کد خبر 1068655
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷

دراین مطلب از آموزش بورس قصد داریم به زبان ساده تابلو خوانی را معرفی کنیم. برای آموزش بورس از 0 تا 100 به سایت بورسکده به نشانی boorskade.com مراجعه نمایید.  توصیه می کنیم حتما مطلب آموزش تحلیل تکنیکال نیز از بورسکده بخوانید.

برای تابلو خوانی لازم است که از سایت سازمان بورس نماد مورد نظر را جستجو کنید تا با تابلوی آن آشنا شوید.

یک استراتژی برای انتخاب سهم این است که از صنعت یا گروه مورد اقبال بازار که نقدینگی در آن بالا است معمولا یک یا دو شرکت دیرتر استارت رشد می خورند و به اصطلاح هنوز تابلوی آن قرمز است و می توان این سهام را مورد بررسی قرار داد.

البته یکی از  بهترین راه های انتخاب سهم برتر فیلتر نویسی می باشد که می توان همگام با ورود حقوقی ، سهم مورد نظر را شکار کرده و سودهای شیرینی کسب کرد ( در مجموعه آموزش های بعدی فیلتر نویسی را استپ به استپ آموزش خواهیم داد).

در تصویر بالا مشاهده می کنید که گروه رایانه سبز رنگ است یعنی معاملات در آن خوب پیش می رود ولی دو نماد آن هنوز استارت رشد نخورده اند که عبارتند از :مداران و افرا

در تصویر بالا سهم افرا را به عنوان مثال برای آموزش در نظر می گیریم .

اولین چیزی که باید به آن اشاره کنیم کادر قرمز رنگ مشخص شده است که چند نکته را باید توضیح بدهیم.

اول اینکه حجم و ارزش بازار بورس و فرابورس را به طور جدا مشاهده می کنید این را بدانید که حرف لاتین M به معنای میلیون و حرف B  به معنای میلیارد می باشد . همچنین شاخص را به صورت سبز رنگ مشاهده میکنید که نشان از بازاری صعودی دارد.

دومین نکته ساعت بازار است . از ساعت 8:30 تا ساعت 9 اجازه ثبت سفارش وجود دارد ولی معامله ای انجام نمی شود و معاملات از ساعت 9 به بعد شروع می شود.

حقوقی ها و با تجربه های بازار در نیم ساعت اول فقط بازار را رصد می کنند و وارد نمی شوند چون نیم ساعت اول را حقیقی ها خرد شروع می کنند.

یک فرضیه است که بهترین تایم را برای خرید سهم بین ساعت 12 تا 12:30 می داند چون معتقدند که در این تایم آنهایی که نیاز به نقدینگی دارند مجبورند سهم خود را به پایین ترین قیمت ممکن بفروشند (این امر قطعی نیست و فقط یک فرضیه است).

دومین موردی که باید توضیح داد بحث آشنایی با خود شرکت است و اینکه در چه گروهی و چه حوزه ای و چه بازاری فعالیت دارد که برای دسترسی به این اطلاعات می توانید قسمت های (معرفی ، تولید وفروش ، هیات مدیره ) را انتخاب کرده و به اطلاعات شرکت دسترسی پیدا کنید . توجه داشته باشید که به خصوص  در تحلیل بنیادی دسترسی به این قسمت ضروری است یعنی شما باید بدانید سهمی را که قصد خرید دارید چه چیزی تولید یا در چه حوزه ای کار می کند و یا این شرکت در کجای کشور واقع شده است .

حالا با ابتدایی ترین نکات تابلوخوانی پیش میرویم و به معرفی آنها می پردازیم.

در تصویر بالا نماد افرا که در بازار فرابورس پذیرفته شده است را مورد بررسی قرار می دهیم.

در کادر قرمز رنگ

اولین قیمت همان قیمت آغازین روز است.

خرید در واقع بالاترین قیمت پیشنهادی از طرف خریداران است.

فروش یعنی پایین ترین قیمت پیشنهادی فروش از طرف فروشندگان است.

معامله هم قیمتی است که معامله شده است.

اما قیمت پایانی یعنی میانگین وزنی معاملات  بر اساس حجمی که در طی روز خورده است که به زبان ساده یعنی بسته به حجم تقاضا و حجم عرضه ای که سهم در طول روز دارد و قیمت های مختلفی که می خورد میانگین آنرا میگیرند که  قیمت پایانی به دست می آید که این قیمت پایانی نقطه ی صفر فردا می باشد که نشان خواهد داد فردا تابلو سبز است یا قرمز.

در واقع از تقسیم ارزش معاملات سهم بر حجم معاملات آن ، میانگین وزنی یا قیمت پایانی محاسبه می شود(این عدد توسط سیستم و بدون دخالت مشتریان محاسبه می گردد).

همانطور که اشاره شد دامنه ی نوسان در سهام مثبت و منفی 5 است حالا وقتی حجم معاملات یک سهم در طول روز در منفی سهم بیشتر باشد ولی سهم در پایان مثبت معامله شده باشد این باعث می شود که قیمت میانگین وزنی یا همان پایانی درصد منفی بخورد اما آخرین معامله مثبت باشد که این می تواند نشانه ی خوبی برای سهم باشد و برعکس آن هم صدق می کند یعنی میانگین وزنی مثبت باشد ولی آخرین معامله منفی باشد نشان از حجم بالای معاملات در درصد مثبت بوده ولی در لحظات پایانی قیمت افت داشته که احتمالا نشان از نزول دارد پس توجه زیادی به قیمت پایانی سهم داشته باشید چون مبنای معاملات روز بعد است.

مقدار درصد قرمزی هم که در جلو قیمت ها می بینید محدوده ی نوسان قیمتی در طی روز است.

اینجا یکم بحث رو باز می کنیم .

سازمان بورس اوراق بهادار برای اینکه جلوی ضررهای زیاد افراد را در بازار سرمایه بگیرد برای سهام محدوده ی نوسان قرار داده است که در بازار بورس و فرابورس محدوده ی نوسان 5 درصد می باشد .

یعنی یک سهم در طی روز نسبت به قیمتی که باز شده است نهایتا می تواند 5 درصد رشد داشته باشد یا نزول کند برای مثال سهمی که قیمت 100 تومن باز شده است نهایتا تا 95 تومن می تواند نزول داشته باشد یا تا 105 تومن صعود کند البته در طی یک روز (عدد قرمز داخل پرانتز همین درصد است و اگر سبز بود نشان از صعود درصدی سهم بود).

اما در بازار پایه که سه تابلوی الف و ب و ج را داریم متفاوت است مثلا دامنه یا همان محدوده ی نوسان 3 درصد است یا تابلوهای دیگر که 3 درصد یا 2 درصد است.

قیمت دیروز هم که در واقع قیمت پایانی روز قبل می باشد که نقطه ی آغازین قیمت امروز بوده است.

عدد قرمز رنگ 884 در کنار معامله بیانگر این است که قیمت معامله شده نسبت به دیروز 884 ریال نزول داشته است یعنی اگر قیمت معامله را از قیمت دیروز کم کنید این عدد به دست میاید.

884=24430-25314

تعداد معاملات که طبیعتا تعداد معاملات روز را نشان می دهد که 1303 بار سهم معامله شده است.

حجم معاملات تعداد برگ سهم معامله شده را نشان می دهد که در این نماد دو میلیون و بیست و شش هزار برگ معامله شده است(حجم معاملات مخصوصا در نقاط تکنیکالی مهم ، بسیار مورد اهمیت است مثلا وقتی یک سهم چند برابر حجم روزانه دهد و ستد میشود یعنی یک خبری در سهم است ولی همیشه نقطه ی ورود نیستند در ادامه با این فاکتور مهم بیشتر آشنا می شویم).

ارزش معاملات هم که با ریال نشان داده می شود مثلا در این نماد 54 میلیارد و 938 میلیون ریال است .

ارزش بازار (که نشان دهنده ی بزرگی آن شرکت و مقدار تاثیری که می تواند بر شاخص داشته باشد است) از ضرب قیمت روز سهام در تعداد سهام منتشر شده ی شرکت به دست میاید که در این نماد 15190 میلیارد ریال است.

نکته

وقتی شاخص هم وزن سبز است نشان از صعودی بودن شرکت های کوچک دارد و وقتی شاخص کل سبز است نشان از صعودی بودن شرکت های بزرگ دارد و برعکس آن در مورد شاخص قرمز.

قسمت بعدی هم که ساعت آخرین معامله را نشان می دهد و نیازی به توضیح ندارد.

در مورد وضعیت باید یکم توضیحات بیشتری ارائه دهیم.

1.مجاز: سهم در حالت عادی است و بدون مشکلی معامله می شود.

2.مجاز.محفوظ: وقتی نمادی بسته بوده و کم کم آماده ی بازگشایی باشد در این حالت قرار می گیرد . در این حالت سفارشات پذیرفته می شود ولی معامله ای انجام نمی شود و بر اساس تقاضا و عرضه و مقدار قیمت پیشنهادی با تایید ناظر بازار معاملات انجام می شود و به اصطلاح قبل از بازگشایی ، نماد در حالت کشف قیمت قرار می گیرد.

3.ممنوع: دلایلی وجود دارد که باعث می شود معاملات سهم صورت نگیرد که یکی از آنها همین کشف قیمت است که سهم برای مدت کوتاهی معامله نمی شود  که در واقع این مدت کوتاه همان روز معاملات جاری است.

4.ممنوع.متوقف: فرق این مورد با مورد ممنوع در این است که در سهامی که ممنوع می باشند زمان بازگشایی مشخص است اما در ممنوع .متوقف زمان ازگشایی تا اطلاع بعدی مشخص نیست و معمولا بیشتر از یک روز کاری بسته است.

5.مجاز.محفوظ: وقتی که سهم برای مدت کوتاه چند دقیقه ای(60) در طول روز کاری در حالت سفارش گیری قرار بگیرد .

اما دلایل دیگر که باعث ممنوع شدن یک سهم می شوند عبارتند از :

1.انواع افشای اطلاعات مثل اطلاعات گروه الف و ب و ...

2.افزایش یا کاهش قیمت بیش از 50 درصد در 15 روز متوالی کاری یا 20 درصدی در 5 روز متوالی کاری.

3.دستکاری قیمتی توسط بعضی افراد

4.برگزاری جلسات به منظور تصمیم گیری  برای افزایش سرمایه

5. مجامع عمومی شرکت ها .

برای دریافت آموزش کامل به وب سایت بورسکده مراجعه نمایید

منبع:

http://boorskade.com/

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس