کد خبر 1069020
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
خاطره ای که بعد از ۵۰ سال با ماهواره «نور» زنده شد

ماهواره «نور» برای ایرانی‌ها یادآور یک تفاوت تاریخی است؛ تفاوت میان روزهایی که نخست‌وزیر به‌تحقیر می‌گفت ایرانی‌ها ساده‌ترین وسایل را هم خودشان نمی‌توانند بسازند.

به گزارش مشرق، «نور» که پرتاب شد و در مدار قرار گرفت چشم خیلی‌ها را کور کرد! گردان ۱۸ نیروی هوافضای آمریکا در مدار قرار گرفتن آن را تأیید کرد تا کسانی هم که هنوز چشمشان به دهان خارجی‌هاست، باور کنند که ایرانی‌ها می‌توانند. دیگر آن روزگار گذشت که آمریکایی ها می خواستند برایمان ماهواره بسازند؛ حالا «نور» را داریم که روزی ۱۶بار دور زمین می‌چرخد و بارها از فراز آسمان آمریکا هم رد می‌شود تا ایرانی‌ها رصد دقیق‌تری بر زمین و آسمان گیتی داشته باشند. اما همه ماجرا این نیست؛ موفقیت نور یک یادآوری تاریخی هم داشت. روزگاری مدام و مدام سخن از این بود که ایرانی‌ها نمی‌توانند؛ خیلی از جوان‌ترها آن روزها را ندیده‌اند، اما ایران کهن‌سال آن تحقیرها را فراموش نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

  رزم‌آرا، سپهبد ارتش و نخست‌وزیری بود که به جای تکیه بر غرور ملی به
تحقیر توانایی ایرانی‌ها پرداخت 

تحقیر ملی در این حد؟!

چند دهه قبل بی‌اعتمادی به توانایی ایرانی‌ها و ضعف خودباوری به‌ جایی رسیده بود که سپهبد «حاجعلی رزم‌آرا»، نخست‌وزیر دوره پهلوی در جلسه‌ای در مجلس به تعدادی از نمایندگان فراکسیون اکثریت حرف‌هایی تلخ زد؛ «ما لیاقت لولهنگ سازی هم نداریم. ۵۰ سال است که آن را می‌سازیم ولی ترقی نکرده‌ایم. ما چطور می‌توانیم خودمان صنعت نفتمان را اداره کنیم؟». لولهنگ یعنی آفتابه سفالی که در مقابل آفتابه برنجی یا مسی، ساده‌تر و کم‌ارزش‌تر است. تحقیر ملی در این حد! این حرف‌ها همان موقع که علنی شد و به گوش دیگران رسید دل‌ها را به درد آورد. گویا در همان جلسه گفته‌شده بود ایرانی‌ها حتی نمی‌توانند یک کارخانه سیمان را اداره کنند و «غلامحسین فروهر» وزیر دارایی وقت نیز از ناتوانی ایرانی‌ها در پیشبرد کارهای کشور سخن رانده بود.

شاه پهلوی به برتری ذاتی غربی‌ها و ضعف ایرانی‌ها و ملت‌های خاورمیانه معتقد بود

ایرانی‌های تنبل، شاه آزاد!

اعتقاد به برتری ذاتی غربی‌ها و ضعف ملت ایران در دوره پهلوی و به‌ویژه نزد شاه و درباریان رایج بود؛ در خفا و عیان. محمدرضا پهلوی هم در سال ۱۳۵۵ این حرف را به دهانش انداخته بود که مردم ایران تنبل هستند. ابتدا در یک سخنرانی در جمع دانشگاهیان در شهریورماه به این نکته اشاره کرد و بعد در ۳ آبان ماه در مصاحبه با روزنامه کیهان دوباره مدام از تنبلی ایرانی‌ها دم زد. بنا به کتاب «یادداشت‌های علم» معلوم می‌شود شاه این‌گونه حرف زدن را نشانه شجاعت خود می‌دانست، طوری که به علم گفته بود: آدمی که متکی به آراء مردم نباشد آزاد است!

محمدرضا پهلوی استبداد شخصی‌اش را هم با همین بهانه توجیه می‌کرد و یک نمونه اینکه در مصاحبه با «اوریانا فالاچی» خبرنگار ایتالیایی در سال ۱۳۵۲ می‌گوید که باید مستبد باشد چون در کشوری مثل ایران که فقط ۲۵درصد مردم سواد دارند، نمی‌شود مستبد نبود! وی در کتاب «پاسخ به تاریخ» حتی علت سقوطش را عقب‌افتادگی مردم ایران می‌داند و بزرگ‌ترین اشتباهش را اینکه سعی می‌کرده به‌زور، ایران را به سمت استقلال و پیشرفت ببرد!

حضور پرتعداد مستشاران آمریکایی در ایران حتی اعتراض و نارضایتی
دولتمردان رژیم پهلوی را هم در پی داشت

مستشاران می‌آیند!

بنا به نوشته‌ها و خاطرات به‌جامانده از اطرافیان، شاه پهلوی درواقع مردم را اصلاً قبول نداشت و از وی نقل‌شده است که: «این مردم قادر به انجام هیچ کاری نیستند.» نتیجه این بی‌اعتمادی به ایرانی‌ها در اداره کشور هم اینکه ایرانی‌ها در کشور خودشان هیچ‌کاره بودند؛ رشته کار در همه ادارات و بخش‌های مهم کشور حتی در ارتش به دست آمریکایی‌ها افتاده بود. آمریکا در ایران چقدر مستشار داشته باشد خوب است؟ یعنی باید پرسید واقعاً چه تعداد مستشار آمریکایی برای ایران بس بود؟ یک هزار نفر؟ ده هزار نفر؟ در حالی که تعداد مستشاران آمریکایی در دهه ۳۰ حدود ۱۰۰ نفر و در سال ۱۳۴۵ حدود ۱۰ هزار نفر بود، در ۱۳۵۶ حدود ۵۰ هزار نفر مستشار آمریکایی در همه بخش‌های اقتصادی، اداری و نظامی ایران حضور داشتند. البته «یرواند آبراهامیان» مورخ و استاد دانشگاه آکسفورد در کتاب «ایران میان دو انقلاب» تعداد مستشاران آمریکایی را ۶۰ هزار نفر می‌داند.

مستشار نیستند، دستوردهنده هستند!

در ارتش تکلیف معلوم بود؛ هم تجهیزات آمریکایی بود هم فرمانده‌ها! آمریکایی‌ها همه‌کاره بودند و حرف، حرف آن‌ها می‌شد! کار به جایی رسیده بود که یک گروهبان آمریکایی به سرهنگ ایرانی دستور می‌داد. قسمت تلخ ماجرا این بود که برخلاف آنکه مستشاران افرادی دارای درجات نظامی بالا و تخصص‌های ویژه تصور می‌شوند مستشاران آمریکایی اغلبشان در رده گروهبانی بودند. در ارتش مشهور بود که حتی اعطای درجه افسری به ارتشی‌های ایران به تأیید مستشاران نیاز داشت و این موضوع برای خیلی‌ها تحقیرآمیز بود. بی‌دلیل نیست که برخی کارشناسان دلیل نهایی سقوط حکومت پهلوی را تحقیر ملی ایرانی‌ها می‌دانند.

مستشاران آمریکایی با درجه‌هایی در حد گروهبانی به افسران عالی‌رتبه ارتش ایران دستور می‌دادند

در باقی بخش‌های کشور نیز شرایط بهتر نبود. «احمد آرامش» وزیر کار دولت قوام و از دولتمردان حکومت پهلوی که در سال ۱۳۵۲ توسط ساواک ترور شد در نطقی در ۶ تیر سال ۱۳۴۰ دردنامه‌ای به این شرح ارائه داد: «سال‌ها است که دولت آمریکا با تمام قوا ولی با عناوین به‌ظاهر فریبنده در تمام شئون زندگی ما دخالت کرده و هر زمان به طریقی برای ما حادثه آفریده و تعیین سرنوشت می‌کند. تمام وزارتخانه‌ها و بنگاه‌های تجاری و اقتصادی و عمرانی وابسته به دولت ایران زیر نظر مأموران و نمایندگان مختلف آمریکایی قرارگرفته و آنان در غالب جاها نه‌تنها به‌عنوان مشاور و مستشار بلکه به‌صورت دستوردهنده و کارفرما در زندگی ما مداخله می‌کنند.»

و اما داستان فضا...

محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۴۱ در سفر به آمریکا از اداره کل ملی هوانوردی و فضا این کشور یا همان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) بازدید کرد و بیش از قبل مرعوب قدرت تکنولوژی غربی‌ها شد. ۱۴ سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۵ شاه پهلوی که دلش می‌خواست با پول بادآورده ناشی از افزایش قیمت نفت در آن سال‌ها کارهای پر سر و صدا انجام دهد، به فکرش رسید که یک پروژه ماهواره‌ای به اسم خودش راه بیندازد. این بود که یک‌راست رفت به سراغ آمریکایی‌ها. پیش از آن در سال ۵۳ کارشناسان شرکت «جنرال الکتریک» آمریکا پس از کسب اجازه از دولت ایالات متحده به ایران آمده‌بودند تا یک ایستگاه زمینی برای دریافت اطلاعات مخابراتی و امواج تلویزیونی از ماهواره‌های بین‌المللی در ماهدشت کرج راه اندازی کنند که البته فاز اولش با تاخیر طولانی بالاخره در سال ۵۷ آماده استفاده شد. در سال ۵۵ نیز مهندسانی از شرکت «بل» آمریکا باز هم البته با اجازه دولت این کشور به ایران آمدند تا ماهواره زهره را بسازند. زهره ماهواره‌ای مخابراتی با کاربردهای رادیویی و تلویزیونی بود که البته هیچ‌گاه ساخته نشد. ناهید هم ماهواره دیگری بود که فقط طرحش ریخته شد تا در حد یک آرزوی دست نیافتنی باقی بماند.

اما چندی نگذشت که تاریخ ورق خورد و آن‌ها که نمی‌توانستند و گمان می‌کردند مردم هم نمی‌توانند برای همیشه رفتند. حالا ماهواره‌های ایرانی یکی بعد از دیگری از راه می‌رسند، آن هم بدون آتش زدن پول‌های نفتی و بدون التماس به شرکت‌های خارجی؛ فقط با اتکا به توان همین مردم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • @حافظ@ IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    برگه ای از تاریخ این سرزمین کهن و پر افتخار که دوباره جانی تازه گرفته است.درود بر همه ی دلاورمردان عرصه های علم و ایمان سرزمین ایران
  • @حافظ@ IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    39 18
    برگه ای از تاریخ این سرزمین کهن و پر افتخار که دوباره جانی تازه گرفته است.درود بر همه ی دلاورمردان عرصه های علم و ایمان سرزمین ایران
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    75 13
    اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ «13» سوره تغابن . خداوند، معبودى است كه جز او معبود ديگرى نيست؛ و مؤمنان تنها بر او توكّل كنند .
  • محمد JP ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    40 20
    ان سبو بشکست و ان پیمانه ریخت .ملت ایران بیدار و دانشمندان ان غرور سه هزار ساله را احیا کردند بسازید بتازید حقوق از دست داده این کشور را که مشتی سیاستمدار و شاه بیعرضه نتوانستند حفظکنند دوباره بدست ارید زنده باد ایران
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    13 20
    خب شما برو یه پراید قابل اعتماد بساز بعد بیا اینجا قمپز در کن
    • محمد IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      2 2
      خوب پراید زائیده تفکر شما و دوستان غربگدای شماست. تفکر انقلابی .نانو.سلول های بنیادین.موشک.هواپیما جنگی.خودروی جنگی.ماهواره.کیت تشخیص کرونا.تجهیزات نفتی و ...... می سازه. حالا در صنعت خودرو تو فقط پراید رو ببین ولی مهندسان انقلابی در حال ساخت خودروهای خوبی هستند. مگس نباش رو زشتی بسینی
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      2 2
      پراید رو سپاه نمیسازه خدا رو شکر دولت اصلاحات بره یه فکری به حال بی مخی و بی ارادگی و ناتوانی هاش بکنه. اصلاحات چی ها فقط دزدهای خوبی هستن انصافا
    • IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      2 1
      پراید هم دسپخت همین غربگداهای خود حقیر پندار است
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    14 4
    درود بر سپاه ، بسازید و قوی شوید و آماده شوید که با دنیا خیلی کار داریم. میخواهیم درستش کنیم. میخواهیم محیای ظهور آقا امام زمان عج شود.
  • هادی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    1 0
    از گذشته درس عبرت گرفتیم از تحقیر و خودیها تا فشارهای بی امان و مدام خارجی ها البه با مطالعه از گذشته نیاکانمان بهتر زاتوژن ایرانیها را شناخته اند و می داند ایرانی برایشان موقعیت مهیا باشد کاری را انجام می دهد که برای خیلیها غیره ممکن است تاریخ شاهد است و حالا که جوانان عزیز ودانشمندان و مسعولین دل سوز وهز همه بهتر رهبری دانشمند و کم نظیر خدا همچی را باهم برای ملتمان بوجود اورده وروز بروز در همه زمینه ها داریم خود کفا می شویم جیزی که بیگانگان از ان واهمه داشتند به واقعیت پیوست هرچند مشگلات داربم و مسعولینی داریم هنوز چشم به راه بیگانه هستند ولی با توکل به خدا وخود باوری ما می توانیم در چند سال اینده طبق پیش بینی رهبر عزیزمان که بنیاد ما می توانیم را در دل جوانان غیور شعله ور نمود طی چند دهه گذشه و حالا داریم شاهد اختراعات و ابتکارات و تولید وخود کفایی نیازهای کشورمان توست خود جوانان خودمان بدون نیاز وکمک انها می شویم کور شود هرانکه نتواند بیند
  • اکبری IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    17 1
    زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.
  • بختیاری US ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    25 13
    زنده باد ایران مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل الله کبر الله اکبر الله اکبر
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    13 5
    یاد یکی از مشاورای قبلی رئیس‌جمهور افتادم. میگفت ایران جزء تو با قرمه سبزی وآبگوشت نمیتونه رقابت کنه.
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    2 6
    ۵۰ سال قبل .... خ
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    14 4
    فقط حاج علی این حرف رو زد ؟ لازم نبود برید به ۵۰ سال پیش مگر اکبر ترکان ۳-۴ سال پیش همین حرف رو نزد ؟
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    5 2
    "اما چندی نگذشت که تاریخ ورق خورد و آن‌ها که نمی‌توانستند و گمان می‌کردند مردم هم نمی‌توانند برای همیشه رفتند" آبگوشت بزباش رو هم که عمه من گفته.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    3 7
    اینکه درجه دار به عنوان استاد کلاس به افسر دستور میده برای شما جای تعجب داره برای ما عادی
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    2 2
    این تصاویر ماهواره رو هم پخش کنید ما ببینیم عکساش چطوریه! قرار بود تا دیروز پریروز تنظیماتش کامل بشود!!!
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      0 0
      آره تصویر اول رو از کاخ سفید بدین ببینم کچلی ترامپ از بالا دیدیه میشه یا نه؟
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    0 0
    تا همین سال های اخیر هم ته مانده همان تفکرات در ذهن خیلی از ایرانی ها بود ولی بحمدلله با افتخار افرینی های نیروهای مسلح کلا ورق برگشته و کمتر کسی توانایی ها رو مسخره میکنه همان کسانی که همه رو خریداری شده میدونستند الان زبان به کام گرفته اند.
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    ما می توانیم ... همچنان که توانسته ایم دستاوردهای ارزشمندی در حوزه های مختلف کسب کنیم و به دست بیاوریم ، کشورهای غربی علم و تکنولوژی رو کاملا" در انحصار خودشان می‌خواهند با تمام مزاحمت ها و سنگ اندازی های کشورهای غربی، بخوانید ( یهود بین المللی) ما موفق شدیم توانستیم ما می‌توانیم تا کور شود هر آنکه نتوان دید ... سربلند باشی ایران ...
  • سیامک IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    سلام خداوند تمامی لشکریان اسلام را مخصوصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راپیروز ومظفربفرماید.عزیزمان کردید.پیش خدا ومردم عزیز باسید/ازطرف ملت به شماخدا قوت.
  • رضا IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 4
    خدا لعنت کند دودمان قاجار و پهلوی را که ایران را بدبخت کردن
    • هخامنش NL ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      3 0
      هنوز یه ماشین بلد نیستند بسازند
    • احمد US ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
      0 3
      جناب هخامنش، کسانی که دارای تفکرات پوسیده نئولیبرال هستند، بلد نیستند ماشین بسازند، خودتم می دونی، اگر صنایع دفاعی هم دست این افراد بود، قطعاً ماهواره وماهواره بر هم نمی توانستند بسازند، ولی امروز جوانان مومن کشور با تفکر انقلابی کیت تشخیص کرونا هم می سازند و حتی چهل هزار عدد آنها را هم به آلمان صادر می کنند.
  • علی خانی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    1 3
    درود برسپاهیان،درود برروح شهید تهرانی مقدم
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 1
    این نگاه هنوز به مردم وجود داره
  • امیر IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 3
    یک کلام خطم کلام.سپاه میتواند ما را ب بهترین و بالاترین جایگاه علم و قدرت برساند.اگر همه و همه پشت سپاه باشیم همچنان که سپاه پشت ما مردم هست.فکر میکنین امنیت حاضر را کیها ب ارمغان اوردن؟این همه پیشرفت موشک ،ماهواره و...کی ها ب ارمغان اوردن؟جواب یک چیز هست،سپاه.همینه که چشم دشمنان را کور کرده و ب هر نوعی میخوان سپاه را تخریب کنن چون میبینن و میدونن سپاه تبدیل ب یک ابر قدرت دنیا خواهد شد و الان کم مونده ب اون مرحله پیروزی برسه انشالله
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    از مجموع كفته هايى كه تا كنون شنيده ام به اين درك رسيده ام كه شاه از وجنات مقامات روشنفكران ومردم معمول ايران به اين نتيجه رسيد كه انها منفعل ناتوان درتأمين ارزوهاى مردم هستند وقتى چهره مصدق را متفاوت ديد كمك كرد تا نخست وزير شود واو هم بخاطر اينكه نفهميد امريكا وانگليس دو كشور نيستنددرملى كردن صنعت نفت شكست خورد وابن ناتوانى را تنبلى مى ناميد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس