پرچم نمایه اسرائیل

تحلیلگر مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل تأکید کرد ایران بازیگر قدرتمند است و بدون قاسم سلیمانی هم در منطقه نفوذ دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

«راز ریمت» در سایت اندیشکده شورای آتلانتیک نوشت ایران بازیگری نیست که با فشارهای خارجی و داخلی، دست از اهداف استراتژیک خود بردارد و تسلیم شود.

در حالی که صهیونیست‌ها از عناصر پشت صحنه ترویج گروه‌های تروریستی در منطقه بودند این تحلیلگر صهیونیست می‌نویسد: «آشفتگی سیاسی در جهان عرب از سال ۲۰۱۱ فرصت‌های جدیدی برای ایران خلق کرده است تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد. فروپاشی داعش و بقای حکومت  بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه - با کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روسیه - فرصت‌هایی برای گسترش موقعیت ایران در سوریه و عراق فراهم کرد.

با این وجود هر چند ماه یک بار به ما گفته می‌شود که ایران در حال از دست دادن نفوذ منطقه‌ای خود است. اول به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ ادعا شد که «ماجراجویی نظامی ایران» در منطقه به طور قابل توجهی محدود شده است. بعد به دلیل حملات اسراییل به مواضع نیروهای طرفدار ایران در سوریه و یا به دنبال تظاهرات اخیر در لبنان و عراق بود که گفته شد «ایران در حال از دست دادن خاورمیانه است». سپس، اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ در ایران روی داد که امید به تغییر رژیم را افزایش داد. این چرخه با ترور  قاسم سلیمانی در ماه ژانویه به عنوان ضربه بزرگی به برنامه‌های ایران برای تسلط منطقه‌ای تکمیل شد و در نهایت اکنون ویروس مرگبار کروناست که بعضی‌ها امید بسته‌اند فعالیت‌های ایران در خاورمیانه را کُند و یا مهار کند.»

تحلیلگر صهیونیست ضمن برشمردن برخی کارشکنی‌ها علیه نفوذ منطقه‌ای ایران یادآور می‌شود: جمهوری اسلامی تاکنون بارها و بارها ثابت کرده که با وجود محدودیت‌ها می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. نه تنها بقای نظام  بلکه نفوذ منطقه‌ای خود را نیز حفظ کند. ایران مطمئناً می‌داند که چطور بازی منطقه‌ای خود را متناسب با سایر بازیکنان اطراف خود تنظیم کند. تهران صبر استراتژیک فوق‌العاده‌ای دارد تا زمان تحقق بلندپروازی‌های خود منتظر بماند و بسیار مصمم و عمل‌گرایانه باشد؛ جمهوری اسلامی به خوبی می‌داند چگونه استراتژی خود را برای رفع چالش‌های جدید تطبیق دهد.

در حقیقت  فعالیت هفته‌های  اخیر ایران در عراق - در میانه تشدید فزاینده تنش بین نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان شیعه طرفدار ایران و تحولات سیاسی در بغداد - ممکن است در واقع نشان‌دهنده این باشد که به دنبال ترور سلیمانی، تهران در حال ارزیابی مجدد و تعدیل فعالیت‌های خود با تغییر شرایط به گونه‌ای است که به آن امکان می‌دهد منافع خود را - مانند مجبور کردن خروج نیروهای آمریکایی از عراق- با امکان موفقیت بیشتری پیش ببرد.

تحلیلگر صهیونیست در پایان تصریح کرد: سال‌ها تحریم اقتصادی، ایران را در برابر فشارهای اقتصادی و خارجی مقاوم کرده است.

خاورمیانه جدید بدون حضور و نفوذ ایران یک رویا است؛ رویایی که ده‌ها سال است  درباره جمهوری اسلامی «در آستانه فروپاشی» تکرار می‌شود اما به فرجامی نمی‌رسد و تنها ترویج‌دهندگان این ایده را ناامیدتر می‌کند.  ایران یک کشور پیچیده با سابقه‌ای طولانی و مراکز قدرت متکثر است و به همین دلیل است که باید ایران را هوشمندانه و واقع‌بینانه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    کجاشو دیدین؟؟!!! به وقتش تو سرتون هم میزنیم. ایران همون کشوریه که قراره بزودی دفنتون کنه.
    • IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      45 9
      ان شاءالله
  • علی IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    86 21
    البته به کوری چشم ترامپ قمار باز و حرامخوری که نان فاحشه گری را خورده و شما یهودیان صهیونیست نژاد پرست کودک کش
  • علی IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    15 25
    مشرق این خبر قدیمی بود قبلا چند هفته پیش این گزارش رو خونده بودم - یه بار از قول خودت بود ایندفعه از قول کیهان
    • قریشی IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      26 16
      داری درد میکشی ... میدوووووونم!
    • امین US ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      8 0
      علی آقا ،دانشمند محترم، پرفسور عزیز، برو تو سایت اندیشکده شورای آتلانتیک و مقاله راز ریمت در مورد ایران را سرچ کن تا الکی منبع این خبر را زیر سوال نبری.
  • احمد IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    70 9
    آره خاورمیانه جدید اتفاق افتاد اما نه اونی که شما ها فکرشو میکردین خاورمیانه ای با محوریت ایران قدرتمند
  • حسین IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    23 13
    حالا بزنیم باز، تا ضربه مغزییه ملایم بشین!!!
  • محمد DE ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    22 41
    خخخخخ اینا فکر می‌کنند پیچیده است... البته هر چیزی خر توخری از بیرون پیچیده به نظر میاد خخخخ
    • NL ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      23 1
      سیستم خر تو خر هارمونیک و هدف مند و موفق در رسیدن به اهداف نخواهد بود... همین که استراتژی بزرگی هست و در این راه موفقیت زیادی هم حاصل شده نظر شما را رد میکند.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      5 0
      اینکه تو آن ها مسخره می کنی اما امیدت را به همین ها بسته ای بلکه به نوایی برسی گویای خیلی چیزهاست جناب 08:10 اینطور نیست؟! :)
    • احمد US ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      5 0
      آقا محمد، خرتوخر سیستم فکری جنابعالی است که باعث شده چنین نظر ابلهانه ای بدی.
  • علی خدایی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    9 0
    ایران عزیز باید همیشه پیشرفت کند و قدرتمند شود
  • مرتضی US ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    7 0
    انشالله لال بشین و اسم کشور ما رو نیارین. انشالله جنگ تعیین کننده شروع میشه و انشالله این همون جنگیه که ما ازش سربلند بیرون میایم.در آرزوی کشتن شما سگان و آرزوی شهادت در این راه لحظه شماری میکنیم
  • بهنام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    4 0
    خطاب به یهودیان صهیونیست که رویای خاورمیانه جدید بدون ایران مقتدر رو در سر داشتند و دارند ، همان میهنانان ساکنین موقت منطقه ما که رویای حکومت نیل تا فرات یهود را در سر دارند آرزو و هدف تجزیه و تضعیف و نابودی ایران زمین را در سر دارند باید بدانید شما میهمانان ناخوانده و نامشروع این منطقه هستید دور نخواهد بود که این منطقه رو ترک خواهید کرد یا با پای خود خواهید رفت یا ایرانیان و جبهه مقاومت منطقه اینکار رو خواهند کرد، بله خاورمیانه جدید جایی برای شما نخواهد داشت، خاورمیانه یعنی ایران مقتدر که قرن ها و هزاره هاست در این منطقه ریشه و قدرت داشته و دارد جای جای خاورمیانه خانه ماست اطمینان داشته باشید با تولید و حمایت از گروه های تروریستی امثال داعش یا ترور و به شهادت رساندن بزرگان میهن و مقاومت راه به جایی نخواهید برد سلیمانی ها دارد این خاک کهن ... فدایی دارد این خاک کهن ایران زمین ..
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      2 0
      درود به شرفت
  • ش. AE ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    1 0
    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد امریکاوغرب شما وحشی ها رو باید با زبان موشکی بچه‌های سپاه آدم کرد مثل صدام حالا کجا شو دیدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس