کوهین

همسر جاسوس سابق اسرائیل در گفتگو با شبکه تلویزیون رژیم صهیونیستی که جمعه پخش شد، فاش کرد که دیدار آخری که وی با الی قبل از بازداشت وی داشته، می‌توانست سرنوشتی که در انتظار وی بوده است را بفهمد.

سرویس جهان مشرق - روزنامه اینترنتی رای الیوم در گزارشی به بررسی پیامدهای ناشی از بازداشت و اعدام الی کوهن جاسوس معروف موساد در سوریه اشاره کرد که در سال ۱۹۶۵ صورت گرفته بود. اطلاعاتی که برای اولین بار منتشر می‌شود، نشان دهنده فشارهای گسترده موساد بر خانواده این جاسوس ارشد اسرائیلی بعد از بازداشت وی توسط حاکمیت سوریه است.

کوهن یکی از مهم ترین جاسوس‌های رژیم صهیونیستی در قرن  بیستم به شمار می رفت که اطلاعات خطرناک و مهمی را طی چهار سالی که در پایتخت سوریه حضور داشت، به تل‌آویو مخابره کرده بود. وی در سال ۱۹۶۵ در دمشق لو رفت و توسط اعضای سرویس اطلاعات سوریه بازداشت شد و در ۱۸ می همان سال اعدام شد.

رژیم صهیونیستی از آن سال تاکنون تلاش زیادی کرده تا با کمک کشورهای دوست خود جنازه این جاسوس اسرائیلی را به سرزمین‌های اشغالی بازگرداند، اما حاکمیت سوریه در برابر تمامی این فشارها و تلاش‌ها ایستادگی کرده و اعلام کرده است که از جایگاه دفن کوهن بعد از اعدام وی اطلاعی ندارد.

در همین رابطه یک نویسنده اسرائیلی جزئیات امنیتی جدیدی را از بازداشت این جاسوس در سوریه منتشر و اعلام کرد که این بازداشت احتمالا در نتیجه اختلال در اقدامات امنیتی یا اختلالی در سیستم فعالیتهای موساد بوده است.  تلویزیون رژیم صهیونیستی در همین راستا مجموعه مستندی را با عنوان «جاسوس ما در دمشق» منتشر کرده تا پاسخ‌های دقیق‌تری در خصوص نحوه بازداشت کوهن ارائه کند.

امیر گیرا تحلیلگر سیاسی صهیونیست در مقاله‌ای در  پایگاه شبه رسمی رادیو و تلویزیون اسرائیل (کان) نوشت که تبادل اتهامات اسرائیل در خصوص کوهن بر دو پایه استوار است، اول اینکه کوهن در اتخاذ تدابیر امنیتی سستی از خود نشان داده که این ادعای موساد است. احتمال دوم این است که سرویس موساد در تامین امنیت فعالیت‌های ارتباطاتی خود با این جاسوس که در سوریه مقیم بوده، کم کاری کرده است.

این نویسنده اسرائیلی تاکید می‌کند که مجموعه مستند جدید جزئیات تازه ای از این پرونده حساس که همچنان با گذشت ۵۵ سال در محافل امنیتی رژیم صهیونیستی بررسی می‌شود را فاش کرده است. این در حالی است که خانواده کوهن کابینه رژیم صهیونیستی و سیستم های سیاسی و امنیتی آن رابه نادیده گرفتن مسئولیت‌های خود در قبال جاسوسش  متهم کرده و تاکید دارند که سرویس های امنیتی اسرائیل در حمایت از نیروی امنیتی خود دچار ضعف و سستی شده اند.

این نویسنده صهیونیست می‌افزاید که مائیر عمیت رئیس وقت سرویس موساد در اظهاراتی که بعد از بازداشت کوهن از وی ضبط شده، مدعی شده است که موساد هیچ اشتباهی در نحوه ارتباط با جاسوس خود انجام نداده و بازداشت او در نتیجه نادیده گرفتن تدابیر امنیتی از سوی خود این فرد بوده است. بر اساس ادعای رئیس موساد وی در تحرکات و تماس‌های خود دچار اعتماد به نفس بیش از حد شده واشتباهاتی را مرتکب شده که قابل توجیه نیست.

این در حالی است که نادیا کوهن همسر جاسوس سابق اسرائیل در گفتگو با شبکه تلویزیون رژیم صهیونیستی که جمعه پخش شد، فاش کرد که دیدار آخری که وی با "الی" قبل از بازداشت وی داشته، می‌توانست سرنوشتی که در انتظار وی بوده است را بفهمد. وی گفت که "الی" یک ماه و نیم قبل از خروج از منزل خود در اسرائیل به خوبی متوجه شده بود که دیگر باز نمی‌گردد، لذا ما خداحافظی پایانی با او را انجام دادیم.

همسر این جاسوس اسرائیلی می افزاید: دولت بارها و بارها من را اذیت کرد. حتی فرزندان کوچک من نیز هزینه‌های زیادی را پرداخت کردند. این درد همواره با ما همراه بود. آنها بدون ترحم ما را در گوشه خیابان رها کردند.

صوفی بن دور دختر کوهن که در زمان اعدام پدرش ۵ سال داشت، از روایت منتشر شده توسط موساد انتقاد و تاکید کرد که سرویس موساد و دولت اسرائیل تلاش داشتند همواره از وی استفاده کنند اگر این اتفاق نمی‌افتاد، الی کوهن لو نمی‌رفت.

نتان سولومون کارشناسان امنیتی موساد که آموزش نظامی کوهن در سرویس جاسوسی را بر عهده داشت، در این زمینه گفت که جذب کوهن برای فعالیت‌های جاسوسی مشکل بود، چرا که او در وهله اول آمادگی این کار را نداشت، اما فعالیت های آموزشی میدانی زیادی برای وی تدارک دیده شد. در برخی موارد گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه موساد احتمالاً باید از ماموریت‌های وی چشم پوشی کند، چرا که وی تحت فشارهای زیادی قرار داشت. او نمی‌خواست با موساد همکاری کند، اما بنا به درخواست موساد از شغل خودش از اخراج شد تا در دامی که بزرگ برای وی طراحی کرده بود، گرفتار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    15 21
    اگرکسی کسانی در راه کیش جهت ملاقات با..هستند مواظب باشند چراکه خداهست وزیر دوربین مخفی فرشتگان هستند ! ازاولی تابقیه بعدا نگیدنگفتن ! وجدانا چرا ؟!
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    6 5
    باز این صهیونیست معلومه که رفته جهنم ولی چرا ما نه از حاج احمد متوسلیان و نه از امام موسی صدر هیچ خبر درست و حسابی نداریم
  • نیازمند خاتمی IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    8 25
    اسد دیگه آخراشه و رفتنیه ، مث شما دلواپسا .
    • فریدون DE ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
      1 2
      فعلا که اسد ماند و اسلام هم مانده و خواهد ماند و انقلاب وصل به ظهور میشود. اینکه اسرائیل ۲۵سال آینده را نخواهد دید منظور ۲۵ سال مهلت نیست و شاید ۵ ساله نابود شود
    • IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
      0 0
      الان که این کامنت رو خوندم چند روز مانده به سال ۱۴۰۲هست و اسد به عنوان رییس جمهور سوریه در امارات در حال رایزنی هست تا خدا نخواد چیزی نمیشه
  • Faridon.gh4848 IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    10 6
    متاسفانه گاها وارد شدن دریک سیستم به خواست خود طرف نیست عامل فشارهای جانبی وتهدید و ارعاب سبب وارد شدن افراد به دستگاههای اطلاعاتی است وبرای آنها نباید اعدام درنظر گرفت
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    6 6
    کاش جاسوسان میت در ایران اینقدر پر رو نبودند که رسما به سر سپردگیی تورچیه افتخار کنند ... خخخ خاک بر سرتان که فکر جاسوس اسراییل در سپریه هستین
  • CA ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    32 14
    چرا در مجلس رئیس جمهور را استیضاح نمی‌کنید واقعا جای سوال هست؟؟؟!
  • ظهور نزدیک است NL ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    5 11
    ممنون بابت اطلاع رسانی اما کافی نبود . اینکه بخاطر فشار صهیونیستها مجبور شده جاسوسی کنه اما نگفتین شغل اولیه این جاسوس چی بوده که توانسته به اطلاعات مهم دست پیدا کنه . متولد کجا بوده و آیا برای جاسوسی رفته سوریه یا اینکه سوریه بوده و جاسوس شده ؟؟؟؟؟
  • IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    5 13
    عجب کثافتی بوده
  • IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    8 6
    با تمام اسرائیلیها باید همین کار و کرد به جز بچه هاشون
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    3 1
    چه افشاگری بزرگی کردی مشرق
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    5 0
    الی کوهن رو می توان یکی از موفق ترین جاسوس های تاریخ دانست کسی که تا مشاور عالی وزیر دفاع سوریه پیش رفت و تمام اطلاعات و نقشه های نظامی اشغال جولان توسط وی تهیه شد
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    4 0
    البته این سازمان اطلاعات سوریه نبود که او را شناسایی کرد بلکه کا گ ب بود که توانست او را شناسایی کند و به دولت سوریه اطلاع دهد.دولت سوریه هم بعد او را دستگیر کرد.
  • MY ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    4 2
    خانواده ل. را دریابید که یکدفعه موقع انقلاب از کشور خارجی به ایران آمدند و پست های مهم را درو کردند و هنوز هم لو نرفته اند...پیسنهاد میشه یک آزمایش ژنتیک از مسئولان نظام بگیرید
  • IT ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    4 0
    الان هم جاسوس دارن.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 3
    نظر 12.57 به امثال حجاریان- گنجی-عباس عبدی - تاج زاده واصلاح طلب های دیگه اشاره داره که اوایل انقلاب در نهاد های امنیتی رسوخ پیدا کرده و باعث نفوذ غرب گرا ها در کشور شدند..
  • خخخ IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    7 8
    ی تیتری بزنید که مرغ پخته خندش نگیره، جاسوس اسرائیل تا بالاترین سطوح نظامی سوریه نفوذ میکنه و اطلاعات حیاتی سوریه رو به اسرائیل میده ،بعد میگید دستگاه امنیتی سوریه رو دسته کم گرفته بود؟!؟!پس اطلاعات سوریه ،سطح جاسوسی اسرائیل رو دسته بالا گرفته بود طرف تا این سطح نفوذ کرده بود
  • رضا IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    1 3
    ایران بهشت جاسوسان با چند سال زندانی تازه بسیاری از دولتی های جناب روحانی، از جاسوسان تبرئه و میگویند جاسوس نبوده و جاسوسی در کار نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس