کد خبر 1068967
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
داورزنی

در نشست هم اندیشی والیبال مربیان و کارشناسان نظرات و صحبتهای خود را درباره مسائل مختلفی صحبت کردند.

به گزارش مشرق، نخستین نشست هم‌اندیشی مربیان و کارشناسان کلان والیبال کشور برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال با حضور پیشکسوتان، مربیان، کارشناسان و اصحاب رسانه در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک آغاز شد.

در این نشست مربیان و کارشناسان نظرات و صحبتهای خود را بیان کرده و درباره مسائل مختلفی صحبت کردند.

بیشتر بخوانید:

داورزنی: باید انتظارات ما از تیم ملی والیبال مشخص شود

وادی: مربی آینده باید دیکتاتور باشد

مربی آینده باید همچون ولاسکو و پارک دیکتاتور باشد. مربیان بعد از ولاسکو توسط بازیکنان اداره می شدند و مربی آینده نباید اینگونه باشد.

امیدوار حاتمی: ولاسکو در بهترین زمان مربیگری ایران را قبول کرد

ولاسکو بهترین زمان والیبال ایران را قبول کرد و البته ایران هم به موقع او را انتخاب کرد. مربی تیم ملی تنها نیست و یک گروه تیم ملی را اداره می کنند. باید دید که آیا مربی در ایران داریم که حاضر باشد قید تیم‌های باشگاهی و پول را بزند یا خیر؟ نباید بحث دیکتاتوری را مطرح کنیم چون مربیگری نوعی معلمی است.

کارخانه: والیبال به مربی مثل ولاسکو نیاز دارد

مشکل والیبال ایران در سال های اخیر کوچینگ بود. همه ما اول یک مربی معمولی هستیم و رقته رفته باید رشد کنیم. ولاسکو یک مرد بزرگ بود و والیبال ایران نیاز به چنین مربی دارد. مربی آینده تیم ملی باید فاکتورهایی داشته باشد.

مهران پور: مربی آینده باید مدیریت داشته باشد

در کارگروهی که برای انتخاب سرمربی تشکیل شده جای یک یا چند مربی باتجربه خالی بود. مربی آینده باید مدیریت داشته باشد؛ مدیریت در تمرین موضوع بسیار مهمی است. روال تمرینات در اکثر تیم‌ها مشترک است، اما عیب‌یابی و مدیریت در تمرین و مسابقه موجب تفاوت مربیان می‌شود. ضمن اینکه بلد بودن زبان انگلیسی هم خیلی مهم است و از نظر شخصی باید اخلاقیات معقولی داشته باشد. همانطور که از مربی خارجی حمایت میشود باید با مربی داخلی هم اعتماد کرد.

جزیده: والیبال بازیکن محور است

کاش برای انتخاب سرمربی خارجی هم چنین جلسه ای برگزار می شد. وقت اعتماد به مربیان داخلی است. همه گفتند پارک به والیبال ایران سیستم داد، اما ما برای بازی مقابل فرانسه از نظر روانی دچار مشکل بودیم؛ من به عنوان یکی از بازیکنان باتجربه آن تیم ملی برای اولین بار این موضوع را می گویم. نباید بین مربی ایرانی و خارجی تبعیض قائل شویم و باید به خودمان شخصیت بدهیم. باید بدانیم که والیبال بازیکن محور است و سپس مدیریت تاثیرگذار خواهد بود.

نفرزاده: برای المپیک باید مربی خارجی بیاوریم

پیشنهاد من انتخاب یک مربی خارجی است که تاکید می کنم قراردادش تا پایان المپیک منعقد شود. ضمن اینکه پیشنهاد می کنم مربی آینده کارش را از مرداد ماه آغاز کند. برای بعد از المپیک حتما یک مربی ایرانی باید سکان دار تیم ملی شود. اگر قرار باشد از مربی داخلی استفاده کنیم موضوع مباحث مالی باید مدنظر قرار گرفته شود. همچنین مربی داخلی تیم ملی نباید در تیم های باشگاهی فعالیت کند. با احترام به تمام دوستان من سه نفر را پیشنهاد می کنم؛ پیمان اکبری، بهروز عطایی و مصطفی کارخانه گزینه‌های پیشنهادی من برای هدایت تیم ملی هستند.

تندروان: نیازمند یک سیستم جدید هستیم

ملیت و شخص مرحله دوم انتخاب سرمربی است. مرحله اول سبک بازی تیم ملی ایران است. در 20 سال گذشته ما مربیان بزرگی به ایران آوردیم و اگر شرایط خوب پیش نرفت، شاید برای این بود که سبک آن مربی به ما نمی‌خورد. برای جنگ در المپیک نمی شود که سیستم نداشته باشیم. هر مربی که انتخاب می شود باید سبک والیبال ایران را بداند و سیستم جدیدی بیاورد. پارک سیستمی آورد که توانستیم آسیا را شگفت زده کنیم و ولاسکو هم سیستمی آورد که جهان را غافلگیر کردیم. دست والیبال ایران رو شده و برای حضور در جمع ۴ تیم برتر جهان نیازمند یک سیستم جدید هستیم.

شهنازی: ایرانی و خارجی بودن اهمیتی ندارد

اگر دنبال بهترین ها هستیم صحبت از هزینه اشتباه است، چون ما هزینه نمی‌کنیم بلکه سرمایه گذاری می کنیم. وقتی مردم با والیبال شاد می شوند چرا نباید در والیبال سرمایه گذاری شود؟

ایرانی و خارجی بودن اهمیتی ندارد؛ مربی آینده باید شاخص هایی داشته باشد. با توجه به صعود تیم ملی به المپیک همه دوست دارند مربی ایران شوند. مربی آینده باید یک روح بزرگ و قوی داشته و برنامه محور باشد. طراحی تمرین و روانشناسی هم بسیار مهم است. برقراری ارتباط با سایرین هم اهمیت زیادی دارد. تجربه حضور در رویدادهای بزرگ بین المللی از دیگر شاخص‌های سرمربی آینده است.

مومنی مقدم: باید برترین مربی را داشته باشیم

برای مربی خارجی موضوع ارزی بسیار مهم است. برای رفتن در جمع برترین ها باید برترین مربی را هم داشته باشیم. سوال اینجاست که آیا در مدت چند ماه می توانیم با هر مربی به نتیجه برسیم؟ آیا بازیکنان و ستاره های کنونی ما 15 سال پیش هم ستاره بودند؟ امکانات خوبی در اختیار مربیان خارجی قرار گرفت، آیا به مربیان ایرانی هم مهلت و امکانات داده شد؟ همین مربیان داخلی بازیکنانی مانند معروف و موسوی و... را در تیم های باشگاهی مدیریت کردند اما موضوع این بود که در باشگاه ها مربیان حمایت کاملی از سوی باشگاه می شدند؛ آیا فدراسیون این شرایط را فراهم می کند؟

میرحسینی: به مربیان وطنی اعتماد کنیم

باید به مربیان وطنی اعتماد کنیم، چون آنها نشان دادند که چه توانایی بالایی دارند. موضوع تغییر نسل هم مهم است. ما در نوجوانان و جوانان قهرمان جهان شدیم و باید روند تغییر نسل را هم درنظر بگیریم.

داورزنی: مدیریت تیم کنونی ایران کار ساده ای نیست

تیم های بزرگ دنیا برای انتخاب سرمربی به ملیت افراد توجه نمی‌کنند. برای مثال به روسیه، آمریکا، لهستان و... نگاه کنید. باید همه چیز را مدنظر قرار داد. بحث ما این نیست که مربیان ایرانی توانمندی کمی دارند؛ باید بدانیم که مدیریت تیم کنونی ایران کار ساده ای نیست. 80 درصد مربیان تیم های ملی در رده های باشگاهی هم کار می کنند. برای تعیین شاخص‌های باید تمام موارد را درنظر گرفت.

طلوع کیان: بحث زبان انگلیسی و ارتباطات خیلی مهم است

شاخص مربی ایرانی و خارجی متفاوت است. مربی باید بیاید که آگاهی کامل از والیبال ایران و جهان داشته باشد. بحث زبان انگلیسی و ارتباطات خیلی مهم است. مربیانی نیاز داریم که با ارتباطات خود بتواند بازی تدارکاتی فراهم کند.

محمدی: پیشنهاد من استفاده از مربی خارجی است

توان مدیریتی یک مربی به پشتوانه آن بستگی دارد. پیشنهاد من استفاده از مربی خارجی است، اما اگر مربیانی همچون چند سال اخیر را انتخاب کنیم بهتر است که به مربیان داخلی اعتماد کنیم.

خداوردی: دلم می خواهد یک مربی ایرانی در المپیک باشد

فرصت خوبی برای مربیان ایرانی فراهم شده است. دلم می خواهد یک مربی ایرانی در المپیک باشد. چند مربی خوب داخلی داریم که می توانند سرمربی تیم ملی باشیم، چه ایرادی دارد تمام آنها در کنار هم و با هم کار کنند؟ انتخاب دستیار بسیار مهم است اما متاسفانه ما برای انتخاب دستیار به دنبال امین هستیم.

محمودی: از مربی داخلی باید حمایت شود

دلم می خواست افرادی که جز گزینه های احتمالی هستند هم صحبت های خود را مطرح می کردند. من اعتقاد دارم که مربی داخلی باید حمایت شود.

اعرابی: مربی باید مورد حمایت کامل فدراسیون باشد

تفاوت های فرهنگی را برای انتخاب مربی آینده تیم ملی باید مدنظر قرار داد. مربی تیم ملی بهتر است که در رده باشگاهی کار نکند و مورد حمایت کامل فدراسیون باشد.

شعبانیان:  مربی ایرانی با اقتدار و مقبولیت داشته باشد

اقتدار و جا داشتن در قلب بازیکنان موضوع بسیار مهمی است. اگر مربیان داخلی حمایت شوند و اعتماد به نفس کافی را از جامعه والیبال بگیرند، می توانند کارهای بزرگی را انجام دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس