ویژه های مشرق 15 اردیبهشت

اکنون رئیس دولت اصلاحات در کارنامه دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران شریک بوده و یکی از بانیان اصلی وضع موجود است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**داماد روحانی:عارف عالیجناب سکوت است

«کامبیز مهدی زاده» داماد روحانی، فارغ التحصیل مقطع دکتری در رشته «رسوب شناسی و سنگ رسوب» است. وی اکنون دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

مهدی زاده در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «عارف، عالیجناب سکوت بود» نوشت: «محمدرضا عارف قبل از اینکه بخواهد در عرصه جدیدی وارد شود باید به این پرسش مهم و تاریخی پاسخ دهد؛ چرا نماینده مجلس شد و چه استراتژی‌ای را در این سال‌ها در مجلس دنبال کرد؟ کدام سخنرانی آتشین و نطق ماندگار را در مجلس انجام داد؟ حرف دل مردم را پشت کدام تریبون فریاد زد؟ وی در کارنامه خود معاون اول رئیس‌جمهوری که مسئولیت مهم اجرائی و راهبردی است را با خود یدک می‌کشید اما نتوانست مثل یک لیدر موثر رفتار کند و به عبارتی عارف در مجلس عالیجناب سکوت بود. اینکه طی چند سال حضورش در مجلس، چند بار نطق پیش از دستور داشته است؟ در کدام یک از نطق‌هایش از مشکلات مردم سخن گفته است؟ کدام موضع تاثیرگذار را داشته است؟ راهبرد مشخص او در مجلس چه بوده است؟ سوال‌های مهمی است که باید موشکافانه آنها را تبیین کرد».

مهدی زاده در ادامه نوشت: «چرا با وجود تمام ضعف‌ها و انتقاداتی که پیرامون عملکرد و عدم‌هماهنگی لیست امید مطرح شده، سعی در اصلاح و جبران امور نشده است؟ به نظر می‌رسد فقدان یک برنامه‌ریزی مشخص و عدم نگاه به آینده و از همه مهم‌تر نقش کمرنگ محمدرضا عارف در مجلسی که نتوانست رهبری این جریان را بر عهده بگیرد همگی دست به دست هم داد تا لیست امید در طول زمان کمرنگ‌تر شود و کارایی خود را از دست دهد، اما مساله مهم‌تر در جریان اصلاحات این موضوع است که آیا با نیروهای قدیمی این امکان وجود دارد که اهداف این جریان و دیدگاه آن را تبیین کرد؟ و چرا تا امروز این جریان نقشه راهی را همگام با زمان از خود بروز نداده است؟ طی این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم که صدای واحدی از این جریان به گوش نرسید و این نشان از عدم وجود نقشه راه بود».

این روزها اختلاف در جبهه اصلاح طلبان بیش از پیش پررنگ شده است. پس از استعفای موسوی لاری از قائم مقامی شورای عالی اصلاحات، حالا عارف نیز در سیبل انتقادات قرار گرفته و کارنامه او در شورای اصلاح طلبان و مجلس دهم مورد انتقاد جدی است.

مهدی زاده در یادداشت مذکور، گلایه کرده است که چرا عارف در مجلس مطالبات اصلی مردم را پیگیری نکرده است. این نقد نه تنها به شخص عارف بلکه به تمامی اعضای لیست امید در مجلس دهم(که تحت عنوان فراکسیون امید در مجلس فعال بودند) وارد است.

برای نمونه، «محمود صادقی» یکی از اعضای فراکسیون امید مجلس در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما "رفع حصر" خواسته اصلی مردم بود»!

شعار لیست امید در مجلس دهم این بود: «آرامش، رونق اقتصادی»؛ حالا یک سوال، آیا ماحصل عملکرد لیست امید در مجلس دهم، آرامش و رونق اقتصادی بود!؟ قطعا پاسخ منفی است.  

اما داماد رئیس جمهور در یادداشت مذکور، از بیان یک ویژگی بسیار مهم اصلاح طلبان در مجلس دهم غفلت کرده است و آن «وکیل الدوله» بودن این نمایندگان است.

ترجیح دادن وکیل الدوله بودن بجای نماینده ملت بودن، یکی از ویژگی های اصلی اکثریت مطلق اصلاح طلبان در مجلس دهم است. سکوت در مقابل وزیری همچون عباس آخوندی و شراکت در افزایش سرسام آور قیمت مسکن، حمایت ویژه از بیژن زنگنه و موافقت با قرارداد توتال و بی توجهی به عواقب آن، توجیه خسارت محض برجام و موارد متعدد دیگر از جمله اقدامات خسارت بار وکیل الدوله ها در مجلس دهم است.

در حقیقت اصلاح طلبان در مجلس دهم، در مقابل قصور و تقصیرهای دولت، «عالیجناب سکوت» بودند.

**مشاور خاتمی:شورای عالی اصلاحات، نه «شورا» است، نه «عالی» و نه «اصلاح طلب»

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «شورای عالی اصلاح‌طلبی از همان آغاز شورایی بود برای «شور» نکردن، برای «عالی» نبودن و برای «اصلاح‌طلب» نبودن. در درون این شورا، از همان آغاز «شوراها» برپا بود و بازی زبانی هفتادودو گروه و حزب و شخصیت. بنابراین از همان آغاز در پس و پشت هر تصمیم و تدبیر، هر ورود (عضویت) و خروجی (عدم عضویت)، هر موضع و مواضعی، هر استراتژی و تاکتیکی، هر ائتلاف و انفصالی و بالاخره هر دم و بازدمی، نوعی تنازع قدرت و بقا نقش بازی می‌کرد. عده‌ای در این شورا، از همان آغاز از سانترالیسم دموکراتیک، فقط سانترالیسم آن را فهم کردند و بساط نوعی توتالیتاریسم فردی و گروهی (حزبی) را در صحن عمومی و خصوصی شورا گستراندند و به‌ نام نامی اصلاح‌طلبی آوردند و بردند، گذاشتند و برداشتند، نوشتند و خط زدند...صریح بگویم، امروز «تغییر» این شورا در «تعطیلی» آن است».

تاجیک در ادامه گفت: «چون نیک بنگریم بسیاری از اصلاح‌طلبان امروز را در «هیچ‌کجا» و «هرکجا» ی نظری و عملی می‌بینیم. اینان اصلاح‌طلبی را دقیقا در همان موقف و موضعی تعریف می‌کنند که قدرت و منفعتشان اقتضا می‌کند. این عده برای رسیدن به قدرت آرام و قرار ندارند. کک قدرت افتاده توی تن و جانشان و آرامش و قرار را از آنان ربوده است. اینان تابعان قدرت‌اند؛ بنابراین هرکجا قدرت هست، آنان نیز هستند».

مشاور خاتمی صراحتا اعلام کرده است که تغییر اصلی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات، در تعطیلی آن است.

اما جدای از این مسئله، نقش خاتمی در ایجاد وضعیت بغرنج فعلی شورای عالی اصلاحات، قابل تأمل و بررسی است.

رئیس دولت اصلاحات در سالهای اخیر، رأی دادن به روحانی، لیست امید مجلس دهم و لیست امید شورای شهر پنجم را با «تَکرار می کنم» های خود به مردم پیشنهاد کرد.

دولت روحانی با برجام، سفره مردم را کوچک کرد و ارزش پول ملی را به میزان قابل توجهی کاهش داد. لیست امید مجلس دهم بجای رسیدگی به مطلبات مردم، مشغول اروپاگردی و سلفی گرفتن با موگرینی و تشکیل کمیته رفع حصر بود.

شورای شهر پنجم نیز بجای رسیدگی به مشکلات مردم، تمام انرژی خود را برای تغییر نام خیابان های تهران گذاشت و در افکار عمومی به «مشغول بودن به بازی اسم و فامیل» مشهور شد.

بنابراین اکنون رئیس دولت اصلاحات در کارنامه دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران شریک بوده و یکی از بانیان اصلی وضع موجود است.

پیش از این اصلاح طلبان بارها بر حاکم بودن دیکتاتوری و رفتار قبیله ای در شورای عالی اصلاحات تاکید کرده بودند.

** اعتراف روزنامه اصلاح طلب به وضعیت بغرنج ترامپ

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «نباید فراموش کرد که سیاست خارجی ترامپ در همه زمینه‌ها از جمله عراق، سوریه، لیبی، یمن، افغانستان، کره شمالی، چین، روسیه و همکاری با اروپا با شکست روبه‌رو بوده است و با توجه به اینکه کرونا باعث شده حدود 30 میلیون بیکار روی دست ترامپ قرار گیرد لذا دیگر این برگ برنده‌ای که تا همین چند ماه گذشته همیشه به آن افتخار می‌کرد در کوتاه‌مدت به دشمنی تبدیل شده که احتمال ورود مجدد ترامپ به کاخ سفید را با تردیدهای جدی روبه‌رو ساخته است.

 این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «لذا در غیاب موفقیت‌های اقتصادی و اشتغالزایی که در انتخابات امریکا همیشه حرف اول را می‌زده، این بار سیاست خارجی اهمیت پیدا کرده و ارائه دستاوردی در این زمینه بیش از گذشته باید جدی گرفته شود».

اکنون وضعیت ترامپ، هم در سیاست داخلی و هم سیاست خارجی مطلوب نیست. آمریکا محتاج مذاکره با ایران است ولیکن به دلیل خوی استکباری و تفرعن، این نیاز را به عنوان امتیاز ویژه به ایران جا می زند.

اما با اینحال، هدف آمریکا از مذاکره، رسیدن به نتیجه برد-برد نیست. همانطور که برجام هیچگاه توافق برد-برد نبود.

هدف اصلی سران آمریکا از مذاکره با ایران، برجامیزه کردن توان موشکی، قدرت منطقه ای و دیگر فاکتورهای قدرت ساز ایران است.

ایران اکنون علاوه بر آمار تحسین برانگیز در مبارزه با کرونا، به تازگی در اقدامی غرورآفرین، یک ماهواره نظامی را به فضا پرتاب کرده است.

با اینحال طیف غربگرا در داخل کشور، آمریکا در موضع قدرت و ایران را در موضع ضعف نشانده و اینگونه وانمود می کنند که ایران محتاج مذاکره با آمریکاست و اگر مذاکره کلید بخورد، فتح الفتوحی اقتصادی رخ خواهد داد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • فقط اعدام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    4 4
    فقط اعدام .
    • بنده بیطرف خدا IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      0 11
      کاری به اصلاح طلب واصولگراندارم چون سیاسی نیستم.این کوچک شدن سفره ازاحمدی نژادشروع شدباکاغذپاره خواندن قطعنامه های سازمان ملل وبعدان یارانه کذایی که حداقل10برابرش راازجیب ملت بیرون کشید.درعرض یکروزهمه چیزچندبرابرشد.برجام اگربدبودامریکاازان خارج نمیشدولی عده ای درداخل کاری کردندکه نشودازمنافع ان استفاده بااظهارنظرغیرمسؤلانه و... حالاهم که فشاربه حدنهایت به مردم آمده بازهم عده ای که سیرهستندول کن ماجرانیستندوبه اسم مردم سنگ خودشان وپست ومقامی که مردم بهشان ندادندواعتمادنکردندبه سینه میزنند این وسط بیچاره مامردم که به اسم ماهرکی به فکرخودشه.
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      4 0
      بنده ظاهرا بیطرف الان قطعنامه تحریمی سازمان ملل هست؟ یارانه اگه مشکلی داشت چرا به گفته خودتون در دولت اول روحانی تورم تک رقمی شد ؟ برجام توافقی بود که بد بسته شد دوستان شما با سرعت زیاد همه تعهدات رو اجرا کردن و اونها قطره چکانی و وقتی دیدن ایران از لحاظ هسته ای به قبل 84 برگشته برای تضعیف قدرت دفاعی مطالبات بیشتری کردن که اوجش خروج امریکا از برجام بود و حتی بعضی گفتند غافلگیر شدیم چرا؟ چون امضای کری تضمینه و ماجرا ادامه داره
    • علیمرد IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      0 1
      داداچ فقط اعدام یعنی چه؟ درباره جان آدما نظر میدی نه جوجه یکروزه این چه منطقیست شما اصولگراوا داری کشور ارث پدری شما نیست افرادی نظیر شما باعث شدن تو جهان هزار انگ بهمان بزنن
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      1 1
      به 17:07 - اگر آمریکا برجام را نمی خواست، چرا الان دنبال برگشتن به آن هست؟!؟!؟!؟
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    5 0
    تخصص داماد روحانی دقیقا مناسب بررسی وضعیت اصلاح طلبانه؛«رسوب شناسی»
    • سید IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      7 0
      اسب های گاری در سربالایی یکدیگر را گاز می گیرند! حکایت این روزهای سران اصلاح طلبان تهوع آور است!!!!
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      1 0
      من فقط کشته مرده ی اسم روزنامه های اینام. آرمان ملی! اعتماد! آفتاب! :))))))
  • علی افصحی IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    3 0
    بسم الله الرحمن الرحیم.مجموعه رفتارهای غرب زده گان فارسی زبان با رفتارهای سکانداران غرب و آمریکا یک اینهمانی عمیقی با هم دارند. غرب وحشی از منابع غارت سرمایه های ملل دیگر و انباشت ثروت قارونی برای حفظ آن همه ثروت نامشروع، بنگاه های رسانه ای تصویری و کتبی ایجاد کرده و شبانه روز ضمن توجیه روند غارت بی حسابشان، با سفارش مطالب و شوژه هایی به نام خود به قلم فروشانشان، از خود چهره ای موجه می سازند و به شکلی پنهانی و شیطانی سبک زندگی نکبت بار خود را به جامعه خود و جوامع مورد ظلم خود تحمیل می کنند تا تولیدات فکری و کالایی آن ها را ،تا می توانند مصرف و در نتیجه وابسته مطلق گردند.در جوامعی چون ما نیز جریانات غرب زده و رانت خوار ضمن تشدید ویژه خواری خود روزنامه ها و سایت هایی راه انداخته و میرزا بنوبس هایی چون قوچانی ، لیلاز و.. را در استخدام خود می گیرند تا از آنان چهره ای صاحب قلم و حرف، جلوه دهند.چه مصاحبه های خیالی یا مطالب کپی پبستی که این میزا بنوبس ها به نام این وزیر و آن پسر وزیر و این داماد رییس جمهور و..که چاپ نکرده و نمی کنند.روزنامه ها و رسانه هایی که بی اعتنا به فرهنگ عمومی جامعه و خط روشن انقلاب مطالبی سخیف و رقت بار چاپ یا بازتاب می دهند که بارعلمی و تناسبی با روزگار موجود نداشته باشند، این ها سفارشات رانت خواران قارون صفت را کتبی یا تصویری می کنند که با تاکتیک تکرار و تکرار در دستگاه محاسباتی جبهه متحد انقلاب اختلال ایجاد کنند این جنگ زرگری و« کی بود کی بود من نبودم »همه اش برای امروز نیست برای سال۱۴۰۰ است که جریان کثیف و مبتذل غرب زده پر شهوت ،می خواهد با قربانی ساختن سمبلیک نه واقعی!!! امثال عارف یا روحانی خود را منجی جلوه دهند .در حالی که غافلند از درایت الهی رهبری و مردم مسلمان دالداده رهبری ، که هرگز مطالب سست افرادی چون مهدی زاده بی هویت یا تاجیک ذهنی بی عمل و...کوچکترین تاثیری در عزم جدی آن‌ها در خلاصی تاریخی از این جریان فاسد نخواهدداشت.
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    5 0
    بگیرید همه رو داربزنید. برای مردم مهم نیست. چون از اونها و بازیشون هم رد شدن.
  • پری مجرد40ساله IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    2 1
    حالم از هرچه اصلاح طلب و ضدانقلاب و منافق است بهم میخوره خدا لعنت شون کنه
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    2 0
    محاکمه اوین مرک
  • حسین IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    4 0
    باسلام .مهم داشتن پست درنظام است که خانواده ژن خوبشان را به مردم بنمایانند .اونجا مینشیند حقوق هم میگیرند چه از این بهتر
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    2 1
    آقای کاملیز می دانید اقای عارف همه جوانب را می سنجد. ایشان mtn را دارد ایشان و اصولا با شناختی که من از یزدی ها دارم مصلحت اندیش و روز فراشان را فراموش نمی کنند. ایشان هم در کیسه اصولگراست و هم در کیسه اصلاح طلب
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    8 0
    این شادوماد که اینقد از عارف انتقاد کرده خودش تو ستاد توسعه فناوری انرژی پدر جونش چیکار کرده و چه دستاوردی داشته ؟ تنها چیزی که من از ایشون دیدم یه به اصطلاح مقاله بود که پارسال نوشته بود و توش غیر مستقیم از احمدی نژاد انتقاد کرده بود که چون گفته تحریمهای شورای امنیت کاغذپاره ای بیش نیستن ( یعنی عوام ترین حرفی که چند سال پیش رسانه های خارجی انداخته بودن دهن یه عده عوام !) ... و نتیجه گرفته بود که بهمین دلیل تحریمها علیه ایران وضع شد!!! انگار نه انگار که عامل تحریمها در اصل خود سران فتنه منتسب به اصلاح طلبان بودن که با رد نتیجه انتخابات هم یه سال مملکت رو به آشوب کشیدن هم رسما با ارسال نامه های متعدد به اوباما و هیلاری خانم خواستار تحریمهای فلج کننده علیه ایران شدن ! همین حالا یه نفر خودشو منتسب به احمدی نژاد کنه و تو انتخابات کاندید بشه براحتی دهها میلیون رای میاره حالا اگه این شادوماد کاندید بشه چقد رای میاره که گیر داده به بنده خدا عارف ! و دوست داره مثل ترامپ همه کاسه کوزه هارو گردن دیگران بندازه ! راستی شادوماد فیش حقوقیت چقدره؟ فکر نمیکنی با اون مدرک رسوب شناسی ! جوانان با استعداد و تحصیل کرده خیلی شایسته این پست شما هستن و شما باید بری روزنامه نگاری کنی که البته هیشکی بدون مدرک دومادیت قبولت نمیکنه ! وضع روزنامه ها خرابه.
  • كريم IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    2 1
    اصلاحاتي ها از اولش هم رهبري كه آدم باشد نمي خواستند و نداشتند زيرا رهبر آنها شيطان بود و شيطان بزرگ يعني آمريكا بود و هست كه انشاءالله در روز قيامت تمامي آنها را به آتش سعير سرنگون خواهد كرد.
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    1 0
    اب که سربالارفت قورباغه ابوعطا میخونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس