موشک کروز

فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که این نیرو موشک‌های جدید کروز با برد ۷۰۰ کیلومتر را در اختیار دارد؛ این برد بیش از ۲ برابر دوربردترین موشک‌هایی است که تاکنون در این حوزه اعلام رسمی شده‌اند.

به گزارش مشرق، چندی پیش دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در یک گفتگوی تلویزیونی برای اولین بار اعلام کرد که این نیرو موشک‌های کروز ضدکشتی با بُرد 700 کیلومتر را در اختیار دارد.

اگرچه نام و مشخصات بیشتری از این موشک هنوز رسانه ای نشده، اما عدد اعلام شده برای بُرد آن، از جهش بلند موشک‌های کروز دریایی ایران در این خصوص حکایت داشت چراکه تا پیش از این، بیشترین بُرد برای موشک‌های کروز دریایی ایران -چه در ارتش و چه در سپاه- 300 کیلومتر عنوان شده بود.

بیشتر بخوانید:

افزایش برد موشک‌های نیروی دریایی سپاه

پس از پایان جنگ تحمیلی 8 ساله رژیم بعث عراق علیه ایران، تجارب عملیاتی بسیاری در زمینه نبردهای دریایی به دست آمده بود؛ تجربیاتی که بعضی از آنها به بهای سنگینی حاصل شد. در همین راستا، دستیابی به انواع موشک‌های کروز ضد کشتی -در انواع قابل پرتاب از سطح و هوا- به عنوان یکی از اولویت‌های نیروهای مسلح کشور مطرح شد.

موشک کروز «نور» که براساس موشک چینی C-802 توسعه یافت، با برد 120 کیلومتر و موشک «کوثر-1» با برد 15 کیلومتر، از اولین کروزهای ضدکشتی نسل جدیدی بودند که به خدمت نیروهای مسلح کشورمان درآمدند. در ابتدا، موشک اول برای پرتاب از سکوهای ساحلی و انواع ناوهای موشک‌انداز و موشک دوم برای پرتابگرهای ساحلی و قایق‌های تندرو طراحی و ساخته شد بودند.

در ادامه، موشک دیگری به نام «نصر» بر اساس موشک C-704 در ایران به تولید رسید که خودش مبنای دسته دیگری از کروزهای دریایی ایران شد.

مسیر بومی سازی این موشک‌ها در ایران به سرعت طی شد و نمونه های بعدی این 3 موشک به مرور تفاوت‌های خود با نمونه های چینی را نشان دادند.

در دسته اول، پس از بهسازی موشک «نور» برای رسیدن به بُرد 170 کیلومتر، موشک «قادر» با بُرد 220 و موشک «قدیر» با بُرد 300 کیلومتر در انواع پرتاب شونده از سکوهای ساحلی، شناورهای سطحی و هواگردها نظیر جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی ارتش توسعه یافتند.

از جمله تغییرات مهم در سیر تغییرات این خانواده، تجهیز به رادارهای پیشرفته، سامانه‌های جنگ الکترونیک مقاوم‌تر و سامانه‌های ناوبری پیشرفته قابل ذکر است.

همه این موشک‌ها از یک موتور راکتی برای تأمین شتاب اولیه و سپس موتورهای توربوجت ساخت داخل به نام «طلوع» برای فاز پیمایشی حرکت خود استفاده می‌کردند.

این موتورهای جت در نمونه‌های اولیه دارای رانش ثابت و در نمونه‌های پیشرفته‌تر دارای قابلیت کنترل میزان نیروی رانش بودند. پیکربندی هر سه موشک مذکور نیز مشابه هم بوده و به جز پیشرفت در موتور، افزایش حجم مخزن سوخت نیز از عوامل مهم افزایش بُرد در آنها بوده است.

موشک های ضد کشتی نور و قادر

تحول در سامانه‌های ناوبری سبب شد تا نسل آخر این موشک‌ها یعنی «قدیر»، بجای شلیک از ساحل، از پرتابگری در خشکی در فاصله قابل توجه از ساحل شلیک شود. این امر ممکن نیست جز به واسطه سامانه‌های ناوبری پیشرفته و تلفیقی که امکان مسیریابی صحیح را برای موشک روی خشکی فراهم کنند.

در نتیجه با مخفی شدن پرتابگرهای دو و سه فروندی موشک‌های کروز ضدکشتی در فاصله زیاد از ساحل، یافتن و انهدام آنها برای دشمن پیش از اینکه علیه شناورهای دشمن شلیکی صورت گیرد بسیار دشوار می شود.

شلیک موشک نور از شناور تندور ساخت ایران در اختیار نیروی دریایی سوریه

در دسته دوم، بر اساس موشک «نصر»، موشک «نصر بصیر» و «نصر هواپایه» و «نصیر» توسعه یافتند. به جز موشک آخر که از پیشران توربوجت استفاده می‌کند، سایر اعضای خانواده نصر از پیشران راکتی سوخت جامد بهره می‌برند.

شلیک موشک نصر از پرتابگر ساحلی

شلیک موشک نصر از شناور تندرو

موشک نصیر دارای موتور توربوجت و بوستر سوخت جامد

در دسته سبک وزن‌ها نیز پس از «کوثر-2 و 3»، موشک «ظفر» به عنوان موشکی سبک و با برد کوتاه برای قایق های تندرو، بالگردها و پهپادها توسعه یافت. همه موشک‌های این رده از پیشران سوخت جامد برخوردار هستند.

موشک برد کوتاه کوثر

موشک برد کوتاه ظفر

موشک بومی «رعد» با طراحی داخلی نیز از روی موشک مشهور «کرم ابریشم» توسعه یافت. این موشک با برد 350 کیلومتر تا مدتها عنوان‌دار دوربردترین موشک ضدکشتی تولید داخل ایران بود. استفاده از موتور توربوجت «طلوع» به جای موتور راکتی سوخت مایع در «کرم ابریشم»، سبب رسیدن «رعد» به برد چند برابری نسبت به این موشک شده بود.

موشک رعد؛ ورودی های هوای موتور جت در کنار بالک های انتهای بدنه مشخص است

اما در اوایل شهریور 1393 و کمی پس از رونمایی از موشک 300 کیلومتری «قدیر»، وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مصاحبه‌ای در رسانه ملی برای اولین بار پیرامون برنامه افزایش بُرد جهشی در کروزهای ضدکشتی ایرانی مطالبی بیان کرد.

وی پس از اشاره به موشک «قدیر» از در دست توسعه بودن موشکی به نام «مقتدر» با برد 2برابر در صنایع موشکی وزارت دفاع خبر داد. در نتیجه برد موشک جدید 600 کیلومتر ارزیابی شد.

تولید انبوه موشک های قدیر با برد 300 کیلومتر

پیش از آن، صنعت دفاعی کشور با ساخت موشک‌های کروز ضد اهداف زمینی «پروژه یاعلی» و «سومار»، توانایی خود را در ساخت موشک های کروز با برد متوسط و بالا نشان داده بود. موشک کروز از پروژه «یاعلی» که در نیروی هوافضای سپاه ساخته شده بود به عنوان موشکی پرتاب شونده از سطح و دارای موتور توربوجت، قابلیت رسیدن به برد 700 کیلومتری را داشت.

سه موشک کروز ضد اهداف زمینی ساخت ایران از بالا به پائین موشک پروژه یاعلی، سومار و هویزه؛ هر سه موشک دارای بال های غیر مثلثی با دهانه بال قابل توجه هستند

نکته بسیار مهم، پیچیده‌تر بودن سامانه‌های هدایت، کنترل و ناوبری در کروزهای ضد اهداف زمینی نسبت به کروزهای ضدکشتی است. برخلاف موشک‌های ضدکشتی که به یک ارتفاع سنج برای تنظیم ارتفاع از سطح آب و رادار برای کشف و ردگیری شناور دشمن در فاز نهایی پرواز و یک سامانه ناوبری اینرسی برای هدایت در میانه مسیر مجهز هستند، کروزهای زمینی به واسطه لزوم حرکت روی عوارض زمینی، علاوه بر سامانه‌های ناوبری اینرسی، نیازمند سامانه‌هایی برای تعیین بسیار دقیق مسیر حرکت تا نقطه هدف هستند.

در کروزهای دریایی، رادار از مسافت چند ده کیلومتری به راحتی شناور دشمن را پیدا می‌کند اما کروزهای زمینی باید با دقت به هدفی در حد و اندازه یک ساختمان برخورد کنند.

در نتیجه، ساخت کروزهای زمینی «سومار» و «یاعلی» که بعداً با کروز «هویزه» با برد 1350 کیلومتر دنبال شد، نشان دهنده توان بالای صنعت دفاعی کشور در توسعه برد موشک‌های کروز است؛ امری که با مصاحبه اخیر فرمانده نیروی دریایی سپاه مبنی بر عملیاتی شدن کروز ضدکشتی برد 700 کیلومتر بار دیگر تأیید می‌شود.

اینکه موشک کروز جدید در ندسا، بر اساس توسعه خانواده موشک‌های «نور»، «قادر» و «قدیر» حاصل شده است یا نمونه‌ای از موشک‌های کروز ضد اهداف زمینی با سامانه‌های متناسب عملیات دریایی است، هنوز مشخص نیست اما نگاهی به محصولات همرده خارجی می‌تواند این گمانه را تقویت کند که به احتمال بسیار زیاد، این موشک جدید بر خلاف خانواده موشک‌های «نور»، به جای بال‌های ثابت مثلثی، باید از بال‌های بازشونده از داخل بدنه استفاده کند.

سرعت پیمایشی این موشک نیز بر همین اساس، فروصوت و در محدوده ماخ 0.6 تا 0.8 قابل تخمین است هرچند که امکان افزایش سرعت به فراصوت در برخی موشک‌های کروز دریایی خارجی تاکنون به صورت عملیاتی در آمده است.

این افزایش سرعت در فاز نهایی برای کاستن از احتمال مورد اصابت قرار گرفتن توسط پدافند شناور هدف، بسیار مفید است.

شناورهای موشک انداز تندر حامل موشک های کروز خانواده نور تا قدیر در اختیار نیروی دریایی سپاه

به واسطه این تغییر، موشک می‌تواند نیروی بالابرنده (برآ یا لیفت) بیشتری از بال دریافت کرده و در عوض سرعت پروازی خود را در فاز پیمایشی یا کروز، کمتر کند. همین امر تا چند ده درصد سبب کاهش مصرف سوخت و افزایش برد موشک می‌شود.

راهکار دیگر، افزایش حجم سوخت در موشک است که در مورد این موشک جدید احتمالاً به افزایش قطر بدنه منجر شده است زیرا افزایش بیش از پیش طول موشک مشکلات دیگری خصوصاً در زمینه سازه ایجاد می‌کند.

راه حل دیگر استفاده از یک موتور جدیدتر و پیشرفته‌تر با مصرف سوخت کمتر است به عنوان مثال موتور توربوفن به جای توربوجت های خانواده «طلوع».

تعدادی از موتورهای جت کوچک ساخت ایران که در موشک های کروز و پهپادها مورد استفاده قرار می گیرد

موتور توربوفن کوچک ساخت ایران برای موشک کروز سومار

یک نکته مهم در زمینه موشک‌های دریایی، بحث هدفیابی اولیه است. در واقع به واسطه برد محدود رادار موجود در دماغه موشک‌های ضدکشتی، لازم است ابتدا مختصات کلی هدف به موشک داده شوند تا موشک خود را به محدوده نزدیک آن رسانده و در آن محدوده که معمولاً کمتر از 30 کیلومتری هدف است، با رادار داخلی خود اقدام به جستجو، کشف هدف و قفل روی آن به منظور اصابت به هدف کند.

برای هدفیابی اولیه، راهکارهای مختلفی وجود دارد. طول موج مشخصی از رادارها قابلیت دنبال کردن انحنای کره زمین را روی سطح دریا دارد اما این رادارها نیز محدودیت های خاص خود را خصوصاً در زمینه برد نهایی دارند.

استفاده از پهپادهای شناسایی، راهکار دیگری برای هدفیابی اولیه است. این پهپادها با پرواز در مسافت‌های دور از پرتابگر موشک در ارتفاع بالا و استفاده از انواع سامانه‌ها از جمله دوربین‌های برد بلند یا رادارهای جستجوی سطحی اقدام به شناسایی اهداف و ارسال اطلاعات برای واحدهای پرتاب موشک در ساحل یا شناورها می‌کنند.

پرتاب موشک قادر از پرتابگر ساحلی که دارای رادار کشف اهداف است

یک راه حل دیگر، استفاده از رادارهای «فراتر از افق نگر» یا OTH است. این رادارها با تاباندن امواج در طول موج‌های بلند به سمت آسمان از خاصیت بازتاب دادن لایه یونیسفر برای طیف مشخصی از طول موج ها که در طراحی این رادارها لحاظ شده استفاده می‌کنند.

امواج بازتاب یافته از این لایه جو، به سمت زمین حرکت کرده و در مسیر خود با برخورد به اشیاء بازتاب می‌یابند. این بازتاب راداری مجدداً از طریق برخورد و انعکاس از لایه یونیسفر به سمت گیرنده‌های راداری متناسب می‌رسد و موقعیت اهداف مختلف پروازی و متحرک سطحی کشف می‌شود.

البته به واسطه طول موج بزرگ این رادارها، خطای موقعیتی آنها نیز بیشتر از رادارهای طول موج کوچکتر است ولی این میزان دقت برای کشف اولیه موقعیت یک هدف در بردهای بلند، کافی است.

رادار فرا افق نگر کیهان

رادار فرا افق نگر نذیر در منطقه طبس که نمونه جدید آن به نام خلیج فارس در جنوب کشور ساخته شده است

در کشورمان تاکنون نمونه‌های مختلفی از رادارهای فرا افق نگر ساخته شده است. رادار «سپهر» با برد نهایی 3000 کیلومتر و رادار «خلیج فارس» با برد 800 کیلومتر و رادار متحرک «کیهان» از جمله آنها هستند.

محدوده قابل پوشش با موشک جدید کروز 700 کیلومتری نسبت به موشک رعد با برد 350 کیلومتر. با توجه به برخورداری کروزهای ضد کشتی ایرانی از سامانه های ناوبری پیشرفته، امکان حرکت در مسیر غیر مستقیم به سمت هدف نیز برای آنها وجود دارد

احتمالاً در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری از موشک کروز ضدکشتی برد 700 کیلومتری سپاه و اینکه از چه وسایلی قابل پرتاب است منتشر خواهد شد. اما نکته مهم عدم توقف مسیر توسعه در تسلیحات بومی ساخت داخل برای افزایش هرچه بیشتر توان بازدارندگی دفاعی در دوران صلح و توان ضربه زدن به دشمنان در زمان جنگ است که موشک مذکور نمونه ای از نتایج آن بحساب می‌آید.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    کاش خودرو سازی هم می افتاد دست سپاه و ارتش!!
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      36 44
      بعد موشکاهم خراب می شد
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      46 17
      اگر موشک‌ها رو میدادن ایران خودرو بسازه حق با شمابود، اونها هم خراب میشد!!!!
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      20 14
      سن تزو میگوید وقتی از دشمن دور هستی کاری کنید که دشمن احساس کند که شما به او نزدیک هستید و وقتی به دشمن نزدیک هستید کاری کنید که دشمن احساس کند از او دور هستید. وقتی ما اعلام می کنیم تا 700کیلومتری دشمن را هدف قرار میدهیم موجبات عقب رفتن انها تا این مصافت میشویم ولی اگر انها در فاصله 350 کیلومتری بودند بهتر بود و به راحتی انها را هدف قرار می دادیم
    • دبیر IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      24 1
      کاش قانون سختی برای دزدان تصویب میشد مثلا دزدهای فراری را ترور میکردند مثل جناب خاوری و صدها خاوری دیگه .که راحت میخورن و میخندند به ریش مردمی که اعتماد کردند.
    • سید۲ IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      23 0
      چند وقت پیش در جواب f35 که نوشته بود " با ناوهای کنترل از راه دور پنتاکون میاییم " ذیلش یه جواب برات نوشتم که متاسفانه مشرق آنرا درج نکرد امیدوارم این جواب را درج کند برایت تا از رو بری . چرا با f35 خودتو رو معرفی میکنی ؟ خیلی برایت افتخار آورده ؟ قیمتش بالاست ؟ چنده ؟ ۳۵ میلیون $ ؟ بنظرم باید خودتون را با ۲۲۰ میلیون $ دلاری معرفی کنی . گلو بال ! فراموش که نکردی ؟ یه موشک کارشو ساخت . این یکی افقی آمده بود عمودی رفت زیر آب . کنترل پیشرفته ناوها از راه دور پنتاکون کیلویی چند؟ با ۱۵ تا موشک که هیچکدام را ره گیری نتوانستین بکنین عین الااسد شد عین الاااجسد . با عین الاااجسد خودتو معرفی کن !!!
    • IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      2 3
      کاش روی توانایی های دفاعی میشد کار کرد ولی بفکر تودهنی زدن و نتق کشیدن و تهدید کردن نبود چون این اقدامات خاصیت بازدارندگی خود رو از دست میده و اگر جنگ هم نشه مردم بدبخت تر میشن مثل این سالهایی که گذشت
  • مظلوم IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    58 20
    تا آنجایی که دهان هر قلدر و عربده کشی رو ببنده و خاموش کنه .
    • علی IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      12 23
      بزن به به ملت چی رفاهی رسیده تا حالا
  • NL ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    42 7
    ای کاش ناو های ارتش هم از این استفاده کنن
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    63 47
    شما ها رو نمیدونم ولی من که افتخار می کنم
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      5 3
      همه افتخار می‌کنیم.!!!
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    60 19
    الانه که سروکله F35 پیت حلبی پیدا بشه به شر ور بافتن
    • f22 raptor US ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      18 84
      اف۳۵ پیت حلبیه اما میخواهید با اف۱۴ چهل و پنج سال پیش جلو ما واستید ! هاهاهاهاها
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      52 18
      هاهاها و هناق: یه موشک خرج این حلبی ها می کنیم بعدشم شما میرین به دیدار کوسه های خلیج همیشه فارس
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      57 17
      F-22 تو که سیمت وصله به اونور بگو یه چندتا ازون پیت حلبیها ( F-35,...) بفرستن بچه های پدافند آبکششون کنن ما بخندیم. به خلباناشم بگو پوشک لازم نیست بپوشن چون قبل از اینکه وقت خراب کردن خودشونو پیدا کنن تبدیل شدن به شنیتسل خوک!!!!
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      42 32
      F-22 تو که سیمت وصله به اونور بگو یه چندتا ازون پیت حلبیها ( F-35,...) بفرستن بچه های پدافند آبکششون کنن ما بخندیم. به خلباناشم بگو پوشک لازم نیست بپوشن چون قبل از اینکه وقت خراب کردن خودشونو پیدا کنن تبدیل شدن به شنیتسل خوک!!!!
    • DK ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      48 22
      اون کسی که میگه اف ۱۴ مال ۴۵ سال پیشه داداش اف ۱۶ و اف ۱۵ هم مال ۴۰ سال پیشن چطور اونا تو خدمتن ؟ اف ۱۴ های ایران بروز شدن با موشک های فینیکس یا فکور با برد ۱۵۰ ۱۶۰ اف ۲۲ هنوز امرام دی با برد ۱۸۰ رو دریافت نکرده . اف ۲۲ برای دفاع از خاک امریکاس نه حمله اونم بیاد پدافند پودرش میکنه . در حال حاظر هیچ جنگنده ی غربی جز اف ۲۲ و اف ۳۵ نمیتونه با اف ۱۴ درگیر بشه قبل از رسیدن فرت میشه
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      12 8
      جالبه خودش پیام میده بعد با تغییر ای پی جواب خودشو میده.
    • پاسخ به ff22 raptor IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      6 1
      شما که هر چی داشتید به صدام دادید ، چه غلطی کرد ؟ شما که هر چی داشتید به داعش دادید چه غلطی کرد ؟ دیدی ارامکو چی شد ؟ اون تازه چند تا موشک کوچیک از گروهی ناشناخته بود . دیدی عین الاسد چی شد ؟ چرا جرات نکردید لاف در غربت تون رو اجرا کنید ؟ واضحه که از همه سلاح های ما می ترسید. بنازم به بچه های این مرز و بوم که این روزها با( نور) چشم دشمنا و منافقها رو کور کردن
  • پوریا IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    91 39
    اگرسپاه نبودکشورهم نبود! امام ره ماشاالله
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      35 28
      چه کسانی منفی دادند شاید خیلی ضربه خوردند کسانی که کشورشون رو ظاهرا دوست ندارند که اگر داشتند به سپاه منفی نمی دادند
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      30 20
      اگرسپاه نبود کشور نبود. امام ره. ماشاالله.
  • علی خدایی GB ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    48 9
    ای ما شالله خدا قوت بر برادران سپاه پاسداران مقتدر و ارتش مقتدر ایران عزیز همیشه موفق و سلامت باشید ان شاالله که همیشه به توانمندی های روز افزون برسیم
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    28 13
    ماشاالله به بچه‌های مومن سپاه
  • f22 raptor US ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    12 54
    بعد عراق و افغانستان و سوریه و لیبی حالا نوبت ایرانه . از مرزهای چین تا مدیترانه .
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      23 14
      یه سوال. تو دیوانه ای یا خودتو میزنی به دیوانگی؟!
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      9 10
      اینها به اصلاح چیزپیچ شدن! چی بود؟
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      3 1
      نگاه کن تاقبرستونای آمریکا از مرده های کرونایی پرنشده بروبمیر
  • احمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    25 13
    باسلام‌، من به این مهم که دست رنج بچه های ایرانی ونشانه ی توانای این دلاوران است افتخار میکنم وازاینکه همچنین متخصصانی داریم خداوند راشاکرم.
  • محمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    28 11
    ای کاش در حوضه های اقتصادی هم اینگونه عمل می‌شد
    • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      4 1
      مگه کفتارها میزارن اقتصاد جون بگیره
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    30 19
    آقای سپاه در حوزه اقتصادی و مبارزه با مفسدین و رونق اقتصاد و رونق تولید هم اقدامی بکن از این دولت ها ا آبی برای مردم گرم نمی شود
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    13 6
    تاعمق قلب دشمن رو!!!
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    25 8
    ❤️سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید. ❤️
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    5 22
    مثلا تو نقشه اومدیم برد رو مماس با مرز کشورهای همسایه فرار دادید که چه؟ بگویید ما جنگ طلب نیستیم! الان این نقشه مضحک نیست!؟
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      22 4
      اسکل بارها فرماندهان سپاه و ارتش گفتن از هر خاکی که به ایران تجاوز بشه پاسخ رو در همون خاک دشمن دریافت میکنه. افتاد ؟
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      7 0
      داره مناطق دریایی که موشک پوشش میده رو نشون میده
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    13 6
    سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.
  • حسین عسکری زاده IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    9 7
    بنام خدا وقتی که این افتخارات را آدم میخونه واقعآ خستگی از بدن آدم خارج میشه و واقعآ باید به دست اندرکاران این امر جدآ تشکر کنم و یک کلام خدا قرآن و های حضرت ولیعصر عجل پشتیبان شما عزیزان باشد
  • علی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    17 4
    انشاالله همینطور که درعرصه های نظامی وامنیتی سپاه و ارتش افتخارافرین شدن و باعث سربلندی وغرورملی شدن درسایرعرصه های غیرنظامی هم مثل کشاورزی معادن صنعت خودروسازی و.....نیز افتخارافرین بشیم بگونه ای که این افتخارات اثرش رودرسفره مردم مشاهده بشه
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      14 8
      برای این منظور کشور باید از غیر انقلابی ها و لیبرال های وطن فروش تسویه بشه
  • معکوس IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    5 2
    محفل امروز مون حرف نداره . اینقدر خندیدم دل درد گرفتم .
  • فردین FR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    10 4
    فقط وطنفروشها با پیشرفت نیروهای مسلح ایران اسلامی مخالفند.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    3 7
    یک سری تسلیحات هستن به نام C-Ram, Rim66 که نیست و نابود میکنه این بادبادک هاتون
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      3 1
      داش پس چرا تو عین الاسد هیچ کاری نکرد.؟ گنبد اهنین اسراییل که این سامانه به صورت استاندارد روش نصبه چرا سوراخه ؟ ارامکو عربستان چی ؟ یه چیزی بگو بهت نخندن
    • IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      3 0
      باش خواب دیدی خیر باشه
  • رهام حسامی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    5 0
    البته در ادامه در آخر باید گفت موشک‌های کروز بسته به شیوهء پرتاب به سه دسته تقسیم می‌شوند :1.زمین‌پایه2.هواپایه3. دریاپایه سامانه‌هایی که از زیردریایی پرتاب می‌شوند دریاپایه و موشک‌هایی که از ناوها پرتاب می‌شوند ناوپرتاب نامیده می‌شوند.و چند نمونه از وشک BGM-109B/ TASMیک نوع موشک ضد کشتی که جرم سر جنگی آن 454.55 کیلوگرم (حاوی مواد منفجره شدید) است. این موشک ها از سیستم هدایت بهسازی شده ی هارپون در بخش میانی و هدایت اینرسی همراه با آشیانه یاب راداری فعال (UPW-23) در بخش نهایی استفاده می کنند. موشک BGM-109C TLAMC سر جنگی این موشک نیز مشابه BGM- حاوی 454.55 کیلوگرم مواد منفجره شدید الانفجار است و برای هدف گیری اهداف زمینی طراحی شده است. این مدل های کروز از هدایت اینرسی همراه با سیستم "ترکام" برخوردار است. موشک TLAMDBGM-109Dاین موشک علیه افراد و نیز اهداف زرهی سبک طراحی شده است. سر جنگی آن از نوع لت و پاری برای افراد و شکل دار برای اهداف زرهی است. موشک TLAMDBGM-109E این موشک ضد کشتی بوده و سر جنگی آن حاوی مواد منفجره شدید الانفجار، (مشابه موشک BGM-109B) است و سر جنگی آن به امواج الکترومغناطیس (امواج راداری و مخابراتی) حساس است. موشک BGM-109F TAAMاین موشک مشابه موشک TLAMDBGM 109D می باشد. سر جنگی آن برای حمله به پایگاه های هوایی و تسهیلات هواپیماها طراحی شده است.باز هم میگم تکنولوژی موشک خیلی پیشرفته است و هنوز در اول راه پیشرفت زیادی کردیم .و مزیت دیگر انهابزرگترین محدودیت موشک بالستیک است ولی موشک کروز اینچنین نیست برای نمونه موشک کروز تاماهاوک را در نظر بگیرید این موشک از ناو های جنگی شلیک می شود زیرا تنها 5 متر طول دارد حتی از روی یک لانچر روی ناو نیز قابل شلیک است . همچنین زیر دریایی نیز ان را از لوله اژدر افکن خود شلیک میکند . در این روش پرتاب که توسط هر زیر دریایی قابل اجرا است یک پوشش استوانه ای بعد از خروج از لوله اژدر افکن بر روی اب امده سر موشک بالا و ته موشک به طرف زیر اب است. موشک در درون همان محفظه استوانه بوستر پرتاب را روشن کردن ،تا ارتفاع مناسب بالا می اید و بعد از روشن کردن موتور اصلی به سوی هدف به پیش میرود. من در زمینه جنگ افزار چیزی نمیدونم ولی میدانم موشک ماشین نیست که بعضی مقایسه میکنند والبته اینها تکنولوژی مهندسی معکوس و توسعه
  • . US ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    3 0
    سلام حیدر کرار
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    8 3
    هرچه میتوانیم قویتر و قویتر وقویتر باشیم تا کسی جرعت چپ نگاه کردن هم نداشته باشه چه برسد گزینه بازی روی میز کند
    • IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      4 1
      امنیت داشته باشیم همه چیر رامیتوانیم داشته باشیم بگذر ازخود فروشان ووطن فروشانیکه علم لایعقل وکلیه....‌خود رادربست تقدیم ببکانگان میکنند بعد ادعای ایرانی ووطن پرستی میکنند پایگاهای آمریکا هدفب است ثابت به لطف حق وتوان ایرانیان باغیرت وبا اراده وبه بمن داشتن موشکهای لازم پیروزنهابب ایران است وخوکها باید گورشان را گم کنند ودراطراف ایران دیده نشن
  • خلیل IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    3 1
    رهبر عزیز سپاه پاسداران دلاوران شیران شجاع اسرائیل دارد زیاد پررو می شود دوست داریم ادبش کنید
  • خلیل IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    1 0
    شیران ایران زمین سپاه پاسداران اسرائیل زیاد پررو شد لطفا ادبش کنید تا اضافه نخورد
  • ناشناس IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 0
    تا 700کیلومتر
  • عبدالعزیز محجوب IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 0
    جزا کل الله خبرا.
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      1 0
      جزاکم الله خیرا.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    2 0
    چقدر خوب میشد در تمام زمینه هامثل صنعت خودروسازی ،لوازم خانگی،پزشکی،وخیلی چیزهای دیگر که وابستگی کشور را روز به روز کمتر کنه هم تراز کشورهای پیشرفته می شدیم.ان شاالله این اتفاق خواهد افتاد.
  • اسفندیار FR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 1
    درود و سلامی به عمق جان بر جانان ولائی سبز پوش وطن که در همه عرصه ها و در هر زمانی پیروز میدانند . خدا قوت . کور شود هر انکه نتواند دید . مایه افتخار ملت قهرمان ایرانید . به وجود شما پاسداران سلحشور و ارتشیان قهرمان مباهات میکنیم . به عنوان یک ایرانی احساس غرور می کنم . درود بر شما .
  • یوسف انصاری IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 0
    سپاه خاریست تو چشم دشمنان این مرز و بوم ،به حمدالله و تلاش شبانه روزی دلاوران سپاه هیچ دشمنی جرات دست درازی به خاک ایران اسلامی نداره،این اقتدار و عزت باعث غرور و سرفرازی ما میشود
  • ایرانی IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 1
    البته باید بدانید این موشک ها هیچ کدام رادار گریز نیستند و سرعت لازمه را هم ندارند تا از دست پدافند های ضد موشکی در امان باشند... در صورت شلیک تعداد زیاد آنها با هم این احتمال وجود دارد که بعضی موشک رهگیری نشوند.. باید فقط به این امیدوار بود و گرنه این موشک ها در مقابل پدافند یک ناو مثلا هیچ گونه کارایی ندارند.
  • Hmsn IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    2 0
    کوتاه مفتخریم و ممنون
  • Hmsn IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 1
    زین پس با خیالی راحتر سر بر بالین میگذارم سپاس
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    3 0
    کاش موشک ها میتوانست کرونا را درمان کند یا درد بی سر و سامانی بچه های یتیم که هیچ کس به فکرشان نیست
  • ولی شیری IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 3
    دست سپاه دردنکنه انشالله یه روزی یدونه هم بسازه برای خائنین ودشمنان داخلی منسب نشین
  • محمد IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    2 0
    خخخخخ هیتلر در زمان خودش بزرگترین قدرت نظانی جهان بود شوروی هم بزرگترین زرادخانه هسته ای رو داشت عاقبت هر دوشون چی شد...عرضه دارید اقتصاد رو درست کنید تاددنیا رو فتح کنین
    • محمد IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      1 2
      اینقدر آمریکا آمریکا نکنین.امریکا هیچی نیست اگه مرد بود وقدرت داشت سردار ایرانی را به نامردی نمی‌زد وحالا خدا چه به سرتون داده یک ویروس مادرتون به عزا نشونده فقط ادعا.تو کشور ما هم همین ویروس آمد ولی مردم سر دستمال.توالت.توس هم نزدن ماسک ندزدیدن.تازه ما تحریم هم بودیم از آمریکا پوشالی با اون ترامپ قمار باز ترسو کاری نکنید که کوسه های خلیج فارس سیر کنیم از سربازهای آمریکای با اژدر هوت
  • مسیحا US ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 1
    اون صدام بود سی دی خالی بود اینجا بیشه شیرانه
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 1
    خدا منو فدای این عزیزان کنه که کارهاشون لرزه میندازه به بدن دشمنان خدا
  • DE ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 2
    دست عزیزان درد نکنه عالیه دستتونو میبوسم. اما ماباید بفکر موشکی باشیم که در40 دقیقه درسواحل ایالات متحده کشتیرو با3 متر خطا بزنه وانشا ئ الله بزودی به اینم میرسیم
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 1
    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادگار شهداست قلب اسلام است امید آزادیخواهان خار چشم زورگویان درود بر عزت وشرفتان باد ،خدا قوت
  • US ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 0
    سلام بحث توییتری میان فرماندهی نیروهای آمریکایی و سخنگوی طالبان در مورد آتش‌بس....ببینم جزیره مجنون چی میگوید
  • Ramin IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    1 1
    درود بر سربازان کوروش کبیر... به زودی زود امپراتوری بزرگ ایران خاک های از دست رفته چند ۱۰۰سال پیش رو پس خاهد گرفت... اینجا ایران است بیشه شیران...
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      0 6
      سلام متوهم
  • US ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    2 0
    سلام جزیره مجنون
  • جواد IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    4 0
    وقتی که فرمانده سید علی باشد باید هم چنین قدرتی داشته باشیم
  • کسری IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    2 0
    خیلی عجیبه که کشوری توان ساخت انواع تجهیزات نظامی به روز ، موشک نقطه زن و ماهواره رو داشته باشه اما نتونه قطعات پرایدو پژو رو بسازه یا لااقل خوب بسازه. غیر از اینکه منفعتی توش باشه
  • صادق IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    1 0
    ای کاش از اینها استفاده بشی
  • مهیاردژکام IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    0 1
    اشاره به یکی از نظرات وفرمایشات سیدم ورهبرعزیزم حضرت دوست:امروزه هم زمان گفتمان است هم زمان موشک؛پس افرین بر سرداران سرافراز سبز.زنده بادحضرت اقا
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    1 0
    سلام میکنم من یک شهروند ایرانی هستم خدا قوت به سپاه پاسداران و رهبر معظم انقلاب میکنم که سیلی محکم به دشمنان میزنن
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    1 0
    انشااله موفق باشید
  • محسن IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    1 0
    سلام..سلام برعزیزان سپاه پاسداران وارتش عزیزکشورم...یه شخص مذکری بودکه من روم نمیشه بگم آدم یامرد..میگفت من حاظرم تن به هرخفتو خاری وبیشرفیی بدم ولی آمریکاتوکشورم حاکم باشه ارباب باشه..خب این افرادکه اینجوربیهویت واصل ونسب احیاناهستن وحاظرند حیثیتوغیرت نداشتشونم براآمریکاییابدن اصل ارزش بحث کردن دارن..خاکبرسربیغیرت امثال این بی دین..فقط خدامارو ازآفات آخرالزمانی حفظ کنه وبدادفرهنگ واقتصادضعیفمون برسه.کاش اقتصادم دست سپاه بود نه دولت..
  • جواد فیروزی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    0 0
    موفق وپیروز باشید
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    0 0
    جالبه موشکو میسازیم. ولی کامیون حمل لانچر رو نمیتونیم بسازیم . ای به قبر هر چی لیبرال غربزدست. ای گور به گور بشه اونی که غربزدگی رو بنیانگذاری کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس