کد خبر 1067632
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
رئیس هیأت مدیره خانه سینما

جنجال بر سر عیدی به حدی بالا رفته که برخی از محافل سینمایی و رسانه‌ای خواستار ورود مستقیم سازمان بازرسی کل کشور برای مشخص شدن سرانجام عیدی‌هایی هستند که به دست صاحبشان نرسیده است.

به گزارش مشرق، خانه سینما که به واسطه مواضع مدیرانش در سال ۸۸ و عملکرد سیاسی تا مرز انحلال پیش رفت، در سال‌های اخیر همچنان درگیر حواشی است؛ حاشیه‌هایی که بخش عمده آن ناشی از عملکرد حلقه حاکم بر این نهاد صنفی سینمایی است، این بار ولی نه مسئله‌ای سیاسی بلکه عملکرد مالی خانه سینما حاشیه‌ساز شده است، اعضای عادی این نهاد که فعالان صنعت تعطیل شده سینما هستند، می‌پرسند عیدی‌ای که وزارت ارشاد برای هنرمندان در نظر گرفته و در اختیار خانه سینما بود، کجاست و صرف چه شده است؟!

خانه سینما که به واسطه مواضع مدیرانش در سال ۸۸ و عملکرد سیاسی تا مرز انحلال پیش رفت، در سال‌های اخیر همچنان درگیر حواشی است؛ حاشیه‌هایی که بخش عمده آن ناشی از عملکرد حلقه حاکم بر این نهاد صنفی سینمایی است، این بار ولی نه مسئله‌ای سیاسی بلکه عملکرد مالی خانه سینما حاشیه‌ساز شده است، اعضای عادی این نهاد که فعالان صنعت تعطیل شده سینما هستند، می‌پرسند عیدی‌ای که وزارت ارشاد برای هنرمندان در نظر گرفته و در اختیار خانه سینما بود، کجاست و صرف چه شده است؟!

بیشتر بخوانید:

تا کی خانه سینما خانه شاه نشینان خواهد بود؟!

هنوز حواشی نحوه توزیع عیدی وزارت ارشاد در نوروز ۹۸ پابرجا بود که عیدی دادن وزارت ارشاد به اهالی سینما در سال ۹۹ به حاشیه‌ها اضافه شد. این بار هم موضوع بر سر نحوه توزیع عیدی‌ای است که باید به همه اعضای صنوف سینمایی تعلق بگیرد، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداده است.برخی از چهره‌های سرشناس صنوف در مصاحبه‌های تند خود به مدیران خانه سینما حمله می‌کنند و آن‌ها را به سوءمدیریت متهم می‌کنند.

توزیع غیرعادلانه یک عیدی

علیرضا نجف‌زاده عضو هیئت مدیره انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما، در نامه‌ای سرگشاده به موضوع توزیع ناعادلانه عیدی می‌پردازد و می‌نویسد: «خانه سینما روز ۲۸ اسفند ماه از صنوف درخواست می‌کند که مشخصات اعضا را برای پرداخت مبلغ ۵۰۰هزار تومان عیدی بر اساس سهمیه اختصاص یافته برای هر صنف، تهیه و تحویل دهند. طبیعی است با توجه به تعداد اعضای خانه که بیش از ۵ هزار عضو دارد و سهمیه در نظر گرفته شده که حدود نصف اعضاست، صدای اعتراض بلند شود.» نجف‌زاده در ادامه با اشاره به فرآیند ۱۰ روزه ثبت نامه برای دریافت هدیه و انتظار بی‌سرانجام برای دریافت آن می‌نویسد: «اگر شما ریالی از این مبلغ عیدی دیدید، ما هم دیدیم. نمی‌دانم این عیدی برای کدام خانه سینما و برای کدام صنوف منظور شده بود؟ ا
سم عیدی کاملاً شفاف و مشخص است برای عید است. چرا بدنه گرفتار را امیدوار و بعد اینطور عمل می‌کنید؟! متأسفانه تا اسم سینما و صنوف سینمایی مطرح می‌شود، فقط چند اسم تیتر شده که خدا را شکر به لحاظ مالی شرایط خوبی دارند مطرح می‌شود. نه اینطور نیست! صنوف کارگری، قشر زحمتکش با متوسط درآمد پایین هستند که حتی در شرایط کاری نرمال هم با این تورم، اوضاع اقتصادی خوبی ندارند که حدوداً بیش از ۹۰-۸۰ درصد اعضا به همین شکل هستند.»


اینکه خانه سینما تنها تعدادی از اعضا را واجد شرایط دریافت عیدی دانسته، باعث اعتراض صنوف سینمایی شده است. مهدی سجاده‌چی، فیلمنامه‌نویس و رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران می‌گوید: «این نیازسنجی از اساس غلط است و مشخص نیست چرا هیئت مدیره خانه سینما بدون هماهنگی با رؤسای صنوف خودشان برای توزیع عیدی نیازسنجی کرده‌اند؟ اولاً که اگر عنوان مبلغی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار خانه سینما گذاشته «عیدی» است، این مبلغ باید به همه تعلق بگیرد، اما اگر اسم آن بسته حمایتی نوروزی است باز هم این در حیطه اختیارات هیئت مدیره خانه سینما نیست که بخواهند برای صنوف تصمیم‌گیری کنند چراکه آن‌ها از سطح نیازهای سینماگران آگاهی ندارند.»

وی ادامه می‌دهد: «هیئت مدیره خانه سینما موظف بود برای توزیع این مبالغ با مسئولان صنوف هماهنگی کند و هر صنفی باید تعداد افراد نیازمند خود را به آن‌ها اعلام می‌کرد و آن‌ها این اسامی را در اختیار سازمان سینمایی می‌گذاشتند.»

عیدی فقط به نیازمندها!

اعتراض‌ها به چینش و نحوه توزیع عیدی باعث شد تا اعضای خانه سینما، هیئت مدیره را به باندبازی متهم کنند. همایون اسعدیان، رئیس هیئت مدیره خانه سینما در واکنش به اعتراض‌ها، نابرابری صورت گرفته را در راستای کمک به نیازمندان سینما عنوان کرده و می‌گوید: «اگر خانه سینما بتواند پولی برای کمک معیشتی به اعضایش فراهم کند باید به آن بخش از سینماگران حرفه‌ای عضو خانه سینما که نیازمند هستند، تعلق بگیرد. این بحث‌هایی که مدتی است حاشیه‌ساز شده و عموماً کسانی درباره آن صحبت می‌کنند که نیاز مالی ندارند، نوعی عوام‌فریبی است مخصوصاً اینکه حرف‌ها بیشتر از جانب کسانی مطرح می‌شود که مثلاً یا کارمند هستند یا هیئت علمی و می‌گویند هر چه هست باید به طور مساوی میان اعضای خانه سینما تقسیم شود. در حالی که ما معتقدیم از میان ۵هزار عضو خانه سینما که بر اساس آمارگیری‌های جدید تصور می‌کنیم از این تعداد بیشتر باشند، باید نیازمندان سینما را شناسایی کنیم، چون بین کسانی که یک جا کارمند هستند و شب عید به خاطر همان کارمندی، عیدی می‌گیرند با دوستانی که واقعاً شب عید لنگ پول بوده‌اند و هنوز هم مشکل دارند باید فرق وجود داشته باشد. این تصمیم قطعی هیئت مدیره است و ان‌شاءالله هر کمکی بتوانیم جذب کنیم اولویت با نیازمندان است.»
 

«جداسازی» توهین به اهالی سینماست

سخنان اسعدیان پاسخ سیدضیاءهاشمی رئیس هیئت مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما را در پی داشت.

هاشمی با انتقاد از سخنان رئیس هیئت مدیره خانه سینما بیان می‌دارد: «مدیران خانه سینما در همین اندک توجه ظاهری به امور رفاهی، رویکرد جداسازی اعضا بر اساس وضعیت مالی را مبنا می‌دانند که این روش نه تنها مقرون به واقع نبوده که نتایج آن دارای ابهامات فراوانی نیز می‌باشد، تفکیک اعضا بر مبنای تمکن مالی به دلیل گمانه‌زنی بودن آنها، توهین آشکار به همکاران کم‌برخوردار و نادیده گرفتن همکارانی است که به نجابت صورت به سیلی سرخ نگه می‌دارند! که از قضا این عزیزان در این حرفه بسیار فراوانند و (در اغلب موارد) به دلیل حاکمیت سلیقه و باند و دسته، همواره مورد بی‌مهری و ظلم قرار گرفته و می‌گیرند! نکته دیگر اینکه لفظ پرداخت و حمایت مالی تحت عنوان عیدی برخلاف نظر رئیس هیئت مدیره خانه سینما، نه تنها لفظی اشتباهی و توهین‌آمیز نیست بلکه عیدی دادن و گرفتن در فرهنگ ایرانی- اسلامی ما اتفاقاً امری بسیار پسندیده و اخلاقی است، در عوض آنچه توهین‌آمیز و اشتباهی است قشربندی و نگاه کارگری و از بالا به پایین به همکارانمان در صنوف سینمایی است که متأسفانه در همه شئون از هویت صنفی تا الخ تعمیم داده شده».

جنجال بر سر عیدی به حدی بالا رفته که برخی از محافل سینمایی و رسانه‌ای خواستار ورود مستقیم سازمان بازرسی کل کشور برای مشخص شدن سرانجام عیدی‌هایی هستند که به دست صاحبشان نرسیده است.
منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی افصحی IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم.البته نباید از سهم وزیر بی تدبیر و بی برنامه ارشاد عباس صالحی در این فاجعه مالی غفلت کرد. این در واقع وزیر و دوست دبسنانی او، انتظامی رییس سازمان سینمایی بودند که چنین بی برنامه گی و شلختگی را کلید زده و خانه سینما که بلندگوی وزیر ارشاد در بیانیه پراکنی های ضد نظام اسلامی است ، آن را عملیاتی کرده است .نکته جالبی که هست این که در دولت آقای روحانی همه وزارتخانه ها در امورمالی شبیه به هم عمل کرده و می کنند.ارز وزارت بهداشت سراز واردات محصولات غیر پزشکی در اورده ، در ورزش دلار های ورزش سراز جیب مربیان و بازیکنان چند روزه دراورده ، در وزارت صمت ارز واردات کالاهای اساسی و غیره سر از چهاراه استانبول در اورده و...و اینک در وزارت ارشاد عیدی سراز جیب سینماگران خانودگی چون کوثری ،ومیلیاردرها چون معتمد آریا ،و..در آورده و افراد زحمت کش سینما از آن همه محروم می مانند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس