کتاب نگار

کتاب نگار علاوه بر وب سایت آپارات در شبکه اجتماعی روبیکا و سایر شبکه‌های اجتماعی متداول قابل مشاهده می‌باشد و شما با جستجوی واژه KetaabNegaarمی‌توانید به ویدیوهای این برنامه دسترسی پیدا کنید.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - کتاب نگار یک برنامه ویدیویی در حوزه کتاب و کتاب خوانی است. این برنامه به تهیه کنندگی علیرضا حیدری هر هفته دوشنبه‌ها در وب سایت محبوب آپارات بارگزاری می‌شود. برنامه ویدیویی کتاب نگار به معرفی و بررسی کتاب‌های خوب و فوق العاده‌ای می‌پردازد که ارزش خریداری شدن و مطالعه و جای گیری درکتاب خانه‌مان را دارند.

کتاب نگاری‌ها معتقدند که هر کتابی ارزش یکبار خوانش و مطالعه را دارد اما هر کتابی ارزش قرارگیری در کتاب خانه‌مان را ندارد، پس از این رو تیم کتاب نگار با مطالعه و خوانش کتاب‌ها، آنها را تفکیک می‌نماید و کتاب‌های خوب را بر اساس رسالت خود معرفی می‌کند.

رسالت کتاب نگار بر 5 اصل بنا نهاده شد:

1) معرفی کتاب‌های خوب و فوق العاده

2) تشویق به مطالعه وکتاب‌خوانی

3) ترویج و مطالعه کتاب

4) ترغیب به خرید کتاب

5) افزایش سرانه مطالعه کشور

در این روزگار که ما انسان‌ها به شدت با کتاب و کتابخوانی غریبه شده‌ایم و هرزگاهی به صورت تفننی سراغ کتابی می‌رویم و شاید آن را کامل خوانش کنیم، کتاب نگار دست به این اقدام زده است تا با معرفی کتاب، مسیر را برای افراد علاقه‌مند به کتاب هموارتر کند؛ همچنین با شیوع ویروس کرونا کتاب نگار این توقف و مکث زندگی را محترم و مقتنم دانست و پیش‌تر از موج کتابخوانی شروع به معرفی کتاب نمود. معرفی کتاب‌هایی که ارزشمند و خواندنی هستند.
تا بدین جا سه کتاب با نام های:

1) ثروتمندترین مرد بابل
2) کاغذ و آینه
3) خاطرات سوگواری

در برنامه کتاب نگار معرفی شده اند. ما با معرفی کتاب در حقیقت به مخاطبانمان پیشنهاد می‌کنیم که چه کتاب‌هایی را بخوانند و بهره‌های خوبی از کتاب ببرند؛ که اینکار موجب ترویج کتاب‌خوانی و تشویق به مطالعه می‌شود و کتاب‌خوانان همراه ما همانند هر کتاب‌خوان حرفه‌ایی کتاب‌های مورد خوانش را به دوستانشان پیشنهاد می‌دهند و این امر موجب ترغیب به خرید کتاب می‌شود و شاید این‌چنین شود که سرانه مطالعه در کشور بالاتر رود.

هرچند که کتاب‌های دیجیتال و اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان به خوبی بازار را در برگرفته‌اند اما لذت خوانش کتاب‌های چاپی، ورق زدن آن‌ها، خط کشیدن زیرنوشته‌های مهم و یادداشت کردن درکنار نوشته‌های نویسنده به مراتب لذت بخش‌تر است. بعضی از کتاب‌هایی که درکتاب نگار معرفی می‌شود نسخه دیجیتال هم دارد و خوانندگان می‌توانند نسخه‌های دیجیتالی آن را تهیه نمایند. مهمان هر برنامه کتاب نگار یک کتاب است و ما به واسطه یک کتاب درکنار شما مینشینیم و از کتابی خوب، سخن می‌گوییم، آن را بررسی می‌کنیم و درباره آن توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:


نقد کتاب بر عهده بینندگان برنامه است و کتاب نگار خود را منتقد کتاب چه به شکل انتقادی مرسوم در جامعه و یا یک منتقد سازنده نمی‌داند.

با توجه به این اصول بنیادین، کتاب نگار هدف اصلی خود را معرفی کتاب می‌داند و در طول برنامه علاوه به بررسی روی جلد و پشت جلد کتاب و معرفی نویسنده، مترجم و ناشر، به بررسی فهرست مطالب کتاب و مقدمه می‌پردازد و بخش‌هایی از کتاب را می‌خواند، نه کل کتاب را؛ زیرا با خوانش کل کتاب یا خلاصه‌سازی آن تمامی زحمات نویسنده محترم، مترجم سخت کوش و ناشر عزیز تباه می‌شود.


نویسنده‌ای که فکر و ایده و قلم خود را برای نگارش یک کتاب صرف کرده یا مترجمی که خواب شب‌هایش و زمان گران‌بهایش را توام با علم زبان شناسی بر روی یک کتاب قرار داده و ناشری که زمان و هزینه و مشقات دیگر را به جان خریده تا زحمات نویسنده و ناشر را تبدیل به کتابی چاپی یا دیجیتالی نماید. همه و همه و همه این بزرگوارانِ گرانقدر ارزشی بس والا برای کتاب نگار دارند و کتاب نگار قصدی بر نبردبان ساختن این عزیزان برای بالا رفتن خود و نیتی برای ساختن سکوی پرش این والا مقامان برای پریدن ندارد؛ بلکه کتاب نگار بنا به مسئولیت اجتماعی خود و در راستای اهداف و رسالت نظام‌مندش قصد در معرفی زحمات آنان دارد.

کتاب نگار بی هوا و بر اساس تفکر یک شبه پدیدار نشده و به این سادگی‌ها به وجود نیامده است و قصد خالی کردن صحنه را ندارد، بلکه اهداف، رسالت و مسئولیت‌هایی دارد که با چکش کاری‌های فراوان و سیقل یافتن‌هایی ظریف، شکلی منسجم به خود گرفته است. ما نهالی را در زمستان مریض 1389 کاشته‌ایم که هر چند نازک و لاغر است اما شکننده نیست.

هسته مرکزی کتاب نگار از 9 نفر تشکیل شده است که همگی قاعده بازی گروهی را می‌دانند و بهتر از آن پایبندی به بازی و وفاداری را نیز بلد هستند. ما آمده‌ایم که بگوییم کتاب بخوانید، اما به همین سادگی، نه؛ کتاب نگار معرفی کننده کتاب‌های خوبی است که از خوانش آن‌ها لذت خواهید برد.

کتاب نگار علاوه بر وب سایت آپارات در شبکه اجتماعی روبیکا و سایر شبکه‌های اجتماعی متداول قابل مشاهده می‌باشد و شما با جستجوی واژه  KetaabNegaarمی‌توانید به ویدیوهای این برنامه دسترسی پیدا کنید.

عوامل برنامه:

نویسنده، کارگردان و تهیه کننده : علیرضا حیدری

مدیر تولید : علیرضا قاسمی

تصویر بردار : هیربد حبیبی / کریم باقری / پویان یادگار

گروه تدوین : پویان یادگار / نیما هوشیار / امیر حسین عرب اسدی

مدیر اجرایی : امیرحسن مناقبی

وب سایت : عارف دایی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس