ویژه های مشرق 13 اردیبهشت

رئیس دولت اصلاحات و طیف اصلاح طلب از بانیان اصلی وضع موجود هستند.برجام،سلفی حقارت،مدیریت «نجفی» در شهرداری تهران،کمیته رفع حصر،بازار خودرو،بازار مسکن و...همگی از نتایج حضور اصلاح طلبان در قدرت است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**وضع موجود ربطی به «خاتمی» ندارد،تقصیر «شورای نگهبان» است

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «همسویی زیباکلام با کرباسچی در انتقاد از خاتمی» نوشت:«صادق زیباکلام به تازگی در گفت‌وگو با خبرآنلاین مانند کرباسچی به خاتمی تاخته...و گفته"چه کسی باید پاسخ‌گو باشد؟ آقای خاتمی باید پاسخ‌گو باشد، آقای عارف باید پاسخ‌گو باشد، آقای سعید حجاریان، موسوی‌لاری، مصطفی تاجزاده و صادق زیباکلام باید پاسخ‌گو باشند. ما باید پاسخ‌گو باشیم".».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«چنین اظهارنظرهایی درحالی است که اصلاح‌طلبان همواره و به‌خصوص در انتخابات اسفندماه مجلس با مانعی مهم به نام ردصلاحیت‌ها روبه‌رو بودند؛ از سوی دیگر، بالابردن سطح انتظارات از خاتمی در حالی است که او هم در سال‌های اخیر با محدودیت‌های زیادی مواجه بوده است؛ مشخصا آنکه سیدمحمد خاتمی چندسالی است ممنوع‌التصویر است و بازتاب اظهاراتش به‌سختی رخ می‌دهد اما به‌هرحال باید دید که هدف برخی از اصلاح‌طلبان از انتقاد به خاتمی که مورد اقبال بخش زیادی از جامعه است، چیست؟».

رئیس دولت اصلاحات با «تَکرار می کنم»، مردم را به انتخاب دولت روحانی و لیست امید مجلس دهم و همچنین لیست امید شورای شهر پنجم دعوت کرد. در ادامه، اصلاح طلبان صراحتا اعلام کردند که سهم خود را از دولت می خواهند و البته تمام و کمال این سهم را گرفته و اکثریت مطلق دولت را از آن خود کردند.

بنابراین، رئیس دولت اصلاحات و طیف اصلاح طلب از بانیان اصلی وضع موجود هستند. برجام، سلفی حقارت، مدیریت «محمد علی نجفی» در شهرداری تهران، کمیته رفع حصر، بازار خودرو، بازار مسکن، گرانی اقلام ضروری، وضعیت اشتغال، رکود در تولید و...همگی از نتایج حضور اصلاح طلبان در قدرت است.

اسفند سال گذشته، در آستانه انتخابات مجلس، زنگ حساب اصلاح طلبان در دولت، مجلس و شهرداری تهران بود. اما این طیف در اقدامی فریبکارانه، دروغ «قلع و قمع شدن اصلاح طلبان توسط شورای نگهبان» را مطرح کرد.

اصلاح طلبان در پی آن بودند تا با ترفند تکراری و نخ نمای «مظلوم نمایی»، هم آرای مردم را به صورت حداکثری جذب کنند و هم پاسخگویی درباره کارنامه و شراکت خود در ایجاد وضع موجود اقتصادی را به حاشیه ببرند.

اما در نهایت، اصلاح طلبان در انتخابات مجلس علیرغم ترافیک کاندیدا، به کارنامه خود باختند. در ادامه، اشخاصی همچون کرباسچی و زیباکلام، درباره پروژه «فضاسازی علیه شورای نگهبان برای دیده نشدن کارنامه» افشاگری کرده و به کارنامه ضعیف اصلاحات و شراکت در وضع موجود اذعان کردند.

حالا این روزنامه اصلاح طلب فریاد برآورده که «چرا سطح انتظارات از خاتمی را بالا می برید؟! وضع موجود تقصیر شورای نگهبان است»؛ غافل از اینکه، دیگر حنای اصلاح طلبان برای مردم رنگی ندارد.

** ظریف خسته شده و منتظر پایان دولت است

روزنامه همدلی در یادداشتی با عنوان «ظریف؛ خستگی سیاسی یا رخوت کرونایی؟» نوشت:«ظریف را چه شده است؟ ممکن است این‌گونه به نظر آید که خسته از دوران سنگین ریاست بر ساختمان میدان مشق، بسیار زودتر از موعد، چشم به شماره‌انداز معکوس پایان تدبیر و امید دوخته است، تا تن فرسوده شده در هر چه خارجه و بین‌الملل و دیپلماسی را مجالی دهد برای آسودن. این البته از منظری شاید به‌حق باشد و انصاف، اما به واقع در جغرافیای چنین چهار راه حوادثی، چونان مسئولیتی، اینگونه رکودی را برنمی‌تابد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:« گویا بدون برجام، ظریف آن وزیر خارجه همیشگی نیست، شخصیتی که البته او خواسته یا ناخواسته اینگونه برای خویش، تعریف کرد. می توان گفت در حال حاضر، سرعت قطار دیپلماسی، آنچنان کاهش یافته است که گویا سیاست خارجی دولت در حال رسیدن به یک سکون محض است. در این میان، محدودیت‌های کرونایی هم مزید بر علت شده و این روند را به سوی یک تعطیلی مطلق سوق داده است. تنها گاهی خبرهایی می‌رسد از صحبت‌های تلفنی آقای وزیر با چند همتای خارجی و بس. گفتوگوی تلفنی با وزیر خارجه کوبا، افغانستان، پاکستان، ‌ترکمنستان و مانند این، که در نهایت اخباری دو خطی از آن مبنی بر صحبت دو همتای امور خارجه و گفت‌وگوی آنها در مورد اوضاع منطقه و جهان، در رسانه‌ها منتشر می‌شود». هنوز فرصت قابل توجهی تا پایان دوره دولت دوازدهم باقی مانده است و این انفعال زودهنگام از جانب دستگاه دیپلماسی کشور، قدری عجیب به نظر می‌رسد».

همدلی در ادامه نوشت:«فشار تحریم‌ها بر شانه‌های مردم صبور این خاک، بیشتر از گذشته است. اگر چه دل بر عزت این خاک دارند و کماکان همراه هستند، اما این حقیقت از مسئولیت ظریفی که بر مسند وزارت خارجه نشسته است، نمی‌کاهد. این وظیفه، بهانه نمی‌طلبد. «در توان من نیست»، «نمی‌گذارند»، «نمی‌شود» و «نمی‌توانم»، در آن جای ندارد که اگر داشت، قبول این‌چنین مسئولیتی محلی از اِعراب نداشت».

در سالهای اخیر کارشناسان و صاحبنظران بارها بر این مسئله تاکید کردند که یکی از نقاط ضعف جدی دولت این است که وزارت «امور خارجه» به وزارت «امور برجام» تقلیل پیدا کرده است.

دولت روحانی که با تمسخر منتقدان، مدعی بود که مسلط به «زبان دیپلماسی» است، قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش بینی برگشت پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد حقوقی است را مطلقاً در برجام رعایت نکرد و عملاً توافق، به شکل دو مرحله‌ای (واگذاری نقد و یکجای امتیازات در مقابل وعده‌های نسیه تدریجی و فاقد ضمانت طرف مقابل) تدوین و اجرا شد.

از سوی دیگر، ناکارآمدی در دیپلماسی منطقه‌ای، فشل بودن دیپلماسی اقتصادی، سفارتخانه های بدون سفیر در چین و هند، رفتارهای تحقیرآمیز مستمر اروپا در اخراج و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی و تعرض به سفارتخانه‌های ایران در اروپا و...از جمله نقاط ضعف و قصور و تقصیرهای وزارت خارجه در سالهای اخیر بود.

آقای ظریف همچنین در دوره وزارت خود، اظهاراتی همچون «آمریکا می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد» و «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه وقت آل‌سعود) با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید... ۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم » و«ما (ایران و عربستان) برای مستثنی کردن یکدیگر و تبدیل شدن به قدرتمندترین در منطقه، منطقه را نابود کرده‌ایم» و «پولشویی در کشور ما یک واقعیت است و کسانی که هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌کنند به راحتی ده‌ها میلیارد هم برای مخالفت با پولشویی هزینه می‌کنند!» و...را در کارنامه خود ثبت کرده است.

متاسفانه آقای ظریف در 7 سال اخیر نتوانست کارنامه قابل قبولی ارائه دهد و دستگاه دیپلماسی کشورمان یکی از ضعیف ترین دوره های خود را در سالهای اخیر تجربه کرد.

**عبدی: انتخاب روحانی،محصول دست های بسته اصلاح طلبان بود

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«در انتخابات سال 92، اصلاح‌طلبان قبل از اینکه به صحنه بیایند، فکر می‌کردند امکان ندارد اگر از شخصی مثل روحانی حمایت کنند، مردم با آنها همراهی کنند. ولی وقتی اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کردند، مردم هم از تصمیم آنها حمایت کردند. حتی می‌توانم بگویم پیش از اصلاح‌طلبان مردم گرایش خود را نشان داده بودند. بنابراین آن رویداد نشان داد که فرضیه فوق نادرست بود».

عبدی در ادامه گفت:«البته اصلاح‌طلبان اگر رفتار مناسبی می‌داشتند می‌توانستند فرد دیگری جز روحانی را وارد انتخابات کنند. انتخاب روحانی محصول دست‌های بسته خودشان بود. اگر نیروهای اصلاح‌طلبان به شکل دیگری وارد انتخابات می‌شدند و آنها نهایتا یک اصلاح‌طلب مناسب و اجماعی ریاست‌جمهوری را به عنوان کاندیدای خودشان معرفی می‌کردند، به طریق اولی می‌توانستند در انتخابات پیروز شوند؛ چراکه آنها حتی با روحانی هم در انتخابات پیروز شدند».

برخلاف ادعای عبدی، در سال ۹۲ کاندیدای اصلی اصلاح طلبان، «محمد رضا عارف» بود. نکته قابل تأمل اینجاست که بر طبق نظرسنجی‌های مراکز نزدیک به اصلاح طلبان، عارف، ۳ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، تنها ۸ درصد رأی داشت و طیف اصلاح طلب برای سرپوش گذاشتن بر این رسوایی، در ادامه خود را حامی روحانی معرفی کردند.

در سال ۹۶ نیز اصلاح طلبان به دلیل دایره بسته و فیلترهای عجیب و غریب در این طیف، هیچ کاندیدایی برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری نداشته و خود روحانی نیز به دلیل کارنامه ضعیف در دولت یازدهم، با کاندیدای پوششی -اسحاق جهانگیری- در رقابت‌های انتخاباتی حاضر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • آریایی اصیل IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    10 44
    ظریف،امیرکبیر عصر ماست.او سردار دیپلماسی ایران زمین است.دکتر دوستت داریم
    • ناشناس IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      17 0
      ظریف خسته شده کجا می خواد بره حالا اول ۱۰۰ سکه ای که به خاطر جام نافرجام روحانی بهش داد رو پس بده به بیت المال
    • SE ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      17 0
      امیرکبیر وادادگی
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      11 0
      و شاید امیر اِکبیر!!!!!!
    • سید IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      34 1
      اصلاح طلبان تهوع آور و دولت منتخب شان، یادآور رجل عهد قاجار و پهلوی و دولت های آن ادوار!!!!!
    • فرید IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      9 0
      واقعاً، واقعاً، اینطور به فنا دادن منافع ملی آنهم نه فقط منافع این نسل بلکه منافع نسل های آینده و ارتکاب خطاهای بزرگ مشکوک به خیانت نظیر مکانیسم ماشه که گلابی گندیده هم مرتکب نمیشود واقعا خسته شدن هم دارد، شخصا امیدوارم این خستگی منتهی به کناره گیری مادام العمر این امیرکبیر قلابی و استاد مسلم بلاهت از سپهر سیاسی ایران شود انشا الله
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      0 3
      ظریف زحمت زیادی کشید ولی به هر دلیلی به نتیجه لازم نرسید.
    • CA ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      3 0
      امیر کبیر قلابی.!
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      3 0
      تن مرحوم امیرکبیر توی گور لرزید !
  • علی افصحی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    12 1
    بسم الله الرحمن الرحیم.امام خمینی و رهبری معظم انقلاب بر خلاف همه کسانی که بعدا انقلابی شده اند مثل حجاریان ، عبدی ، خاتمی و...همیشه به اسلامیت انقلاب اسلامی و نیز توده مردم بسیار تاکید داشته ودارند.امام خمینی در صحیفه در باره انتخابات می فرماید مشارکت واجب است مهم نیست کی انتخاب می شود اگر اشتباه شود دوره بعد جبران می شود.رهبری عزیز هم با شرح صدر همواره دراین مسیر بوده‌اند که در نهایت مردم را به مرحله ای از رشد رساندند که درانتخابات ۹۸ با این که مجری آن دولت دگر اندیش بود و با این که سرلیست غرب گرایان فردی چون انصاری که «قدر فرد» این جریان بوده و هست اما مردم به جریان انقلاب رای داده و حاضران درلیست های رنگارنگ وادادگان حتی به عدد نود هزار هم نرسیدند!.این که روحانی کی بود و چه شد که انتخاب شد به نظر می رسد وقت تلف کردن و سرگرم شدن به هیچ است .روحانی مثل هرکس دیگری با ادعا آمد اما با ادعای عجیب و کلید!!!. ولی به شدت ناتوان بود.این که چرا؟ این مربوط به زمان حال و آینده نیست بلکه فقط باید در کتب تاریخ آن را جستجو کرد و پرداختن به آن هیچ ره آوردی ندارد.بنابراین جبهه متحد انقلاب اسلامی بایسته است با هوشمندی و ارزیابی شرایط اینده در پبش رو برای سال ۱۴۰۰ فردی در تراز انقلاب اسلامی را جسته و برای رهایی از آثار وادادگان به غرب واشرافیت فاسد از حریم مقدس انقلاب اسلامی، او را به ریاست جمهوری انتخاب کرد.پرداختن به افرادی چون خاتمی ، روحانی و...هر کس دیگر از این تبار فقط گنده کردن آن ها و یادآوری آن ها به ذهنیت جامعه است که اگر هوشمند بوده و آن ها را به خودشان وابگذاریم در آینده نزدیک شاهد شگرد شایعه ساختن در باره خود و یا خود زنی این جریان خواهیم بود با این تحلیل که شایددوباره جامعه را به خود متوجه سازند. اما باید گفت هیهات که دیگر جامعه اسلامی فریب این جریان مرموز را بخورد.!
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      2 15
      واقعا که چقدر از مسئله دوری برادر یعنی پشت کردن مردم به انتخابات رو نمی بینی و شیرینی پیروزی در انتخابات بدون رقیب به خیالبافی انداخته تو را
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    16 0
    اصلاحات به پایان سلام کن
    • DE ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      6 1
      اصلاحات به پایان سلام کن // موافق نیستم .خداشاهد است این مطلب عین حقیقت است .در شهر کلن آلمان دوستی تعریف میکرد میگفت شکایت بردم پیش پلیس که در محله ما یک مشروب فروشی بسیار مسخره در پیتی و سطح پایین هست که فقط اراذل و اوباش دور هم جمعند و دایم دعوامیکنند چرا در آن را نمیبندید.پلیس گفته بود ما کاملا اطلاع داریم و خوشحالیم که همچنین جایی هست که اگر نبود تمام این اراذل و اوباش که الان یکجا جمع شده اند و کنترل آنها ساده است مگرنه آنها در کل شهر پخش میشدند و همه جا را گند میزدند. حالا بایستی خوشحال بود که یک مشت رانتخوار شیتیل بگیر اتوبوسی مفتخوار لیبرال غرب زده دور هم جمع هستند واگر اصلاح گرایی منحل شود پخش میشوند در تمام احزاب و همه جا را اصلاحات مالی میکنند..
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      2 0
      اصلاحات مُرد
  • SE ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    12 1
    یکسال مانده به فشردن دکمه بزرگه سیفون تا اصحالات به محاق برود
  • SE ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    12 0
    انتخاب روحانی محصول آز و طمع اصحالات و فتنه گران به قدرت و ثروت و مقام و منصب در عین ناشایسگی بود
  • DE ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    29 1
    ظریف خسته شده و منتظر پایان دولت است// این تنها وجه مشترک ظریف با 85 میلیون ایرانیست.
    • SE ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      8 0
      دنیا خسته است از بی عدالتی و زورگویی و ظلم و ستم و ترویج فحشا و حیوانیت و نابودی خانواده و لگد مال کردن کرامت اسانی توسط سرمایه داران و بی دینان و صهیونیسم و استکبار و نئوکانها
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    22 0
    ماهم خسته شدیم و منتظر پایان ظریف هستیم!!!
  • عبا دالله IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    1 11
    سلام این انسان باشرف وبا وجدان خسته از چی از نامردی از دورویی از منافق بازی از قدرت طلبی افراد منافق که دم به ساعت نق می زنند بدون انکه مانند بنده از سیاست چیزی بدانند اقا انسان گیر وحشی امریکاست منافق بیرونی از یک ترف تروریست منافق از یک طرف خلاصه این انسان باشرف تا به امروز هم خیلی مردانگی کرده چه باید کرد مرگ بر امریکا
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    5 0
    اقای کد خدائی بگین همش تقصیر من بوده ... شاید این اصلاحاتی ها دست از،سر این ملت وردارن برن مجلس ختمی که اقا صادق بر پاکرده
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    10 1
    اصلاح طلبان مسبب اصلی مشکلات اقتصادی کشور هستن
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    0 0
    برجام خسارت فراوانی به کشور زد
  • DE ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    0 0
    اقای ظریف اگر یک کار دیپلماتیک ناب انقلابی و کارساز میخواد بکنه اینه بیاد با کشورهای مورد تحریم امریکا یک اتحادیه اقتصادی مشترک با ارز مبادلاتی همین کشورها درست کنه و بزنه تو دهن امریکا و محل سگ به امریکا نده تا یویوی امریکا تیکه تیکه بشه.
  • ساعد IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 0
    بله ظریف خسته است ، خسته از آنکه هر چه سعی کرد در جهان ببافد با یک نماز جمعه همه دود هوا شد، کجایند مخالفانFATF ببیند زجر ملت تا چه حد رسیده ، پراید شده صد میلیون، همه حکومت از آن خودتان ، به در و همسایه ها هم نظری داشته باشید.
  • علیرضا IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 0
    ظ... بخدا خیلی پررویی ... بیش ازاین انتظارنمیره.اخه تو ناخن شصت پای امیرکبیر نیستی.کمی ازخودت خجالت بکش مردم میخان سربتنت نباشه برو ازایران بیرون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس