کد خبر 1068820
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۴
جشنواره کن

ژوزه ماریا ریبا ۶۷ ساله اصلیتی اسپانیایی داشت. او سال‌های بسیاری به همراه همسر فرانسوی‌اش در کشور فرانسه زندگی می‌کرد.

به گزارش مشرق، ژوزه ماریا ریبا ۶۷ ساله اصلیتی اسپانیایی داشت. او سال‌های بسیاری به همراه همسر فرانسوی‌اش در کشور فرانسه زندگی می‌کرد.ریبا مدتی هم عضو آژانس پرس فرانسه بود و همزمان به عنوان منتقد سینما نیز برای روزنامه‌های اسپانیایی و ‌فرانسوی نقد فیلم می‌نوشت. او عضو سندیکای سینما فرانسه هم بود و ‌مدتی نیز در هیات انتخاب جشنواره کن عضویت داشت.ژوزه ماریا ریبا ازسال۱۹۸۶ یکی از اعضای کمیته انتخاب فیلم جشنواره سن سباستین و عضو کمیته انتخاب فیلم بخش هفته منتقدین کن و برخی دیگر جشنواره‌های سینمایی بود.

بیشتر بخوانید:

تاریخچه حضور ایران در جشنواره کن

وی از سال ۱۹۹۹ به عنوان دبیرکل هفته منتقدین کن انتخاب شد. در چندسال آخر عمرش به عنوان رییس آکادمی لومیر، که معادل گلدن گلوب امریکاست انتخاب شد. او همچنین هر هفته در سینه کلوبی در پاریس به معرفی سینمای اسپانیا می‌پرداخت.

رییا در سالهای آخر زندگی‌اش یکی از اعضای هیات انتخاب بخش رسمی جشنواره کن در زمینه فیلم‌های اسپانیایی زبان بود. او به سینمای ایران علاقه داشت ‌و در مدت چهارسالی که مدیر بخش هفته منتقدین بود، چند فیلم ایرانی از جمله «زیرنورماه» ساخته رضا میرکریمی را در سال ۲۰۰۱ انتخاب کرد.

منبع: سینما پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    0 0
    یکی از سرسپرده های صهیونیست به دیار باقی رفت تا نتیجه یکی از اعمالش را که ترویج فساد و همجنس بازی و حمایت از صهیونیست ها بود را ببیند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس