کد خبر 1068077
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۸
صادق زیباکلام

اردشیر زاهدی نه سخن تازه و عجیب و غریبی بر زبان رانده و نه اصلاً او تنها و نخستین ایرانی است که از سیاست‌های امروز ایران در منطقه دفاع و علیه تحریم موضع می‌گیرد.

به گزارش مشرق، شاهین زینعلی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:


مواضع اردشیر زاهدی در تأیید قدرت امروز ایران در منطقه، پیشرفت‌های نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و مخالفت با تحریم و سیاست‌های ضدایرانی، ضدانسانی، زورگویانه و غیرقانونی آمریکا  از سویی شور و شوق گسترده و بسیار در میان ایرانیان و مخالفان تحریم برانگیخت، اما خشم برخی افراد و گروه‌ها را نیز به همراه داشت. سخنان زاهدی، وزیر امور خارجه دوره پهلوی و سفیر سابق ایران در آمریکا، در این خصوص تازه نبوده و سالیانی است به صورت‌های گوناگون ابراز می‌شود؛ اما به اوج رسیدن فشارها علیه ایران، موجب شده تا صدای اون نیز رساتر شده و شنونده بیشتری نیز پیدا کرده و سیل حمایت‌های ایرانیان را به سوی خود جلب کند. پس طبیعی است که جبهه ویرانی‌طلبان و جریان‌های ضدایرانی نیز واکنش شدیدتری از خود بروز دهند. یک نمونه حملات شدید سلطنت‌طلبان به او و خطاب قرار دادنش با الفاظی چون خودفروخته، مزدور و امثالهم است.

مواضع زاهدی در داخل نیز مخالفت برخی گروه‌ها را برانگیخت؛ از جمله کسانی که به عناوین گوناگون گاه‌وبی‌گاه مواضعی در مخالفت با توسعه قدرت نظامی و سیاست‌های دفاعی ایران در منطقه(به خصوص عراق و سوریه) اتخاذ می‌کنند و از بغض زیاد تا آنجا پیش‌رفته‌اند که یا از اساس نسبت به تحریم‌ها همدلی دارند و یا مخالفت با تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی علیه کشور را "مشروط" به شرط ‌و شروطی می‌کنند که در نتیجه با همدلی تفاوت چندانی ندارد.

در این میان خشم و نفرت صادق زیباکلام از همه بیشتر و اظهارات تند او در گفتگو با یکی از سایت‌های خبری که در آن اردشیر زاهدی را متهم به دورویی و تلاش برای بازپس‌گیری ملک و املاک احتمالی در ایران کرده، از همه جالب توجه‌تر است. اما به راستی چرا کسی مانند زیباکلام که چندسالی است خود را مدافع رضاشاه و پهلوی جلوه داده، تا این حد به کسی که نسبت خانوادگی با شاه سابق دارد، پدرش همراه رضاشاه برای نجات خوزستان جنگیده و خود او نیز سال‌ها وزیر امور خارجه و سفیر حکومت پهلوی بوده، تاخته و از مواضع وی در دفاع از فرزندان ایران خشمگین شده است؟ طوری که به اظهارات نامعقول و عجیبی روی آورده که هرشنونده عاقلی را به تأسف وا می‌دارد.

اردشیر زاهدی نه سخن تازه و عجیب و غریبی بر زبان رانده و نه اصلاً او تنها و نخستین ایرانی است که از سیاست‌های امروز ایران در منطقه دفاع و علیه تحریم موضع می‌گیرد. اما نقطه قوت او که مواضعش را برجسته می‌کند همانا جایگاه وی در نظام گذشته است که قاعدتاً باید او را-مانند بسیاری دیگر از فعالان اپوزیسیون- از هر جهت رو در روی جمهوری اسلامی قرار دهد؛ اما شرافت و میهن‌پرستی وی مانع از درپیش گرفتن چنین رویه‌ای است و او آنجا که پای منافع ملی درمیان است هر اختلاف بزرگ و کوچکی را با حکومتی که موجبات از دست دادن موقعیت و تبعید وی را فراهم کرده کنار گذاشته و به دفاع از میهن و کارگزاران امروزش می‌پردازد.

درست در نقطه مقابل صادق زیباکلام هم از جهتی جایگاه ویژه‌ای برای خود دست و پا کرده است. او از یک سو خود را مدافع رضاشاه معرفی می‌کند، از موقعیت و جایگاه ایران در دوره پهلوی دوم می‌گوید و به موازات کسب اعتبار از این رهگذر، از قلب پایتخت ایران به مخالفت با ایران و قدرت منطقه‌ای آن دست می‌زند و تحریم‌های آمریکا علیه کشور را تأیید می‌کند. طبیعی است که در این شرایط صدای او رساتر از بقیه  هواداران تحریم ایران از سوی آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای عربی منطقه، به خصوص عربستان سعودی و امارات، شنیده ‌شود و جریان‌های ضد ایرانی در سراسر منطقه و جهان برای او شأن و جایگاه ویژه‌ای قائل شوند.

این چکیده پروژه‌ای است که صادق زیباکلام برای خود تعریف کرده و به اعتبار آن به اصطلاح "پهلوی دوستی"اش، در داخل نیز بخشی از افکار عمومی را با خود همراه و ضدیت با قدرت دفاعی و تحریم ایران را برای ایشان موجه جلوه می‌دهد. پروژه‌ای که در کنار رسانه‌هایی مانند شبکه تلویزیونی منوتو، از دو سو افکار عمومی را در ایران زیر ضرب گرفته و تلاش دارد آن را با سیاست‌های ضدایرانی همراه کند. متأسفانه حمایت این بخش از جامعه از او تا به امروز به نسبت روند رو به رشدی داشته و او را در کنار بیان عوام‌زده و پوپولیستی‌اش تبدیل به یک "سلبریتی" سیاسی کرده است.

اما این پروژه ناگهان به مانع محکمی برخورد می‌کند و آن اردشیر زاهدی است. کسی که از جهت نزدیکی به خاندان پهلوی و شخص محمدرضاشاه ، امثال صادق زیباکلام (انقلابی و پهلوی‌ستیز گذشته) را یارای مقابله با او نیست و به اشاره‌ای پروژه او را بی‌اثر می‌کند. به تعبیری او هرچه در این راه رشته کند، اردشیر زاهدی با چند جمله پنبه می‌کند؛ کما اینکه این امر با مصاحبه اخیر زاهدی اتفاق افتاد. پس جای تعجب نیست اگر عمق خشم، کینه و نفرت صادق زیباکلام از اردشیر زاهدی از همه مخالفانش بیشتر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    60 3
    زیبا کلام من نه حزب اللهی ام نه انقلابی ولی حالم از وطن فروشان و بی شرافت هایی مثل تو بهم میخوره از نظر من تو با ترامپ فرق چندانی نداری
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      27 3
      منم دقیقا مثل شما نه اهل حذبی هستم نه طرفدار حذبی. ولی به شدت طرفدار کشورم و استقلالش هستم.این آقای زیباکلام دیگه خیلی پاش رو از گلیمش دارزتر کرده.عملا داره دشمنی و خیانتش رو به وطن نشون میده.ایشون و امثالشون از ترامپ بدتر هستن.اینها در واقع مهره های ترامپ هستن که دارن تلاش میکنن که ایران رو ویران کنن.همه شون دارن چهره واقعی خودشون رو نشون میدن.امیدوارم اون عده ای از مردم که هنوز بیدار نشدن و برای حرفهای اینها ارزش قائل هستن، زودتر از خواب بلند شن.
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    29 14
    آقای زیباکلام! دماغ شما کاشف از هویت و نژاد آریایی شماست. ببین با که نشستی و برخاستی (و خوابیدی) که هویت ایرانی خود را به بهشت لیبرالیسم!! فروختی. اگر مسلمان نیستی، ایرانی باش و اگر هیچکدام نیستی پس حداقل دماغتو عمل کن
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      3 4
      هیتلرم به فرم دماغ خیلی اهمیت میداد چطوری دماغ پرست
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      29 1
      هرکس در بلاهت زیباکلام تردید دارد در حماقت خودش یقین داشته باشد!!!!
  • مهرناز IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    17 1
    زیباکلام " سالیان درازکاسه داغ تر از اش " سیاست پر طمطراق خودرا در دفاع از جکومت پهلوی " یدک کش کرد " تایک اپوزیسیون مهم سیاسی در داخل کشور دیده شود اما اردشیر زاهدی فردی که نزدیک تراز او به پهلوی" داماد ووزیر خارجه او " دیگر وجود ندارد " با سخنان خود چنان سیاست پهلوی شناسی زیبا کلام را پنبه زد "تا دیگر جرئت دفاع از پهلوی در برایر جمهوری اسالامی را " به خود راه ندهد.
  • FR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    16 2
    باور کردنی نیست این اندازه خیانت ووطن فروشی زیبا کلام ها....
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      8 0
      باورکردنی نیست، ولی حقیقت دارد !!
  • علی افصحی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    23 1
    بسم الله الرحمن الرحیم.این که زیبا کلام تبدیل به سلبریتی شده‌جای تاسف ندارد بلکه جای تعشف دارد.چون سلبریتی در‌جامعه ما یعنی نماینده منگل ترین طیف بی خاصیت جامعه.این که طیف فاسد، وابسته ،غربزده منحط ،ضد اسلام و ضد انقلاب دوریک آدم شیرین عقلی مثل زیبا کلام را گرفته باشنداتفاقا به نفع جامعه اسلامی و جریان پیشرو انقلاب است .اولا سطح نظری این طیف بیشتر روشن شده و نیز وزن اجتماعی آن ها نیز بیش ازپیش نمایان می شود.زیبا کلامیان اکنون نه با یک‌مانع که با چند مانع از جمله شهادت شهید مظلوم سلیمانی و نیز زاهدی و...روبه رو شده اند که نه راه پیش دارند و نه راه پس . آن ها مجبورند صرفا به نشخوار مطالب ارتجاعی رو آورده و بیشتر از گذشته به خاطر عدم درک درست واقعیت انقلاب و فداییان آن،به هذیان گویی بیفتند. این ها همه از برکات جهت گیری های درست ولی فقیه عزیزمان و نیز فداکاری فداییان ولایت است. که تا ولی فقیه عزیز را داریم و مطیع ام هستیم ،جریانات ارتجاعی ره به جایی نخواهند برد.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    0 2
    با سپاس فراوان از بی بی سی
  • سید مجتبی حجازی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    6 0
    سایت مشرق شما خوابید میدونم مطلب و مقاله مرا چاپ نخواهید کرد خوبه بدانید میدونم نمی دانید اتفاقا صادق زیبا کلام منفور همه ملت ایران است استاد دانشگاهی که نانمنتظر را به نرخ روز میخورد. منتظر عربستان سعودی هستش دعوتش کنه(شایدکرده)اونم سرش را به آخور سعودی ها وصل کنند همه این وطن فروشیها بخاطر دلار کشور های عربی هستش که جلزو ولز میکنند یه مرد پیدا بشه به این باصطلاح وطن پرست وطن فروش بگه با دلار های زلزله ها چه کردی بابا همه اینها دنبال مال دنیا هستند از همه بیشتر این زیبا کلام
  • صادق IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
    6 0
    بابا حیف نباشه آدم وقت باارزش خودشو تلف کنه اراجیف و خزعبل گویی زیباکلام رو بخونه....؟؟آخه اینفردی که اول انقلاب معتقد بود که بعد از شاه نوبت آمریکاست و ما باید وارد جنگ با آمریکا شویم ...الان شده حامی و حافظ منافع آمریکا در جمهوری اسلامی...باید یه میز براش بزارن تا بره در سفارت سویسی بنشینه....
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
      9 1
      من که نمی خونم، چون می شناسمش. فقط میام دوتا بارش می کنم میرم :))))))
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    0 0
    مطمئنی زیبا کلام طرفدارِ بدردبخور داره ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس