محمدجواد لاریجانی

محمدجواد لاریجانی با اشاره به سناریوی خطرناک آمریکایی در زمزمه‌ بازگشت ظاهری به برجام برای استفاده از مکانیزم ماشه گفت که واکنش ایران باید سریع و صریح باشد. ایران در این صورت باید از NPT خارج شود.

به گزارش مشرق، این روزها اخباری در رسانه‌های جهان منتشر می‌شود مبنی بر اینکه آمریکا احتمالاً بنا دارد به برجام بازگردد، اما نه برای آنکه به تعهدات خود عمل کند و تحریم‌ها را بردارد و حقوق ایران را به‌رسمیت بشناسد،‌ بلکه با این انگیزه که از یک مکانیزم محیرالعقول که در برجام گنجانده شده است، یعنی مکانیزم ماشه، استفاده کند. بند 37 برجام که به مکانیزم ماشه معروف شده و انتقادات و بالاتر از آن حیرت بسیاری از کارشناسان در ایران را موجب شد این امکان را برای طرفهای غربی و متخاصم با ایران به آنها می‌دهد که در هر صورت، چه ایران از آنها شکایت کند و چه آنها از ایران شاکی باشند، نهایتاً تحریم‌های ایران را سر جای اول خود بازگردانند!!

حالا برخی رسانه‌ها به‌نقل از مقامات آمریکایی از قصد پامپئو وزیر خارجه این کشور می‌گویند که آمریکا می‌خواهد به برجام بازگردد تا از این مکانیزم علیه لغو تحریم معاملات تسلیحاتی با ایران استفاده کند. طبق قطعنامه 2231 که از آن به قطعنامه پشتیبان برجام اسم برده می‌شود، اکتبر 2020 یعنی امسال تحریم معامله تسلیحاتی با ایران به پایان می‌رسد. اما آمریکا و احتمالاً برخی کشورهای اروپایی بنا ندارند اجازه دهند کوچکترین فایده‌ای از برجام و قطعنامه 2231 نصیب ایران شود و آنچه نصیب ایران است صرفاً باید گستره وسیعی از تعهدات و الزامات و... باشد.

بیشتر بخوانید:

نسیه بازها به‌دنبال «برجام دو»

گزینه‌های کاهش بازرسی و نظارت و خروج از NPT روی میز ایران است +فیلم

در این باره با آقای محمدجواد لاریجانی معاون اسبق وزارت امور خارجه و دیپلمات شناخته‌شده کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

لاریجانی می‌گوید: آنچه به‌نقل از وزیر خارجه دولت آمریکا درباره بازگشت به برجام و موضوع ممانعت از لغو تحریم خرید و فروش سلاح به ایران گفته شده، از جهات مختلف باید مورد دقت قرار بگیرد؛ نکته اول این است که به‌رغم اینکه او ادعا کرده به ایران نباید سلاح فروخت، اما نگرانی آمریکا از خرید سلاح توسط ایران نیست بلکه نگرانی او از فروش سلاح ایرانی است، چراکه سلاح ایرانی ارزان و مؤثر است در حالی که ایران برای سیستم دفاعی خود علاقه ندارد که محل سلاحهای انبوه ساخت سایر کشورها باشد، چرا که تئوری ما خودکفایی و خوداتکایی در این حوزه است.

رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی افزود: بنابراین آمریکایی‌ها می‌دانند که ما اشتهایی برای خرید حجم بالایی از سلاح نداریم، منتها آنچه آنها از آن ناراحت هستند این است که کشورهای زیاد با بودجه‌های یک‌پنجم و یک‌ششم و یک‌دهم هزینه فعلی‌شان، می‌توانند از ایران سلاح بخرند و ایران هم کشوری نیست که زیر بار فشارهای این و آن برود، یعنی یک محل خرید مطمئن و مستقل سلاح‌های متعارف است.

محمدجواد لاریجانی با تأکید بر اینکه گفته برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه "قانوناً جزو برجام هستیم"، کاملاً مضحک است، خاطرنشان کرد: موضع رسمی دولت آمریکا این است که از برجام خارج شده‌اند و قانون دیگری در میان نیست.

‌وی درباره انگیزه آمریکایی‌ها و رسانه‌هایشان از طرح بازگشت مجدد به برجام گفت: آنها در درجه اول می‌خواهند حق استفاده از مکانیزم ماشه را به خودشان اختصاص دهند. اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در همان زمانی که برجام امضا شد گفت که "اگر ایران کمترین تخلفی کند مکانیزم ماشه را به‌راه می‌اندازیم و دیگر نیازی به شورای امنیت نیست، بلکه تمام تحریم‌های ایران خودبخود با مکانیزم ماشه سر جای اول خودش برمی‌گردد."

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به شکست آمریکایی‌ها در ایجاد اجماع جهانی برای مشروعیت تحریم‌های یکجانبه علیه ایران گفت: البته آنها در خود تحریم‌ها هم شکست خوردند و به غرض اصلی‌شان نرسیدند، بنابراین سعی دارند از طریق مکانیزم ماشه مسئله اجماع را دور بزنند.

محمدجواد لاریجانی گفت که بعید است این نقشه آمریکا یعنی استفاده از مکانیزم ماشه برای بازگرداندن همه تحریم‌های شورای امنیتی علیه ایران به نتیجه برسد، با این حال آقای لاریجانی معتقد است که احتمال بدتر از این حالت وجود دارد.

او در توضیح چیستی این احتمال، گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی می‌خواهند در شورای امنیت یا 5+1 این مسئله را مطرح کنند که اگر شما (5+1) بپذیرید که تحریم معاملات تسلیحاتی با ایران ادامه یابد آنوقت ما هم به نحوی به برجام برمی‌گردیم. یعنی در واقع آمریکایی‌ها می‌خواهند Renegotiation (بازمذاکره) را با ترفندهایی کلید بزنند. البته آنها فقط به خرید و فروش سلاح بسنده نخواهند کرد و کاملاً مشخص بود که پمپئو راجع به توان موشکی ایران خیلی ناراحت و نگران است.

معاون اسبق وزارت خارجه با تاکید بر ضرورت هوشیاری در برابر سناریوی خطرناک آمریکایی‌ها گفت: ماجرای بازگشت آمریکایی‌ها به برجام صرفاً یک دروغ و حیله است؛ آنها اساساً نمی‌خواهند به برجام برگردند بلکه می‌خواهند ترفندی را استفاده کنند که مجدداً درباره برجام  و فرابرجام امتیازاتی بگیرند.

لاریجانی با بیان اینکه مقصد ما در برجام صرفاً آزادی خرید و فروش سلاح نبود، ادامه داد: معیار ما این بود که بتوانیم نفتمان را آزادانه بفروشیم و از پولش بدون مانع بتونیم کالایی که میخواهیم بخریم. این معیار روشن و بدون ابهام است. اما آمریکایی‌ها هم خواسته‌هایشان خیلی روشن است. خواست آنها از در وهله اول بین بردن توانمندی هسته‌ای ایران است که متاسفانه تا الان توانسته‌اند این صنعت را در ایران کند کنند. و همچنین بنا دارند  توانمندی موشک ما را به عنوان یک عنصر بازدارنده و مولفه امنیت ملی حذف و حضور ایران را در منطقه تضعیف کنند. اینها خیلی روشن دنبال این موضوعات هستند؛ بنابراین باید بسیار هوشیار بود که قصد آمریکا و پمپئو حتی یک جهت مثبت هم ندارد.

 در ادامه از محمدجواد لاریجانی پرسیدیم که آیا در این زمینه احتمال همکاری اروپا با آمریکا وجود دارد؟ بویژه از آنجا که برجام به نحوی نوشته و تضمین شده که نقش اتوبانی را برای آمریکاییها و اروپایی‌ها دارد و هرگاه بخواهند می‌توانند با همکاری هم وارد شوند و هرگاه خواستند رسماً هیچ تعهدی انجام ندهند و خارج شوند. لذا آیا این احتمال هست که اروپا همکاری کند و آمریکا اسماً و ظاهراً به برجام برگردد و از این مکانیزم استفاده کند و مقصودش را برآورده سازد و مجدداً از برجام خارج شود؟ یعنی هروقت خواست، بیاید و فیضش را ببرد و دوباره بیرون باشد؟

محمدجواد لاریجانی در این باره گفت: سناریوهای مختلفی در این باره قابل طرح است که یکی از آنها همین موضوعی است که شما اشاره کردید. مثلاً آمریکا به 5+1 بگوید می‌خواهیم به برجام برگردیم ولی به این شرط که خرید و فروش سلاح برای ایران مثلاً تا 5 سال دیگر هم تحریم باشد. و حتی حاضر باشند برخی تحریم‌ها را به صورت موردی بردارند. اما وقتی هدفشان تامین شد و مشروعیتی برای تحریم‌ها کسب کردند دوباره کار خود را بکنند.لذا این سناریو که اشاره کردید خیلی محتمل و خطرناک است.

وی تاکید کرد که باید با تمام توان در مقابل این سناریوی آمریکا ایستاد و اجازه این ترفند را به آمریکایی‌ها نداد.

درباره گزینه‌های ایران برای مقابله با این ترفند آمریکایی‌ها پرسیدیم و گفت: با توجه به اینکه برجام به نحوی نوشته شده که ریش و قیچی عملاً دست آمریکایی‌ها و اروپایی‌هاست و ما نمی‌توانیم به لحاظ حقوقی اجازه دهیم کسی وارد یا خارج شود،‌ چگونه می‌توانیم با این سناریوی آنها مقابله کنیم؟

لاریجانی در این باره تاکید کرد تنها نگرانی اروپایی‌ها و عنصر بازدارنده در مقابل سناریوهای آنها رفتار و موضعی است که ایران اتخاذ می‌کند. چند ماه پیش وقتی اروپا اعلام کرد می‌خواهد از مکانیزم ماشه علیه ایران استفاده کنند، مقامات کشورمان گفتند که خروج از ان‌پی‌تی گزینه روی میز ایران است. این موضع درستی بود و اروپایی‌ها هم فهمیدند مساله جدی است بنابراین کارشان را ادامه ندادند.

وی با تاکید بر اینکه تنها عنصر بازدارنده عکس‌العمل جدی ماست، گفت: اگر قرار باشد که آمریکایی‌ها چنین فریبی سوار کنند و مکانیزم ماشه را راه بیندازند درست مثل این است که اروپایی ها مکانیزم ماشه راه انداخته باشند. و در  اصل هیچ فرقی ندارد. بنابراین موضع قوی ما باید همان باشد که در مقابل تهدید اروپا گفتیم.  ما باید تاکید کنیم در این صورت از برجام که هیچ،‌ از NPT هم خارج خواهیم شد.

معاون اسبق وزارت خارجه گفت: من الان خیلی مخالف وضعیت فعلی هستم که ما نه تنها پروتکل الحاقی بلکه حتی فراتر از پروتکل را هم داریم عملیاتی می‌کنیم. درحالیکه صددرصد استراتژی غلطی است.

لاریجانی تاکید کرد باید واکنش ایران به حربه جدید امریکا و احتمال همراهی اروپا، سریع و دقیق و صریح باشد. نه مانند کاهش تعهدات برجامی که متاسفانه فقط روی کاغذ بود و آنها هم وقتی فهمیدند شعاری است، اقدامی در راستای تامین منافع ایران از برجام نکردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    18 3
    بهترین کارممکنه
    • GB ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      4 5
      آخه جناب عقل کل، اگه از آن پی تی خارج بشویم و کلاهکی جهت تست نداشته باشیم که فقط خودمونو مسخره خاص و عام کردیم. وحماقت محض است. دستمان باید پر باشد. با دست خالی هیچ کاری از پیش نمیبریم. حضرت آقا خودش باید یه تدبیری بکند.
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      3 2
      17:09 فقط خروج از ان پی تی!!! یکی از دلایلشم اینه که این دوست انگلیسیمون باهاش مخالفه و با نام بردن از آقا میخواد رد گم کنه!!
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      0 3
      سال 81 و82 ماجراهای زیادی درموردانرژی هسته ای ایجادشدکه روزنامه وزین کیهان ومشخصا شخص جناب حاج حسین آقای شریعتمداری عزیز وبابصیرت دریادداشت روز کیهان درشمارگان مختلف ودفعات متعدد به صورت کاملا علمی ودقیق وهوشمندانه ضرورت خروج ازNPT وخسارات عدم خروج ازآن را حتی تابه امروز تبیین کردندولی متاسفانه مسئولان وقت دولت وتیم هسته ای مربوطه براشتباهات خودپافشاری کرده وتا به امروز جریان ادامه دارد و....!علاقمندان به آرشیو کیهان مراجعه وحیرت کنند!
  • BE ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    8 4
    عجب دنیایی -- خوب اینها رو نمیتونستی به برادر بگی ماشه از تو لیست وقت تصویبش تو مجلس برداره ....حالا میگید مکانیزم محیرالعقول...جلل خالق
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    6 3
    شما مگر برجام را نخوانده بودید وچرا دولت گام به گام عمل نکرد .حالا اگر امریکا میخواهد به برجام برگردد برای تمدید خرید وفروش سلاح .کشور ما هم باید بگوید تحریمها را لغوکندوشرایط تمدید کوتاه مدت وهر 3ماه یا 6ماه باشد.
  • DE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    5 4
    این مسئولین خائنو ترسو بیعرضه ایکه ماداریم افسارشون بزنن سوارشون بشن .جرئت اعتراض نخاهن داشت.تا بماند که از ان پی تی خارج بشن .اگه درخاب ببینن ازترس سکته میکنن.حضرتعالی بهتراز هرکس این بیلیاقتارو میشناسی.اعلام کردند که تعهداتشون درهسته ای کم میکنن اما درحقیقت هیچ قدمی برنداشتن .امریکا وارو پا میدونن اینا بزدلن ولذا نگرانی ندارن
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    5 4
    شما مطمعن باشید امریکا تحریم تسلیحاتی را احیا می کند و ماشه را نیز می چکاند و این دولت هم همچنان در برجام می ماند انگار نه انگار که اتفاقی افتاد، مگه این که مجلس جدید از خود حرکتی نشان دهد ان شالله، برای کسانی که ذوب در امریکا هستن نباید امیدی داشت
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      1 3
      مطمئن باشید مطمعن غلط است.
  • CA ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    5 2
    هم بایستی از npt خارج شد و هم مشارکت با آژانس و رو هم تعلیق کرد و در ضمن تمامی پایگاههای آمریکا رو تا فاصله دو هزار کیلومتری بطور مستقیم هدف گرفت و کشورهایی که به آمریکا در این زمینه کمک کنند رو هم سفارتخانه هایشان را در ایران بست . وقتی زبون آدم نمی‌فهمند پس زبون دیگه ای رو میفهمند.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      2 3
      20:37 کاملأ موافقم!
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    4 2
    ایران خرید نظامی خاصی نخواهد کرد چون تقریبا هر چه خرید کرده بی کیفیت و فاقد تاثیر مناسب و یا با اسناد و نقاط ضعف لو رفته هست.
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      0 2
      پس چرا جلز ولز میکنند‌. تا تحریمهای تسلیحاتی رو تمدید کنند.
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      0 2
      آقا ی بار میگن اگه تحریمهای تسلیحاتی لغو بشه تو خاورمیانه مسابقه تسلیحاتی راه میوفته. گفتیم خب به نفع آمریکاس چرا ناراحتید. گفتن اگر تحریم تسلیحاتی لغو بشه ایران سلاح میفروشه به ضرر چین و روسیه هسش گفتیم خب اینکه به نفع آمریکاس پس چرا با پایان تحریمها مخالفی حالا میگی قراره ایران تسلیحات بنجول روسی بخره خب چرا پس آمریکا ناراحته. ناراحت چون میخواد نه سلاح بفروشیم نه بخریم تا یک کشور ضعیف باشه و توسری خور. ما هم خودکفایی داریم هم میخریم اگه تحریمو تمدید کنید پروتکل الحاقی ان پی تی رو یکجا ازش بیرون میایم. ببین خوبه
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    3 0
    هیچ کاری نمیکنید الکی حرف نزنید.
  • usaf US ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
    3 12
    دلتون اف۳۵ و اف۲۲ و بی۱ میخواد ها
    • CH ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      4 3
      مثِ که شما هم دلتون یه شهابِ 6 می خواد که صاف بخورِ توی سر اون ازگل جمهورِ گلابیتون :))))))) کاخِ سفیدتون یه روز حسینه میشه حاج صادق توش با نوای کاروان می خونه. اون موقع اف35 سفارش میدم برات حوالت کنن چون خیلی دوست داری :)))))
    • CA ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      3 2
      از کجا میدنی ایران مشابه و بهتری رو نداره؟!!! ایران نیاز به خرید سلاح نداره ولی خیلی کشورها نیاز به سلاح ایران دارند!
    • رضا IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
      4 3
      نه ابله جان ! اف سى و پنج كه خيلى وقته تقش دراومده !
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    3 3
    اقای لاریجانی همانطور که شما گفتید تیم مذاکره کننده ایرانی در برجام نه تنها به نحوه مکانیسم ماشه و نحوه شکایت ایران که بصورت باخت - باخت است دقت کافی نکردند و فقط به فکر توافق به هر قیمت بودند هیچ ! حالا بعد امضای برجام نفری دهها سکه هم جایزه گرفتند ! اینو دیگه تو کجای تاریخ باید بزاریم ؟! صد رحمت به ترکمنچای و گلستان ! لااقل به امضا کنندگان این عهد نامه ها جایزه ندادند !
  • US ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
    11 4
    بازدارندگی هسته‌ای تنها فشار موثر است. حتی اگر قصد استفاده نداریم، که نداریم، تنها بازدارندگی و leverage در مقابل دشمن است. اگر خودمان از همان اول سلاح اتمی‌ را کنار بگذریم آنها میایند سراغ موشک و ماهواره و حتی خرید اسلحه متعارف، که آمدند. ولی‌ داشتن سلاح هسته‌ای بهترین leverage و راه مذاکره است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس