد از کرونا دیدیم که همه مردم حامی مدافعان سلامت هستند، بنابراین، این ظرفیت برای ارتباط بهتر با مردم وجود دارد. در حوزه بهداشت هم عمده شکایات در زمینه بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای مراکز عرضه غذا بود.

حیدری در خصوص استان‌هایی که بیشترین شکایات در آن‌ها ثبت شده است، گفت: تقریباً می‌توان گفت که تماس‌های استانی‌مان در ابتدای امر از همان شش تا هفت استانی بود که در ابتدا بیشترین درگیری را با کرونا داشتند که بعد به ۲۰ تا ۲۱ استان رسید. در سایر موارد هم از استان‌های دیگر هم تماس‌هایی را داشتیم. ما برای اینکه بتوانیم به‌سرعت به این نیاز پاسخ دهیم شرایطی را ایجاد کردیم که تماس‌ها با سامانه ۱۹۰ را در استان‌های قم، گیلان، مازندران، مرکزی و تهران به ۱۹۰ مرکز وصل کردیم تا حداکثر استفاده را از زمان انجام دهیم.

تشکیل کمیته‌ای برای خریدهای ضروری کرونا

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت خریدها و واردات وزارت بهداشت، گفت: کمیته‌ای برای خریدهای ضروری کرونا وجود دارد که به این معناست که معاونت درمان، اضطراری را برای ایجاد یکسری تخت‌های آی سی یو مطرح می‌کند که این تخت‌ها و تجهیزات متعلق به آن، باید در زمان کوتاهی تهیه شوند. بنابراین، بسیاری از قوانین و مقررات تحت‌الشعاع زمان کوتاه قرار می‌گیرد. ما نیز در تلاشیم که بر اساس یک پروتکل خاص شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوانیم در اسرع وقت با حداقل مشکلات مالی، اداری و بروکراسی این اقدامات را انجام دهیم که در حال انجام است و خوشبختانه هم پیش می‌رود.

داروخانه، تنها مرجع فروش ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده

وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه نظارت بر فروش اقلام حفاظتی بهداشتی، گفت: تنها مرجع برای فروش ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، داروخانه‌ها هستند. البته با توجه به اعمال برخی محدودیت‌ها در توزیع این اقلام شرایطی ایجاد شد که مردم برای تهیه این اقلام به مراکز دیگر هم مراجعه می‌کردند؛ به‌طوری‌که در مواردی شاهد بودیم که داروخانه این اقلام را نداشت، اما دست‌فروش داشت. طبیعی است که در اینجا نمی‌توان نظارت کرد که دست‌فروش در چه زمانی، با چه قیمت و شرایطی این اقلام را تهیه کرده است، اما در حال حاضر تمامی داروخانه‌ها از طریق شرکت‌های پخش محصولات حفاظت فردی را در اختیار دارند و مردم باید از همین داروخانه‌ها این اقلام را دریافت کنند. مردم باید مبادی تهیه این اقلام را بیشتر موردتوجه قرار دهند. اقلام موجود در داروخانه‌ها معتبر و تائید شده هستند.

حیدری گفت: یکسری از اقلام بهداشتی از سوی شهرداری‌ها و استانداری‌ها درخواست شده و از طریق وزارت بهداشت در اختیارشان قرارگرفته است. حتی برخی اقلام اهدایی از خارج از کشور هم بوده که به نام ارگان خاصی بوده است که مستقیماً در اختیار آن ارگان قرار گرفته و نحوه توزیعش هم بر عهده خود ارگان است.

تذکر درباره اجرای پروتکل‌های فاصله‌گذاری در هواپیماها

دکتر حیدری درباره مباحث مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی، خاطرنشان کرد: با همکاران بازرسی در حوزه وزارت راه و هواپیمایی کشوری ارتباط برقرار کردم و این دغدغه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در وسایل حمل‌ونقل عمومی را مطرح کردم و پیگیر مسائل مربوط به آن هستیم. دیروز کلیپی را دیدیم که در پروازی موارد مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکرده بودند. مسئله پروتکل‌های بهداشتی که باید در هواپیما رعایت شود و چگونگی امکان انتقال کرونا در هواپیما را یک ماه پیش برای همکارانم در سازمان هواپیمایی ارسال کردم و نسبت به کنترل آن تذکر دادم. در عین حال طی روزهای آینده به‌صورت سرزده وارد مجموعه‌های فرودگاهی خواهیم شد و این موضوع را در داخل کابین پرواز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

احتمال بروز پیک کرونا و آنفلوآنزا در پاییز

وی درباره اقدامات نظارتی برای احتمال موج دوم کرونا تصریح کرد: تمهیدات لازم در این حوزه در بخش‌های بهداشت و درمان دیده می‌شود. این امکان وجود دارد که مثلاً در آبان ماه کرونا بر روی آنفلوآنزای H۱N۱ یا B سوار شود و شاهد پیک مجددی باشیم. فکر می‌کنم در آن موج با توجه به آلودگی‌هایی که از قبل داشتیم و آموزش‌هایی که ارائه شده، مردم بهتر می‌توانند عمل کنند. امیدواریم آن موج هم به حداقل برسد که البته مشروط به فعالیت‌هایی است که مردم انجام می‌دهند و امیدواریم وزارت بهداشت با کمک مردم بتواند موج دوم را به‌خوبی کنترل کند.

مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

وی در پاسخ به سؤالی درباره فعالیت برخی رستوران‌ها در سطح شهر و شلوغی آن‌ها، متذکر شد: اگر بر اساس کدگذاری که انجام شده، بارکد داشته باشند و QR کد آن‌ها بر روی درب ورودی‌شان نصب شده باشد تا مردم بتوانند آن را شناسایی کنند، مشکلی ندارد، اما اگر این اتفاق نیفتاده و مردم خودشان بدون توجه به این موضوع به رستوران‌ها می‌روند، بنابراین مردم باید رعایت کنند. روز گذشته شاهد بودیم که تعداد زیادی از مردم در مجتمع علاءالدین تجمع کرده بودند و فکر می‌کردند که فاصله‌گذاری اجتماعی این است که یک درب کوچه بازکنیم که مردم رفت‌وآمد کنند. بنابراین فعالیت و یا تعطیلی واحدهای صنفی بر اساس پروتکل‌هایی که از سوی معاونت بهداشت تدوین شده، مشخص شده است و اطلاع‌رسانی شده است. مردم هم باید این موارد را موردتوجه قرار دهند.

ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده قیمت مصوب دارند

وی در خصوص نظارت بر قیمت ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، گفت: این اقلام قیمت مصوب دارند. البته در برخی موارد شاهدیم که داروخانه‌ها به دلیل قیمت بالایی که قبلاً برای تهیه این اقلام پرداخته‌اند، مقداری قیمت را بالاتر ارائه داده‌اند. البته در این زمینه شکایت زیادی به ما ارجاع نشده و عمدتاً شکایت‌ها از نبود این اقلام بوده است. درعین‌حال، مردم باید توجه کنند که نیازی نیست همه مردم ماسک N۹۵ داشته باشند. بلکه با یک ماسک ساده سه لایه هم می‌توانند جلوگیری کنند. درعین‌حال، نحوه استفاده از ماسک و مدیریت ارتباطات بین فردی‌شان می‌تواند در پیشگیری از بیماری مؤثر باشد. باید توجه کرد که یک ماسک N۹۵ می‌تواند یک پرستار را از ابتلا نجات دهد.

نحوه برخورد با پرسنل ترک‌کار کرده

حیدری درباره نحوه برخورد با پرستارانی که در دوران بحران کرونا ترک کار کرده‌اند، ‌گفت: ما برای کسانی که ترک کار کرده‌اند از لفظ برخورد استفاده نمی‌کنیم و باید علت سنجی صورت گیرد تا مشخص شود که این ترک کار به چه علت اتفاق افتاده است. در این زمینه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئول رسیدگی به این موارد هستند. تاکنون گزارشی درباره عدم توانایی در کنترل و مدیریت بحث ترک کار پزشکان یا پرستاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی، به دست ما نرسیده است. این علت‌یابی انجام خواهد شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • M IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    0 0
    حرف مفت! کدوم پیگرد ببینید تو بازار و جامعه چخبره وقتی داروخانه قیمت رو دارو رو نادیده میگیره ۲برابر میفروشه به مردم بیچاره دیگه از چه کشکی حرف میزنید ول کنید تو رو خدا این حرفای کشکیتون فقط نمک به زخم مردم میزنه
  • محسن .ف IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
    0 0
    کی دنبال کاسبان مسکن ، خودرو و سکه و طلا میره .؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس